Celebrem l’ aniversari de la Blau

El dijous passat, últim dia de classe, vam celebrar l’ aniversari de la Blau. La Blau, fa els anys durant els mesos d’ estiu però va voler-ho celebrar amb tots els seus companys de l’ escola i els mestres abans d’ acabar el curs. Un bonic detall !! Que siguis molt feliç , Blau !

 

Bernat i els bandolers. Capítol 15 i 16

LA JUSTÍCIA DE DON GASPAR

1.-Una vegada dins el palau, Don Gaspar es va creure els dos germans ? De cop hi volta els segadors es van dirigir cap al port, què pretenien fer ? -Què els va demanar Don Gaspar a en Segarra i a en Jaume ? – Per què ?
2.-On s’ enfilà en Tadeu quan va ser descobert ? – Per què la barca no podia navegar ? -Qui el va acabar agafant ? -Què van fer amb en Tadeu ?
3.-Què li havia passat al virrei ? -Què els va demanar Don Gaspar al segadors ?
-Què va fer escriure Don gaspar a l’ escrivent ? – Com es van sentir els dos germans ?

AL MAS ANDONA HI HA FUNCIÓ

1.-Què va passar un temps després a Catalunya ?
2.-A on s’ explicaven aquestes aventures ?-Què li va passar a en Tadeu ? I a en Galtanegra ? -Com acaba el conte ?(Dibuix )

Visitem Guissona. Gaudint del dia…..

Conjunt d’ imatges que volen explicar la bonica experiència de la sortida a la Iesso romana. Tots els nens s ho van passar molt bé. A continuació trobareu les diverses activitats que vam fer.

Visitem Guissona. Treballem el fang

Per acabar el matí els alumnes, vam treballar el fang com feien els antics romans. Vam fer vasos, figures, collarets …..

Visitem Guissona.El Museu

Més imatges de dins del museu .

Visitem Guissona. Un tomb per la Iesso Romana.

La segona activitat que vam fer els més grans va ser donar una volteta per la Iesso romana. Ens ven ensenyar les muralles, una de les portes d’ entrada. Allà ens van mostrar algunes de les armes que portaven els soldats romans que vigilaven des de les torres. Després vam poder veure una domus romana, que eren les cases més riques i que estàvem construïdes al voltant d’ un pati rectangular central. prop d’ allà vam poder com els arqueòlegs estaven intentant buidar un antic pou romà on s’ abocaven les deixalles i finalment vam anar a veure les restes de les termes.

Visitem Guissona. Excavem

Mentre els més grans visitàvem el museu , el grup dels més petits van anar a excavar a veure s trobaven algun petit tresor dels romans.

Visitem Guissona. Som romans.

El divendres,16 de juny, tots els alumnes de l’Escola Sol Naixent de Cubells, així com els nens de llar vam visitar el Parc Arqueològic de Guissona, la Iesso dels romans. Ens vam dividir en dos grups ; els  de primària i els d’infantil i de la llar.Els nens de primària vam visitar en primer lloc el museu. Abans de començar ens vam vestir com vestien els romans de l’època. Vam poder veure, entre altres, com feien la farina a partir del blat, els productes que consumien, les monedes que utilitzaven i algunes de les que van trobar…..tot molt interessant!

Bernat i els bandolers. Capítol 13 i 14

QUI ÉS L’ ANDÓ ?
1.-Una vegada els dos germans s’ havien separat, quins eren els dos objectius d’ en Jaume ?
-Què li dirien quan anessin a veure el virrei ? -Recordes quina era la funció del virrei ? -Quines feines havia fet en Jaume després de separar-se del seu germà ?
2.- En Jaume es va ajuntar amb els traginers Qui eren els traginers ?- Què van trobar pel camí ? -Qui eren aquella gent ?
–Qui els va ajudar a lluitar contra els soldats ? – Què va passar a partir d’ aquell moment ?
EL DOCTOR TADEU FA EL VIU
1.-Què el preocupava al Consell de Cent ? -Sabries explicar amb poques paraules que era el Consell de Cent ? – Al no trobar al virrei a qui va voler anar a veure el doctor Tadeu ? – Per què la majoria de la gent volia marxar de Barcelona ? – Quina era l’ única forma de sortir ?
2.-Quina mentida li va explicar el doctor Tadeu a don Gaspar sobre l’ anell ?
-Què li venia a dir en Tadeu a Don Gaspar ? -Què li va fer Don Gaspar amb en Tadeu ? – Què li va passar quan fou al carrer ?
-Una vegada s’ havia escapat dels segadors cap a on va marxar el Tadeu ? -Com ho va fer per passar desapercebut ?
3.-Què va dir en Joan Segura que calia fer amb la casa on hi havia Don Gaspar ?- Quina era l’ opinió d`en Jaume ?

