La major part dels mites han estat recollits en la literatura grega, per tant podem dir que la major part de la literatura grega és mitogràfica, és a dir, descriu els mites.
La majoria d’aquests mites són inexplicables sense la presència de les figures femenines. Tots els herois i déus tenen mares, germanes, esposes i filles; les quals signifiquen un gran suport moral per a ells. La figura de la dona en la literatura va lligada a la de l’home, però també és cert que l’home necessita la dona perquè l’aconselli i per sentir-se estimat. Però l’heroi no és conscient de què significa la seva dona i la menysprea per qüestions de desigualtat sexual.
No obstant, les dones gregues en la literatura mitològica no són les úniques que han passat a la història, també hi ha hagut poetesses (Safo de Lesbos), científiques i matemàtiques (Hipàtia d’Alexandria) o polítiques (Olímpia, la mare d’Alexandre el Gran). En aquest article parlarem de les figures femenines en la literatura mitològica grega.
-
En un principi, la dona era un càstig diví, que atrau i embogeix els homes: καλὸν κακὸν.
-
L’home i la dona tenen uns valors oposats: domini/submissió, fidelitat/adulteri, condemna/salvació, vida/mort.
-
També ho són els de l’heroi i l’heroïna: honor/sentiments, poder/intimitat, riquesa/privacitat, glòria/família. També podem relacionar les dones amb έρως (amor), οίκον (llar), γένος (naixement). En canvi, els homes estan relacionats amb κλέος (honor) i αιδώς (respecte).
-
Respecte a la psicologia dels personatges femenins, podem distingir dos tipus: les dones víctimes i les dones terribles. La principal diferència entre ambdues tipologies és que les dones víctimes són passives en el desenvolupament de l’argument (fins i tot desitgen la mort en algun moment de desesperació). En canvi, les dones terribles prenen un paper més actiu.
Algunes de les dones víctimes són:
Antígona de Frederic Leighton, 1882.
Bacus i Ariadna de Ticià, 1520-1523.
- Dafne: Va convertir-se en un llorer abans d’entregar-se al déu Apol·lo, qui estava bojament enamorat d’ella. La Teogonia d’Hesíode recull aquest mite i Ovidi el recupera i el narra a Les Metamorfosis.
Apol·lo i Dafne de Gian Lorenzo Bernini, 1622-1625.
-
Dànae: Va ser tancada en una torre de bronze perquè l’oracle va anunciar al seu pare que el seu nét (el fill de Dànae) el mataria i el destronaria. Zeus es va enamorar d’ella i la va fecundar en forma de pluja d’or. Dànae va ser víctima del seu pare i del déu dels cels. La Teogonia d’Hesíode recull aquest mite i Ovidi el recupera i el narra a Les Metamorfosis.
- Ifigenia: Va ser sacrificada pel seu pare Agamèmnon a canvi de què els déus li mostressin el camí que els seus vaixells havien de seguir per arribar a Troia. Clitemnestra, la seva mare, es venjarà del seu espòs quan aquest torni de la Guerra de Troia. Clitemnestra pertany al grup de dones terribles. La tragèdia Ifigenia a Aulis d’Eurípides recull aquest mite.
-
Clitemnestra: Va assassinar el seu espòs, el rei Agamèmnon, quan aquest va tornar de la guerra de Troia. Agamèmnon va sacrificar Ifigènia per a que els déus li mostressin el camí que havia de seguir per arribar a Troia, Clitemnestra se’n va venjar. L’Agamèmnon d’Èsquil recull aquest mite.
- Hèlena: Va abandonar el seu espòs Menelau per fugir amb Paris fins a Troia. Hèlena serà la causa de l’esclat de la Guerra de Troia. La Ilíada d’Homer recull aquest mite.
