La Castanyada, que antigament se celebrava el dia dels morts, s’ha convertit en una revetlla de Tots Sants. Es tracta d’una festa tradicional familiar ben estesa a tot el territori català que se celebra amb particularitats especials a un lloc o un altre.
Capítol de “L’escola a casa” que mostra la celebració de la castanyada a Arbúcies.
Hi ha diferents versions sobre l’origen dels menjars típics d’aquesta festa popular, altaments energétics; algunes són de caire historicista i d’altres més aviat espiritual. Sigui com sigui, desitgem que els panellets, les castanyes, la fruita confitada, els moniatos i el moscatell protegeixin el vostre esperit en aquesta vetllada especial.
Capítol de “De la terra” dedicat a l’elaboració dels panellets.
Avui, 27 d’Octubre és el Dia Mundial del Patrimoni Audiovisual 2011, una data perfecte per rememorar Crònica Catalana, la primera revista en català en suport vídeo. Es tracta d’un mitjà que va néixer els anys vuitanta per iniciativa del Departament de la Presidència de la Generalitat de Catalunya, que pretenia posar en contacte els catalans d’arreu del món amb l’actualitat del nostre país. Hi van col·laborar TVC, la CIRIT i la productora Humberfilm.
Crònica Catalana, núm. 0 (1985)
Ara, la Biblioteca de Catalunya posa a l’abast de tothom dos dels números més significatius d’aquesta publicació: el número 0 i el 26, dedicats als Jocs Olímpics de Barcelona 1992. La revista, que avui arreplega documents audiovisuals de gran valor històric, deixà d’existir el 1997, coincidint amb la regularitat de les emissions de TVC per satèl·lit.
L’última setmana, i en concret el passat dijous 20 d’octubre, ens va deixat importants notícies per a la reflexió. Per una banda, l’anunci de la banda terrorista ETA de deixar definitivament la lluita armada. Una esperada notícia que arribava a través d’un comunicat històric, després de prop de mig segle d’activitat i més de vuit-centes víctimes mortals a les espatlles de l’esmentada organització. Per altra banda, el mateix dia es va fer pública la caiguda definitiva del dictador libi Moammar al-Gaddafi, que dirigia el país des del 1969 i que fou mort a mans dels rebels en la culminació de la que de moment és l’última d’una onada de revolucions àrabs.
Aprofitem l’agitada avinentesa per convidar-vos a veure el següent capítol de l’Europa Rebel sobre els moviments pacifistes al nostre continent, i esperem que els esdeveniments que hem viscut siguin encertats i decisius en el complex camí cap a la pau internacional i definitiva.
Ja ha començat la VI Trobada Internacional EducaRed, un referent en l’àmbit de l’educació, la innovació i les TIC, promogut per la Fundació Telefònica.
La jornada se celebra a Madrid els dies 20, 21 i 22 d’octubre i està vertebrada entorn diferents tipus d’activitats, ponències, experiències, tallers i debats.
Educared convoca anualment el Premi Internacional Educared dirigit als centres educatius de tot el món amb l’objectiu de promoure l’ús pedagògic de les tecnologies de la informació i la comunicació.
Es pot participar elaborant qualsevol tipus de treball amb les TIC, independentment de l’eina que s’utilitzi. L’objectiu és elaborar treballs que estiguin relacionats amb les activitats i continguts que es treballin diariament en les aules, en relació directa amb l’activitat d’ensenyament-aprenentatge.
Amb aquest projecte, Educared vol facilitar al professorat noves eines, coneixements i mètodes de treball per assumir els canvis que les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) provoquen en la nostra societat i en les noves generacions d’estudiants, així com en els mètodes d’ensenyament i aprenentatge.
Els centres guanyadors de Catalunya del Premi Educared 2011 són:
El bloc pretén desenvolupar competències lingüístiques bàsiques de manera lúdica. L’objectiu dels alumnes es aconseguir punts, setmanalment, per convertir-se en els millors “caçadors” i obtenir premis.
QRcodificació dels carrers de Rubí. Escola M. Montessori, Escola Joan Maragall, Escola Rivo Rubeo, Escola del Bosc, Escola 25 de setembre, Escola Pau Casals
Projecte orientat a la codificació mitjançant codis QR dels noms dels carrers de Rubí. És un treball en xarxa de diferents escoles que sorgeix entre els assistents a un seminari TIC impartit en el CRP del Vallès Occidental.
EntreCulturas. Escuela Parroquial Nuestra Señora del Pilar de Araure (Venezuela), Escola Mossèn Ramón Bergadà (Constantí)
Projecte en col·laboració que es realitza entre dues escoles de dos països diferents que consisteix en la intercomunicació dels seus alumnes mitjançant la plataforma ePals amb l’objectiu que els estudiants de tots dos països es coneguin i comparteixin detalls sobre la seva vida diària i el seu entorn.
Una de les qüestions que més inquieten a la humanitat és l’existència o no d’altres civilitzacions intel·ligents a l’Univers.
Tot i que no s’han trobat proves de la seva presència, varis autors han mantingut posicions optimistes sobre el tema. La Paradoxa de Fermi planteja la contradicció que existeix entre l’absència d’evidències en les nostres observacions i els càlculs científics que demostren tot el contrari.
Diversos autors han especulat que els esdeveniments que van donar lloc a la vida a la Terra han esdevingut en milers de milions de llocs més. Un dels autors més preocupats per aquest tema va ser Carl Sagan, que acollint-se a l’equació de Drake de 1961 per establir una aproximació sobre el nombre de galàxies que hi ha a l’Univers, defensà que hi ha diferents especies intel·ligents tecnològicament avançades a la nostra galàxia.
Acostar la ciència i l’astronomia al públic ha estat sempre un repte, però per a una generació completa, Carl Sagan és sinònim de ciència. Amb una extensa carrera com a astrònom i la seva vinculació als programes espacials Viking i Voyager, Sagan va dedicar la major part de la seva vida a divulgar les ciències. Va publicar nombrosos llibres i articles i va utilitzar el mitjà de comunicació més atraient i massiu per divulgar la cosmologia, la història i l’astronomia: la televisió.
El seu treball més recordat és la mítica sèrie televisiva “Cosmos” de 1980, que en tretze episodis va apropar l’astronomia, la cerca de vida extraterrestre i la investigació espacial al públic. “Cosmos” va guanyar diversos premis Emmy i Peabody i es va convertir en la sèrie científica de més èxit de la televisió.
Altres programes com Nostranau. Cosmos també han apostat per apropar la ciència i l’astronomia a tots els públics. Agrupats per temàtiques, els episodis descriuen la Terra, la Lluna, el Sol, els planetes, les estrelles, les constel·lacions i les galàxies amb imatges provinents de l’observació i recreacions realitzades per ordinador d’acord amb els models astronòmics i els coneixements científics més moderns.