Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència 2025

L’11 de febrer, coincidint amb el Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, la Xarxa de Museus de Ciències Naturals de Catalunya impulsa GENIS, un projecte per donar visibilitat a les científiques catalanes del passat i del present.

Aquesta iniciativa reivindica el paper fonamental de les dones en la ciència i vol inspirar noves generacions a seguir les seves passes. Per fer-ho, els museus de la Xarxa obriran gratuïtament durant la jornada i presentaran una col·lecció de postals il·lustrades amb figures científiques que han deixat empremta en camps com la paleontologia, la geofísica o la botànica.

Enguany, el projecte posa el focus en tres dones excepcionals:

  • Lourdes Casanovas, doctora en paleontologia i pionera en l’estudi dels dinosaures a la Península.
  • Estefania Blanch i Llosa, doctora en geofísica experta en l’efecte de les tempestes solars a l’entorn terrestre.
  • Creu Casas i Sicart, catedràtica en botànica i referent en l’estudi de les molses a Catalunya i Espanya.

Amb aquesta iniciativa, la Xarxa de Museus de Ciències Naturals de Catalunya reivindica el llegat de les dones científiques i el seu impacte en el coneixement científic, recordant que la ciència no té gènere, sinó talent, passió i determinació.

Llegit a https://www.xarxamuseusciencies.cat/genis-dones-cientifiques/.

Des de l’Institut Ramon Berenguer IV us animem a visitar els museus de la Xarxa de Museus de Ciències Naturals de Catalunya, de la qual forma part el Museu de les Terres de l’Ebre, que es podrà visitar gratuïtament mostrant aquestes postals avui, Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència, i el proper cap de setmana.

Pràctiques amb drosòfila a Biomedicina

L’alumnat de l’optativa de Biomedicina de primer de Batxillerat experimenta cada any les lleis de l’herència biològica amb mosques drosòfiles amb distintes mutacions, facilitades per la Universitat de València. Fa encreuaments experimentals per comprovar els patrons d’herència de cadascuna de les mutacions per aprendre, d’una manera pràctica, el funcionament de la transmissió hereditària de caràcters biològics. Aquest és un coneixement que es pot extrapolar a malalties humanes hereditàries com, per exemple, alguns tipus de càncer.

Observació de cèl·lules

Aquestes són algunes de les imatges que ha capturat l’alumnat de Biologia de primer de Batxillerat de les preparacions microscòpiques que han fet a les pràctiques de laboratori. Es poden veure cèl·lules de la seua pròpia mucosa bucal, on es distingeixen clarament els nuclis de les cèl·lules. En les imatges a major augment es poden observar, a més, bacteris, el que permet comparar la diferència de mida entre tots dos tipus cel·lulars. També s’hi veuen cèl·lues vegetals en preparacions d’epiteli de ceba, on es pot diferenciar el nucli i la paret cel·lular de cel·lulosa.

L’alumnat de segon d’ESO visita la depuradora

El professorat de la matèria de Física i Química de segon d’ESO ha organitzat una visita a l’estació depuradora d’aigües residuals d’Amposta. En dos torns, els dies 11 i 13 de desembre, l’alumnat ha anant caminant a la depuradora des de l’Institut per la via verda. Allí els han explicat els processos de depuració de les aigües i han pogut observar les distintes parts que duen a terme cadascun dels tractaments que rep l’aigua abans de tornar a ser abocada al riu.

Premis de la Setmana de la Ciència 2024

Durant la Setmana de la Ciència s’han dut a terme diverses activitats per iniciativa del professorat de Ciències: pòsters científics, podcasts, monòlegs científics…, algunes de les quals han estat mereixedores de premi: un diploma, un xec per a adquirir material escolar i un estoig. L’alumnat guardonat en l’edició d’enguany ha estat el següent:

  • A primer d’ESO: Rihanna Franch Piñol, Berta González Escrivà i Julieta Verdiell Verdiell del grup A; Joan Antó Martínez, Laia Fabra Royo i Nil Ortí Saban del grup B; Ainoa Daria Furtuna Stan, Paula Giménez Miró i Laura Hidalgo Castell del grup C i Wiame Marjaoui, Adam Maureso Bezza, Isaac Redó Moreno i Asier Tomàs Guillen del grup D.
  • A segon d’ESO: Marc Fabregat Fumadó, Eric Martínez Benito, Hugo Ramos Pitarch i  Pedro Juan Salvador Herrero del grup C i Maite Arnau Vidal, Arnau Martin Verge, Ainhoa Mateos Bonet, Ariadna Miralles Ibáñez, Rayyan Ouzakar, Mariona Oviedo Añó i Eduard Darius Trofin del grup D.
  • A tercer d’ESO: Joana López Rovira del grup A i Idoia Jornet Roé, Júlia Miró Garcia i Olga Fatou Ndiaye Pérez del grup B.
  • A quart d’ESO: Sara Caballé Fandos i Mar Casanova Franch, del grup A.