-
Medea: Va ser seduïda per Jàson, l’amor pel qual va fer-li trair la seva família, matar el seu propi germà i el rei Pèlias de Iolcos (l’oncle de Jàson). Anys més tard, Jàson deixarà Medea per la filla del rei Creont de Corint. Medea serà capaç de matar els seus propis fills per venjar-se de Jàson. La tragèdia Medea d’Eurípides recull aquest mite i Les argonàutiques d’Apol·loni de Rodes mostra els antecedents de l’acció dramàtica de l’obra d’Eurípides.
-
Pandora: Va ser la primera dona, un càstig diví. Pandora va obrir una caixa que no havia d’obrir, però la tafaneria va poder amb ella. De la caixa van sortir les malalties, les pors, les desgràcies… que es van escampar per tot el món. Immediatament, Pandora va tancar la caixa, i dintre d’ella va quedar l’esperança. La Teogonia dels treballs i els dies d’Hesíode recull aquest mite. Per més informació sobre el mite de Pandora cliqueu aquí.

“Dànae rebent la pluja d’or” de Ticià
El sacrifici d’Ifigenia de Leornard Bramer, 1623.
Penèlope i els pretendents de John William Waterhouse, 1912.
En canvi algunes de les dones terribles són:
Clitemnestra i Egist a punt de matar Agamèmnon de Pierre Narcisse Guérin, 1817.
Fedra d’Alexandre Cabanel, 1800.
El rapte d’Hèlena de Francesco Primaticcio, 1530-1539.
Medea d’Eugène Delacroix, 1862.
Pandora de John William Waterhouse, 1896.
Retroenllaç: Medea i Electra, el mal de la venjança | El fil del mite grec
Xaipe!
L’any passat vam estar treballant coses sobre la mitologia grega i coneixia la majoria de mites i de personatges que s’esmenten en aquest apunt, tot i que no sabia gaire informació. Gràcies a aquest apunt he pogut completar les informacions que em faltaven i ara sé més coses.
Xaipete!
Molt bon apunt! M’ha resultat Molt difícil TROBAR més figures femenines en la mitologia grega, per això, vull aportar el meu granet de sorra amb Aspasia de Milet que és coneguda per ser l’esposa del famós Pèricles (Fill d’un estrateg militar, i vencedor de batalles importants). També se la coneix pel seu talent com a professora de retòrica que apareix esmentada per autors com Plató, també es comenta que va ser ella qui escrivia Els Grans discursos llegits per el seu espòs.
Presentació i lectura teatralitzada del llibre «Medea, Safo, Antígona (Tres piezas dramáticas)», d’Andrés Pociña en el Palacio de la Madraza el dijous 18 de juny de 2015. Varen acompanyar l’autor la catedràtica de llatí Aurora López i l’editora Mariana Lozano Ortiz.
“Recoge este volumen tres piezas teatrales de composición, fecha y suerte dispares, pero unidas por el fuerte lazo de su protagonismo femenino, recreando tres figuras fundamentales del mundo clásico grecolatino, dos mitológicas y una histórica, desde una perspectiva ideológica claramente feminista.
Medea en Camariñas, estrenada en 2005 y representada en diversos montajes posteriores con gran acogida de público y crítica, consiste en un monólogo de una Medea ya entrada en años, que explica por sí misma, sin deformaciones masculinas interpuestas, hechos fundamentales de su existencia, mientras de forma inexplicable lava sus ropas en un lavadero público de la población costera gallega que aparece en el título.
Atardecer en Mitilene, estrenada en 2010 y todavía en escena en 2015, nos permite asistir, en una tarde de agobiante calor, a las conversaciones de la poeta Safo de Lesbos con seis de sus discípulas, que intercambian sus ideas sobre la poesía, la música, la política, la amistad y el amor, es decir, la vida, en ese santuario de la belleza que es su casa en Mitilene.
Antígona frente a los jueces, aún sin estrenar, nos lleva una vez más a una interpretación en cierto modo original de una Antígona, que osa competir con las de Sófocles, Brecht, Bergamín o Zambrano, enfrentándose con su verdad a un tribunal de jueces, juezas y al pueblo de Tebas que intentan deformar y penar su comportamiento”.
https://www.anikaentrelibros.com/medea-safo-antigona