Parlem amb Rubèn Montañà

Cada setmana l’ autor publica un capítol que els alumnes llegeixen i responen les preguntes. Després de les respostes l autor proposa un tema i/o una pregunta i els alumnes en fan un comentari. La Blau va aconseguir que un dels seus comentaris destaqués.
A l acabar els cinc capítols del llibre els autors i autores d’ aquest reconeixement tenen un col·loqui mitjançant Zomm. Aquest matí la Blau hi ha participat amb altres alumnes reconeguts.

Parlem amb Rubèn Montañà

Rubèn Montañá (Badalona, 1983) és escriptor i actor, llicenciat en Art Dramàtic a l’Institut del Teatre de Barcelona. Ha publicat, entre d’altres, les novel·les La nena de l’arbre (Premi Folch i Torres 2013), Les esferes del temps (Premi Joaquim Ruyra 2020), La botiga de mascotes extraordinàries (13è Premi Barcanova), Atac llimac (XLIV Premi Ciutat d’Olot de Literatura Juvenil), El bolígraf de Higgs i, juntament amb Toni Sans, La Maranyota, En Benjamí i el semàfor que mai no es posava verd (Premi Guillem Cifre de Colonya 2016), En Benjamí i la bústia que escopia les cartes i obres teatrals com El crim de Lord Arthur Savile i La casa sota la sorra (estrenades al Teatre Nacional de Catalunya). El 2022 rep, juntament amb Arturo Padilla, el Premi Ramon Muntaner de literatura juvenil per Veïns especials.

Ha fet de guionista i presentador en les dues temporades de la sèrie documental Carràrius (TVE Catalunya, Bausan Films), i actualment compagina l’ escriptura amb la tasca d’ actor i dramaturg a la companyia EGOS teatre, de la qual és fundador.

Aquest últim mes a la plataforma de Fiction Espress ha escrit amb la col·laboració dels alumnes el llibre EL MAGATZEM DE LES MERAVELLES.

Valoració d’ en Rovelló. Blau

TÍTOL: Rovelló
AUTOR: Josep Vallverdú
EDITORIAL: La Galera
ABANS DE LLEGIR VAIG PENSAR: Que tracta d’un gos perdut per la muntanya.

EL LLIBRE TRACTA DE: Un gos que es adoptat per una famìlia fins que es perd i el roba en Llisot. Passa molt de temps amb ell,i entra al galliner per menjar ous i l’ataquen les gallines .Per Nadal actua en el poble i quan veu la cistella d’ous si tira a damunt i els trenca.Un a vegada caça una guineu tot sol

Un dia l’agafen uns del circ amb un murrio i el tanquen a la seva furgoneta .Quan aconsegueix marxar ha de caminar molt i molt per a tornar a veure el Llisot .

 

PERSONATGES: Rovelló, Sanda, Mullat ,Llisot, la tia Nyera ,l’oncle Pauet ,l’Arròs ,Elisa ,L’home i la dona del circ i un forçut , dos pastors …
M’ IDENTIFICO AMB:El Rovelló perquè és molt valent per fer tot el que fa.
LA PART QUE MÉS M’ HA AGRADAT:Es quan el Llisot i el Rovello es tornrn a veure al final

.
LLEGINT EL LLIBRE HE SENTIT:Alegria qua  el Rovellò es troba amb el Llisot .
AMB AQUEST LLIBRE HE APRÈS:Que si tens un animal sempre et sera fidel si el tractes bé .
RECOMANARIA EL LLIBRE DEL ROVELLÓ Atothom perquè enseya la fidelitat dels animals i com haurien de ser moltes persones .

