Elisabeth
Sempre que a casa fan crema,
quin poema
pels llepafils i pels altres
es un dilema.
Quan la porten a la taula
la crema vola
perquè de lo bona que esta
ni una gota quedara.
Avis i nens l’aprecien
i es ben clar
perquè per la crema
no fa falta ni bufar.
NOM:Elisabeth
DATA:31/03/2023
CURS:4rt
GELAT
GELAT
Sempre que a casa fan gelat
quin ramat !
pels llepafils i pels altres
és un premi glaçat .
Quan el porten a la taula
llepa’l rapíd o es desfarà
i li poses la llengua
molt aliviat.
Avis i nens l’aprecien
i es ben clar,
perquè el gelat no fa falta mossegar.
Blau 5é
Bunyols/Flam
A partir d’ aquests dos poemes de Miquel Martí i Pol, hem canviat algunes paraules i el mateix títol. Als propers articles ho veureu. El primer poema és aquest : FLAM
FLAM
Sempre que a cas fan flam,
quin reclam, pels llepafils i pels altres
és un ham.
Quan el porten a la taula
gronxa al plat.
i li claves la cullera
de bon grat
Avis i nens l’ aprecien
i és ben clar,
perquè pel flam no fa falta
mastegar.
Miquel Martí i Pol
Rovelló, el valent. Capítol 5
FENT LES PAUS
1.-Com és deien els dos gossets de la masia ?
-Com el van rebre cada un d’ ells ?
-On es va amagar el Rovelló ?
-Què van fer amb la gossa perquè no molestés al Rovelló ?
2.- Què li van donar per dinar al Rovelló ? – Per què et sembla que li van estovar amb aigua ?
-Per què la Sanda no va dinar ? – Qui se’l va menjar els seu dinar ?
-Què li va passar quan a la tarda va trobar els gats ? -Què va descobrir el gosset ?
3.-Què va passar a l’ hora d’ anar a dormir ?
-Per què no servia paer caçar, segons l’ Arròs ? -Què feia molt bé el Rovelló ?
-Què feia el Rovelló quan hi havia tempesta ?
-Per què creus que els altres dos gossos no en feien ni cas ?
-Creus que en Rovelló era feliç en el mas ? -Per què ?
Bernat i els bandolers. Capítol 4
LA SABATA D EIXIMEN
1.-A on havien portat a en Jaume,, el germà del Bernat ?
-Qui era Eixemen ? -Què hi anava a fer a la masia del pare d’ en Bernat ?
-A qui va conèixer en Jaume la primera nit ? -A què es dedicava ?
-Qui eren els nyerros i els cadells segons aquest noi ?
-De quin bandoler famós es parla en aquest capítol ? -N’ havies sentit a parlar ? -En coneixes el nom d’ algun altre ?
-Quina era la feina que havien de fer al Castell Sec ?
2.Què havia de fer en Jaume, doncs, per poder tornar a veure el seu germà , segons li va dir en Guimmem ?
-A on van fer anar a en Jaume a mig matí ? – A qui va veure allà ?
-Què va arribar al migdia al castell ? -Què venia a fer ?
-Quin problema tenia Eixemen ? -Què va fer en Jaume amb el ganivet que havia arreglat la sabata ?
-Què va Eixemen per recompensar a en Jaume ?
-Quina va ser la primera cosa que va fer en Jaume a l’ arribar a la casa d’ Eixemen ? -Què li van comentar ?-
-Què creus que vol dir en Jaume quan pensa que 2 mai tenim tota la sort” ? T ha passat a tu algun cop ?.Explica-ho .
El Jair fa 4 anyets.
Avui el nostre Jair ha fet quatre anyets . Felicitats noiet !
El bosc interior 3
Com a part final del projecte i que ens serveix de conclusió n’ hem fet un mural.
El bosc interior 2
Avui estudiarem els animals que predominen en aquest tipus de bosc interior: guineus , conills, porcs senglars, perdius i altres vertebrats i invertebrats.
Dins del grup dels mamífers, els més representatius són: el porc senglar ,la guineu , la cabra salvatge, el cabirol, el teixó, el conill, l’eriçó comú i el ratpenat.
