JA TENIM EL NOSTRE PROGRAMA DE RÀDIO!

Avui surt a la llum el nostre primer programa de ràdio! És una manera de treballar de manera diferent l’expressió oral. En aquest primer programa vam estar fent una feina de castellà on explicàvem quines eren les nostres músiques preferides. No hi parlem tots, però a mida que anem grabant programes, ens podreu anar escoltant a tots i totes. Estem molt orgullosos/es d’aquest programa. Esperem que us agradi tant com a nosaltres!

Apreteu el play i a gaudir!

AVUI HEM FET PANELLETS

Com que demà és la festa de Tots Sants, avui hem cuinat un plat típic d’aquesta festa: els deliciosos panellets. N’hem fet d’ametlla, de coco, de xocolata i de codony. Aquí us adjuntem la recepta per si voleu fer-ne a casa.
Els nostres fan molt bona pinta i aquesta tarda ens els menjarem! Nyam!

RECEPTA DELS PANELLETS:

Per fer la massa:
½ kg. De farina d’ametlla
½ kg. De sucre
150 grs de boniato o patata.

Per farcir i “engalanar” els panallets:
¼ kg. d’ametlla picada (trossejada).
¼ kg. ametlla Marcona.
¼ kg. membrillo de codony.
¼ kg. de coco ratllat.

Es bullen les patates durant uns 20 minuts (que quedin una mica toves!), seguidament les pelem , les trossegem i xafem una mica i les deixem refredar.
Barregem la farina d’ametlla i el sucre i les amassem. Després hi afegim la patata bullida. Un cop queda una massa agafada, fem boletes o formes i arrebossem la massa amb els ingredients que volguem.

Es posen a la safata del forn i es pinten amb clara d’ou per tal que es daurin més els panellets. Els panellets es treuen del forn quan ja estàn daurats.

Es deixen refredar i …

… BON PROFIT!

EXCURSIÓ A LA FONT FREDA

Divendres passat, vam anar d’excursió a veure la Font Freda. Els autocars ens van deixar al Coll d’Estenalles, llavors, ens vam dirigir a “la Mata” que és la masia que hi ha allà i finalment ens vam dirigir a la Font. Després, vam dinar sota l’alzina del vent i, de tornada, vam passar per davant la Font dels Traginers. Va ser un dia molt divertit i una sortida d’entorn molt bonica on vam poder veure una altra part del Parc Natural on no hi anem tantes vegades.

ELS VÍDEOS QUE HEM VIST DURANT EL PROJECTE DEL VENT

En aquest article us linkem els vídeos que hem pogut anar visionant durant el projecte del vent i d’altres que també són molt interessants però que per motius de temps no vam poder veure a classe. Tots són molt interessants, n’hi ha que són molt ràpids i potser no vam poder captar tot el que ens explicaven. Si teniu ganes de fer memòria i captar allò que se’t va passar a classe, o simplement, vols veure les noves propostes que et fem i tens ganes de compartir-ho amb la família, en aquest article ho pots fer.

 

EL VENT

Edu3.cat

El professor K descobreix, en aquest capítol de “Méteo K”, per què fa vent, d’on surt i com se n’aprofita la força. El vent és el moviment natural de l’aire que es desplaça paral·lel al terra. Marga Puigdomènech, del Parc Eòlic de Rubió, recorda que el vent s’ha aprofitat des de fa molt de temps. Primer, pels vaixells de vela o els molins fariners, i ara, pels aerogeneradors, que fan servir el vent per generar electricitat. L’energia produïda pel vent és l’energia eòlica, que es diu així pel déu grec del vent, Èol. A Catalunya hi ha vuit parcs eòlics. Per volar en globus, parapent, practicar el surf o l’ala delta cal conèixer molt bé la força del vent. Depenent d’on bufa, el vent s’anomena tramuntana, mestral, ponent, garbí, migjorn, xaloc, llevant o gregal.

Edu3.cat

Un projecte elaborat per la National Film Board of Canada ha creat la sèrie “Un minut de ciència”, on videoclips d’un minut de durada recopilen amb humor però documentats d’una forma exhaustiva, les explicacions d’alguns descobriments científics i de fenomens que trobem dins la nostra vida quotidiana.

Edu3.cat

El vent és l’aire en moviment i aquest moviment es produeix per les diferents temperatures que tenen les bosses d’aire que hi ha a l’atmosfera. L’energia eòlica és l’energia produïda per la força del vent. Primer, l’energia eòlica es va fer servir per impulsar vaixells de vela i per fer moure les aspes dels molins. Avui en dia, l’energia eòlica és un dels principals sistemes per generar electricitat. És una energia renovable i sostenible.

L’enginyer industrial Víctor Cusí explica que un aerogenerador és una màquina que serveix per produir electricitat aprofitant l’energia del vent. Quan el vent toca les seves pales, les fa girar i fa girar també un generador elèctric que genera electricitat, que després es distribueix a través de la xarxa.

En la mitologia grega, Èol era el déu del vent. D’aquí el nom d’energia eòlica.

 
Edu3.cat

El vent és aire en moviment, i la seva força sempre ha estat aprofitada per l’home per desplaçar-se. El programa “Quèquicom” mostra com es mouen un globus aerostàtic i un veler gràcies al vent.