 

Bernat i els bandolers. Capítol 12

Abans de començar el capítol següent explica aquest romanço que recorda en Bernat abans de dormir.

Ja s’ acaba el vi a la bota,
la palla,l’oli i el gra….
i els bandolers trabucaires
el que quedi cremaran.

SI N’ EREN DOS GERMANS
1.-Què intenta en Tadeu ? – Se’ n fien els segadors ? – Per què ?
-Com creus que deu ser una persona que fins hi tot trairia la seva pròpia mare ? -Te’n refiaries tu ?
2.- Des d’ on arribaven els segadors ? Per quines zones de Barcelona es trobaven ?
-Què pensava fer el Doctor Tadeu amb l’ anell ? -Per què ? – Cap a on volia anar primer ?
-Què va decidir fer ? -Quina creia que seria la seva recompensa ?
-Al no poder entrar al palau quina idea va tenir ?
3.-A on va arribar en Bernat ? – Qui eren aquella gent ? -Què li van explicar que havien fet ?- Quin era doncs , el tresor que portaven les mules ?
-Qui era el cap dels Segadors ? -Per què creus que en Bernat es va desmaiar ?

Aniversari de l’ Alba

La mestra d’ Educació Infantil i Primer va fer 29 anyets. Felicitats Alba !
Per celebrar-ho ens vam cruspir uns croissants gegants de xocolata.

Aniversari del Rojan

La setmana passada vam celebrar l’ aniversari del Rojan. Per molts anys bonic !

Per celebrar els seus tres anyets ens va portar dues pizzes molt bones i un pastís de xocolata. Vam fer una bonica festa.

 

Bernat i els bandolers. Capítol 11

GALTA NEGRA I GALTES NEGRES

1.-Qui els va assaltar? -Què va fer en Bernat perquè no el reconeguessin ?
-Què volien fer els bandolers ? -Quin era el pla dels bandolers ?
2.-Què volien fer amb la cabra ? -Qui ho va impedir ?
-Què van fer els soldats quan els bandolers els van atacar ?
-Qui eren els mulers ‘ – Què van fer quan els bandolers els van atacar ?
-Per què en Brull va reconèixer en Bernat ? -Què va fer en Gori quan en Brull volia matar en Bernat ?
3.-Què li va ordenar en Gori que fes ?- Qui va trobar mentre fugia ?
-Què van fer aquesta gent ? –Què passava en aquelles dates ?- Quin creus que era el seu objectiu ?
4.- Com acaba el capítol ?

Jubilació del Joan, el metge. La festa.

La festa va començar amb l’ agraïment de les diferents associacions del poble. Primer l’ escola, l Associació de Dones, L’ Equip de Bitlles, el Jovent l’ Ajuntament amb els respectius alcaldes i altres associacions de veïns i alguna família en particular. Cadascuna li va dedicar unes paraules d’ agraïment i li va fer un present . Nosaltres com a Escola li vam donar una carpeta amb la imatge dels nens a l’ exterior i un dibuix de cada nen a l’ interior.
Tot seguit, el Joan, va dir unes paraules recordant breument els quaranta anys que fa que viu a Cubells.
La festa va acabar amb un pica-pica. Una festa molt emotiva!

El poble de Cubells festeja la Jubilació del Joan , el metge .

El dissabte, dia 3 de juny, el poble de Cubells es va trobar al recinte de les piscines per celebrar la jubilació del Joan, el metge dels últims 40 anys. 40 anys, tot una veda dedicada a guarir, acompanyar i estimar la gent del poble: nens, adults i persones grans, tots ells amics i veïns.
Veïns que van acudir a la festa de jubilació, un acte molt emotiu en que tothom va mostrar al Joan , l’ agraïment que tots hauríem de demostrar vers les persones que fan el bé

