ENS PRESENTEM

Som l’escola Castell d’Òdena i us presentem el projecte d’enguany de la classe de P5A, “Les abelles”.

Aquest insecte tant llaminer és el fil conductor del projecte que els nens i nenes han desenvolupat al llarg del curs.

El nom l’han triat a través de la recerca de què hi ha a l’hort de l’escola. Cada curs els noms de les classes sorgeixen de l’entorn proper. I aquest any vam triar l’hort com eix principal.

L’inici del projecte, en aquest cas, són les abelles i segons els interessos i motivacions dels nens anirà cap a un lloc o un altre.

Presentació del projecte: L’hort a l’escola

Hola! Som els mestres de 3r de l’Escola Castell d’Òdena!

Durant el primer trimestre, els alumnes de 3r van  engegar un projecte vivencial sobre el funcionament d’un hort.

Per a nosaltres va ser tot un repte ja que, alguns de nosaltres, era la primera vegada que entravem en el món del concepte “projecte”.

Com a línia d’escola, cal dir que els projectes que treballem a cada classe venen marcats, sempre,  pels continguts curriculars relacionats amb el poble d’Òdena i els seus voltants.

Com a infraestructura comptem amb un espai natural, propi amb caràcter identitari  en el qual els infants poden gaudir-lo durant l’estona d’esbarjo i també, fer-ne un ús didàctic dins dels projectes proposats per part del professorat com per exemple el projecte de l’hort.

CANAL DE YOUTUBE: “l’altre” projecte d’escola de les Flandes

Tal i com hem apuntat en entrades anteriors, a l’escola Les Flandes hem creat dos projectes d’escola. Aquests ‘dos monstres’ impliquen a tots els nivells d’educació Infantil i Primària, és a dir, cadascun dels grups tenen incidència directa en la creació, evolució i estudi dels projectes: ‘Ecosistema’ i ‘Canal de Youtube’.

En aquest article ens volem centrar en la planificació del ‘Canal de Youtube’. Un cop determinada la necessitat de iniciar el projecte d’escola relacionat amb el coneixement i la interacció amb un mitjà de comunicació i difusió a partir de la creació d’un Canal de Youtube, vàrem reflexionar dels blocs temàtics del canal, i la posterior divisió per nivells o cicles. La valoració va anar lligada a l’adequació dels continguts a tractar, així com donar resposta a les necessitats i interessos dels infants de cada edat. Després d’intenses trobades amb els professionals del claustre vàrem decidir la següent repartició dels blocs temàtics:

  • Educació Infantil – Representacions de contes i vídeos musicals.
  • 1r de Primària – Conèixer Piera.
  • 2n de Primària – Agenda escolar i fets rellevants de Les Flandes.
  • 3r de Primària – Concursos.
  • 4t de Primària – Tutorials.
  • 5è de Primària – Noticiaris.
  • 6è de Primària – Reportatges.

A partir d’aquesta distribució, ens assegurem que cada promoció d’alumnes pugui realitzar tots els blocs que ens hem plantejat en reunions pedagògiques de claustre.

Si voleu fer un tomb pel nostre canal propi de Youtube, us facilitem l’enllaç:

https://www.youtube.com/channel/UCg6F9j4_H3q3lqTN_K-GEJA/videos

 

METODOLOGIA

Hem fet aquest projecte de manera globalitzada incloent diferents àrees com català, castellà, educació artística i  matemàtiques .

El projecte gira al voltant de la pregunta “Pot  desaparèixer el Delta?”  . El nostre propòsit és poder arribar a contestar-la d’una manera concreta o si més no poder col.laborar en aquest no arribi a perdre’s.  D’altra banda durant el projecte també investiguem sobre les aus , els diferents paisatges, el riu, la utilització de l’aigua ….

Durant tot el projecte s’ha utilitzat el treball cooperatiu, individual  i la conversa col·lectiva per tal de dur a terme les  diferents activitats i anar compartint diàriament tot allò que va sorgint i amb el que ens anem trobant.

S’han fer servir diferents suports per a recerca d’informació: vídeos, revistes de natura, atles, mapes , fotografies….