El reporter Pere Renom puja en globus acompanyat pel pilot Pep Julià. Primer de tot, per enlairar un globus aerostàtic cal escalfar-ne l’aire de l’interior. Després, per desplaçar-se, cal trobar la capa de vent que més interessi. A una certa altitud, el globus es mou a la mateixa velocitat que el vent i en la seva mateixa direcció. Finalment, per aterrar, només cal refredar l’aire de l’interior del globus.

Pel que fa a la navegació a vela, el perfeccionament de la quilla i de la vela al llarg del temps ha fet possible anar augmentant els rumbs i poder navegar, gairebé, contra el vent. La navegació a vela es basa en el fet d’ajustar, de la millor manera possible, la posició de les veles per aprofitar el vent al màxim. Pere Renom viu una dura jornada de navegació al costat de Dani Schneider, oceanògraf i patró major de cabotatge.

La força del vent es mesura amb l’escala de Beaufort, basada en l’estat de la mar, les onades i la velocitat del vent. Aquesta escala va del 0 al 12, i la força 12 correspon a un huracà de categoria 1.

Un expert en la força del vent, l’enginyer Enric Trillas, adverteix que alguns edificis es construeixen sense haver estudiat el perill que comporten les turbulències. Trillas, que fa anys que estudia l’acció del vent sobre els edificis, n’analitza el comportament en túnels de vent i hi fa assajos amb maquetes per mesurar la distribució de pressions i detectar les parts on es creen turbulències, remolins que poden danyar l’estructura dels edificis.

XEFARDEJANT PER INTERNET

Aquesta tarda, hem estat mirant la pàgina web de l’escola que està “acabada de sortir del forn”. Hem vist que des de la pàgina web de l’escola podem accedir al nostre bloc de classe. Llavors hem vist una pàgina que es diu SoundCloud que permet pujar cançons a internet. Hem descobert moltes cançons diferents, però aquesta que teniu aquí abaix ens ha encantat!

Esperem que us agradi molt!

 


LA NOSTRA NOVA PORTA

Avui, hem estat folrant la porta de la classe. Al final ha quedat molt guapa! Després d’inspirar-nos en diversos artistes com Van Gogh, Matisse, al final ens hem decidit pel trencadís de Gaudí. Volíem que la porta donés sensació de vent (perquè sóm la classe del vent) i creiem que ho hem aconseguit!
Vosaltres què en penseu?

PARAULES CLAU

Gaudí, trencadís, vent, Van Gogh, Matisse, inspiració, treball, cooperació, esforç, millora, classe.

L’HORT DE L’ESCOLA

Divendres passat, ens va venir a visitar l’Adrià (el pare del Feliu). Venia amb missió d’ajudar-nos a cuidar l’hort de l’escola perquè enguany, el grup de mitjans som els encarregats de cuidar-lo i aquest estiu ha estat una mica abandonat perquè no hi havia ningú a l’escola.

Al principi, ens va estar explicant que no totes les hortalisses es poden plantar a la mateixa època, per exemple, no és mateix plantar un tomàquet (que es planten a l’estiu perquè necessiten calor per créixer) que una fava (que aguanta millor el fred).

Aquesta va ser la llista d’hortalisses que nosaltres vam elaborar:

HORTALISSES QUE ES CULLEN A L’HIVERN: faves, coliflors, bròquils, alls, pastanagues (tot l’any) i enciams (tot l’any), patates, etc.

HORTALISSES QUE ES CULLEN A L’ESTIU: tomàquets, cebes, bitxos, pebrots, patates, meló, síndria, maduixes, carbassons, etc.

HORTALISSES QUE ES CULLEN PER TARDOR: moniatos, carbasses, patates, etc.

Com que d’aquí poc començarà l’hivern, hem de plantar hortalisses de fred. La setmana que ve decidirem què sembrarem.

Llavors, vam fer quatre grups i a fora vam fer les següents feines:

  • Llaurar la terra amb la fanga i amb les aixades (o com n’hi diem aquí, els txapus).
  • Treure les males herbes perquè sinó, aquestes, treuen els nutrients de la terra i deixen sense “menjar” les hortalisses que volem que creixin.
  • Tocar l’adob fet de caca de cavall. Vam descobrir que com més al fons posavem la mà, més calent estava. Encara no sabem el motiu.
  • Classificar llavors de faves, cigrons i mongetes.
  • Medir els bancals de l’hort i vam fer l’esquema per poder calcular quantes llavors podrem sembrar.

Coses pendents que hem de fer:

  • Calcular quantes llavors podem plantar a cada bancal.
  • Descobrir perquè l’adob està calent.

Paraules clau:

PLANTAR, LLAVOR, LLAURAR, FANGA, ADOB, TREBALLAR, HORT, BANCAL, MESURAR, REGAR, PLANTES, HORTALISSES, AIXADA TXAPU

 

Classe del vent.

 

JA SOM A TERCER. SOM LA CLASSE DEL VENT!

Per fi tornem a obrir el bloc!

Com heu pogut llegir al títol, ja som a tercer. Aquest any, som la classe del vent ja que a l’escola tenim el lema “LA TERRA, CASA NOSTRA” i cada grup del cicle de mitjans tenim un element. A nosaltres ens ha tocat el vent i el nostre primer projecte ha estat relacionat amb el nom de la nostra classe. Més endavant us explicarem què hem estat fent i com ho hem treballat.

Esperem que ens aneu llegint habitualment, ja que moltes de les feines que farem, les penjarem al bloc.

Una forta abraçada!

La classe del vent