ESCOLA LES MÈLIES

L’escola de les Mèlies, situada al municipi de Vilafant (Alt Empordà), és una escola de doble línia amb 422 alumnes.

Aquest és el primer curs que participem a la Xarxa de Competències Bàsiques. El nostre equip impulsor està format per 16 mestres de tots els nivells educatius.

El nostre punt de partida va iniciar-se amb projectes interdisciplinars. Més endavant, aquests van derivar en altres projectes estructurats a l’àrea de medi natural. El curs passat educació primària va treballar el medi natural només a través de projectes i aquest curs s’ha implementat al medi social de la mateixa manera.

Les expectatives de l’equip impulsor se centren en adquirir una bona base teòrica per tal de millorar la nostra portada a terme dels esmentats projectes, i alhora disposar de més coneixements per poder implementar aquesta metodologia en altres àrees i de manera transversal.

El projecte que duem a terme i supervisem des de l’equip impulsor és “Els infermers de la terra”, el qual es realitza a 5è d’educació primària.

 

El pati que jo voldria

L’escola Empúries és una escola de l’Escala, amb més de 80 anys d’experiència i amb un esperit jove i innovador, per això ens hem apuntat a la Xarxa de Competències Bàsiques tots els grups de primària. Actualment hi ha 561 alumnes i 44 mestres.

Al ser una escola de 3 línies, hem vist la necessitat de crear un grup impulsor més reduït, format per 16 mestres. Tot i això, la implicació és de tota la comunitat educativa.

Hem decidit formar part de la Xarxa per aprendre entre nosaltres i dels altres. “El pati que jo voldria” és un projecte que ja està iniciat i que ara el volem revisar, millorar i ampliar.

Planifiquem i ens organitzem!

Els membres de l’equip impulsor vam decidir que el projecte interdisciplinari anual d’enguany seria: RECICLEM! Vam escollir aquest tema amb l’objectiu d’aconseguir una millora a nivell de poble pel que fa a la recollida selectiva, la reducció i la reutilització dels residus. Vam presentar el projecte a través d’una activitat promoguda per l’Agència Catalana de Residus i que consistia en una petita xerrada juntament amb una activitat lúdica amb inflables. A partir d’aquest moment i per cicles hem anat programant i duent a terme diferents activitats. Les que són internivells es van planificant al llarg del curs a les reunions de claustre.

Escola Sant Andreu

L’escola Sant Andreu és un centre del municipi de Borrassà amb 75 alumnes i 10 mestres. Fa anys que treballem per projectes en diferents àmbits:

  • Un projecte anual interdisciplinari i internivells on s’intenta implicar a tota la comunitat educativa.
  • A Educació Infantil (descoberta de l’entorn).
  • L’àrea de medi a Cicle Inicial.
  • Puntualment a Cicle Mitjà i Cicle Superior.

Hem decidit formar part de la Xarxa de Competències Bàsiques per aprendre i compartir experiències amb altres escoles i així millorar la nostra tasca docent.

Al ser una escola petita tot el claustre forma part de l’equip impulsor.

Com hem planificat i organitzat el projecte

El títol que hem escollit pel projecte és Herois invisibles, perquè els nostres alumnes que han promocionat la donació de sang són herois i invisibles, perquè ells per edat no podien donar sang però són els que han fet possible que es pogués organitzar la donació de sang al centre i l’èxit que ha tingut.

La primera setmana de gener es va fer una xerrada informativa per part del Banc de sang i de teixits de Catalunya. I aquest era el punt de partida del projecte. S’explicava la importància de donar sang, qui pot, quan, com… i es deixava una segona part oberta a que els alumnes poguéssin escollir si volien fer un projecte per a promocionar la donació de sang. El mateix dia ja van dir que sí!

Després els alumnes guiats pels professors anaven pensant quines actuacions, activitats dins i fora del centre… volien fer per a promocionar i publicitar la donació de sang. I els professors des de les diferents matèries van anar distribuint-se i pensant en quina activitat podien ajudar als alumnes lligat amb el contingut curricular del curs o de l’etapa.