Bernat i els bandolers. Capítol 10

GORI, EL GEGANT
1,. Cap a on es dirigia en Bernat ? A on feia nit ?
-Què li va explicar una noia que es deia Rosa un dia que va parar a dormir, després de sopar ?
2.- Què va trobar l ‘ endemà en un creuament de quatre camins ? -Quines persones hi havia ? – Què li va sorprendre molt al Bernat d’ aquelles persones ? – Cap a on anaven ? – Qui eren realment aquella gent ? A què es dedicaven ?
-Explica que feia cada un dels membres, inclosa la cabra.
3.- Què va decidir fer en Bernat , seguir el seu camí o quedar-se amb aquella família ? – L’ endemà van arribar a Martorell on es feia un aplec . Què faria en Bernat durant l’ actuació dels saltimbanquis ?
-Què era un romanço ?-De què parlaven els romanços ?
4.- Una vegada feta l’ actuació cap a on van anar amb el carro ? – A qui van trobar ? – ES coneixien ?- Quin era l’ objectiu de tots ? – Què feien els soldats arreu de Catalunya ?

Bernat i els bandolers. Capítol 9

FRA MIQUEL AL PURGATORI1
1.-Com era en aquella època Barcelona ? Què hi havia en gran quantitat ?
-A on va arribar un caminant ? -Què va demanar ?
-Què li van demanar els frares ? – A on el va anar després ? – De que es sorprenien els frares ?
2.-Qui hi havia també dormint en el convent ? -Per què creus que hi eren ?
-Com va dormir en Tadeu ? -Què va somiar ?
-De què el van acusar els segadors l’ endemà quan el van trobar dormint amb ells ? Per què ?
-Què va explicar que passava a Catalunya en aquell moment el qui manava entre els Segadors ? -Què podia , doncs passar ?

El cinema

Cinema 1

Cinema2

Cinema 3

Valoro Un cavall contra Roma .E.

TITÓL: UN cavall contra Roma.
AUTOR:Josep Valverdú
EDITORIAL: Grumets
ABANS DE LLEGIR VAIG PENSAR:Que aniria  d ‘un cavall contra Roma i guanyaria.
EL LLIBRE TRACTA DE:El llibre explica la historia d’Aldin. Aldin era un nen
iber.Un comandant romà , anomenat Tacca el van posar personer a Roma. A la casa
de Tacca Aldin feia de gladiador. Fúlvia ,la filla de Tacca ,es va enamorar d’Aldin
Al final van alliberar a Aldin i a Fúlvia ,Aldin li va donar el fill del seu caball.
PERSONATGES: Fúlvia,Aldin Tacca, Ave Cesar, Maxim iel cavalL

LLEGINT EL LLIBRE HE APRÈS: He après a ser valenta i  valorar les persones.

M’IDENTIFICO AMB: Fúlvia perquè estava disposada a ajudar a Aldin i jo ajudo a qui ho necessiti.

LA PART QUE MÉS M’AGRADAT: Ha sigut quan Aldin li dona el fill del seu cavall  a Fúlvia.

AMB EL LLIBRE HE SENTIT : Alegria quan Fúlvia s’enamora d’Aldin. I por quan posen a Aldin a lluitar amb un tigre.

RECOMANARIA EL  LLIBRE: A nens i nenes que estiguin en guerra. PERQUÈ : Perque siguin valents com Aldin.

 

NOM: Elisabeth

DATA:31/5/23

CURS: 4rt

La mel verda

Hi havia una vegada en una arna una abella que era una mica diferent de les seves companyes,tenia
l’ abdomen d’un color verdós, era joveneta i fabricava mel.

Un dia va cridar a les seves companyes i els hi va dir :
-Mireu quina mel ? És de color verd ,us agrada?
Totes les companyes se’n van riure mentre deien :-Quina mel tan estranya ! Quin fàstic!
L’abella Carla es va posar molt trista i se’n va anar a buscar altres abelles de l’arna , però a cap li agradava el color de la mel.

Un dia va anar a trobar a la reina i li va dir si volia provar la seva mel. La reina li digué :
-D’acord la provaré.
-Oh que bona, que és! M’agradaria que tota la mel fos així!

Les companyes de la Carla al saber les notícies es van enfadar molt i van robar tota la mel verda.La Carla es va entristir molt però llavors la reina la va animar mentre els seus guàrdies buscaven a les lladres de la mel.

