L’inframón de Jennifer Haley al Teatre Lliure

inframon-lliure1-247x336

L’inframón dirigida per Juan Carlos Martel Bayod, obre la temporada 2016/17 al Teatre LLiure de Gràcia. L’inframón és la traducció catalana de Neus Bonilla del text anglès de The Nether de Jennifer Haley, que es va estrenar el 2013 al Center Theatre Group Kirk Douglas Theatre de Los Angeles  i ha estat guardonat amb el premi Susan Smith Blackburn de Nova York i set premis L-A. Ovation. Després va ser ser representat al Royal Court Theatre de Londres el 2014 i al West End el 2015 i aquest estiu al GREC 2016 de Barcelona

[youtube]https://youtu.be/bcmerXJeAtE[/youtube]

L’obra passa en dos móns, ben aconseguits amb una senzilla però ben resolta escenografia que ha aconseguit dividir l’espai escènic en dos: la sala d’interrogatori i l’amagatall. Els focus s’encenen i s’apaguen creant ambients diferents i permetent-nos ubicar l’acció en un món o en l’altre. A més de la tecnologia LED, també hi juguen un paper important la projecció d’imatges digitals i hologrames (vídeo mapping), la música electrònica i les transparències. El resultat és un ambient obscur i inquietant que contribueix a mantenir l’aire de misteri… L’acció principal transcorre en una blanca i asèptica sala on la investigadora de delictes cibernètics Morris (Mar Ulldemolins) interroga Sims, el papa, (Andreu Benito), creador d’un món virtual campestre d’estil victorià, l’amagatall on es creu que s’hi practiquen tot tipus de perversions com la violència del joc, la pederàstia… Morris vol tancar el portal. Amb l’ajut de Woodnut (Joan Carreras), que es fa passar per convidat al web, i de la informació subministrada per Doyle (Victor Pi), un dels clients habituals, s’acabarà descobrint la veritat. Magistral és, en un context fictici tan tèrbol com pedòfil, l’actuació de la nena Iris, interpretada per Gala Marqués de només nou anys d’edat (o bé per Carla Schilt).

inframon2

Els dos mons de L’inframón

Què és L’inframón? Un nou país de meravelles d’alta tecnologia (que permet  veure, sentir, tocar, assaborir i sentir el món virtual a través d’un avatar de disseny propi) on es pot viure en una realitat virtual i cometre delictes sense patir-ne conseqüències, una distopia truculenta, un repte per al pensament moral, una obra de suspens amb una visió inquietant de la vida virtual, un escenari no gaire allunyat d’on som ara i en un moment en què ens cal preguntar si hi ha espai per a l’ètica al món immaterial d’internet (l’inframón) i si estem disposats a renunciar al control de les nostres vides i perdre la nostra identitat real per amagar-nos en un món virtual on tot està permès menys l’expressió dels sentiments?

[youtube]https://youtu.be/2taHdyNGdqI[/youtube]

Entre els referents clàssics d’aquest inquietant thriller de ciència-ficció, hi trobem la República VII de Plató, on Sòcrates conversa amb el seu alumne Glaucó sobre la naturalesa de la realitat i la seva representació. Per tal d’explicar els perills de la representació fictícia (és a dir, l’art, el teatre, i qualsevol altre tipus d’entreteniment que faci servir dispositius falsos) utilitza la metàfora de presoners encadenats a un costat d’una cova en la qual es veuen obligats a mirar les ombres flamejants a la paret de la caverna que projecta un foc al seu darrere. Els presos confonen els contorns dels arbres dels arbres reals, les ombres de titelles com a persones reals, veus dels actors com les veus dels personatges. Les seves vides estan tancades en la falsedat i perden de vista les seves circumstàncies reals. Més important encara, aquests presoners, quan s’alliberin de la cova, no seran capaços de funcionar en la societat com a ciutadans racionals, lúcids. El xoc en adonar-se que les ombres de la cova eren només imatges serà traumàtic, i molts d’ells rebutjaran el món real i preferiran retirar-se de nou a la cova.

