El cos humà

 

El nostre cos

Per parlar del cos humà, del nostre, del vostre cos, hem de recordar primerament que som animals, és a dir, un conjunt pluricel·lular desenvolupat a partir d’una sola cèl·lula.Un espermatozoide nedador, valent, amb molta energia, flagelat , penetra en un òvul, enorme i pacient i el fecunda.

L’òvul fecundat es va dividint per a formar dos, quatre,vuit i més cèl·lules, que formen una blàstula, l’essència de l’animalitat. L’essència també del nostre cos, el cos humà.

En aquest vídeo podeu veure justament aquest procès: la fecundació.

El secret del funcionament tan perfecte del nostre cos, és la sincronia que duen a terme els milers de cèl·lules que treballen conjuntament formant teixits i òrgans , sistemes i aparells. Aquests conjunts d’elements fan que les funcions vitals mantinguin el nostre cos viu amb tot el què això significa: nodrint-se, relacionant-se, reproduint-se.

Recordem el concepte de cèl·lula a partir de la visualizació d’aquest vídeo:

Ens centrarem ara en la NUTRICIÓ, dintre la qual hi estudiarem els 4 aparells que fan que el nostre cos es nodreixi amb tots els ets i uts: aparells circulatori, digestiu, respiratori i excretor.

fletxaAbans d’endinsar-nos en cada un d’ells farem un mapa mental/conceptual DE LA NUTRICIÓ i de les funcions més importants d’aquests quatre aparells.

Ho farem a partir de la següent presentació. 

A més aquí us deixo una web on hi han animacions dels diferents aparells d’aquesta funció per a que us ajudi a entendre’ls millor.

L’APARELL CIRCULATORI

Comencem amb un vídeo on ens mostra com viatgen les cèl·lules per la sang:

QUINES CÈL·LULES HAS POGUT DISTINGIR EN AQUEST VÍDEO?

PER A QUÈ SERVEIXEN CADASCUNA D’AQUESTES CÈL·LULES?

activitatFES UN LLISTAT DE PREGUNTES QUE SE T’ACUIDN RELACIONADES AMB AQUESTES CÈL·LULES!

Quins són els components de la sang?

Abans de respondre-les estudiarem què són i quines funcions fan els diferents components de la sang. Després mirarem si amb els apunts que has pres has respost algunes preguntes i després cercarem la resposta de les que ens queden.

Per prendre els teus apunts ho farem a partir dels següents recursos:

Als apunts que prendràs has de posar-hi les funcions de cada un dels components de la sang, com són, imatges i finalment posar-hi les preguntes que t’has plantejat amb les seves respostes.

síntesisCom funciona el nostre aparell circulatori?

Un cop haguem vist, en general, els diferents aparells circulatoris, ens centrarem en com funciona el nostre.  D’aquest apartat i a partir dels recursos que us presento en farem els nostres propis apunts per entendre-ho millor.

A partir de les principals parts del cor que veurem en la diapositiva parlarem dels batecs del cor i de la cirulació de la sang i tot el seu recorregut. Considero que aquesta part és la més complexa i, per tant, mirarem de veure-la a partir de diferents punts de vista per tal que tots/es tinguem la possibilitat d’entendre-la i estudiar-la a partir del recurs que us resulti més fàcil.

Primerament farem una passada per la web todo corazón ( la mateixa que hem vist abans) on s’explica força bé aquest tema. Després ho repassarem amb l’enciclopèdia 2.0.

Us recomano també una diaposititva de la presentació que hem vist abans, la diapo 22 conretament on hi ha una imatge de les entrades i sortides de la sang al cor molt clarificadora.

Finalment parlarem de les malalties d’aquest aparell si no el cuidem i ho farem a partir d’un vídeo fantàstic de només 3 minuts que us convido a veure:

Ja ho veieu, la vostra qualitat de  vida, la vostra salut, està en les vostres mans. Els hàbits d’avui determinaran el vostre demà. Com va dir algú molt savi una vegada: Mens sana in corpore sano

Per ampliar més sobre les cèl·lules sanguínies, la Nina ha trobat aquesta presentació que amplia informació que ja hem vist:

Treball_eritrocitos,_plaquetas_i_leucocitos

Projecte Donació de Sang

Us deixo aquí us enllaços que us poden anar bé per treballar el projecte de la donació de sang:

Amb una vegada no n’hi ha prou!

Federació catalana de donants de sang

Banc de sang i teixits

Zona de descàrregues ( on hi ha la cançó en mp3 de És el so que mou el món)

Cançó de Teràpia de shock “És el so que mou el món”:

Un altre vídeo que motiva a donar sang:

Algunes malalties que tenen a veure amb la sang:

El petit Bernat

 L’APARELL DIGESTIU

Per parlar d’aquest aparell ho farem partint del llibre de Les noies de filferro que heu llegit i de les situacions que ens presenta relacionades amb les MALALTIES DE TRANSTORN ALIMENTARI (MTA).

Per introduir aquestes malalties llegirem l’article del bloc de la biblioteca què parla del llibre què heu llegit:  “Les noies de filferro”.stop anorèxia I en farem un comentari.

També tenim l’article que parla concretament de les MTA.

I després en farem un treball col·laboratiu per aprofundir més en el tema.

TREBALL COL.LABORATIU ANORÈXIA

LA DIGESTIÓ

Per parlar de la digestió i de l’aparell que se n’encarrega d’aquesta funció començarem parlant dels diferents tipus de nutrients que podem trobar en els aliments.

Està clar que els nutrients i els aliments no són el mateix, però…sabrieu dir-me quina és la diferència? En parlarem i intentarem definir entre tots aquests quatre coceptes:

NUTRIENTS, ALIMENTS, NUTRICIÓ I ALIMENTACIÓ.

Aquí tens una web on et defineix aquests conceptes perquè els comparis amb el que tu has posat. També hi tens més informació sobre el tipus de nutrients que també estuidarem a partir de la següent presentació.

Tots aquests nutrients cal combinar-los de manera adequada per tal de fer una DIETA EQUILIBRADA. La dieta equilibrada és aquella dieta que aporta tots els nutrients indispensables per a l’organisme en les quantitatimagess necessàries. Les recomanacions per fer seguir aquesta dieta són les següents:

  • Hem de fer una dieta variada, rica en hortalisses, verdures i fruita (vitamines i minerals) però amb els cereals com a base d’alimentació que són els que ens aporten hidrats de carboni.
  • Cal alternar el peix i la carn com a font de proteïnes.
  • No s’ha d’abusar dels dolços, de les begudes ensucrades ni dels greixos.
  • Cal menjar llegums com a mínim tres vegades a la setmana.

Per poder entendre millor el perquè d’aquestes recomanacions veurem el següent reportatge que és molt il·lustratiu:

Buscant l’equilibri del quèquicom

Tots aquests nutrients el extraiem dels aliments però com ho fem? En quins òrgans els nutrients passen a la sang? I què passa amb tot aquell material que no necessitem? Com l’expulsem?

nutrició ( fruita)Per a respondre aquestes preguntes i d’altres relacionades amb aquest tema hem de saber i estudiar a fons la digestió i l’aparell digestiu. I ho farem a partir dels següents enllaços que ens donaran la informació necessària per entendre aquest procés.

 

L’aparell digestiu i la digestió

Mapa conceptual sobre la digestió dels aliments

La digestió dels aliments pas a pas( en castellà)

Repàs de la nutrició i l’aparell digestiu (slideshare)

Vídeo didàctic sobre l’aparell digestiu.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zgeQ7M5EdLw[/youtube]

cistella amb menjarHem parlat dels nutrients i de la digestió. Però el tema de l’alimentació també inclou d’altres subtemes, com per exemple el dels aliments transgènics. Saps què són? N’has sentit a parlar mai? Per treballar aquest tema ho farem a partir de l’article següent del nostre blog per poder fer-ne un mini-debat:

Article del bloc sobre els transgènics

Informa’t bé sobre els riscos i les avantatges d’aquests aliments i fes el teu comentari a l’article dels transgèncis.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7 comentaris a “El cos humà

  1. Hola a tots! He volgut passar per aquí, i he vist moltes coses interessants, la que més m’ha cridat l’atenció ha sigut el que treballarem sobre l’anorèxia, tot i així trobo molt interessant el tema dels Nutrients! 🙂

  2. Comentari sobre els trangenics :
    Opino que els aliments trangènics no s’haurien de menjar (tot i que segur que jo i tothom en algun moment o altre en cosumim) perquè porten productes químics que a la llarga poden aportar moltes malaties i poden causar al.lergies com ja hem vist en els paràgrafs anteriors. I trobo que hauriem de consumir productes de la terra enlloc de productes amb química i tractats. Però repeteixo que de ben segur en mengem molts sense donarnose’n compte.

  3. Jo estic en contra dels productes trangenics anque tot el mon els estigui consumint sense donarse’n conte. Al llarg del temps aquets producte químic ens pot produir malalties com el cáncer. Els humans tindríem de deixar de produir productes trangenics i consumir producters purs sense productes genétics afegits.

  4. No estic d’acord perquè els aliments porten elements químics i això perjudica a la salut i al benestar de les persones. Per una altra part, també penso que està bé que aliments que no podem menjar en unes èpoques sí es puguin en unes altres.

    • Elements químics en porten tots els aliments i organismes. Els elements químics són els de la taula periòdica i constitueixen els nutrients que formen part dels aliments( carboni, aigua, ferro, …). Pot ser volies dir PRODUCTES QUÍMICS, no? Doncs resulta que els transgènics no tenen perquè portar productes químics, senzillament estan manipulats genèticament que és diferent. T’has d’informar bé abans de donar la teua opinió i argumentar-la bé.

  5. No em sembla molt bé, perquè aquest productes perjudiquen la nostra salut.
    Si no la perjudiquessin estaria molt bé fer aquest mètode.

    • Com perjudiquen la nostra salut? Està comprovat que realment sigui així? Hauries d’argumentar més i millor la teua opinió, informar-te bé abans de posicionar-te.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *