Miquel Strogoff. Capítol XXIII-XXVI – XXV

CAPÍTOL XXIII

23.- Qui va arribar a veure el Gran Duc ? – Com ho saps ?
– Per què creus que va poder enganyar al Gran Duc ?
– Què li va explicar al Gran Duc ?
-On va anar l’ endemà Ivan Ogareff ? -Què els explicava als defensors d’ Irkustk ?
-Ho va aconseguir ?
– Com va fer arribar la informació als tàrtars Ivan Ogareff ? -Quines instruccions els va donar ?

CAPÍTOL XXIV

24.-Com ho va fer Ivan Ogareff perquè els tàrtars poguéssin entrar per la porta Bolxaia ?
-Què va fer Ogareff a les dues de la matinada ? – Què va passar aleshores ? – Com van reaccionar els russos ? – Funcionava el parany que havia posat Ogareff ? – Per què ?
-Qui va entrar en aquell moment a l’ habitació d’ Ogareff ? – Com es va quedar aquest ? – Com va reaccionar el traïdor ? – Què passà quan Ogareff estava apunt de matar Nàdia ?
-Per què creus que Ogareff es va posar nerviós ?
-Per què creus que Miquel no li havia dit a Nàdia que hi veia ? -Com havia pogut passar tal cosa ?
-Com acaba el capítol ?

CAPÍTOL XXV

25.-Torna a llegir el Capítol XXV i fes-ne un breu resum.

Fi de l’ Edat Mitjana

Escolta aquest video del segle XIV irespon les preguntes que trobaràs a continuació.

SEGLE XIV

1.-Quin problema sorgeix a Catalunya l’ any 1410 ?
-Hi ha dos pretendents . Jaume d’ Urgell i Fernando de Antequera. Per què suposava un problema que s’ elegís Fernando de Antequera ?
-On es van reunir per decidir quin dels dos seria el nou rei de Catalunya i Aragó ?
-Com ho van decidir ? – Qui va ser finalment el nou rei ?
-Una vegada ja era rei, quina llei va haver d’ acceptar el rei ?(13-17)

2.-Estem acabant l’ Edat Mitjana. Apareixem dos nous descobriments . Quins són? -Qui els havia descobert ?
-Quin nou invent va fer Gutenberg ? -Què va suposar aquest nou invent ?

3-Qui era Ferran II ? -I Isabel de Castella ? -Quin nom van rebre quan es van casar ? -Què va representar aquest casament ?
-Segons Maquiavel qui és millor els nobles 8 els rics ) o el poble ( tota l’ altra gent) ? -Així doncs el nou rei de Catalunya i Aragó a qui va donar suport ?
-Durant el regnat d’aquests reis es va instaurar el tribunal de la Inquisició que jutjava a tots els que no eren cristians. -Quins eren els objectius més importants d’ aquest tribunal ?
-Quin va ser el fet més important l’ any 1492 ? – Qui va ser el protagonista ? (23-31 )

Miquel Strogoff . Cap XXI-XXII

CAPÍTOL XXI

21.-Per què creus que el llac Baikal és tan gran ?
-On anaven els refugiats russos que van trobar ? – Amb quin mitjà de transport anaven ?
-A qui van recollir abans de començar a baixar el riu Angara ?       -Quin perill suposava baixar pel riu ?
-Què els va fer prometre Strogoff ?
-Què veien a les vores del riu ?
-Per què els tàrtars no detectaven el rai que baixava pel riu ?
-Per què la taca de petroli suposava un nou perill ?
-Des de la vora del riu va sorgir un nou perill. Quin era ? – Per què suposava un perill si el rai anava pel mig del riu ?
-De cop i volta van veure un poble que incendiaven els tàrtars . -Què va passar aleshores ?
-Durant la nit el rai es va aturar. Quina va ser la raó ?
-Com van continuar el camí fins a Irkutsk ?

CAPÍTOL XXII

22.-Què envoltava la ciutat d’ Irkutsk ?
-Què va decidir fer Ogareff al no aconseguir entrar a la ciutat atacant-la ? – Per què ho havia de fer ràpid ?
-Quin era el temor del Gran Duc ?
-Qui eren els exiliats que hi havia a Irkutsk  -Què van decidir fer ?-Qui els manaria ?

La primavera.

La primavera ja ha arrivat
i moltes flors ens ha portat.
El fred ja ha marxat
i molt contents ens hem posat.

Quan els arbres han florit,
els insectes han sortit.
La flor ha tret l’ametller
el pomer, el pruner i el cirerer.

El bon temps ha arribat
i el dia s’ha allargat.
El mes d’abril ja el tenim aquí
i ho veiem cada matí.

Lismel M.E 5è

La primavera

La primavera ha arribat
i el fred ha marxat.
tothom s’ha alegrat
d’aquest paisatge tant pintat.

L’oreneta ja ha arribat
i un niu ha fet al teulat.
Amb terra i fang l’ha fabricat
i els ous hi ha posat.

Ara floreix l’ametller
acompanyat del cirerer.
Les abelles els van a visitar
per poder-se alimentar.

La neu ja es desfà
ja no podrem esquiar.
Al carrer haurem de jugar
l’hivern ja marxà.

El dia va creixent
i va alegrant a la gent.
La primavera ha arribat
i l’abril ens ha saludat.

HUG 6é.

La primavera

La primavera ha arribat
i moltes olors ens ha portat.
El bon temps ja és aquí
i aprofitem per sortir.

Les flors es comencen a obrir
i més bonic fan el camí.
Els ametllers són els primers el florir,
altres flors triguen més en sortir.

Les abelles el pol·len xuclen
i a la vegada ho transporten.
Els insectes ens venen a visitar
i a vegades no ens sol agradar.