L’al·legoria del mite de la caverna de Plató és un text fonamental també per entendre els perills de la xarxa. Només cal mirar la forma en què cada nova forma d’art s’ha tractat a la seva arribada. La societat del segle XVIII condemnà la novel·la com a sensacionalista i lasciva, per por que la seva intensitat emocional d’immersió fes lectors (més aviat lectores) corruptes. Les pel·lícules amb violència gràfica i els videojocs han patit el mateix tractament en les darreres dues dècades. Els perills d’internet són reals o antics temors envers les noves realitats? Plató menysprea l’art? Plató ens capguardaria d’internet i de l’era digital tal com ho va fer amb l’escriptura?… i hi ha molts referents cinematogràfics sobre l’al·legoria de la caverna de Plató i les amenaces de la realitat virtual en un món de ciència ficció des de El cortador de césped (1992), Matrix (1999), Avatar (2009) o la sèrie britànica que ens adverteix de l’amenaça de les noves tecnologies Black Mirror (2011). Crec que també hi cal afegir aquesta obra teatral de Jennifer Haley.

També hi ha qui ha vist al·lusions al llibre d’Alícia en el país de les meravelles, de Lewis Carrol en el vestit de l’Iris o la levita de Woodnut. De fet, L’inframón tracta del desig de viure en un país de meravelles on adoptar una personalitat diferent per satisfer els desitjos més abjectes sense cap mena de càstig.

Aneu a veure L’inframón ( #linframon al twitter). Us farà reflexionar, comentar…”Just because it’s virtual doesn’t mean it isn’t real”.

Publicat dins de Ciència-ficció, Filosofia grega, General, Referències clàssiques indirectes, Thriller | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

Orestea d’Èsquil al Teatre Lliure

El Teatro Stabile di Napoli porta del 7 al 9 d’octubre  la tragèdia grega Orestea d’Èsquil (525-456 aC) al Teatre Lliure. La versió de l’Orestíada de Luca De Fusco combina paraula, cant, dansa i ciència-ficció i el cor hi té un paper prominent, però l’escenificació és molt contemporània: la tercera part de la trilogia incorpora una Atena mediadora, que ajuda a declarar innocent Orestes en un plató de televisió del futur on el judici contra Orestes quedarà sotmès a la televotació del públic.  “És una obra que comença en el passat i acaba en el futur”, diu el director d’’Orestea‘, Luca De Fusco. “Atena és una deessa de nova generació, és andrògina, i per primera vegada, amb un discurs polític molt lúcid, predica la mediació. En altres representacions s’ha ironitzat sobre el judici, se n’han fet paròdies, però jo crec que s’ha de ser optimista, donar esperances pel que fa a la resolució dels conflictes”, afegeix el director amb to irònic perquè absol Orestes amb el televot. Segons la tradició anterior a Èsquil, Orestes hauria d’haver pagat amb la mort els seus crims: mata la seva mare Clitemnestra, que a la vegada ha matat el seu marit i pare d’Orestes, Agamèmnon, perquè aquest havia sacrificat la filla de tots dos, Ifigènia. La dramatúrgia grega acostumava a preferir l’ull per ull, però Èsquil canvia el final i fa que un jurat perdoni l’heroi i acabi amb la truculenta llegenda de sang i venjances. La música és un altre element important a la versió del Teatro Stabile di Napoli i fa que la tercera i última part, Les eumènides, no perdi la força dramàtica com en altres versions: “Hi ha cant clàssic, cant barroc i música d’estil neoàrab que interpreta la Vertigo Dance Company, una companyia d’actors israelians pacifistes”. El cor representa el punt de vista del poble: “És com un prepúblic”, destaca De Fusco.

Teatro-Stabili-Orestea-Teatre-Lliure_1662443904_34419557_651x366

El Teatro Stabili di Napoli porta la tragèdia grega ‘Orestea’ d’Èsquil al Teatre Lliure

La trilogia completa d’Orestes (Agamèmnon, les Coèfores i les Eumènides) arriba directa de Siracusa amb un fort esperit clàssic però amb un format contemporani, dirigida per Luca de Fusco. Les tres peces es presenten en dues funcions que podeu veure el mateix dia o en dos dies diferents, però en un sol cap de setmana. Els quinze actors representaran l’obra en italià, però serà subtitulada en català.

[youtube]https://youtu.be/XAjG_OmC0QE[/youtube]

[youtube]https://youtu.be/g528DEwEkvE[/youtube]

Una de les més grans obres mestres del teatre  de tots els temps, l’única trilogia grega que ens ha arribat sencera, que va fer guanyar a Èsquil un concurs l’any 458 aC, puja a escena de la mà d’una gran companyia que ha representat durant l’estiu Orestea al Teatro Greco di Siracusa i al juny es podrà veure al jaciment de Pompeia.

[youtube]https://youtu.be/ObA3zFYiGyM[/youtube]

Publicat dins de General, Tragèdia, Tragèdia grega | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

Pánico de Cia. Tarambana

Pánico

No us perdeu Pánico de laCia. Tarambana el 14 d’octubre i el 15 octubre de 2016 a les 21h a la Nau Ivanow i sabreu quin referent clàssic té!

Direcció: Nacho Bonacho
Dramatúrgia i subdirecció: Dani Llull
Intèrprets: Dani Llull-Sonia de Rojas-Antonio Nieves
Coreografies i producció: Ricardo Cristóbal
Música original: Momo Cortés/ Diego Miranda/ David G. Bonacho / Nacho Bonacho
So i luminotècnia: Gustavo Recuero/ Carlos Molins
Disseny d’audiovisuals: Bonus Extra
Grafisme: Tizedit

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=CKQjK7NrtPc[/youtube]

Publicat dins de General, Mitologia, Referències clàssiques indirectes | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

Teen Time Gone de la Cia. Habemus Corpus

El proppassat cat de setmana la companyia Habemus corpus sota la direcció del barceloní Miquel G. Font va presentar a Barcelona el seu nou espectacle. Teen Time Gone és una oda a l’adolescència. Cinc personatges tancats en un laberint que constantment busquen una sortida. Es relacionen entre ells, amb ells individualment i amb els espectadors, tot buscant respostes essencials de la vida. Tot té lloc en un escenari completament farcit d’objectes i barreres on hauran de trobar els seus espais, les comoditats, les escapades, i on al final entenen que per sortir-ne hauran de deixar alguna cosa enrere, igual que per madurar.

flyerTeen Time Gone

El 2006, a causa d’una lesió de llarga recuperació, va viure a la comunitat ecumènica de Taizé, França. Allà va començar a escriure els seus projectes sota el nom d’Habemus Corpus, que es va acabar fundant l’any 2010, feina que combinava com a docent a l’Institut del Teatre. Des de llavors ha participat com a director de la companyia i com a coreògraf convidat en diverses companyies, i ha presentat el seu treball en més de 25 països.

Habemus Corpus és una companyia de dansa que fa espectacles multidisciplinaris que es basen sempre en casos reals. Amb temàtiques humanes i profundes en les que qualsevol es pot identificar, crea a través de la dansa un sistema comunicatiu i reflexiu del món actual, dirigint-se en cada producció a diferents públics de totes les edats. El seu lema és: “Primer som humans. Después, el que volguem”. Habeamus Corpus va ser fundada pel coreògraf i compositor Miquel G. Font (després d’una lesió de llarga recuperació a la comunitat ecumènica de Taizé, França) l’octubre de 2010 a Barcelona, amb l’estrena de la seva primera producció, Ecumenucam Curriculum. El 2011 va començar produir a Alemanya, Àustria, Suïssa i França, i a participar en festivals internacionals com Jerusalem Dance Week (Israel, 2015), Intenationale Tanz-Theater Festival Hannover (Alemanya, 2014) i Kultur und Politik Festival W3 Hamburg (Alemanya, 2015).

La temporada 2014-2015 la companyia va tornar a Catalunya amb la creació de 0’1234 (Full Evening), guanyadora de premis coreogràfics internacionals a Barcelona, Stuttgart i Berlín. Acaba la temporada 2015-2016 amb la creació de dues peces: Tempo [no] Tempo, a Stuttgart (Alemanya) i la seva peça número 20, Teen Time Gone, a Barcelona gràcies a una campanya de crowdfunding.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Y1ADlVZOg58[/youtube]

Quins referents clàssics trobeu en el nom de la companyia i en l’argument de Teen Time Gone ?

Mercè Otero Vidal

Publicat dins de Dansa, General, Mitologia, Referències clàssiques indirectes, Teatres a Barcelona | Etiquetat com a , , , , | Deixa un comentari

Venus i Adonis de Shakespeare al Teatre Goya

ADONIS_V01
Del 17 al 19 de juny de 2016 no us perdeu Venus i Adonis de Shakespeare al Teatre Goya
amb Emma Vilarasau, Jordi Bosch i Lluís Claret (violoncel)

Sinopsi
Venus i Adonis és una proposta escènica d’Emma Vilarasau i Jordi Bosch amb guió musical de Lluís Claret del poema Venus i Adonis de William Shakespeare, en versió de Joan Sellent.

Shakespeare aprofitava el temps per escriure sonets o llargs poemes narratius quan els teatres de Londres es veien obligats a tancar ja fos per qüestions morals o sanitàries. L’autor aspirava a ser reconegut com a poeta en una època on escriure teatre no era considerat ben bé literatura. Venus i Adonis és un d’aquests poemes, el primer i el que el va llançar triomfalment a ser descobert com a jove poeta convertint-se en un best-seller el 1593 i veient com el seu nom apareixia imprès per primera vegada en un llibre que es reeditaria 16 vegades en els primers 50 anys.

En el text hi trobem també les virtuts de l’obra shakespeariana: la capacitat de fer-nos proper, humà i creïble qualsevol material mitològic extret de la cultura clàssica, en aquest cas les Metamorfosis d’Ovidi (l’hem llegit a Narracions de mites clàssics, el recordeu?), i de barrejar humor, lirisme i tragèdia de la manera més eficaç i heterodoxa.

Una aposta pionera per posar a escena aquest poema de Sakespeare, poc conegut però molt recomanable!, amb volades retòriques exquisides, sensualitat i erotisme tan intensos com desinhibits.

No badeu: sols hi ha tres funcions! Us ho deixareu perdre!

Juls Paris

Alumna de 1r de Batxillerat Humanístic

Publicat dins de General, Mitologia | Etiquetat com a , , , , , , , | 1 comentari

Juicio a una zorra al teatre Goya de Barcelona

Fins el 31 de gener de 2016, es pot tornar a veure al Teatre Goya de Barcelona Carmen Machi interpretant magistralment des de fa cinc anys Hèlena de Troia a Juicio a una zorra, escrita i dirigida per Miguel del Arco (Teatro de la Abadía) per encàrrec del Festival de Mérida 2011.

109zorra

Carmen Machi amb aquesta Hèlena de Troia reivindica el seu paper en la història i no sols com a culpable de la guerra de Troia.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=GOmNJbE7rRI[/youtube]

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=j1XiEbV-48g[/youtube]

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=0-VxPLiYkOI[/youtube]

És culpable Hèlena? o és víctima? La immortalitat és la seva penitència? Els clàssics no moren perquè tenen la capacitat d’adaptar-se als nous temps, quina actualització del mite ens han fet Miguel del Arco en el text i direcció i Carmen Machi en la interpretació? Què n’opineu? I del rapte, la seva filla què n’opina?

Aneu al Teatre Goya i no us perdeu Juicio a una zorra i descobrireu una Hèlena increïble amb l’exuberància interpretativa de la Machi!

Publicat dins de Comèdia grega, General, Mitologia, Teatres a Barcelona | Etiquetat com a , , , , , , | Deixa un comentari