Després de la dibauxa del Carnestoltes arriba la Vella Quaresma i, a l’escola, podem aprofitar aquesta figura per reforçar la lectura, la comprensió i el vocabulari.
Us en mostrem un exemple amb dos nivells de dificultat segons la competència lectora de l’alumnat: lectura de frases amb lletra lligada i lectura de paraules amb lletra majúscula.
Es parteix d’una imatge de la Vella Quaresma sense les seves cames que hem adaptat amb la numeració de l’1 al 7 i, tot seguit, la imatge de les seves set cames (totes elles ben diferents) col·locades de manera desordenada.
L’objectiu és que l’alumne llegeixi la definició o el nom del calçat i col·loqui cada cama en la seva posició correcta. En el cas de la lectura de frases cal retallar i enganxar cada cama al lloc corresponent segons la seva descripció Fins i tot els hi podem donar el material en blanc i negre i fer que els alumnes pintin el calçat segons les consignes donades. En la lectura de paraules, (nivell més fàcil) cal relacionar amb fletxes el nom de cada calçat (patí, espardenya, xancleta, sabatilla, bamba, esclop i sabata de taló) amb el número corresponent.
Una bona manera de treballar la lectura basada en un centre d’interès. I vosaltres…què en penseu?
Podeu visualitzar el material des del Calaméo i, si us interessa, us el podeu descarregar (respectant sempre els drets d’autor) del Google Drive clicant AQUÍ.
Font de la imatge original de la Vella Quaresma que acompanya aquest article i amb la qual s’ha elaborat i adaptat el material: https://www.pinterest.com/pin/73465037643539239/ (Il·lustració de Sandra Maya; Coloraines)
ACTIVITAT COMPLEMENTÀRIA: I…com ja sabeu que tenim preferència per activitats relacionades amb la CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA, hem elaborat una activitat complementària on els alumnes, abans de relacionar i ordenar les cames, han de descobrir el nom del calçat de la Vella Quaresma desxifrant els jeroglífics que els hem preparat: trobant la inicial de cada imatge els sortirà la paraula que hauran d’escriure sobre la línia de punts: 1.ESPARDENYA, 2. PATÍ, 3.BAMBA, 4.ESCLOP, 5.SABATA, 6.XANCLETA i 7. SABATILLA.
La podeu visualitzar tot seguit i, si us interessa, també us la podeu descarregar del Google Drive clicant AQUÍ.
Iolanda, m’ha encantat l’activitat! La de consciència fonològica m’agrada perquè jo tinc algunes amb paraules de l’hivern i als nens els agraden molt. Me l’emporto cap a la meva escola que segur que agradarà. Moltes gràcies!
Hola Jessica,
moltes gràcies per comentar l’activitat! Ens alegra saber que us agraden les propostes que compartim i, si vols, ja ens donaràs a conèixer la reacció dels teus alumnes davant d’aquesta activitat! Saber la vostra opinió és molt enriquidor!
Espero que els agradi tan o més que als alumnes amb els quals ho he treballat: P5 i 1r.
Una abraçada,
Iolanda
Moltes gràcies per compartir aquest material. M’ha agradat molt i segur que els meus alumnes gaudiran moltíssim.