Dins del grup dels amfibis, el gripau comú i la granota.
Dins del grup dels rèptils, el més representatiu és la sargantana, l’ escurçó.
Dins dels grup més abundant, (les aus) les més representatives són: el gaig, l’estornell, l’abellerol.
Dins les aus rapinyaires diürnes, la més representativa és l’àguila reial Dins les aus rapaces nocturnes, el més representatiu que trobem és el mussol. Finalment podem dir que en les zones que trobem rius i barrancs trobem la carpa i la truita de riu.
El bosc d’ interior.
En el llibre de lectura de Fiction Express que estem acabant de llegir ,El Bosc Encantat, se’ns proposava fer un projecte sobre el bosc que tenim al nostre poble. En el nostre cas és el bosc d’ interior. Treballarem la climatologia, la flora i la fauna. Una vegada treballada la climatologia en la que destaca una baixa pluviometria durant l’ any, amb pluges només durant la tardor i la primavera i una forta sequera durant l any, en aquest primer capítol estudiarem la flora. Destaquen el roure, l’ alzina, el boix, l’argelaga, el romaní i el timó.
Aniversari de l’Elisabeth.
Avui hem celebrat l’ aniversari de l’ Elisabeth . Ha fet la seva primera desena. Moltes felicitats bonica !. Per esmorzar ens ha portat una pizza que hem trobat molt bona.
Comença la primavera. Comencem l’ hort.
A partir de la propera setmana ja podrem començar a treballar l’ hort. Ahir el Jordi i el Samuel ja ens el van llaurar. La setmana que ve plantarem faves i espinacs.
Aniversari de l’ Àneu
Ahir dia 21 de març vam començaer la primavera i vam celebrar el tercer aniversari de l’ Àneu. Felicitats petita !
Estanteries amb palets 1
Utilitzant les fustes dels palets i després de llimar-les molt bé hem construït estanteries petites per nosaltres i un banc pel pati.Vam empegar les fustes entre elles i després hi vam clavar claus perquè quedessin més fortes.
Després les hem decorat i ens han quedat molt boniques.
El món a l’ aula. Text
L’ editorial text treu tot sovint notícies per comentar a l’ aula. Aquesta setmana la notícia a treballar a primària és LA SEQUERA.
Bernat i els bandolers . Capítol 3
L’ ANELL DE LA MALA SORT
1.- Qui els va parar abans d’ arribar a la casa de Don Gaspar ? – Els van deixar passar ?
-Fins a on els van conduir ? – Creus que aquest personatge és poderós ? Per què ?
-Què li van dir que venien a fer els dos germans ?
-Què els va dir que necessitaven ? -Per a què ?
2.-Què va fer en Jaume quan Eiximen li va dir que com se’ n podia fiar ? -Què va fer aleshores Eixemen ?
-Com era l’ anell ? – Què havia passat en realitat a l’ hostal on havien estat ?
3.- Què va fer Eiximen amb els dos nois ? – Per què ?
-Quina feina li tocà fer a en Bernat ? – Què va pensar el noi ?
4.-Què li proposar el company que tenia al costat a l’ hora de dormir a en Bernat ?
-Què havien de fer l’ endemà ? – Qui creus que era aquell home anomenat el Barquer ?
-L’ endemà en Bernat amagat entre la sorra aconsegueix escapar. Cap a on va ? -Qui troba allà ?
-Quin és l’ objectiu d’ aquesta gent ? -Amb qui van deixar el Bernat ?
Rovelló , el valent . Un gos boletaire.
CAPÍTOL 4
1.- A on va decidir en Llisot portar el gosset ?
-Què va fer en Llisot ? On va deixar el gosset ?
-Què va fer al cap d’ una estona ? -Què va trobar ?
2.- Què va fer en Llisot quan va trobar el gosset ? -Com ho fan els gossets quan veuen l’ amo enfadat ?
-Què li va ensenyar en Llisot ?
-Qui va arribar al migdia al camp ?
-Per què creus que li va posar ROVELLÓ ?
