El fil de la història

El fil conductor d’aquest capítol del programa “Històries de Catalunya” són els documents que permeten conèixer la història, des de les inscripcions en pedra fins als diferents tipus de documents escrits, com ara cartes o memòries.

Per fer “Històries de Catalunya”, els guionistes i historiadors de la sèrie han remenat els arxius d’arreu de Catalunya, locals, comarcals i nacionals, per trobar històries reals, rigoroses i documentades. Arxius personals, diaris de masies, memòries, testaments, cartes, làpides, contractes mercantils, documents oficials… en qualsevol lloc hi pot haver amagada una història apassionant.

Aquest capítol mostra com han anat evolucionant les fonts que han permès al llarg de dues temporades explicar la història de seixanta personatges, famosos o anònims, que van deixar el seu rastre en registres mercantils, inscripcions, pintures, objectes…

Els documents més antics són les inscripcions sobre pedra. També són els més sòlids, ja que han permès conèixer històries de fa més de 2.000 anys. En canvi, el pergamí és molt més fràgil i molts no han arribat als nostres dies. Alguns, però, s’han conservat i han permès refer històries molt interessants.

Altres documents consultats per fer el programa han estat les cartes personals i també els quadres, com una pintura del segle XV que amagava tota una història. A mesura que més gent aprenia a escriure, es creaven més documents que han permès refer moltes històries de gent anònima. Durant els darrers anys, les tecnologies de la comunicació han incorporat nous materials a la recerca històrica, com ara el cinema, el vídeo o la informàtica.

Edu3.cat


Apropa’t a les fonts de la Història amb l’Edu3!!!

logo Edu3
Equip Edu3.cat

La feina i els catalans

Avui us proposem el següent capítol de la sèrie “Un lloc estrany” on persones immigrades a Catalunya opinen sobre diferents aspectes de la vida quotidiana dels catalans. En aquesta ocasió parlen sobre la feina i sobre com se la prenen els catalans.

Les persones que hi interven opinen sobre  els horaris laborals dels catalans, les vacances i el temps que dediquen a esmorzar o a dinar.

També analitzen la relació que s’estableix a la feina amb els caps, es comenta la tendència que hi ha a escaquejar-se i es parla dels sous.

D’altra banda, els entrevistats comenten les dificultats amb què es van trobar a l’hora de trobar feina quan van arribar a Catalunya i els problemes per aconseguir els papers.

Edu3.cat

Descobreix un altre punt de vista del nostre dia a dia amb l’Edu3!!!

+info

logo Edu3
Equip Edu3.cat

Mini-Station 2011

Avui us portem una proposta molt interessant per aquells que esteu interessats en el món de la il·lustració infantil, el Festival Mini-Station 2011, la versió infantil del festival d’il·lustració i edició independent de Barcelona.

Del 5 de febrer al 5 dfedee març a la llibreria Abracadabra de Barcelona (C/ General Álvarez de Castro 5) es convertirà en el Pol Sud, i s’omplirà de foques, pingüins i ossos polars.

En aquesta edició dedicada a l’Antàrtida s’organitza un concurs de dibuix entre Espanya i França en què tots els infants entre 4 i 10 anys estan convidats a dibuixar el nou amic de Federico, la genial creació de Maxi Luchini. Ja podeu veure alguns dels dibuixos a la seva pàgina web (www.mini-station.blogspot.com) i en la seva pàgina de Facebook.

A més a més, aquest festival també compta amb una exposició de pingüins dibuixats per il·lustradors de tot el món, qui han volgut col·laborar en el repoblament de l’Antàrtida amb les seves creacions.

Per saber-ne més entreu en la pàgina web del festival!!!

Animeu-vos a participar i descobriu la il·lustració infantil de la mà de Ilus·tation!!!

Què vol dir murri?

En aquest capítol de la sèrie “Què m’has dit” descobrirem el significat de les expressions “murri“, “minorització lingüística“, “clavilla“, “bombeta” o “connexió de servei”.

Saps que vol dir murri? En aquest vídeo ho veuràs!!!E

A tot el món hi ha “llengües minoritàries“. Aquestes llengües es parlen en una àrea petita d’un estat o en una regió i tenen una presència nul·la o molt reduïda a l’administració. La seva feblesa fa que, de mica en mica, el nombre de parlants d’aquestes llengües es redueixi en favor d’una altra llengua. D’aquest procés se’n diu “minorització lingüística“.

En aquest capítol també descobrirem una de les característiques de l’alguerès col·loquial que sovint fa una transposició de sons, és a dir, un canvi d’ordre de sons. Per exemple, diuen “bòria” (“boira”), “craba” (“cabra”), “dromir” (“dormir”), “fromatju” (“formatge”), “prebe” (“pebre”) o “trunell” (“turmell”).

A més, també aprendrem llenguatge relacionat amb l’electricitat: bombeta, clavilla, quadre de llums encastat o connexió de servei.

Edu3.cat

logo Edu3
Equip Edu3.cat

Fotògrafs

Avui us presentem un episodi d’una de les sèries que ens fa viatjar pel temps amb imatges i ens apropa als seus creadors. Amb les imatges del món”Fotògrafs” dedica el programa al fotògraf Joan Guerrero i a la seva mirada sobre els immigrants del barri de Ciutat Vella de Barcelona.

Joan Guerrero va néixer a Tarifa l’any 1940. Ha treballat als diaris “El Periódico”, “Diari de Barcelona”, “L’Observador” i, en l’actualitat, a “El País”. Ha fet unes quaranta exposicions individuals i té publicats set llibres: Imatges i paraules, El parc, El riu, En tierra amiga, etc.

Amb el treball La nova Ciutat Vella, Joan Guerrero plasma escenes de la vida quotidiana dels immigrants que viuen en aquest barri de Barcelona.

A més de fer fotografies, Joan Guerrero parla amb els immigrants que ha fotografiat. Creu que ningú no vol deixar la seva terra, i si la deixa és perquè hi ha una situació dramàtica.

Per ell és important que la fotografia no forci res, però que toqui la fibra sensible.

Edu3.cat

logo Edu3
Equip Edu3.cat