La manera de coordinar-se va ser en les sessions de formació de la xarxa de cb, que es van convertir en sessions de treball, en les que organitzaven, planificaven… les diferents actuacions, activitats, calendari de sessions… El Drive també ha estat una eina molt útil per a coordinar tot el projecte i quan hi havia algun canvi i calia comunicar-ho ràpid s’ha fet mitjançant el correu electrònic.

També als equips docents es va anar explicant i dinamitzant que altres professors interessats participéssin al projecte, i a les reunions de tutors, ja que al ser un projecte més transversal des de tutoria s’anava guiant i donant el feedback als alumnes.

 

Metodologia

Depenent dels programes de ràdio que es feien, l’organització ha estat d’una manera o altra. En algunes sessions s’han realitzat petites agrupacions per dos grups cooperatius i en d’altres en gran grup, tenint en compte que el nombre total d’alumnes de primària és de 11.

Els grups són heterogenis, i ells mateixos s’autogestionen i s’assignen els rols en funció de les habilitats o talents de cadascun d’ells.

 

Ens agradaria comentar, com a fet destacable, que la nostra idea era que el projecte fos compartit amb tota l’escola. Però ens vam adonar, després de la primera sessió de ràdio, que les alumnes d’infantil encara no estaven preparades per participar-hi, i no ha estat fins a finals del tercer trimestre que hi han participat.

 

Ens presentem!

Benvingudes i benvinguts al nostre bloc.

L’escola El Bruel és un centre d’una línia situat a Empuriabrava. Aquest curs hem creat un equip impulsor, format per sis mestres com a representants de cada cicle, tot i que tot el claustre està involucrat. Tenim la il·lusió de començar a implementar el treball per projectes a la nostra escola i per aquest motiu hem escollit una temàtica que permet treballar de manera globalitzada, partint d’un objectiu comú: Dinamitzar l’hort.

Aquest és el projecte que principalment duran a terme els alumnes de 5è (20 alumnes) i s’iniciarà aquest tercer trimestre.

Planificació

El tema principal del projecte és el poble amb els de cicle inicial. Per crear interès en l’alumnat sense deixar triar el tema principal vam crear un personatge virtual a través de l’scratch. Aquest ens demana la nostra ajuda i decidim si ajudar-lo o no, com i per què. Per tant, hem de tenir unes nocions bàsiques de programació de blocs per tal que el personatge creat interactui mínimament amb nosaltres.

Ja que el tema principal el triàvem els mestres, ens preguntavem com podien incidir els alumnes en el descobriment del seu aprenentatge. Per això, un cop presentat el personatge, els alumnes són qui guien com i què podem fer per ajudar-lo.

El fet de treballar sobre el seu poble quasi bé incorporem el tot nou coneixement amb les aportacions de tots els alumnes i amb la incorporació del mapa.

Projecte fluvianets 2019

A l’escola Fluvianets de l’Empordà ens iniciem en els projectes en aquest curs 2018-2019. Es tracta d’una escola petita d’una sola línia. Tot el claustre s’ha involucrat i cada tutor intenta incloure els projectes com a mètode de treball a les seves aules. Els mestres encarregats de dur a terme el projecte que publicarem seràn els dos mestres de Cicle Inicial. Serà la primera vegada que ens iniciem en aquesta perspectiva de l’educació i ens iniciarem amb els petits de primària; 1r i 2n tots junts (26 alumnes).

Només iniciar el projecte ens plantegem l’objectiu-producte final i pensem amb quines àrees diferents podem abastar. Ens llancem de caps a l’hora de descobrir el poble, ja que ens permet trencar molt amb les dinànimques habituals. Intentem construir el projecte mica en mica evitant de conduir nosaltres els projectes i que sigui l’alumnat qui triï el camí o bé que siguin les seves reflexions les que obrin els nous fronts.

L’hem iniciat just començar aquest segon trimestre i, tot i que no ens hem marcat una data per acabar-lo, tenim previst fer-ne un altre al tercer trimestre.