Des d’aquest bloc ja us vaig mostrat tot el treball relacionat amb les lectures repetides casa-escola amb les quals s’intentava treballar la fluïdesa lectora i la comprensió.
Doncs bé, he decidit fer un pas més i utilitzar les lectures a casa per tal de treballar i potenciar l’ortografia.
Us comento una mica el treball que he començat amb un alumne de sisè amb dificultats en la lectura i l’escriptura correcta de paraules:
En aquest cas s’han escollit les lectures del llibre de l’Editorial Lebón “Ja ho entenc!” on, des de cada lectura, es treballen paraules amb una grafia i/o so determinat (el podeu veure a la pàgina bibliografia). El primer dia es llegeix tota la lectura en veu alta: primer jo i després l’alumne procurant corregir-lo i rectificar conjuntament els errors.
Seguidament li explico el treball que es realitzarà a casa. Entre tots escullim i es marquen 10 paraules del text que ens interessen treballar i li presento una graella de control on, cada dia, haurà de registrar juntament amb la família, el procés que ha seguit per aprendre a escriure correctament cada paraula. És bo que, prèviament, haguem parlat amb la família sobre la importància de treballar conjuntament i el procés que caldrà seguir.
- Lectura de la paraula en veu alta.
- Escriptura de la paraula a la mà amb el dit.
- Lletreig de la paraula endevant.
- Lletreig de la paraula enrera.
- Escriptura de la paraula en un full.
Aquest procés s’ha de seguir i controlar amb cadascuna de les 10 paraules de la lectura. Cal el control d’un adult que supervisi el treball a casa i escrigui B o X a la graella corresponent.
L’últim dia, l’alumne també ha de llegir en veu alta tot el text.
AVALUACIÓ: quan arribi a l’escola li demanaré que escrigui les 10 paraules en una graella (veure el final del document) i, si n’aconsegueix escriure 8 sense cap error aconsegueix el premi (un adhesiu). Cal haver-ho pactat prèviament amb ell.
Aquí teniu un exemple d’aquest treball a través d’una lectura setmanal que treballa la lletra F: