Molt sovint ens trobem amb situacions a l’aula, al pati, als passadissos… que poden generar conflictes; la manera com s’emfronten és fonamental per al bon clima i el benestar emocional dels nostres alumnes.
Quan ens referim a alumnes amb algun Trastorn Greu de la Personalitat, Trastorn de l’Espectre Autista… encara és més important i, si no es treballen explícitament, si no ajudem a aquests alumnes a resoldre les situacions que es poden generar en el dia a dia a l’Escola els problemes de convivència poden esdevenir més greus.
Fa poc una Psicóloga de la Unitat Especialitzada en Trastorns del Desenvolupament (UETD) de l’Hospital St. Joan de Déu MARÍA DÍEZ ens va recomanar una web molt interessant per treballar i ensenyar als nens i nenes diferents maneres, més o menys efectives, de resoldre una situació. En ella es parlen de 3 maneres d’actuar (3 ALTERNATIVES):
![]() |
AGRESSIVA (EL LLAMP): comporta enfrontaments, baralles, agressions físiques i verbals… |
![]() |
PASSIVA (ELS NÚVOLS): comporta un aïllament de la situació i, com a conseqüència, un estat de soledat que, a més, fa que el problema tampoc es resolgui. |
![]() |
PENSAR I COMPARTIR (EL SOL): comporta posar-se al lloc de l’altre, entendre la causa del problema, parlar sobre el què ha passat i intentar buscar-hi solucions. És la més difícil però també la més efectiva. |
Us deixo el link a aquest material que tot i que està en castellà permet adaptar-lo al llenguatge dels nostres alumnes:
http://urbanext.illinois.edu/conflict_sp/index.html
Nosaltres ho hem començat a treballar amb un alumne amb TEA; ell mateix ha elaborat un mural (imatge que acompanya aquest article) que demà, a l’hora de tutoria, presentarà i explicarà davant del seu grup-classe. Aquest mural formarà part de l’ambientació de l’aula i ajudarà a altres nens i nenes a resoldre els seus problemes parlant i compartint.
Moltes gràcies Maria per oferir-nos la possibilitat d’elaborar aquest material i aplicar-lo amb els alumnes així com també tot el suport que, fins ara, ens has anat demostrant.
Ja sabeu que ens podeu deixar la vostra opinió a través d’un COMENTARI. Gràcies!
em sembla genial! En nens amb sindrome d’ asperger, jo he provat quelcom similar i funciona. Gràcies.
Hola Teresa,
gràcies pel teu comentari. M’alegro saber que t’ha funcionat; a veure com funciona a la nostra Escola. Ja us seguiré informant. De tota manera, si ens vols explicar el material que has utlitzat o la idea que has fet servir amb nens amb aquest síndrome ja saps que qualsevol aportació és molt benvinguda i encara que no sembli important pot resultar molt beneficiosa per tots i totes.
Fins aviat! Seguirem en contacte.
Una forta abraçada,
Yolanda Roset
De vegades penso que protegeixo massa al meu fill però penso que cal posar atenció quan la primera setmana de la seva entrada a l’escola té por d’anar al pati perquè diu que el peguen. Un nen amb tres anys no té recursos suficients per expressar i resoldre conflictes per ell mateix i quan explica que té por, se’m trenca el cor.
Entenc que ha d’aprendre a gestionar ell sol els seus conflictes perquè això serà el que el faci crèixer però què cal fer en un cas així, cal no dir res i esperar, cal parlar amb els pares del nen que ha creat el conflicte? només parlar amb l’educadora?
Porto la “L” en aquests temes i com a mare em sembla molt interessant els teus espais de reflexió.