- A l’obra tràgica Medea del dramaturg Eurípides, hi apareixen molts tipus de sentiments en les diverses relacions entre els personatges d’aquesta tragèdia. En destaquen l’amor i l’odi, que encara que semblen contradictoris, estan molt units. La relació entre els protagonistes, Medea i Jàson, es fonamenta en l’odi i l’amor, doncs Medea encara que maleeixi el seu espòs, en segueix estant enamorada. És l’amor que Jàson l’inspira el que provoca el seu odi, si Medea no sentís cap mena d’afecte cap a l’heroi tessali no hagués sentit gelosia ni còlera. Analitzem, doncs, els sentiments que apareixen en la tragèdia:
- Amor: Quan Jàson va arribar a la Còlquida i llavors va conèixer Medea, Eros els va unir per sempre més amb un dolç amor correspost. Aquesta felicitat va durar durant deu anys i del matrimoni van néixer dos formosos fills. Però l’ambient de felicitat matrimonial va acabar quan Jàson va abandonar-la per casar-se amb Creüsa, la filla del rei Creont de Corint.
- Odi: L’odi i la còlera són els sentiments protagonistes de Medea per excel·lència. La relació entre Jàson i Medea passa a estar basada de l’amor a l’odi. La causa d’aquest canvi tan brusc és la infidelitat de Jàson amb la filla del rei Creont, Creüsa. La consciència de Medea d’haver estat enganyada i traïda pel seu marit, havent sacrificat tot per ell, fa sorgir aquella gran còlera que la portarà a matar els seus fills per venjança.
- Menyspreu: L’odi inspirat per la infidelitat de Jàson porta amb ell menyspreu cap aquest mateix. La manca de lleialtat i de fermesa en les paraules de l’heroi tessali fa que Medea no se’l pugui prendre seriosament i que les seves paraules estiguin buides de significat. Aquest menyspreu va lligat al fàstic que sent cap a Jàson.
- Compassió: La compassió a la tragèdia està relacionada amb els sentiments dels esclaus de Medea envers la seva mestressa. Al pròleg i a les primeres escenes de l’obra, la dida i el pedagog exposen la situació de Medea, sola i melancòlica, i es planyen sobre el seu destí. El corifeu i el cor, que observen l’acció dramàtica també senten gran compassió pel tràgic destí per Medea, per la cruel mort de Creont i Creüsa i sobretot pel sacrifici dels fills de Medea i Jàson.
- Venjança: El sentiment d’odi de Medea respecte la infidelitat de Jàson fa sorgir dins seu un sentiment de còlera, que necessita alimentar-se de la venjança. Aquest anhel de venjança porta Medea a assassinar Creüsa i Creont, a més a més de matar els seus fills. És capaç de patir el dolor de la pèrdua dels infants per satisfer el seu desig de venjança.
-
- Des de El Fil de les Clàssiques seguim Literatura grega a escena.
Institut Premià de Mar
Concurs Odissea 2014 “El teatre a Grècia i a Roma”
Odissea 2015: L’amor
Modalitat humanística i social: 2n premi Eidéa 2013
TREBALL PREMIAT ES DE LIBRO 2013 Batxillerat
Categoria Alumnes de Batxillerat Edublogs 2015: Baldufa d’or
filaracne a instagram
Cartellera de teatre clàssic de Barcelona
El Fil de Medea
Scoop.it
Scoop.it Lectura de ClàssicsEtiquetes
Antígona Apol·loni de Rodes Argonautes Aristòfanes Art autor Competència literària comèdia Dones Eurípides Grec Grècia Gènere dramàtic Hipsípila Homer Ilíada Jàson Jàson i els argonautes Lisístrata literatura grega Llucià Lírica Medea Mitologia Odissea Odisseu Opinió Pau Pervivència Plató Poemes homèrics Poesia Poetes Premi Recreacions Referents clàssics Safo Sòfocles Teatre Teatre Grecollatí tragèdia Ulisses Èdip Èsquil èpicaCategories
- Actualitat
- Adaptació literària
- Art
- Article d'opinió
- Booktrailer
- Celebracions
- Ciència-ficció
- Cinema
- Comèdia
- Competència artística i literària
- Conferències
- Desemperats
- Endevina i recrea
- Entrevistes
- Èpica
- Èsquil
- Etimologia
- Exalumna
- Exposició
- Filosofia
- Foment lectura
- General
- Gènere dramàtic
- Historiografia
- Kahoot
- Lírica
- Literatura alemanya
- Literatura castellana
- Literatura catalana
- Literatura cristiana
- Mitologia
- Música
- Òpera
- Oratòria
- PAU Grec
- Personatges
- Pervivència
- Pervivència en la literatura Universal
- Prosa
- Ràdio
- Reconeixements
- Refugiats
- Sara Montesinos
- Selecció de textos
- Sortides
- Suplicants
- Teatre
- Tragèdia
- Tràiler
Comentaris recents
-
Articles recents
Arxius
Alguns dels nostres blocs
Bibliotheca
Blogroll
Entrevistes
GREC 2
Lectura de clàssics
Llocs interessants
Notícies
- "Fedra" de Domingo Miras
- Antígona en las guerras civiles
- Aurora Luque: La modernidad de los clásicos
- De exilio a exilio: la España moderna desde los manuales hispanos de literatura griega y latina (1784-1935)
- Descubren dos poemas de Safo de Lesbos
- Exposición sobre la Ilíada en el Aeropuerto de Atenas
- Homero, Agamenón, Afrodita, Hermes y Apolo reviven la Iliada en el Museo de escultura de Valladolid
- Juliette Binoche returns to London stage in new adaptation of Antigone
- La Antígona de Elena Asins
- Les troianes
- Los clásicos nos hacen críticos
- Medea a la Universitat de València
- Noche en el museo de la escena grecolatina
- Spike Lee prepara un musical basat en 'Lisístrata'
- Tres tragedias para tres directores
- ¿Mantiene hoy su vigencia la tragedia griega?
Recursos
Revista
Teatre grec a escena
- "Fedra" de Domingo Miras
- "Orestea" al LLiure
- Andrómaca
- Antígona en las guerras civiles
- El grupo Teatro Pórfiro de Murcia pone en escena su versión de Antígona
- Festival de teatre grecollatí a Mèrida
- Hècuba a Múrcia
- Javier Gurruchaga: 'Aristófanes es tan moderno como Lou Reed'
- La compañía teatral “Clásicos Luna” cumple 15 años, poniendo en escena la Ilíada y la Odisea de Homero
- La “Ilíada” de Clásicos Luna: una puerta de entrada al mundo homérico
- Les dones d'Argos
- Ludi Saguntini
- Medea a la Universitat de València
- Mostra de teatre grecollatí a Baelo Claudia
- Prosopon, festivales grecolatinos
- Spike Lee prepara un musical basat en 'Lisístrata'
- XIX Festival Juvenil de Teatre Grecollatí de Catalunya
@AracneFil
-
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative Commons Meta
Xaipetee!!
Considero que l’obra de Medea apareixen moltíssims tipus de sentiments en les diverses relacions entre els personatges d’aquesta tragèdia, com per exemple l’amor amb Jàson o la venjança, el sentiment d’odi de Medea respecte a la infidelitat de Jàson fa sorgir dins seu un sentiment de còlera, que necessita alimentar-se de la venjança.
Retroenllaç: La rebel·lió de Medea envers la situació de les dones | Literatura grega a escena