AVALUACIÓ

Per tal d’obtenir una avaluació del projecte, i d´acord amb les eines proposades per la XCB, es va tenir en compte:

* L´autoavaluació i la coavaluació (Instrument d’avaluació formativa que identifica els indicadors o criteris de resultats necessaris per a la correcta realització d’una activitat o tasca.

* Rúbrica (Instrument d’avaluació formativa que consta d’una taula de doble entrada.En un dels eixos s’especifiquen els criteris d’avaluació de realització de les tasques i, en l’altre, els criteris d’avaluació dels resultats, normalment en 4 categories de qualitat (expert, avançat, aprenent i novell).

  • Segons els cicles: elaboració d’un dossier amb els coneixements i els aprenentatges adquirits.
  • Observació directa.
  • Recollida i anàlisi de les exposicions orals realitzades pels alumnes a les diferents classes.
  • Les avaluacions que els alumnes s’havien fet de sí mateixos (autoavaluacions).
  • Diferents rúbriques, on els alumnes s’avaluaven per parelles i grups.

Cal fer esment que també cal avaluar el projecte, el procés i el producte final.

Finalment, el claustre fa una posada en comú al final de curs i es recullen observacions de cara a elaborar propostes de millora de cara al curs vinent.

 

ARRIBADA DEL CARNESTOLTES 2019

Com cada curs, ha arribat el Rei Carnestoltes a l´escola!!!

Va ser aquest divendres, 21 de febrer, a la tarda.

Aquest curs, el nostre Rei Carnestoltes ha estat molt olímpic, i això és degut a que durant la Setmana Cultural treballarem els Jocs Olímpics!!

Ens ha ensenyat unes quantes de les seves habilitats gimnàsticofísicoesportives i ens ha convidat a fer uns quants exercicis físics que ens han anat d´allò més bé per al nostre cos i la nostra ment: “mens sana in corpore sano”.

Tot seguit, ha arribat un moment emocionant: l´encesa del peveter, sorgint d´ell un foc que ens acompanyarà durant aquest curs. No l´hem de deixar apagar mai!!!

Un bon berenar, seguit de balls, disbauxa, jocs, companyonia i bona harmonia ens ha fet gaudir d´una bona estona!!!!

CLICA AQUÍ PER A VEURE EL VIDEO

Un cop llegit el pregó, el Rei Carnestoltes ens va donar les consignes que hem de seguir durant aquesta setmana, i que són les següents:

  • El dilluns començarem portant el cap ben guarnit i divertit.

  • El dimarts amb el pijama vindrem i no ens vestirem.

  • El dimecres uns mitjons ben divertits per sobre els pantalons ben eixerits.

  • El dijous de cuiners vindrem i un bon davantal portarem.

  • El divendres al matí ens mudarem i una corbata o llaç portarem.

 

I recordeu que el divendres farem la GRAN RUA DE CARNAVAL, recorrent els carrers del poble!!!

Les disfresses que portaran les i els nostres alumnes estaran relacionades amb els Jocs Olímpics!!!

 

Volem agrair a l´AMPA la seva col- laboració en el deliciós berenar que vam poder gaudir aquesta tarda.

La coca i la xocolata desfeta estaven deliciosos!!

MOLTES GRÀCIES!!!

CIRCUITS SENSORIALS

Benvolguts/des:

Aquest matí, dijous 15 de maig de 2019, els alumnes de Cicle Mitjà hem participat en una gimcana sensorial. Per fer aquesta gimcana, hem pogut comptar amb en Carles, membre de l’associació MIFAS.

En Carles ens ha explicat el què significa tenir una discapacitat i ens ha explicat una mica la seva història. Tot seguit, ens ha explicat les diferents proves de la gimcana.

A cada prova els i les alumnes s’han trobat amb una barrera física:

  • En la primera prova ens hem pintat la cara en parelles. El membre de la parella que pintava la cara al company, tenia els ulls tancats.
  • En la segona prova en parelles, els alumnes han hagut de fer un trencaclosques sense utilitzar les mans ni els braços.
  • En la tercera prova, ens havíem de fer entendre sense poder parlar. Per tant, calia comunicar-se contemplant les moltes altres possibilitats existents.
  • En la quarta prova, els i les alumnes amb l’ajuda d’en Carles han fet un circuit amb cadira de rodes, passant per la pista, per la sorra, per la gespa….