A alguns ens ho ha portat
al·lèrgies i mal de cap.
La primavera ja ha arribat
i molta emoció ens ha donat.

Rosmel M.E 6è.

La primavera

Quan el fred ha marxat
la primavera ha arribat.
L’estufa he apagat
i al carrer a jugar he anat.

El camp he visitat
i he vist tot el sembrat.
Moltes roselles he trobat
i entre elles m’he estirat.

Orenetes i rossinyols han volat
i una estona les he mirat.
Molt content m’he posat,
la primavera ha arribat.

Els arbres floreixen
i les fulles neixen.
La primavera acabarà
i l’estiu començarà.

Adrià Trepat Pena. 5è

La primavera

Al balcó de casa meva,
una oreneta ha cantat.
Amb el seu cant ens ha explicat
que la primavera ha arribat.

Veig al meu jardí
que el bon temps es aquí.
La puput cada matí
ens recorda que la primavera és aquí.

A l’ abril i al maig
els sembrats esperen el seu raig.
L’espiga s’omplirà de gra
i una bona collita el pagès tindrà.

Tot torna a florir
la primavera és aquí.

Blau

La primavera

La primavera quina època
mes maca que porta moltes flors
totes elles plenes de colors.

A la primavera fa caloreta
i tot el camp fa bona oloreta.
Quan vas a passejar
les roses pots olorar.

Al matí els ocells canten
i amb la seva música ens encanten.

Elisabeth 2n

Fi de l’Edat Mitjana 2

COMPLETA

2.- Un cartògraf era                                               .Per fer-los utilitzava                                                             i
que havien descobert els                                        i ens ho havien ensenyat els                                                 .
Un altre edifici molt important en aquesta època era la llotja on                                                       .La més important era la llotja de                                              .
Totes les rutes comercials en aquest segle sortien de                                        i anaven a tots els ports de la Mediterrània.
Com que no hi havia lleis escrites es va escriure un llibre sobre les lleis del mar, aquest llibre s’ anomena
.
L’ any 1393 els reis van inaugurar l ‘Església de                 . També e n aquest any es celebren els primers  Jocs Florals que són                                                .
En aquesta època destaquen dos escriptors molt importants : el poeta Ausiàs Marc i Ramón                                 que va escriure en tres llengües diferents :                       ,                      i                                      . (4-13)

Vam fer la mona

Com cada any, aquest també vam celebrar el dia de la mona a l’ escola. Els pares en en van portar una i ho vam poder celebrar. L’ any que ve, esperem que la puguem tornar a fer nosaltres.

Miquel Strogoff . Cap XIX i XX

CAPÍTOL XIX

19.-Miquel, Nadia i Nicolau van cap a Irkutsk i de cop una llebre travessa el camí . Per què en Nicolau es posa nerviós a partir d’ aquest moment ? – En coneixes tu algun altre exemple ? – Creus que és una forma de pensar les coses ? – Per què ?
-Per què hi havia tàrtars per aquella zona ?
-En Miquel i Nadia van ser lligats amb una corda al cavall d’ un tàrtar però es van poder escapar. Com ho van fer ?

capítol XX

20.-De camí cap a Irkutsk van trobar a Nicolau al que havien abandonat els tàrtars. A on es trobava el noi ? – Qui l’ havia salvat ? – Com veus l’ actitud d’ aquest animal ?
-Com acaba el capítol ?

VALORS

-Quan Nicolau veu a Nàdia i a Miquel ,no té cap dubte a fer-los pujar al carro i, compartir amb ells el que té i fer el camí junts. -Creus que és habitual que una persona ajudi uns estranys ?
– Tu que hauries fet ? – Per què ?
-Nicolau mor perquè s’ enfronta als tàrtars per defensar els seus amics. Per a tu és important l’ amistat ? -Com cuides els teus amics ? – Si no els cuides, què creus que hauries de fer ?

Catalunya Segle XIV-Segle XV (1300-1492 )

FI DE L’ EDAT MITJANA

COMPLETA

1.- Durant els segle XIV (           –             ), la ciutat més important de la Mediterrània va ser                   . La ciutat va utilitzar les pedres de la pedrera de la muntanya de Montjuic per construir la                                              i l’ Església de
. Aquesta església és d’ estil                  , perquè els seus arcs són                     ,té               il·luminació ,                   finestres i té                        alçada .
A més d’ aquests edificis és van construir les drassanes que eren uns edificis molt grans que s’ utilitzaven per
. En aquell moment Catalunya necessitava molts                   per                            . Els                       estaven fets de                                 que es portava dels boscos de tot Catalunya.(1-4)

Ombra /Aquarel·la 2

La meva faula . Elisabeth

L’ ELEFANT I EL RATOLÍ

Hi havia una vagada un elefant que vivia en
la savana de la India.Cada mati
menjava herva .Quan va acavar
de menja va descansar sota un
arbre.Estava sol.Els Crits d’un ratolí
el van molestar.L’elefan va vusca
d’on venien aquells critsi va veure
que un ratolí que s’ofegava al llac.L’elefant
molt espantat
el va rescata amb la forsa de la seva trompa .
El ratoli molt content el va abraçar amb tota la seva energia
i li va di que serien amics per tota la vida.
Apartir d’aquell moment sempreanaven juns .
El ratolí anava sovre l’escena
de l’elefant i aíxí sempre
estava potagit.

DE ELISABETH DE 2n

Ombra / Aquarel.la 1

Aquest segon trimestre hem continuat treballant les ombres aplicades ara als objectes, contraposant-les amb l’ ombra feta amb l’ aquarel·la. Els mateix dibuix cada alumne l’ ha fet amb llapis i amb aquarel·la.