M’alegra moltíssim veure com, molts de vosaltres, us animeu a col•laborar en aquest bloc aportant els vostres materials, idees, enllaços, comentaris, recursos, orientacions… i aquest fet em fa sentir realment molt satisfeta d’aquest projecte i del seu objectiu: convertir-se en un espai d’intercanvi d’idees i materials per ajudar als alumnes amb més dificultats o, com sempre no em cansaré mai de repetir, amb altres capacitats.
En aquest cas és la LOURDES RESA, una mestra de l’Escola Puig d’Agulles de Corbera de Llobregat la que ha volgut donar a conèixer i compartir un material que, segons la mateixa autora, “va destinat a treballar la lectura expressiva amb alumnes de 2n del cicle inicial”.
El material està elaborat a partir dels contes clàssics de la pàgina web Un mar de contes. A partir d’aquest recurs, la Lourdes ha decidit adaptar el conte de “LA RATETA QUE ESCOMBRAVA L’ESCALETA” per tal de ser llegit com una dramatizació i treballar així la lectura expressiva amb els seus alumnes. No us podeu perdre el seu sorprenent i original desenllaç:
MOLTES GRÀCIES LOURDES PER COMPARTIR JA QUE… COMPARTIR ÉS CONSTRUIR.
L’adaptació i l’aportació de la Lourdes m’ha animat i inspirat per adaptar el mateix conte de LA RATETA per treballar amb una alumna de primer amb Síndrome de Down així com també utilitzar-lo per treballar la lectura expressiva amb alumnes de Cicle Inicial. Amb aquest objectiu he preparat el següent material:
- Les imatges del conte de la rateta (captures de pantalla del paquet d’activitats JClic del conte).
- El text que acompanya les imatges ja sigui per llegir a nivell oral per part de la mestra o per llegir-lo els mateixos alumnes. D’aquesta manera, tots els mestres que treballen el conte amb els alumnes l’expliquen de la mateixa manera i amb el mateix vocabulari afavorint l’adquisició de nou lèxic i estructures sintàtiques concretes.
- Les bafarades que s’incorporen en els personatges del conte (en el meu cas, retallant i enganxant) per treballar la lectura i la producció d’onomatopeies.
- Els personatges del conte per manipular (extrets de les mateixes imatges del conte) amb els cartronets del seu nom (nom sencer i nom amb les grafies separades per confegir).
Imatges del conte, text i bafarades per imprimir, descarregar i adaptar:
Tot aquest material es recull en FORMAT CONTE. Aquí en teniu algunes imatges:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
PROPOSTES D’AMPLIACIÓ I/O REFORÇ DEL CONTE DE LA RATETA:
A continuació us mostro, a través d’imatges, dues propostes de treball complementari que es pot realitzar després de treballar el conte de la Rateta (elaborat amb cartolina i velcro adhesiu):
- La seqüenciació del conte en imatges fent que l’alumne hagi d’ordenar-les segons l’ordre que apareixen en el conte (activitat per realitzar durant o després del seu treball).
- L’associació dels animals que apareixen al conte de la rateta amb el seu nom.
Recordeu que, si voleu, podeu deixar els vostres COMENTARIS ja que tota aportació és molt benvinguda en aquest bloc i, de ben segur, que tots els col·labors/es i una servidora us ho agrairem moltíssim.
(Procedència de la imatge de la rateta que acompanya aquest article)
És fantàstic tot el que fas i fan els que hi col·laboren! Moltíssimes gràcies.
Per cert, molt bones les frases de les reflexions!! ens animen moltíssim!! petons a tots/es!!
Cristina