En acabar, ens hem reunit tots i hem acabat el taller fent un debat així com torn de preguntes.
3r.

CLICA PER A VEURE EL VIDEO

4rt.

CLICA PER A VEURE EL VIDEO

ALTRES ACTIVITATS RELACIONADES AMB ELS JOCS OLÍMPICS I L ´ ESPORT PARALÍMPIC O AMB DISCAPACITAT.

També hem treballat els JOCS OLÍMPICS dins de la seva vessant paralímpica i també els esports per a discapacitats

MIFAS

CLICA AQUÍ PER A VEURE EL VIDEO

El passat dijous, 25 d’abril de 2019, els alumnes de cicle superior van realitzar una activitat molt enriquidora.

Seguint amb el projecte dels Jocs Olímpics, vam demanar a l’associació Mifas de Figueres si podien venir a explicar-nos com fan esport les persones amb discapacitat física.

Així va ser com va venir en David i, no només ens va explicar com és viure amb una discapacitat física, sinó que a més a més, ens va ensenyar a jugar a bàsquet amb cadires de rodes.

Va ser una experiència molt enriquidora, no només perquè s’ho van passar molt bé fent el partit de bàsquet, sinó perquè tamb els va servir per valorar el que tenen i entendre que viure la vida feliç és qüestió d’actitud positiva sigui quina sigui la teva situació.

 

 

COM HO HEM FET?

En aquest apartat, us deixem una sèrie d´informació que recull com s´han dut a termes les diverses activitats proposades per cicles sobre els Jocs Olímpics.

COMENCEM LA SETMANA CULTURAL: ELS JOCS OLÍMPICS

Ja ho tenim tot a punt per a celebrar la Setmana Cultural!!!!

Com cada curs, i abans de les vacances de Setmana Santa, a la nostra escola celebrem la SETMANA CULTURAL.

Aquest curs, està dedicada als JOCS OLÍMPICS, tema que hem anat treballant darrerament amb les i els nostres alumnes.

Activitats, tallers, xerrades, mascotes, conferències, jocs digitals, jocs, gimcanes, dinar de germanor,…i un munt més de propostes ens esperen!! Preparats? Llestos? JA!!!

Properament….més informació!!!

SETMANA CULTURAL: PRIMER DIA!

Ja tenim el primer dia de la Setmana Cultural fet!!!

Ha estat intens i hem gaudit molt!!

Hem sabut l´horari, hem fet dorsals, hem fet pictogrames, gimcanes digitals, mascotes, jocs de taula, proves al pati,… i cent activitats més!!!

Ens han visitat el Club de Gimnàstica Rítmica Gemma, en Javi Rueda (ciclisme) i l’Hèctor Simón i en Damià Granollers (futbol).

Demà, SANT TORNEM-HI!!

 

SETMANA CULTURAL: SEGON DIA!!

I continuem!!!

Avui també ha estat un dia molt intens: hem vist la pel- lícula “Campeones”, a la Casa de Cultura.

Hem fet tallers, mascotes, torxes,…

Ens han visitat la “Sala d´ Armes Onyar” i hem fet esgrima i la Montse Rivera per a practicar l´atletisme.

DEMÀ MÉS!!!

 

SETMANA CULTURAL: TERCER DIA!!!

I ja en van tres!!!!

Aquesta Setmana Cultural no para!

Equitació, llançament de pes, vòlei- terra, salt d´alçada, rutes sensorials, xerrades… i moltes coses més!!!!

 

SETMANA CULTURAL: QUART DIA!!!!

Hem acabat el quart dia de la Setmana Cultural dedicada als Jocs Olímpics.

Avui hem pogut practicar salt d´alçada cooperatiu, golf, taekwondo, hem fet excursions, ….. És un no parar!!!

Demà darrer dia! Sortida a la platja, dinar de germanor, …

 

SETMANA CULTURAL: CINQUÈ DIA!!!!!

I hem arribat a la cloenda de la Setmana Cultural de dedicada a les Olimpíades!!!

Avui hem fet la 1a. Gran Cursa Escolar de l´Escola Pompeu Fabra.

També hi ha hagut excursions, jocs a la platja,… i un GRAN DINAR DE GERMANOR, amb una súper fideuà a càrrec de la Colla del Ranxo.

Una Setmana Cultural fantàstica, plena d´activitats, sensacions, bones vibracions, esport, germanor i cooperació.

Ara,…vacances de Setmana Santa!!

Recarregueu molt les piles, que el curs s´acaba!!

Ens veiem el dimarts dia 23 d´abril a les 9 del matí!!!

 

 

 

 

ABANS, ENS HEM D´ORGANITZAR.

L´ Escola Pompeu Fabra és l´escola de Llançà.

Ara mateix tenim dues línees, de P3 a 6è, amb un total d´uns 380 alumnes.

El claustre està format per 26 mestres. D´aquests, 15 formen part del Grup Impulsor.

Amb el debat que fa un temps que tenim a nivell de claustre sobre el canvi de metodologia, i amb els canvis progressius que ja s´han anat fent en els darrers cursos, aquest curs 2018 -2019 ens adherim a la Xarxa de Competències Bàsiques i comencem a treballar amb dos grans objectius ben definits:

* Impulsar la innovació metodològica al centre, introduint el treball per projectes.

* Elaborar un projecte comú a tota l’escola.

Amb això, ens plantegem quin projecte comú treballarem a nivell d´escola i acordem treballar ELS JOCS OLÍMPICS per cicles.

També acordem anar treballant aquest projecte durant tot el curs, aprofitant la Setmana Cultural, que es realitza tradicionalment a l´escola, i proposant altres activitats relacionades amb els Jocs Olímpics en altres moments del curs puntuals: Intercanvi Cabestany- Llançà,…

 

D´aquesta manera, els Cicles han començat a treballar,…

 

Ens organitzem

L’escola Josep Peñuelas del Rio és l’escola de la Jonquera. És un centre de dues línies format per un claustre de 33 mestres dels quals 23 formem part de l’equip impulsor de la xarxa de competències bàsiques.

Amb un equip tan gran el primer pas necessari per poder desenvolupar un projecte ha estat el d’organitzar-nos en petits grups de treball. Cada un d’aquests grups ha agafat un projecte d’escola i a través del debat i de la reflexió amb els materials de la xarxa ha fet una programació del projecte per poder-lo implementar en un o diversos cursos.

Els projectes treballats han estat els següents:

  • El teatre a l’escola: Ja fa anys que a l’escola fem teatre amb els alumnes de CS i CM, però amb la intenció d’ampliar el treball a cicle inicial i sobretot amb l’objectiu d’aprofitar la proposta del teatre per elaborar un projecte de curs que impliqui el treball i el desenvolupament de diferents competències.
  • Els Ambients a Infantil: Ja fa tres anys que a infantil es treballa amb ambients de treball però amb l’objectiu de fer un pas més en aquesta proposta metodològica l’equip docent d’infantil ha estat treballant en la planificació d’aquest projecte.
  • Emociona’t i conviu: Aquest projecte nascut de la setmana cultural del curs 2017/2018 té com a objectiu treballar de manera transversal; la gestió emocional, l’autoestima, l’assertivitat, les habilitats socials i la resolució positiva de conflictes.
  • El cor del Peñuelas: Aquest projecte ha nascut aquest curs i té com a finalitat que els alumnes realitzin un projecte social orientat a la conscienciació de les necessitats que hi ha en un context real.

 

De tots els projectes realitzats, la proposta que finalment hem decidit documentar i presentar al blog és la del projecte El Cor del Peñuelas.

Planificació

Aquest any l’escola tenia previst organitzar la tercera cursa solidària. Aquesta és cursa que implica tota la comunitat educativa i que té com a objectiu recollir diners per fer una aportació a una ONG o entitat de caràcter social.

Amb la idea d’implicar encara més als alumnes en l’organització de la cursa i sobretot amb la intenció de despertar la seva ànima social vam veure l’oportunitat i la necessitat de desenvolupar un projecte social amb l’alumnat de CS.

D’aquest projecte social i de totes les propostes de l’alumnat en va sortir L’associació “Somriures Madina Jambor”, l’entitat sense ànim de lucre escollida per la qual vam córrer i a la que vam destinar els diners recollits durant la cursa.

Val a dir que inicialment la planificació del projecte no va ser del tot senzilla, teníem clar el què però no tant el com, i aquest el vam anar descobrint a mesura que avançàvem amb el projecte.

Metodologia

5959El projecte ha estat realitzat per tot l’alumnat de CS. Inicialment teníem la intenció que el treball es pogués realitzar internivells, finalment, i a causa de l’organització horària dels cursos de 5è i 6è, cada nivell ha treballat de forma separada, barrejant els alumnes dels diferents grups.

Els grups de 5è s’ha dividit en tres grups de treball diferent i els grups de 6è en dos.

Cada grup ha realitzat un projecte de conscienciació i contribució social cap a una temàtica diferent.

A nivell horari, el treball del projecte s’ha realitzat principalment a les hores de medi tot i que ocasionalment, i davant la necessitat de realitzar o concloure algunes activitats, s’ha utilitzat hores d’altres àrees. Cal destacar, però, que en el desenvolupament del projecte es van treballar continguts i es va afavorir l’assoliment de competències de diferents àmbits, com ara: medi, valors, lingüístic, matemàtic i digital.

Implementació

El punt de partida amb l’alumnat va ser el recordatori de les curses solidàries anteriors i un debat sobre les desigualtats socials arreu del món.

A partir d’aquí després d’una bona pluja d’idees els vam demanar que cadascú escollís sobre quina problemàtica o desigualtat social volia treballar i fer aportacions per contribuir a trobar una solució. De totes les propostes inicials, finalment van quedar els següents grups amb les següents temàtiques:

Desigualtats i estereotips de gènere. → Grup de 15 alumnes de cinquè

La contaminació i els plàstics al món. → Grup de 14 alumnes de cinquè

La pobresa a l’Àfrica.→ Grup de 18 alumnes de cinquè i de 19 de sisè.

Animals abandonats. → Grup de 18 alumnes de sisè.

Els objectius d’aprenentatge que ens vam marcar per tots els grups van ser els següents:

Analitzar l’entorn amb criteris ètics per cercar solucions alternatives als problemes.
Adoptar hàbits d’aprenentatge cooperatiu que promoguin el compromís personal i les actituds de convivència.
Saber utilitzar correctament les fonts d’informació (ordinador, llibre, etc.) i sintetitzar els aspectes més rellevants.


Com a producte final els vam demanar dos elements:

Una presentació on exposessin perquè havien triat el tema, que n’havien après o descobert i què creien important compartir amb els seus companys per conscienciar-los sobre el tema escollit

Una proposta pràctica per col·laborar o donar solució a la desigualtat o problemàtica escollida. Què poden fer ells (i els seus companys) per contribuir

A partir d’aquí cada grup va treballar amb certa autonomia en el desenvolupament del seu tema i en la recerca, preparació i organització de la seva proposta.

Cada grup tenia un/a mestre/a referent que els acompanyava en tot el procés de debat, recerca, organització i de treball.

Les propostes i les activitats realitzades van ser molt variades i totes van sortir de les inquietuds i els interessos de l’alumnat.

Aquest és un llistat d’algunes de les activitats que van realitzar o organitzar els diferents grups:

  • Preparar una xerrada amb els membres de l’associació Somriures Madina Jambor.
  • Crear un prototip de paperera per substituir les que actualment hi ha al poble.
  • Crear xapes per vendre durant la cursa solidària.
  • Gravar vídeos sobre els estereotips i les desigualtat de gènere.
  • Organitzar una xerrada amb una associació d’animals abandonats.
  • Recollida de material escolar i educatiu per enviar a l’escola de Gàmbia.
  • Recollida de menjar per gossos per col·laborar amb l’associació d’animals abandonats.
  • Elaborar cartells per trencar amb els estereotips de gènere.
  • Col·laborar en l’organització de la cursa solidària.