Al cap de dos mesos les van enxampar i les van fer fora de l’arna .A partir de la mel verda de la Carla la reina va ajudar a d’altres abelles a fer la deliciosa mel verda.

Geografia

Geografia 5è

Entreguem el premi del Concurs Bíblic a la Chloé

Avui a la classe de religió i valors hem fet entrega del 1r premi de dibuix del Concurs Bíblic a la Chloé.

Desitgem que el gaudeixis i ens expliquis l’experiència!

LA GUINEU I ELS LLOPS.Elisabeth.

Hi havia una vegada una guineu que tenia el cau en un bosc .Era  prima i baixeta ja que de petita era la més jove de les seves germanes  . Tenia els ulls marro -mel  i les potes curtes. Era de color taronja . Era simpàtica  i amable . sempre disposada  a ajudar
Un dia va  sortir  a buscar menjar. Quan feia una estona que intentava caçar algun conill ,de sobte van aparèixer tres llops que sempre la molestaven .

Van començar a mossegar-la i al cap d’ uns instants se’n van anar corrents i la van deixar ferida. Una altra guineu que passava per allà i que també estavaa buscant menjar va veure que estava ferida. La va portar al seu cau per curar-la. L’altra guineu va llepar-la una estona i la va deixar descansar.
Al cap d’uns dies la guineu , ja força recuperada ,es va aixecar ,i es va sorprendre. Li va donar les gracies.
Les dues guineus van decidir cridar a altres guinees.
Totes les guineus del bosc  van decidir marxar i així els llops no les van molestar més.
Van anar a un altre bosc molt llunyà.

NOM:Elisabeth
DATA:26/5/23
CURS:4rt

Per això estan els amics. Joel

Hi havia una vegada un gat que era prim i alt. Tenia el pèl negre i llarg, les potes llargues  i un ull de cada color .Tenia 8 mesos, era molt jovenet..
Era agradable i noble i no li agradava barallar-se amb ningú. Es deia Joan.
Vivia al carrer d’ un poble de la Noguera, a la província de Lleida . Tenia un amic que era com ell però era més ràpid i àgil. Es deia Jordi.
Un dia en Joan estava caminant pel carrer i ja començava tenir gana. Va anar a una botiga on sempre li donaven alguna cosa per menjar : restes d’ arròs, algun ós, alguna llauna de sardines caducada…
Quan va arribar la botiguera li va donar una mica de tonyina que li havia sobrat.
Una setmana després hi va tornar i  va veure que  la botiguera no hi era .Quan va veure que no la veia  va començar a miolar. El seu amic en Jordi el va veure i va anar corrents amb ell i li va dir:- Què passa  Joan?
En Joan li respon:-Que la botiguera no  hi és per donar-me menjar!
En Jordi li diu:- Pot ser que l’hagin segrestat o  esta malalta.
En Joan li respon:-Anem a la seva casa a veure si  hi és.
En Jordi i en Joan van anar a la seva casa ,la porta esta tancada…..Van entrar per la finestra que estava oberta i van anar a la seva habitació. Van veure que s’havia  adormit.  La van despertar. Es va aixecar i va baixar a la cuina i els va donar de menjar.
Havia fet un nou amic

Joel Castillo Martínez

Blau. La primavera

Els arbres s’acoloreixen
de color blanc i rosadet.
Les fulles boniques es van tornant
sota un cel ben blavet.

El vent a les fulles mou
les fulles són de tots colors aquí
Quan surtis de casa ,
tindrem ombra pel camí.

Les mosques van arribant,
la calor és a prop d’aquí.
Les flors de colors van marxant
molt boniques van ser ahir.

Blau 5é

La primavera. Joel

Els arbres floreixen
de lila i blanquet,
les fulles reneixen
sota un sol calentet.

El vent les fa moure,
no les deixa tranquil·les.
Quan surtis de casa
les veuràs amb alegria!

Les mosques estan tornant
l’estiu és a prop.
Les flors, tristes, de cop
se’n van per l’ aire volant.

Joel Castillo Martínez

Estació Elisabeth

Go to Top