El programa de divulgació científica “Quèquicom” mostra, en aquest capítol, com es poden prevenir els incendis domèstics i els seus efectes. La prevenció del foc comença en l’elecció dels materials de decoració, ja que la majoria són molt inflamables. Actualment, però, s’estudien materials nous que permetin, almenys, tenir temps de sortir de casa. Dues habitacions idèntiques cremen de manera diferent segons si l’incendi és fortuït o provocat amb algun accelerant. La reportera Samantha Vall ho experimenta a l’empresa APPLUS, on les flames devoren en pocs minuts dos habitacles. Allà, amb Pau Gabarró, expert investigador d’incendis, veurem com les marques que deixa el foc donen moltes pistes per saber com ha començat. Per saber com el pànic afecta una persona que viu un incendi, l’equip de realitat virtual de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) ha ideat un nou programa de visió per ordinador. La reportera del “Quèquicom” fa de conillet d’Índies i n’extreu que la seva actuació davant el foc és errònia. Finalment, la Samantha s’apunta a un curset d’extinció d’incendis. Hi aprèn que moltes vegades l’aigua no és la millor opció per apagar un foc. Al plató, el presentador, Toni Mestres, explica quines condicions hi ha d’haver perquè una fuita de gas produeixi una explosió.

Equip Edu3
Dites i refranys
“A l’estiu, tota cuca viu”
Les dites refranys més nostrats ens apropen a la saviesa dels nostres avantpassats, de la cultura catalana amb les seves arrels, la seva manera d’entendre el món que d’alguna manera se’ns fa nostra, però vista amb els ulls d’avui.
Destaquem:
Refranys i temps

[flv]
[/flv]
“Mai imitis ningú que tripliqui la teva intel.ligència”
(Refrany Popular)
Les prediccions meteorològiques han donat lloc a un llarg seguit de dites i refranys. El programa “Méteo K” en repassa alguns en aquest capítol.
El meteoròleg Toni Nadal explica que el moment en què l’home s’estableix en un indret, a l’època del neolític, comença a veure senyals a la natura que li permeten establir algunes relacions amb el temps que fa.
Les dites i refranys poden estar relacionats amb les estacions de l’any, “a l’estiu, tota cuca viu”; amb fenòmens meteorològics com la pluja, “aigua de gener, tot l’any va bé”; la boira, “boira a la muntanya, pastor a la cabanya”, o amb la Lluna, “lluna vermella, vent porta ella”.
També n’hi ha de relacionats amb la predicció meteorològica: “cel rogenc, pluja o vent”, “abril plujós, maig ventós”, “any gelat, any de blat” o “arc de sant Martí al matí, la pluja ja és aquí”.
La majoria de dites i refranys s’han transmès gràcies a la tradició oral entre pares i fills.
…“Arc de Sant Martí al matí, la pluja ja és aquí”.
+info
Gaudiu l’estiu amb l’Edu3.cat

Equip edu3
“Education it’s life itself”
![]()
John Dewey (1859-1952)
La sèrie “Mirades pedagògiques” ens apropa propostes on l’afirmació de Dewey es fa palesa.L’educació, segon Dewey és la vida en ella mateixa.
La mirada dels mestres, dels alumnes, dels pares i mares ens ofereix una policromia per donar més sentit a la tasca educativa, per treballar per l’educació per a tothom en contínua millora i l’aprenentatge al llarg de tota la vida.
Per aquest estiu destaquem una lectura del gran peagog i Filòsof que ha inspirat moviments d’innovació pedagògca i ens ofereix una reflexió important sobre la democració i l’educació.
El Llibre Democracy and Education va ser publicat l’any 1916 però la seva vigència i actualitat és evident, encara avui per avui. La versió completa està disponible (full version) en l’original anglès des d’aquest enllaç:
DEMOCRACY AND EDUCATION
AN INTRODUCTION TO THE PHILOSOPHY OF EDUCATION
JOHN DEWEY
New YorkTHE MACMILLAN COMPANY
1916
<a href="Democracy_and_Education“>Enllaç
Destaquem:
[/flv]
En aquest capítol de la sèrie “Mirades pedagògiques” compartim la mirada d’una mare d’un alumne de P4 de l’Escola Riu d’Or de Santpedor que va participar en el projecte ‘Sàlix i els sentits’ de la Xarxa Lacenet.
Joves i creadors: “l’home que volia volar.”
Viatge de fi de curs i vacances escolars
[/flv]
“Qui els va parir!” arriba a l’última edició de la temporada i recorda els millors moments del programa en companyia de tots els pares i mares que han estat protagonistes dels reportatges.
Amb el final de curs, arriba també el final del programa. Durant aquestes vint edicions, a “Qui els va parir!” s’hi ha parit, s’ha donat el pit, s’ha pres la primera papilla, s’han trobat polls, s’ha apadrinat i adoptat un nen, s’ha anat de discoteca per primera vegada, s’han conegut els millors avis de Catalunya i n’hi ha que s’han separat i s’han reconstituït… S’hi han fet moltes coses que ara es recorden i es comparteixen amb els protagonistes. Per aquest motiu, el públic està format per tots els pares i mares que han aparegut en els reportatges de Mireia Segú, amb qui es tornen a reviure els millors moments.
També visita el programa un dels tenors més joves del món, que ja va aparèixer en vídeo en un dels capítols. És el fill de l’actor Toni Albà, en Ton, que canta òpera al plató.
Així mateix, es fa una connexió telefònica amb la ministra Carme Chacón, ara de baixa maternal, que va passar pel programa quan encara estava embarassada. Aquell dia va anunciar el nom del seu fill, Miquel. Chacón comenta com ha anat aquest primer mes com a mare i quines dificultats troba.
En el seu últim reportatge, Mireia Segú va de viatge de fi de curs. Acompanya un grup de nois i noies de 4t d’ESO a Itàlia, per investigar què es fa en aquestes sortides.
Finalment, el Consell de Mestres parla de les vacances i dels exalumnes, i es mostren alguns dels moments censurats del Consell de Pares.
Us desitgem bones vacances!

Equip Edu3
