IMPLEMENTACIÓ

A partir de la pregunta que encapçala el projecte s’han generat altres inquietuds:

  • Qui s’emporta les dents quan ens cauen?
  • Tots els nens del món posen les dents sota el coixí?
  • Quantes dents ens cauen?
  • Com es diuen les dents que ens cauen?
  • Quantes dents tenim?
  • Quines parts té una dent? I la boca?
  • Quan ens surt la primera dent?
  • Quan ens cau la primera dent?
  • Per què serveixen les dents?
  • Què fem per cuidar les nostres dents?
  • Com ens hem de rentar les dents?
  • Quins aliments ajuden a tenir les dents sanes?

I altres que aniran sorgint ja que encara no hem acabat el projecte.

Totes aquestes preguntes s’han treballat a partir d’activitats en gran grup, individual,  orals, escrites, exposicions, xerrades de professionals, jocs interactius, …

Aquest projecte s’ha portat a terme des de totes les àrees, hàbits d’higiene treballats des de la llengua anglesa, i activitats artístiques.

METODOLOGIA

Aquest projecte s’està portant a la pràctica amb els dos grups de P5.  Cada grup ha fet activitats compartides amb mestres tutores i mestres de reforç, així com d’altres intercanviant experiències entre els dos grups intentant aconseguir una major informació.

A les aules s’ha ubicat un racó on es va recollint tota la informació que han portat de casa com també la de l’escola. Aquest espai els serveix per buscar la resposta a noves preguntes. foto racó

S’han utilitzat diferents recursos audiovisuals (vídeos, fotos, jocs digitals…) per treballar de forma més atractiva els coneixements dels continguts treballats.

S’han realitzat activitats sobre paper, altres de més manipulatives, han après cançons, poemes, endevinalles relacionades amb el tema relacionat.

El projecte ens ha servit per treballar d’una manera més globalitzada i amena continguts de lectoescriptura i de matemàtiques. foto fitxa

PLANIFICACIÓ

Els alumnes de P5 mostren curiositat per la caiguda de les dents. Per aquest motiu i per donar resposta a les seves inquietuds vam decidir dur a terme aquest projecte: PER QUÈ ENS CAUEN LES DENTS?

Aquest projecte s’ha iniciat el segon trimestre i s’acabarà de portar a terme aquest tercer trimestre, ja que els infants han mostrat molta motivació.

S’engloben totes les àrees i la participació de totes les mestres que intervenen en el grup.

Un dia un nen va arribar a l’escola dient que li havia caigut la dent, va exposar-lo davant la resta del grup i veient l’interès dels alumnes vam iniciar el projecte.

Primer es va fer un debat sobre les dents per saber quines respostes es donaven a partir dels seus interessos i ajuda de les famílies, cada alumne va investigar sobre la caiguda de les dents i després es va fer una posada en comú davant del grup classe. A partir de la seva recerca han anat sorgint noves preguntes.

ELS ESPAIS DEL NOSTRE ECOSISTEMA

Els espais de l’ecosistema són responsabilitat d’algun nivell o cicle. Aquest fet no vol dir que siguin zones exclusives d’aquests infants, sinó que són ells qui hauran de vetllar per la creació, el desenvolupament i la conservació de la seva zona, però tots els alumnes en podran gaudir.

El fet de crear aquestes zones permetrà disposar de diferents espais naturals d’aprenentatge i experimentació repartits per l’escola, amb la intenció de poder fer-ne ús sempre que una activitat ho requereixi, provocant en l’alumnat un efecte d’apropament amb la natura i amb els éssers vius que hi conviuen.

Les zones de l’ecosistema estan distribuïdes de la següent manera:

En cadascun dels enllaços anteriors podreu veure una imatge d’algun moment del procés de creació dels diferents espais de l’ecosistema.