Enhorabona a totes les persones guardonades!

Taller d’Enginyeria Química a la URV

L’alumnat de Química de Batxillerat ha anat, aquest dimarts dia 3 de desembre, a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Química de la Universitat Rovira i Virgili, a Tarragona, on ha fet una pràctica d’elaboració de formatge i iogurt en una planta industrial a petita escala.

Se’ls ha entregat un dossier que ha servit de guia per anar realitzant de forma autònoma l’activitat, i amb l’ajuda de Víctor, el professor de la universitat que els ha acompanyat durant la sessió, han pogut anar resolent dubtes que s’han anat generant. Ha sigut una gran oportunitat per poder treballar en un laboratori molt equipat i veure de prop com un procés quotidià i culinari com és l’elaboració de formatge i iogurt es pot estudiar des d’un punt de vista industrial, al laboratori, utilitzant l’enginyeria i la química. Han fet servir enzims esferificats, controlat la temperatura i el pH amb sensors, utilitzat agitador motoritzat, bomba persistàltica i un placa arduino.

Ha sigut un matí molt ben aprofitat, on també l’alumnat ha pogut veure d’aprop les instal·lacions de l’Escola i els estudis que ofereix.

Visita al Museu de les Mines

El Museu de les Mines de Bellmunt aprofita les antigues instal·lacions de les mines de galena per obtenir plom a la comarca del Priorat. Disposa d’una exposició permanent i dos audiovisuals on mostra com era l’extracció de galena i la vida a la mina durant els més de cent anys que va durar l’explotació.

La visita guiada inclou l’entrada a la primera de les vint plantes en galeria de la Mina Eugènia i la possibilitat de buscar minerals al terrer a la sortida de la mina. Allí, l’alumnat de Geologia i Ciències Ambientals de Batxillerat ha tingut l’oportunitat de trencar mostres de roca amb el martell geològic per observar la roca fresca i hi han trobat diverses mineralitzacions de calcita, calcopirita i, sobretot, galena, entre l’esquist de la zona, anomenat localment llicorella.

La jornada ha servit per aprendre sobre la geologia de la comarca i per entendre el funcionament d’una explotació minera a partir d’un exemple proper, de les mans expertes del personal del Museu.

Premi de Recerca en Química a Tarragona

Aquest dijous dia 14 de novembre ha tingut lloc el lliurament dels Premis de Recerca en Química, que atorga la Facultat de Química de la Universitat Rovira i Virgili (URV) amb el patrocini de l’Associació Empresarial Química de Tarragona (AEQT). El primer premi d’aquesta vint-i-sisena edició ha estat per al treball De la impressió 3D a l’aspirina, el camí cap a les gominoles medicinals, de l’estudiant de l’Institut Ramon Berenguer IV d’Amposta Paula Denisa Bonchis Copil. El treball ha estat tutoritzat pel professor de Química Josep Albiol. Enhorabona!

Conferència sobre riscos geològics


El dijous dia 14 de novembre, amb motiu de la Setmana de la Ciència, l’enginyer geòleg Joaquim Roset ens ha visitat per parlar-nos dels riscos geològics del nostre entorn. Aquesta xerrada ha estat adreçada a l’alumnat de tercer d’ESO i primer de Batxillerat de Geologia i Ciències Ambientals, els quals han pogut conèixer millor quins són els principals riscos als quals estem exposats: inundacions, esllavissades, caigudes de blocs, col·lapses i esfondraments, entre d’altres, i quines són les mesures preventives.

L’objectiu principal de la sessió ha estat conscienciar-nos de la magnitud que poden tenir aquests riscos i les seves afectacions, posant d’exemple les greus inundacions del País Valencià de fa unes setmanes. Ha mostrat algunes imatges amb foto aèria de la cartografia de les zones inundables i hem pogut observar la gran quantitat d’edificis que s’han construït en aquestes zones així com la manca de mesures preventives en els barrancs adjacents, fets que han causat aquesta gran catàstrofe.

Per finalitzar, el tècnic ha fet palesa la importància de l’ordenació del territori, la senyalització i les actuacions in situ de les zones avaluades, com a mesures principals per salvar vides.