Mar i cel
El millor musical de la història dels musicals a Catalunya torna a aixecar-se a l’escenari del teatre Victòria del Paral·lel barceloní. Un “Mar i cel” remasteritzat torna a sonar com el primer dia, Dagoll a Dogom ens torna a la memòria unes cançons mítiques que emocionen i commouen als que ja havíem vist els dos anteriors muntatges i al mateix temps incorpora les noves generacions amb una campanya escolar que inclourà matinals i tardes, acomodant-se als horaris dels centres d’ensenyament. Es tracta d’un musical que ja han vist més d’un milió d’espectadors.
Un dels personatges indiscutibles del muntatge és l’impressionant vaixell que presideix les escenes del musical, un vaixell que pesa 6 tones i n’aguanta fins a vuit amb actors sobre la seva coberta. Durant l’espectacle realitza 28 moviments, de tots ells ens quedem amb el que tanca el primer acte enfilant cap a les butaques dels espectadors entre una boirina de fum, funciona mitjançant un mecanisme hidràuric d’oli, la carcassa de fusta és del primer “Mar i cel “que va passar per la cartellera el 1988.
Un nou càsting i noves formes de commoure, amb veus noves amb la música d’Albert Guinovart i llibret i lletres de Xavier Bru de Sala. Protagonitzada per Roger Berruezo i Ana San Martín, donant vida respectivament a Saïd i Blanca, Víctor Arbelo com Osman, Pep Cruz com Joanot, Xavi Lite com Hassen, Júlia Jové com Idriss, Xavi Fernández com Don Carles, Toni Vuñals com Ferran, Mireia Dolç com Mare de Saïd, Rubén Yuste com Malek i Elena Tarrats com Maria, al costat d’un electe sortit d’un càsting que es va realitzar durant el mes d’agost. Pep Cruz ja va interpretar a Joanot en la producció original de 1988, mentre que Xavi Fernández, Raúl Grau i Mireia Dolç ja van participar en el muntatge del 2004.
Joan Lluís Bozzo, director del muntatge celebra els seus quaranta anys al capdavant de Dagoll Dagom amb magnífica música en directe i totes les possibilitats que ofereixen els avenços tècnics tant de vídeo com d’àudio. Les novetats d’aquesta tercera posada de llarg estan en les projeccions audiovisuals a càrrec de Joan Rodon i Emilio Valenzuela més aprop del cinema que del teatre.
Un musical sobre la intolerància, molt al fil de la realitat que ens ha tocat viure, intolerància i incomunciació entre dues maneres d’entendre la civilització l’islamisme i el cristianisme. Un musical inspirat en el text d’Àngel Guimerà, en la pirateria, en els relats d’aventures, en els amors impossibles i els finals desgraciats, en el triomf de l’amor per sobre de les creences o les classes socials, que ens retorna, en un salt a la història al segle XVII amb l’expulsió dels moriscos gràcies al decret de Felip III l’any 1609. La Història es repeteix i no sortim del bucle de la violència, la intolerenacia, la incomunicació, la discriminació econòmica i social, assassinats que es repeteixen en molts llocs del planeta avui dia, sembla que no hem après res del passat perquè la brutalitat i la mort sembla presidir en mode de comportar-se de molts polítics.