A més a més ens acompanya en aquest recorregut un diari compartit , on cada aula, cinquè per una banda i sisè per l’altra va anotant les activitats que es fan i si cal a quines conclusions s’ha arribat , que hem après, que cal recordar?… aquest diari és escrit pels alumnes. L’escrit es pot realitzar tant en català  com en castellà.

 

COM TREBALLEM?

Per tal de dur a terme aquest projecte els alumnes han estat els protagonistes a l’hora de buscar les informacions:

  • A partir de llibres de consulta.
  • Xerrades d’experts.
  • La sortida al Cim de les Àligues.
  • Cerca d’informació a casa
  • Mitjans audiovisuals.

Per grups posaven en comú les informacions a l’aula i relacionaven els nous aprenentatges i els coneixements previs amb les activitats proposades

COM ENS ORGANITZEM?

Hem planificat aquest projecte de manera globalitzada incloent-hi altres àrees (català, castellà, anglès, matemàtiques i educació artística). Ens organitzem en grups cooperatius internivell i s’autogestionaven amb el quadern de l’equip.

Els espais són les aules ordinàries, equipades amb PDI, aula d’informàtica i la biblioteca. Com a recursos humans, en les sessions hi havia les dues tutores i un mestre de reforç.

Volem treballar a partir de l’observació, experimentació i elaboració d’hipòtesis…

Iniciem les sessions amb una conversa inicial per tal de conèixer i guiar els seus coneixements previs i el contingut de la sessió. Hem treballat a partir de fitxes, murals, recerca d’informació, converses, reflexions, recursos web, presentacions, contes, …

 

 

 

 

De principi a fi.

L’avaluació del projecte ha sigut continua i cada activitat ens ha servit per poder conèixer com evolucionen els aprenentatges i la seva adquisició.

Les activitats col·lectives s’avaluen a partir del registre de les converses establertes i de com l’alumne transmet i comparteix la informació amb la resta de companys.

L’avaluació individual es porta a terme a partir de la realització d’alguna fitxa de treball i també amb la graella d’autoavaluació del treball cooperatiu (quadern de l’equip). De la mateixa manera, es fa una coavaluació del grup, en què entre tots valoren com ha anat el treball (graella d’avaluació dins el quadern de l’equip).

D’altra banda, s’avalua l’assoliment dels objectius a partir de les fitxes de treball i de les exposicions orals que realitzen els i les alumnes a la resta de companys i companyes.

QUAN SORTIM AL PATI I MIREM AL CEL, QUINS OCELLS VEIEM?

A cicle inicial, fem sortides bianuals. Al segon trimestre ens tocava anar al “Cim de les Àligues”, i a partir d’aquí vam iniciar el projecte de les aus partint de la pregunta: Per què hi ha tants coloms al nostre entorn?. Iniciem el projecte investigant les aus del nostre entorn proper ja que hem cregut que de cara als nens/es seria més significatiu i tindrien més interès.

Hem fet el projecte de manera globalitzada, integrant àrees com matemàtiques, plàstica, anglès, etc… i de manera cooperativa amb grups barrejats entre primer i segon.

 

Hem treballat de valent!

Després de tot el treball dut a terme en el projecte, vam centrar una part de la investigació en conèixer a fons quins aliments poden o no poden menjar els galls i les gallines. A partir de tota la informació que van aportar els infants i la que vam buscar conjuntament a l’escola, vam decidir elaborar una guia alimentària amb la imatge i el nom dels aliments permesos i els aliments prohibits.

Aquesta guia la va fer cada alumne/a a nivell individual i se la van emportar a casa per tal que les famílies sabessin que podien portar per ajudar-nos en l’alimentació de les nostres gallines. Tanmateix, se’n van repartir una còpia a cada classe de l’escola amb la finalitat que tothom estigués ben informat!!

D’altra banda, al passadís d’educació infantil, vam fer un gran mural amb tot allò que hem après al llarg del projecte. Tothom que passa pel passadís, amb un cop d’ull pot veure què hem treballat. A més, aquest gran mural ens ha servit per fer exposicions orals a companys de l’escola que s’han interessat pel nostre treball.

Finalment, el nostre gall i les nostres gallines s’han convertit en el i les protagonistes d’un conte inventat pels infants. Aquest conte l’hem elaborat amb l’aplicació Stop Emotion i l’hem compartit amb tota l’escola i les famílies.