Concurs punts de llibre. L aigua i el seu estalvi
VII CONCURS PUNTS DE LLIBRE
Construïm una llum
Hem construït una llum amb els tacs d’ un palet .Primer vam llimar el tac de fusta. Tot segut el cub que vam obtenir el vam forrar amb paper d schappet. Tot seguit hi vam fer un forat per posar el portalàmpades. Vet aquí les imatges.
Concurs arròs Montsià
Com cada any , aquest també participem en el concurs d’ arròs Montsià .
Primer veiem un video de la collita i el procès d’ envasat de l’ arròs i la seva distribució . Els alumnes en fan una petita redacció de les principals idees del video per escrit . Tot seguit i amb l’ ajut de la família cada alumne escriu una recepta de l’ arròs. Finalment ho enviem a arròs Montsià .
El premi és una estada al Delta de l’ Ebre pel guanyador .
Tothom rep, pel sol fet de participar, un paquetet d’ arròs i un imant .
Bernat i els bandolers. Capítol 2
L’ HOME DE L’ ULL TAPAT
1.- Què vol dir la frase ” En Bernat tenia un nus a la gorja” ?
-Per què creus que hi havia gent que mai havia estat en una ciutat ?
-Qui van trobar dins l’ ermita ? -Què els va dir ?
-Què van fer difinitivament ?
-Per què creus que en Jaume feia cada nit ub tall al bastó ?
2.-Què vol dir ?
-Li feia mal l’ estómac.
-Tinc un rosegó de pa.
-Qui hi havia menjant a l’ hostal que van arribar ?
-Què els va comentar l’ home vestit de negre ?
-Com es deia ? – Quina feina feia ?
-Què passava en aquell temps a Catalunya ?
-Per què els nois es pensaven que no els passaria res amb Don Gaspart?
-Quina era la contrasenya ?
En Bernat i els bandolers . Capítol 1
GALTANEGRA, GALTANEGRA, NO T’ HAGUÉS CONEGUT MAI
1.-Qui vivia a la masia. ?
-A on s’ havia quedat en Bernat ?
-Per què el renya el seu pare ?
-Creus que vivien bé la gent d’ aquella masia ?
-Per què ?
-Què va proposar el pare al fill gran ? -Per què ?
2.-saps que és un pregó ?
-Què deia el pregó que havia escoltat en Bernat ?
-Per què va cridar el gos ?
-Qui va arribar aleshores ? – Qui era aquest nou personatge ? – Creus que és un home valent ?
-Què li demana en Josep , el pare ?
3.- Finalment marxen els dos germans. Què en pensa el pare que pot fer el Bernat ?
-Com es va quedar la mare amb la marxa dels dos germans ? – Creus que el para feia bé ? -Per què ?
-Qui era Don Gaspar ?
Any Vallverdú
Aquest any en Josep Vallverdú compleix 100 anus. Aquest any, es celebra , doncs, el centenari de l’ escriptor més prolífic en contes i novel·les per a nois i noies del segle XX i d’ aquests primers anys del XXI.
Els alumnes de CM i CS de l’ Escola Sol Naixent de Cubells, tenim la costum de llegir de forma rotatòria , cada any un dels seus llibres. Al llar d’ aquests anys hem llegit, com no, el Rovelló, Un cavall contra Roma,Bernat i els bandolers, Xau, el gos nàufrag, Tres xacals a la ciutat….
Aquest curs li torna a tocar a Bernat i els bandolers.
Els més petits llegiran en Rovelló, el valent, en versió reduïda.
A mesura que els anirem llegint cada capítol en farem una comprensió.
SÍNTESI DE BERNAT I ELS BANDOLERS
Aquest llibre reflecteix les lluites, les sequer3es i la fam que van passar la gent de la nostra terra, Catalunya; durant una bona colla d’ anys del segle XVII ( 1600-1700 )-Tantes calamitats van afavorir l’ aparició de molts bandolers que assaltaven i mataven molta gent.
Els herois de la novel·la-En Bernat i el seu germà_, davant les dificultats que passen a la seva masia,marxen per millorar la seva vida. Molktes aventures els esperen al llarg del llibre.
La casa que vull. Elisabeth
1-Una casa gran voldria
per poder viure amb alegria
amb hort i jardí per
plantar fruits i romaní.
2-Tan gran seria que
deu habitacions tindria.
La llum del sol em tocaria
i ben agust em llevaria.
3-Als amics acomiadaria
a una festa que prepararia.
A la piscina ens banyarem
i molt fresquets estarem.
4-La meva casa alta serà
i unes vistes magnifiques tindrà.
Aviat serà estiu els fruits madurarien
i anar a berenar tots podrien.
NOM:Elisabeth
DATA:10/03/23
CURS: 4rt
La casa que vull. Joel
La casa que vull seria
gran com una mansió
plena d’alegria i il·lusió
i amb un gran jardí.
Amb la meva família estaria
i el mar tranquil veuria.
Les flors del jardí regaria
i ven a gust estaria.
I de nit al jardí estaria
i els estels contemplaria
com fanals brillarien i
a la lluna saludaria…
La casa que vull. Blau
La casa que vull,
que les muntanyes pugui veure
i una neu blanca a l’hivern
que m’he la decori .
Tant petita que és
l’escalfor del foc a terra
arriba a tota arreu en un tres i no res
i molt bé s’hi estarà.
Prop de pistes viuria
ni agafar el cotxe em caldria
i a esquiar jo aniria
fins que acabes el dia.
A uns amics convidaria
i una xocolata desfeta els faria.
Una excursió amb raquetes farem
i molt bé ens ho passarem.
Blau 5é
La casa que vull.1
LA CASA QUE VULL és un poema de Joan Salvat- Papasseit , al que ha posat música Lluís Llac. Amb els alumnes de CM i CS hem llegit el poema i hem intentat dibuixar la casa que vol el poeta. Després cada alumne ha intentat fer un poema de com ells voldrien la seva casa.
Vet aquí alguns dels dibuixos dels alumnes.
LA CASA QUE VULL
La casa que vull
que la mar la vegi
i uns arbres en fruit
que me la festegin
Que hi dugui un camí
lluent de rosada,
no molt lluny dels pins
que la pluja amainen
çPer si emcal repòs
que la lluna hi vingui;ç
i quan surti el sol
que el bon dia em digui.
Que el temps de l’ estiu
niui l’ oreneta
al blanc de calç ric
del porxo amb abelles.
Oint la cançó
del pagès que cava;
amb la salabror ç
de la marinada.
.
En malaltia i presó , coneixeràs ton companyó. Joel
Hi havia una vegada dos amics, en Joel i en Dani que anaven sempre junts al col·legi. Tenien onze anys.
Un dia quan en Joel jugava futbol va caure al terra i es va fer molt mal a la panxa.Va haver d’anar al hospital per què s’havia trencat una costella.
Anaven passant els dies.Molts amics seus van anar a l’hospital a visitar-lo però en Dani ni hi va anar.
Al cap de quatre mesos ja estava recuperat i va anar a comprar galetes.
Desprès de comprar en Joel va anar a casa del Dani.
Quan va arribar a casa del Dani va tocar al timbre i el Dani va sortir.
El Joel li va dir:-Perquè no vas vindre ha fer-me companyia al hospital o saludar-me?-
En Dani li respon:-No me’n vaig recordar-.
En Joel li va dir:-Ja se qui són els meus amics ,però tu has demostrat que no ho ets.
Joel Castillo Martínez
5e
En malaltia i presó, coneixeràs ton companyó. Elisabeth
Hi havia na vegada, dos amics que estaven pescant en una barca.
De sobte va començar a posar-se els núvols grisos i a ploure molt.
Allò es va convertir en una tempesta. La barca es va bolcar. Un dels amics
no sabia nedar. El que si sabia nedar se’n va anar i el va deixar
allí sol.
Per sort va aparèixer un surfista que el va anar a salvar-lo.
Quan van arribar a la platja es va trobar amb el suposat amic.
El noi li va dir que gràcies a Déu estava viu. L’altre noi li
va dir que creia que ell era un bon amic però que en veritat només
era un interessat.
NOM:Elisabeth
DATA:9/03/2023
CURS:4rt
Comentaris