Per què les fulles dels arbres canvien de color a la tardor?

tador2Hem estat prenent com funciona la funció de nutrició en els animals. Aquesta nutrició és heteròtrofa perquè necessiten alimentar-se de la matèria orgànica d’altres animals.

Però perquè aquests organismes puguin fer aquesta nutrició hi ha d’haver altres éssers vius que siguin capaços de fabricar per ells mateixos l’aliment. Aquests són els autòtrofs. I quins organismes coneixes que facin aquest tipus de nutrició? És a dir que siguin capaços de crear matèria orgànica a partir de la inorgànica?

Els cianobacteris, les algues i les plantes! Aquest curs ens centrarem en les plantes. no és que la resta no siguin importants perquè recorda que els cianobacteris són els primers organismes que van ser capaços de convertir el diòxid de carboni en oxigen i així anar enriquint l’atmosfera amb aquest gas imprescindible per a la majoria d’éssers vius que actualment viuen al planeta. Les algues, per altra banda, sembla ser que fabriquen el 50% de l’oxigen atmosfèric, que no és poc.

Però aquest curs ens toca les plantes i per endinsar-nos en el seu món ho farem a partir d’un treball cooperatiu qüestionant-nos preguntes relacionades amb les fulles, els arbres i la tardor.tardor2

I mentre ens anem fent preguntes i cercant respostes també repassarem conceptes bàsics sobre el procés de la fotosíntesi i el cloroplast  ( l’orgànul on es duu a terme aquesta reacció).

Ho farem a través del següent enllaç:  La fotosíntesi

A més és important que relacionem la fotosíntesi amb la respiració cel·lular. T’ho explica molt bé en aquesta pàgina.

Tenim també uns vídeos molt explicatius de la fotosíntesi que podeu veure per entendre millor aquest procés:

Ciència divertida: La fotosíntesi

La fotosíntesis: árboles y plantas

Per fer el treball en equip ho farem a partir del següent document:

COLORS DE LA TARDOR. Versió definitiva

Altres recursos que podem utilitzar per buscar les respostes i crear el nostre producte final són els següents:

Vídeo quèquicom: La tardor i la llum.

Article  “Els colors de la Tardor”  de la revista Eureka.

Aquí tens també un article del nostre blog amb comentaris i fotos del treball que vam fer el curs passat.

Per acabar de treballar el tema de les plantes ho farem a partir de l’article següent sobre la intel·ligència de les plantes.

Aquí tens les fotos de la sortida del treball de camp. A canvi de les fotos et convido a que facis un comentari sobre la sortida: què t’ha semblat? T’agrada sortir? Creus què has après alguna cosa? Per què creus que fem treballs de camp i sortides?…I tots aquells comentaris que se t’acudeixin referents a la sortida.

 

 

 

18 comentaris a “Per què les fulles dels arbres canvien de color a la tardor?

  1. La sortida que vam fer hem va agradar molt i tambe hem agradar com hem treballat els del grup i amb aquest treball hi apres moltes coses.

  2. A mi personalment, m’ha agradat força la sortida. No m’havia pas parat mai a compte dels arbres que hi tenim a Tremp, tot i ser molt propers a nosaltres.
    Jo crec que fem treballs de camp per observar i donar-nos compte de la biodiversitat que ens envolta.
    M’agradaria fer més sortides com aquesta, sens dubte.

    • estic complemtament d’acord amb l’Albert, no sabem quins tipus d’arbres hi han a Tremp. No els apreciem.
      A mi tambe m’agradaria tornar a fer un sotrida com aquesta.

  3. A mi m’ha agradat molt aquesta sortida ja que he après moltes coses noves sobre els arbres de Tremp que no sabia. Si que m’agradaria fer més sortides com aquesta.

  4. Jo també estic d’acord amb l’Albert, hi ha bastanta biodiversitat al nostre poble i voltants, les sortides ens ajuden a veure el que fora del cole no veurem, molts tipus d’arbres i de molts colors.

  5. A mi m’ha agradat fer la sortida perquè he après moltes coses d’arbres que no sabia. Si m’agradaria fer més sortides com aquestes.

  6. A mi m’agradat la sortida. Penso que em pogut aprendre moltes coses sobre aquesta sortida sobre els arbres, les sortides que fem ens ensenyen que tenim molta biodiversitat al nostre voltant.

  7. A mi m’ha agrada molt sortir de classe i fer excursions, i aquesta de les fulles del arbres m’ha semblat molt divertida i entretinguda.
    No m’he n’havia donat compte dels arbres que hi ha a Tremp, de com són i de on estan situats

  8. M’ha semblat una dinàmica molt interessant, hem après fent una sortida i passant-nos-ho bé. Ens hem fet moltes preguntes que de segur quan acabarem el treball les haurem respòs, també ens informarem i aprendrem coses que no sabíem. Espero que ens serveixi per respondre aquestes preguntes que ens hem fet tots.

  9. A mi m’agrada agradat molt fer aquest mini sortida ja que a part de aprendre coses sobre els arbres i les fulles com ara: tipus d’arbres i colors de les fulles. També ens ho passem molt bé ja que estem tots junts i podem anar una mica al nostre rollo.
    M’ha agradat molt aquest activitat…. espero repetir-la.

  10. Jo crec que aquest treball ens ajudarà molt a respondre’ns algunes preguntes de la tardor, les fulles, els arbres… penso que serà bo per tots i totes i ens haurem de prendre seriosament el treball. Així que ànims i a treballar!!! 😛

  11. Als arbres sels-hi cauen les fulles, igual que a nosaltres sens va caient poc a poc el cabell. A nosaltres no s’ens nota perquè els pels cauen poc a poc i d’un en un i tenim temps de regenerar-los, pero als arbres s’els cauen les fulles de cop i llavors tarden molt més temps en regenerarles per complet. Aquesta es la meva opinió, no se que en penseu tots vosaltres 🙂

  12. Em sembla una dinàmica molt interessant, en pot ajudar i, això no ens o parem a pensar mai perquè els arbres tenen el color verd. marró, lila… però quan i pares a pensar t’estàs molta estona rumiant-hi.

  13. bé a mi m’ha agradat però no vaig poder-hi anar. M’agués agradat estar allà amb el meu grup que era amb el Ramon Elisenda I Oumou i aprendre més coses però bé un altra vegada serà.

  14. A mi m’ha agradat molt aquesta sortida perquè mai ens parem a pensar quins són els colors dels arbres a la tardor i per què cauen les fulles. Ara que hem fet aquesta activitat sabem més característiques sobre els arbres que tenim més a prop, per això espero tornar a fer alguna altra sortida com aquesta, on podem observar la natura que ens envolta! 🙂

  15. A jo la sortida que vam fer em va agradar molt i em va semblar molt interessant perquè vam anar a veure els arbres que ens envolten que sinó (almenys jo) no sabria distingir-los. I és cert que ens ho vam passar molt bé 🙂

  16. Jo, no vaig en aquesta escola però la meva professora, que li agrada molt la natura ensha fet investigar peruèles fulles cambien de color a la tardor i buscant informació e trobat aquesta página web que m’ha ajudat molt. Gràcies er tot.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *