Visita i tallers científics al Cosmocaixa i la Universitat de Barcelona


Aquest dimecres 25 de gener alumnat de Ciències i Tecnologia de primer i segon de Batxillerat ha visitat la Universitat de Barcelona i el Museu de la Ciència Cosmocaixa.

L’alumnat de segon ha fet quatre tallers a la Facultat de Física de la UB durant tot el matí.
El primer sobre tecnologia electrònica, en el qual han mesurat diversos paràmetres d’un circuit electrònic. El segon sobre nous materials on, a partir del magnetisme, han pogut
experimentar, entre d’altres, amb materials superconductors i observar el fenomen de
levitació magnètica. El tercer, sobre fotònica, on s’ha experimentat amb diferents franges de l’espectre electromagnètic, concretament dintre del visible, IR i UV. El quart sobre raigs
còsmics i radiació ambiental, on a partir de detectors tipus Timepix (com els de l’Estació
Espacial Internacional, ISS) i programari específic, han pogut captar radiacions α i β.

Mentrestant, al Cosmocaixa, l’alumnat de primer ha participat a dos tallers i ha fet una petita visita guiada. El primer taller ha versat sobre les propietats de les ones i el so, amb la participació de l’alumnat que s’ha prestat voluntari. Al segon han fet un immunoassaig per detectar la presència d’un antigen, simulant la recerca de la vacuna de la malària.

Després de dinar, tots plegats han visitat el museu, completant així una jornada ben aprofitada dedicada a la ciència.

Taller científic a la URV


El dimecres 25 de gener l’alumnat de segon de Batxillerat de Química ha visitat l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Química de la Universitat Rovira i Virgili a Tarragona. L’objectiu de la sortida ha estat realitzar un taller anomenat Producció d’acetat de sodi en una planta química a petita escala. El taller ha durat unes dues hores i mitja. Ha estat dirigit per una alumna de màster de la URV i s’ha desenvolupat en un laboratori ben equipat. L’alumnat, en grups de dos o tres membres, han realitzat els càlculs de quantitats de reactius, manipulat materials de laboratori, provat el procés amb un reactor a petita escala, analitzat els resultats, calculat el rendiment del procés i proposat millores per optimitzar-lo. L’acetat de sodi és un component alimentari present en les patates fregides amb gust a vinagre. Ha estat una bona experiència valorada molt positivament pel professorat acompanyant i l’alumnat assistent.

Enginyeria agrònoma a l’IRTA


Mar Català és enginyera agrònoma i investigadora a l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA) d’Amposta. Aquest dilluns 23 de gener ha oferit una xerrada als estudiants de Ciències i Tecnologia de quart d’ESO i primer de Batxillerat. Ha explicat la recerca que es fa a l’IRTA al voltant del cultiu de l’arròs i ha convidat a visitar les seves instal·lacions. Ha justificat la importància de l’Enginyeria Agrònoma i ha fet incidència en la manca de professionals en aquest camp al Delta de l’Ebre. De manera que ha animat l’alumnat, tant a curt termini, a través del seu treball de recerca de Batxillerat, per al qual ha ofert la possibilitat de col·laborar amb l’IRTA, com a mitjà-llarg termini, a dedicar els seus estudis a l’Enginyeria Agrònoma. Tot en un to molt proper i engrescador, que ha apel·lat a l’atenció dels assistents.

La mineria al Priorat


L’alumnat de Geologia i Ciències Ambientals i de Ciències de la Terra i del Medi Ambient de Batxillerat ha estat a Bellmunt del Priorat aquest dimarts 17 de gener. Gemma Barceló, directora del Museu de les Mines, els ha donat la benvinguda i allí han visitat l’exposició i han parat atenció a un audiovisual sobre la història de la mineria a la comarca. El professor de Mineralogia de la Universitat de Barcelona Joan Carles Melgarejo ha explicat la importància de la mineria a la zona, la seva evolució en el temps i la formació i explotació dels filons de galena. En la seva companyia i la de Robert Rodríguez, estudiant de màster de Paleontologia, i el monitor del Museu Edgar Martínez, han visitat l’interior de la mina Eugènia. A la sortida, han picat les roques de les escombreres de les mines Eugènia i Règia cercant minerals, completant d’aquesta manera un matí molt engrescador dedicat a la Geologia.

GeneracióNATs

El dia 13 de febrer tindrà lloc al Museu de les Terres de l’Ebre una conversa entre dos científics de distintes generacions: Rafel Balada, botànic i fundador i exdirector del parc natural del Delta de l’Ebre i exdirector del parc natural dels Ports, i Ferran Bertomeu, biòleg i investigador júnior a l’Àrea de Sostenibilitat d’Eurecat, a la Línia de Canvi Climàtic, i col·laborador del Centre de Resiliència Climàtica.