 

PROJECTE D’ESCOLA: ECOSISTEMA

El projecte ‘Ecosistema’ implica tots els infants del centre, des de P3 fins a 6è d’educació primària. El nostre propòsit és acostar la natura als infants del centre, iniciant un projecte relacionat amb el coneixement  i la interacció  amb diverses parts d’un ecosistema, a partir de la creació de zones d’aprenentatge i d’experimentació a l’escola. Els alumnes de cada nivell o cicle generen (del no res), i posteriorment interactuen amb algun dels espais d’aquest ecosistema. Els mestres es responsabilitzen de crear les condicions necessàries  perquè cada espai sigui un lloc d’experimentació i de transferència dels coneixements per assolir les competències requerides.

L’ecosistema està format per diverses zones dins del recinte escolar. Els espais són: bosquet, granja, hort i arbres fruiters, bassa, estació metereològica i patis. La responsabilitat de crear l’espai i assegurar els seu bon estat correspon a un nivell o cicle (depenent de l’espai), però tenint present que tothom pot anar a desenvolupar activitats en qualsevol de les zones de l’ecosistema.

Aquest curs 2017-2018 era i és clau. No tenim de cap de les zones, excepte petits-grans apunts de projecte que es van anar realitzant el curs passat. Cal anar pensant com volem que sigui el nostre espai, quines accions cal anar fent per crear la zona encomanada i per últim, qui es responsabilitza de cadascuna de les pràctiques que cal dur a terme.

Per poder coordinar les diferents accions vàrem acordar que un membre de l’equip directiu dinamitzaria les trobades dels diferents equips de mestres, en el context de les reunions de formació del grups impulsor de la Xarxa de Competències Bàsiques.

Adjuntem un enllaç amb una imatge de l’escola.

https://drive.google.com/open?id=19h4TALtQjJm3w5HFIr8CVIw2J2_LkDGz

 

Arranquem amb Gaudí!

Per iniciar el projecte de Tenim un problema, creiem que necessitàvem una activitat motivadora i vam crear dos vídeos.

El primer vídeo hi apareixia l’Antoni Gaudí parlant dels quatre elements de la natura (nom que aquest any porten les aules cicle superior) i com l’arquitecte s’inspirava amb aquest elements per dissenyar les seves obres. En aquest primer vídeo Gaudí ens proposava resoldre una gimcana on l’objectiu final era trobar part de fotografies de l’obra de Gaudí per posteriorment poder treballar-les amb els ordinadors i les tauletes.

Un cop superada la primera prova, podíem visualitzar el segon vídeo, on també hi apareixia Gaudí proposant-nos una nova prova. Però…. Ups! Just en aquell moment…. Tenim un problema! Marxa el llum i no podem seguir amb el vídeo.

A partir d’aquest moment, aprofitem per parlar sobre com arriba l’electricitat a l’escola i a les nostres cases.

[youtube]https://youtu.be/r_FGTEGXvw8

 

COM ARRIBEM A FER 2 PROJECTES D’ESCOLA?

Després de diverses reflexions de claustre al llarg del curs 2015-2016, l’escola es planteja un canvi profund de metodologia. Ens n’adonem que cal buscar ‘alguna manera de fer’ més global i competencial, intentant (si és possible) que els infants siguin els autèntics protagonistes del procés d’aprenentatge.

La darrera valoració permet al claustre arribar a uns petits i potents acords per afrontar el curs 2016-2017. Calia una formació interna de centre que empentés les ganes de revolució, i vam aconseguir que en Gino Ferri ens fes unes sessions per tal de sacsejar la nostra manera de veure i viure l’ensenyament. L’evolució de les reflexions ens porten a realitzar projectes d’aula, amb elecció de temàtica lliure per part dels alumnes que conformen el grup-classe. Vam acordar que dedicaríem al projecte 3 sessions setmanals al llarg de tot el curs.

El proper salt el fem l’actual curs 2017-2018. En les darreres reunions del juny de 2017 els i les professionals docents valoren que cal apuntar millor la idea dels projectes, i que es necessari acordar una temàtica i un objectiu per apuntar la direcció dels projectes. És a dir, veiem més profitós que els i les mestres encaminin el tema del projecte, i siguin els i les alumnes qui evolucionin la idea donada pel claustre. La tasca realitzada el curs anterior (projectes de lliure temàtica) no és en va, ja que l’experiència del què s’ha fet ens serveix per evolucionar de quins projectes volem tractar d’una forma estable i continuada al llarg dels propers cursos acadèmics. La valoració i reflexió intensa ens porta a la conclusió que hem d’afrontar dos grans temes: ‘noves tecnologies’ i ‘natura’.

D’aquest interessant acord neixen el que avui en dia són els nostres dos grans projectes d’escola, que impliquen a tots i a totes els i les alumnes de l’escola, amb un tractament particular per a cada nivell o curs:

– Canal de Youtube: Podeu veure algunes produccions al canal propi de l’escola Les Flandes.

– Ecosistema: Acostament de la natura a la realitat escolar dels i de les nostres infants.

La intenció pel curs vinent, és afegir un projecte més, però aquest tindria un esperit més col·laboratiu. Voldríem fer una tasca d’ajuda social, on tota l’escola tingués implicació directa durant un curt període de temps (1-2 setmanes) amb alguna causa solidària.

SCAPE ROOM! (Sortirem?)

Som dilluns, són les 9:05h del matí…. Mentre ens diem “Bon dia” com un dia qualsevol, les portes del Cicle s’han tancat de cop!

Després de l’ensurt, rebem una nota per sota de la porta que ens diu que engeguem el projector! Cada vegada entenem menys què està passant!

A la pantalla, l’Antoni Gaudí, ens explica que ha estat ell qui ens ha tancat! Sembla que no li ha fet gaire gràcia que haguem omplert l’escola amb les seves obres! Ens ha pres per uns imitadors!

Tenim la clau que ens dóna la llibertat dins d’un candau! Serem capaços d’aconseguir la combinació? Per a fer-ho haurem de resoldre totes les proves que Gaudí ens ha preparat per comprovar si som uns simples imitadors o bé, uns admiradors!  

Així va ser com vam iniciar el projecte amb els nostres alumnes! Amb un SCAPE ROOM! Proves amagades per l’aula, bolígrafs de tinta invisible, candaus, un cronògraf amb un compte enrere…  L’única manera de poder sortir era treballant en equip i superant totes les proves. Sincerament, creiem que els ho havíem posat massa difícil però com gairebé sempre… els nens i nenes mai et deixen de sorprendre!

El resultat? Vam aconseguir sortir, teníem el projecte iniciat i tant nosaltres com ells no podíem estar més motivats per seguir avançant!

Clica la imatge per a veure’n més!

 

 

 

TREBALLEM TOTS JUNTS

A partir de la pregunta inicial “Com pot ser el personatge que representa el nostre barri?” cada aula exposa diferents propostes. A partir de l’assemblea es decideix per majoria crear  un drac. El pas següent ha estat relacionar aquests éssers fantàstics amb els elements característics del barri i buscar un nom.

Abans de triar les característiques del drac, se’n van  observar d’altres ja existents per saber com són i els elements que el formen.

RECANDPELL (drac de 2n), és un drac dolent que viu al Rec amb el cos recobert d’escates i les ales de pell. Vam decidir quin material necessitaríem i després els alumnes van triar el que podien portar. Vam triar una capsa que fos prou gran per fer el cos del drac, prèviament vam mesurar-nos en petits grups per saber quina mida necessitàvem.

Vam observar i investigar què eren les escates i les formes que podien tenir i ho vam relacionar amb elements del nostre entorn (composició de teulades, pinyes i la pell d’alguns animals).

Després d’aquest treball decidim fer escates triangulars. Per aquest motiu ens plantegem com poden ser els triangles i observem els tres tipus que hi ha i decidim quin ens va millor (equilàter). Ens repartim les tasques i comencem el treball de plàstica. Pintar el cos, crear les escates….