Durant aquest mes, estem treballant tot el món dels éssers vius. El passat divendres 10 de gener, va venir a visitar-nos tot el dia un amic microbiòleg de l’Edu, en Pedro.
Aquest noi ens va explicar que està estudiant un doctorat a la Universitat Autònoma de Barcelona, però que viu a Vigo, a l’IIM-CSIC (Instituto de Ciencias Mariñas) i que havia vingut per ajudar-nos a resoldre alguns dels dubtes que teníem sobre els éssers vius.
PREGUNTES QUE TENÍEM I QUE EL PEDRO ENS HA RESPOST:
– A part del regne dels animals, les plantes i els fongs, hi ha més regnes?
Sí que n’hi ha.
– Quins són?
Hi ha 5 regnes:
– ANIMALS (tenen moltes cèl•lules).
– PLANTES (tenen moltes cèl•lules).
– FONGS (tenen moltes cèl•lules).
– MÒNERES (són unicel•lulars, és a dir, una sola cèl•lula).
– PROTISTS (són unicel•lulars, és a dir, una sola cèl•lula).
– Quantes cèl•lules tenim al cos?
Els éssers vius que formem part dels regnes ANIMAL, PLANTES I FONGS, en tenim moltíssimes!
– Com són les cèl•lules?
Hi ha molts tipus de cèl•lules, amb moltes formes i funcionalitats diferents. El Pedro ens n’ha ensenyat diverses.
– Les cèl·lules dels animals, les plantes i els fongs, són iguals?
No són iguals. Aquí podem observar la diferència entre les cèl·lules vegetals i les animals. Recordeu que això és el que hem vist a través del microscopi. Amb una lupa binocular és molt complicat veure-ho.
– Els virus són éssers vius?
Els virus són PARÀSITS. Això vol dir que necessiten d’un ésser viu per a poder viure. Són més petits que els bacteris i més petits que les cèl·lules. Recordeu que va explicar que tenien una membrana i que a dins tenien informació genètica (ADN). El que feien era entrar dins la cèl·lula i viure d’ella. Després es reproduïa i un cop ja s’havia escampat per tota la cèl·lula, destruïa la membrana de la cèl·lula i anava a buscar-ne una altra per a poder viure.
– Si són éssers vius, de quin regne són?
Com que els virus són paràsits, és a dir que no poden viure per ells sols, no formen part de cap regne en concret.
Després de les explicacions tant interessants que ens ha fet el Pedro, hem anat a buscar mostres d’éssers vius al bosc, per després observar-los amb les lupes binoculars i el microscopi. Totes les nostres investigacions estan apuntades a la llibreta de camp.
Aquí teniu algunes de les fotos del dia:
Volem donar les gràcies al Pedro perquè ens ha ajudat molt a entendre una mica més el món dels éssers vius.