Pensament salvatge dins la gàbia digital

Dimecres 18 de novembre a les 19 h

Pensament salvatge dins la gàbia digital

A càrrec de Joan Burdeus, filòsof, periodista i guionista Online

Durada: 1h

George Orwell va escriure que “la imaginació, com alguns animals salvatges, no es reprodueix en captivitat”. És una qüestió fonamental, perquè l’escriptor estava convençut que la facultat humana més imprescindible per preservar la democràcia era la imaginació i que, quan el poder introduïa mecanismes de control sobre la capacitat de pensar lliurement dels ciutadans, començava la caiguda cap totalitarisme. Com es captura la imaginació en el segle XXI? En un món en què el pensament i la conversa pública circulen a través de canals digitals, cada cop és més difícil saber d’on baixen les nostres idees i impressions, si pensem des de la llibertat i la sensibilitat pel que ens envolta o si allò que diem i creiem està limitat per una gàbia de vidre algorítmica, subtilment modelats per una intel.ligència artificial que ens coneix millor que nosaltres mateixos. El 2020 ha semblat una distopia orwel.liana i ens hem de preguntar perquè és més fàcil imaginar la fi de la democràcia que les transformacions que permetrien salvar-la.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Joan Burdeus és filòsof, guionista i periodista especialitzat en televisió, cinema, cultura contemporània i filosofia. Graduat en Filosofia per la Universitat de Barcelona i en Comunicació Audiovisual per la Universitat Ramon Llull, treballa com a crític cultural per a diversos mitjans. Des de 2016, desenvolupa el gruix de la seva feina al digital cultural Núvol, on exerceix de cap d’opinió i de cap de la secció Pantalles, on publica setmanalment articles sobre televisió, cine, cultura digital i pensament contemporani.

https://www.nuvol.com/firmes/joan-burdeus

Organitza: Grup de Professors de Filosofia de la Catalunya Central i Centre Cultural el Casino Amb el suport de: Diputació de Barcelona