A aquesta conversa estan convidats els estudiants de Biologia de primer de Batxillerat de l’Institut Ramon Berenguer IV, que podran fer preguntes als científics i visitar les instal·lacions del Museu de les Terres de l’Ebre.

La trobada es podrà seguir de forma telemàtica al canal de Youtube d’OxigeNATs,  un espai de divulgació naturalista que ha rebut l’ajut Joan Oró per al Foment de la Cultura Científica a Catalunya de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) per dur a terme aquest projecte.

Visita a la central nuclear i al parc eòlic

El 13 de desembre, els alumnes de Física i de Ciències de la Terra i del Medi Ambient de segon de Batxillerat han fet una sortida relacionada amb la producció d’energia. Han visitat la central nuclear de Vandellòs I on han pogut veure com es desmantella una instal·lació d’aquestes característiques amb totes les mesures de seguretat, així com entendre millor sobre el terreny com funcionen aquestes centrals quan estan actives.

Més tard han anat al parc eòlic del Perelló on han vist una altra alternativa, en aquest cas renovable, de producció d’energia. Tot i que la pluja no els ha deixat visitar el parc en la seva totalitat, els han fet una explicació molt completa del seu funcionament i han pogut veure algunes pales que estaven en reparació.

En els dos llocs els han remarcat la importància de tenir professionals experts en aquest àmbit i que siguin del territori, i els han animat a especialitzar-se en el camp de les energies.

L’enginyeria mecànica a la indústria aeroespacial

Aquest divendres dia 2 de desembre hem escalfat motors per a la segona avaluació amb una conferència ben engrescadora. Des del Departament d’Enginyeria Mecànica de la Universitat Rovira i Virgili, el professor i investigador Enrique Saavedra Orellana ha oferit a l’alumnat de Ciències i Tecnologia de primer i segon de Batxillerat la xerrada L’enginyeria mecànica a la indústria aeroespacial. Amb un llenguatge rigoròs alhora que accessible i un to pausat i proper, ha començat la seva ponència amb els esdeveniments històrics que van conduir al primer vol tripulat, estable i controlat, dels germans Wright, l’any 1903. Ha destacat com els pioners en aquest camp no eren enginyers aeronàutics, professió que encara no existia; eren mecànics de bicicletes, per exemple, gent que investigava guiada per la seva enorme curiositat. Ha “traduït” les tasques d’un enginyer perquè tothom pugui entendre la increïble feina que hi ha al darrere del fet, tan quotidià com insòlit, que un avió s’elevi amb total seguretat. Ha estat una conferència plena de curiositats, summament interessant, que ha deixat alumnat i professorat amb ganes de més.

Premis de la Setmana de la Ciència 2022


Aquesta setmana s’han lliurat els premis als millors treballs presentats amb motiu de les activitats proposades durant la Setmana de la Ciència. Enguany les persones guardonades han estat:

En el ral·li fotogràfic, Jordi Arques Alpuente, de 1r d’ESO A, Denisa Bonchis, de 1r de Batxillerat B i Aina Reverter Lainez, de 2n de Batxillerat A.

El premi als millors pòsters científics ha estat per als equips formats per Joana López Rovira i Aina Gonzàlez Barceló, de 1r d’ESO C, per Irina Lletí Ortiz, Ivette Talarn Subirats i Júlia Miró Garcia, de 1r d’ESO B i per Júlia Haro Catalan, Núria Panisello Masià, Mireia Llamas Abelló i Mar Socoró Reverter, de 4t d’ESO A.

Us donem l’enhorabona per la qualitat de les fotos i els pòsters presentats!

Neuroart

L’alumnat de 4t d’ESO A ha estat seleccionat per participar en NeuroArt, un projecte de divulgació científica en el qual el jovent explica conceptes relacionats amb les neurociències a través de la creació d’obres d’art. L’organitzen l’Institut de Neurociències i la Unitat de Cultura Científica i Innovació de la Universitat de Barcelona. Es tracta d’un projecte interdisciplinar en el qual treballa conjuntament l’alumnat de les matèries d’Educació Visual i Plàstica i de Biologia i Geologia de 4t d’ESO.

En una primera fase, l’alumnat ha enviat els seus dubtes sobre neurociència a l’Institut de Neurociències i han començat a plantejar quins conceptes volen expressar. Per acabar aquest primer procés, el 17 de novembre han estat convidats al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, on han visitat l’exposició Cervell(s) i han assistit a la xerrada d’una neurocientífica de l’Hospital Clínic.

Amb totes aquestes idees, ara es preparen per encarar la següent fase: l’elaboració de representacions artístiques a partir d’aquells conceptes relacionats amb la neurociència que volen treballar.