L’estructura dramàtica d’Antígona

L’estructura dramàtica d’Antígona consisteix en un pròleg, un pàrode, cinc episodis, cinc estàsims i l’èxode.

  • El pròleg és una introducció a l’espai real i dramàtic de l’obra, és a dir, la part històrica i escènica. Consisteix en la proclamació de la llei de Creont en la que prohibeix donar sepultura a Polinices i el diàleg entre Antígona i Ismene sobre el que faran a partir d’aquell moment.
  • El pàrode canta un himne al sol i celebra la victòria d’Etèocles. El poble no dóna suport ni a un ni a l’altre, sinó que es mostra independent a la lluita entre germans.
  • L’episodi I mostra el discurs de Creont sobre la nova llei i el guardià que informa Creont de l’intent d’enterrar Polinices. Creont ordena la mort del culpable.
  • A l’estàsim I el cor exalta la figura de l’home i pren una visió sofista sobre l’origen de les arts i les forces de la naturalesa.
  • L’episodi II consisteix en la captura d’Antígona, el diàleg entre l’heroïna i el rei i l’intent d’Ismene de protegir la seva germana.
  • L’estàsim II recorda el pensament d’Èsquil.
  • L’episodi III tracta el diàleg entre Creont i el seu fill Hèmon en el que el pare explica la captura d’Antígona al seu fill i aquest es plany pel destí de la seva promesa. Per una altra banda, Ismene és alliberada i Antígona condemnada a morir enterrada viva.
  • L’estàsim III és un cant d’amor que tracta sobre la relació d’Antígona i Hèmon.
  • A l’episodi IV Antígona és conduïda a la tomba i pel camí es lamenta de la seva sort, però no se’n penedeix del que ha fet.
  • L’estàsim IV compara el destí tràgic d’Antígona amb el d’altres heroïnes mitològiques.
  • L’episodi V inclou una aparició de l’endeví Tirèsias que declara a Creont que la voluntat divina és la salvació d’Antígona i l’enterrament de Polinices. Creont es burla de Tirèsias i dels déus.
  • A l’estàsim V el cor està content perquè Creont accedeix finalment a enterrar el cos de Polinices, però es lamenta de que el monarca no hagi arribat a temps per salvar Antígona que ja s’havia suïcidat. Llavors Creont se n’adona que ha estat un tirà i que ha caigut en desgràcia i en la solitud que ell mateix ha buscat.
Aquest article s'ha publicat dins de General, Gènere dramàtic, Mitologia, Tragèdia i etiquetat amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a L’estructura dramàtica d’Antígona

  1. barraca.roser diu:

    χαιρε!
    L’estructura d’Antígona es basa en l’estructura clàssica de la tragèdia. Doncs l’inici de l’obra és marcada per un pròleg, una breu introducció on explica de manera molt resumida l’argument de la trama; va seguit del pàrode, una intervenció del cor que representa els habitants de tebes; a continuació comença el desenvolupament de l’argument amb els episodis amb estàsims (intervencions del cor) intercalats

  2. Retroenllaç: Αντιγόνη, de Yorgos Javellas | La cinta de Νίκη

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *