El divorci explicat als fills


En aquest capítol del programa radiofònic “Eduqueu les criatures” en Carles Capdevila, presentador del programa, condueix una reflexió sobre tot el que cal tenir en compte quan s’ha d’explicar el divorci als fills. Consells com donar una bona explicació i amb caire positiu, que ho comuniquin els dos pares alhora, entendre-ho com una situació cada vegada més normalitzada, intentar que els nens visquin un ambient el menys tens possible com a conseqüència de la separació, en funció de l’edat dels nens es poden donar més o menys justificacions, intentar que els nens no es puguin sentir culpables de les separacions, saber respectar el disgust que poden ocasionar en els fills, o valorar el paper de la resta de família i gent propera. “Eduqueu les criatures” vol ser un lloc de pas per a experts, pares, canalla i mestres, per plantejar i intentar resoldre dubtes sobre l’educació dels fills. Per parlar junts, de bon humor, amb passió i sense complexos de com els intentem educar, com fracassem, fins i tot de com ens en sortim, amb paciència i sort. La Care Santos, escriptora i mare de tres criatures presentarà l’espai dedicat als llibres. En Lluís Gavaldà, artista i pare primerenc forma part de l’equip d’aquest programa i col·laborarà habitualment amb una secció “pp pp”, primeres passes del pare primerenc. Cada setmana s’entrevista un personatge popular sobre la seva experiència com a pare i els seus records com a fill, s’obre un debat sobre un tema (“adoptar és una moda?”, “Ventdelplà és una sèrie educativa?”…etc) i alguns col·laboradors donen consells per a pares novells, repassen la memòria de la seva infantesa o rebusquen en els llibres solucions pràctiques. Es parteix de l’experiència personal com a pare de tres fills del director i conductor de l’espai, Carles Capdevila i també de les seves reflexions abocades en el llibre “Criatura i companyia” (la divertida comèdia de l’embaràs, el part i el que ve després) o en més d’un centenar de xerrades en escoles de pares i mares de Catalunya al voltant de “Com educar la canalla de bon humor”. “Eduqueu les criatures” ofereix a pares i educadors una via de debat desenfadada però activa, que fuig de lliçons i de receptes, que vol transmetre que educar és una oportunitat per viure amb intensitat, un repte engrescador que cal afrontar amb menys pors, més ganes i intentant treure el màxim partit a 5 sentits elementals: el sentit comú, el sentit moral, el sentit de la responsabilitat, el sentit del ridícul i el sentit de l’humor.

+info

 

 

Equip Edu3

 

En els límits de la ciència

Destaquem:

[flv]Edu3.cat

[/flv]

El programa “Quèquicom” posa sota la lupa de la ciència els geobiòlegs, els saurins i els astròlegs, i analitza si aquestes disciplines tenen alguna cosa a veure amb el mètode científic. El reporter Pere Renom acompanya Josep Lluís Castelló, un saurí que vol fer un pou i que fa servir la tècnica de la radioestèsia, que no es basa en el mètode científic, ja que és subjectiva. Finalment troba aigua, però és casualitat o són els poders d’una ciència no reconeguda? La hidrogeologia, la ciència que estudia les aigües subterrànies, dóna algunes respostes a aquests interrogants. En Pere també visita la casa de Víctor Margets, un nen que ha estat malalt. Els seus pares, descontents amb els resultats de la medicina tradicional, van buscar diverses teràpies alternatives, com la geobiologia, una pràctica centrada en les relacions entre els éssers vius i les energies que emanen de la Terra. Una d’aquestes energies són les anomenades línies de Hartmann. La geobiòloga Carme Castellanos utilitza les varetes de radioestèsia per localitzar unes suposades línies de Hartmann a l’habitació del nen que podrien perjudicar la seva salut . Tot seguit, el reporter es trasllada fins a l’Observatori de l’Ebre per parlar amb Joan Josep Curto, un geomagneta, és a dir, un científic especialitzat en el camp magnètic terrestre. A l’observatori comprova com el camp magnètic s’ha modificat en els darrers cent anys. Allà, Joan Josep Curto li explica que, tot i el material sofisticat de què disposen, no han detectat mai les línies de Hartmann, suposadament nocives. El programa també parla d’astrologia, la pràctica que pretén conèixer i predir el destí de les persones segons la posició i el moviment dels astres. Pere Renom consulta el mag Fèlix, un astròleg, perquè li faci la carta astral i li expliqui com poden influir els planetes en la vida de les persones. Posteriorment, a l’Observatori Fabra, parla amb el físic Antonio Bernal, que comenta que l’única influència dels planetes és la gravetat, i que desmunta, amb un exemple, les teories de l’astrologia. I des del plató, el presentador, Toni Mestres, explica què és, en definitiva, el mètode científic i quins són els límits de la ciència. Comenta el cas de Semmelweis, un metge considerat el pare de l’asèpsia i la desinfecció, tot un exemple del mètode científic i de la capacitat de la ciència per rectificar.


Equip Edu3

Alerta:risc d’incendis

Destaquem:

Les altes temperatures d’avui divendres afavorida per  l’entrada d’una onada de calor ens fan extremar les mesures de prevenció d’incendis.

El  Departament d’Interior ha fet una crida a la prudència. També ha recomanat precaució als col·lectius més vulnerables, com ara la gent gran i els malalts.

Per conèixer els factors que provoquen els incendis i les mesures preventives hem seleccionat el  capítol “Incendis” del programa Méteo K  i que tot seguit us convidem a veure’l.

Incendis

Edu3.cat

“Méteo K” descobreix, en aquesta ocasió, quins factors provoquen els incendis i les mesures que es prenen per prevenir-los. 

Les principals causes dels incendis són les negligències, en un 40 % del casos. En són un exemple llançar una burilla per una finestreta o fer un foc d’esbarjo. Un 22 % dels incendis són intencionats i un 11 % són provocats per causes naturals, com un llamp. Un 27 % es deuen a accidents a les línies elèctriques o les vies fèrries.

 

Durant els anys secs, el risc d’incendi augmenta. Les plantes no tenen aigua, la seva humitat baixa i cremen més fàcilment.

 

Cal vigilar, sobretot a l’estiu, en dies més càlids. Amb vent fort és gairebé impossible aturar un incendi, tot i els mitjans tècnics i humans de què disposen actualment els bombers.

 

L’any 1994 hi va haver uns grans incendis que van cremar la Catalunya central.

 

En l’actualitat, la Generalitat té diversos sistemes per prevenir incendis. Un cos d’agents rurals fa feines de vigilància i, a més, voluntaris forestals, estacions meteorològiques i mapes del terreny permeten detectar el perill de foc.

 

Al bosc, per prevenir els incendis, no s’hi ha d’encendre foc ni cremar-hi deixalles, cal llançar la brossa als contenidors i menjar àpats freds si es fa fora de les àrees adaptades.

Les autoritats han activat el Pla Alfa al nivell màxim en una vintena de comarques, ambmesures especials de prevenció que s’aniran modulant en funció dels mapes de risc.

+info

Equip Edu3

Edu3, 2, 1…connecta’t

Destaquem:

l’Edu3.cat, portal de ràdio i TV Educatives de la CCMA i el Departament D’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, us ofereix sèries educatives en estrena.La sèrie “English bites” de la Australian Network en forma part entre d’altres.

Si voleu fer un tast d’estiu connecteu-vos al portal per poder assaborir les millors sèries educatives i aprendre tot jugant.

Toy Story

Edu3.cat

This story is about collecting toys. We’ll look at the expression ‘by far’, the phrasal verb ‘move on’, and a common irregular past tense.

+info

El fons de l’Edu3.cat segueix augmentant amb produccions pròpies i coproduccions assolint actualment 11000 recursos audiovisuals.

Us convidem a compartir i a gaudir de l’Edu3.cat!

Equip Edu3

 

Happy 80th Birthday: LEGO!

Destaquem:

El 10 d’agost de 1932 un fuster anomenat Ole Kirk Christiansen va inventar els Lego.La seva història va néixer d’una idea curiosa: els infants han de divertir-se jugant (“led godt” en danès).El seu fill va ser clau per poder fer realitat, malgrat els ensurts, els Legos que han fet les delícies de tantes generacions.

Aquest 10 d’agost del 2012 celebrem l’aniversari d’una de les empreses més emblemàtiques i d’un emprenedor que va véncer els moments de crisi amb imaginació.

Us convidem a veure un curtmetratge d’animació realitzat en motiu d’aquest esdeveniment.
“The Lego Story”


L’animació ens duu a reviure la història Ole Kirk Christiansen, un fuster en atur, que fou l’inventor de les joguines Lego a Dinamarca en uns moment marcats per la crisi i la pobresa.El seu fill i les següents generacions van fer realitat un somni anomenat Legoland.

El curtmetratge disponible a temps real (streaming) i en idioma anglès ha estat realitzat enguany i produït per Kim i Tom Pagel per encàrrec de Lego Group.

+info

Gaudiu d’aquest estiu: capbusseu-vos al portal  Edu3.cat!



Equip Edu 3