Un dels primers autors que va parlar del mètode científic va ser René Descartes, filòsof i matemàtic francès del s XXVII, en el seu llibre Discurs del mètode. Estem parlant d’un llibre que comença a gestar-se, el 1635 i que surt a la llum el 1637. Per tant podem dir que no és un invent del nostre temps, no és un mètode descobert recentment sinó que ja fa temps que corre pel món. De fet, a banda que Descartes hi reflexionés i escrivís els passos que ell creia necessairs per donar per bona una idea ja abans que ell molts altres l’havien utilitzat per les seues investigacions, les seues troballes, les seues teories…
A la 2a part d’aquest discurs Descartes defineix les quatre regles següent:
“No admetre mai com a vertadera cap cosa sense conèixer amb evidència que ho era: és a dir, evitar amb tota atenció la precipitació i la prevenció, i no comprendre en els meus judicis ni més menys que el que es presentés tan clarament i distintament al meu esperit que no tingués cap ocasió per posar-ho en dubte”
“Dividir cadascuna de les dificultats que examinés en tantes parts com fos possible i com requerís per resoldre-les millor”
El tercer precepte, conduir per ordre els meus pensaments, començant pels objectes més simples i més fàcils de conèixer per ascendir a poc a poc, com per graus, fins al coneixement dels més compostos, suposant fins i tot un ordre entre els que es precedeixen naturalment els uns als altres
Finalment, el darrer precepte consisteix en realitzar en tot uns recomptes tan complets i unes revisions tan generals que pogués estar segur de no ometre res
Actualment si busques informació del què és el mètode científic en trobaràs molta a la xarxa. Podem sintetitzar aquest mètode en quatre passos com va fer Descartes al seu temps o bé podem desglossar-lo més i fer un esquema més complet amb més passos.
Aquí teniu tres vídeos. En un us explica el mètode amb 4 passos, de manera més senzilla i en l’altre ho fa amb 7 passos. En tots dos vídeos hi ha un exemple perquè entenguis millor aquest mètode.
Un cop hem vist els dos vídeos els compararem i en parlarem a classe. A partir d’aquesta informació en petits grups haureu de fer una presentació sobre aquest mètode incorporant-hi algun exemple que pugueu fer a l’aula i que us serveixi per explicar millor aquest mètode als companys.
Aquí tens també un bloc on t’explica molt bé aquests passos: