L’aprenentatge cooperatiu és el terme que utilitzem per referir-nos a una metodologia de treball a l’aula que consisteix en l’organització de la classe en petits grups mixtos i heterogenis on els alumnes treballen conjuntament de manera coordinada per resoldre tasques acadèmiques i aprofundir en el seu propi aprenentatge.
Com diuen els germans David i Roger Johnson “només pot assolir els seus objectius si i només si els demés aconsegueixen assolir els seus”.
- En valorar el potencial educatiu de les relacions interpersonals existents en qualsevol grup.
- En considerar els valors de socialització i integració com eficaçment educatius.
- En l’aprenentatge per desequilibració.
- En la teoria del conflicte sociocognitiu.
- En l’increment del rendiment acadèmic.
En què es distingeix del treball en grup clàssic?
- En la composició dels petits grups.
- En l’organització de la tasca i de les activitats.
- En la distribució de la tasca.
- En la implicació de tots els participants.
- En el grau de control mutu i en les exigències mútues.
Funcions bàsiques pera la cooperació en l’aprenentatge per part dels alumnes treballant en un petit grup cooperatiu:
- Posar-se d’acord sobre el que cal realitzar.
- Decidir com es fa i què ha de fer cadascú.
- Realitzar els corresponents treballs o proves individuals.
- Discutir els trets d’allò que realitza o ha realitzat cadascú, en funció de criteris preestablerts, ja sigui pel professor o pel propi grup.
- Considerar com es complementa el treball; escollir, d’entre les proves o treballs individuals realitzats, aquell que s’adopta en comú, o bé executar individualment cadascuna de les parts d’un tot col·lectiu.
- Valoració en grup dels resultats, en funció dels criteris establerts amb anterioritat.
Situacions indicades pel treball cooperatiu
Entre altres situacions, aquelles que requereixin:
- A la composició dels petits grups.
- A la organització de la tasca i de les activitats.
- A la distribució de la tasca.
- A la implicació de tots els participants.
- En el grau de control mutu i en las exigències mútues.
Avantatges de l’aprenentatge cooperatiu
- Motivació per la tasca
- Actituds d’implicació i d’iniciativa
- Grau de comprensió del que es fa i del perquè es fa
- Volum de treball realitzat
- Qualitat del mateix
- Grau de domini de procediments i conceptes
- Relació social en l’aprenentatge
Els 5 elements que els germans Johnson i Holubec, principals responsables de la difusió del treball cooperatiu, consideren claus per tal que la cooperació funcioni correctament són;
- La interdependència positiva
- La responsabilitat individual
- La interacció cara a cara
- Les tècniques interpersonals i d’equip
- L’avaluació grupal
LES ESTRUCTURES COOPERATIVES que utilitzarem poden¡m divirdirles en dos grups:
– Estructures cooperatives formals
– Estructures cooperatives informals
ESTRUCTURES COOPERATIVES INFORMALS:
En l’aprenentatge cooperatiu informal l’alumnat treballen junts en grups temporals que poden durar des d’uns minuts fins a una classe per aconseguir els objectius d’una activitat concreta.
Aquí teniu un recull d’algunes d’aquestes estructures.
En aquesta estructura treballarem primer individualment, després en parella i finalment en un grup de quatre( dos parelles). Es pot utilitzar en moltes ocasions: consensuar criteris d’avaluació d’una activitat, extreure conclusions, respondre preguntes…
Hi haurà un temps limitat pautat pel professor o algun alumne en cada ronda ( individual, parelles i grups de 4). L’objectiu serà consensuar entre tots l’objectiu de l’activitat. Finalment posarem en comú el que ha consensuat cada grup.
Aquí teniu una plantilla que podeu utilitzar: 1-2-4