Monthly Archives: maig 2015

6 DE JUNY *FA UN ANY DE… MIRALL DE PAU (DÓNA LA NOTA)

DÓNA LA NOTA

La Llei Orgànica de Millora de la Qualitat de l’Ensenyament (LOMCE, més coneguda com a llei Wert)ha deixat l’assignatura de música en un bloc de matèries optatives, de manera que podria haver-hi centres que deixessin d’impartir-la. Davant d’aquesta situació, al Camp d’Aprenentatge Pau Casals del Vendrell, el curs passat van engegar la campanya ‘Dóna la nota’. Tot plegat, per posar de manifest la importància de la música i d’uns valors que ‘no es poden perdre’.

La nostra intenció és explicar al món, que estimem la música, que és indispensable pel nostre dia a dia, que ens acompanya en molts moments importants del la vida i volem que continuï sent indispensable en l’educació dels nostres infants.

Més material i informació: Lletra, partitures, àudio, enllaços, xarxes socials a:

www.cdapaucasals.com/donalanota/

www.facebook.com/donalanotaambmusica


MIRALL-DE-PAU-lletra-page-001

Joan Gibert d’Artze i David Melgar

David Melgar, Àngels Lòpez i Joan Gibert d’Artze

Primer va ser “Obre els ulls” en solidaritat amb La Marató de TV3 per lluitar contra el Cancer. A final del curs passat en Joan i en David crearen “Mirall de Pau” la cançó solidaria de la campanya que el CdA Pau Casals organitza a favor de l’Educació Musical a escoles i instituts. I aquest curs, van tornar a compondre una altre cançó molt especial titulada Somiem tots junts, ambientada aquesta vegada, en el Nadal, i que van intrerpretar els alumnes de sisè a La Sala d’Argentona
.
Mirall de Pau
Lletra: Joan Gibert d’Artze
Música: David Melgar
Veu solista: Àngels López
Cor: Veus blanques de l’EMM Pau Casals
Agraïments videoclip: Lax’n’Busto, Buhos, Ol’Green, Filipo Landini, Marina Rossell, Sergio Dalma, Dídac Rocher, Joan Masdeu, Joan Reig (Els Pets), Els Catarres, Teràpia de Shock, Sant Andreu Jazz Band, Andrea Motis i Joan Chamorro.

_MG_4193 dona la nota_b
_MG_4200b


_MG_4081 dona la nota b

El passat divendres 6 de juny de 2014 la nostra escola va participar activament en el projecte DÓNA LA NOTA. Juntament amb més 350 escoles i instituts de tot Catalunya vam reivindicar la importància de l’educació musical per als nostre alumnes.
L’acte es va fer en el nostre espai apadrinat d’Escola Verda, a la Font Picant i va començar a les 10:30h. En primer lloc hi va haver la lectura del Manifest, després es van succeïr diverses actuacions musicals amb representats de diferents membres de la comunitat educativa de l’escola: alumnes, pares, mestres i personal no docent.

Finalment el concert es va acabar cantant tots junts en rotllanes la cançó escrita per a l’ocasió “Mirall de Pau” (Lletra Joan Gibert d’Artze / Música: David Melgar). És difícil explicar l’emoció que vam sentir tots junts enmig de la natura, agafats de les mans en grans rotllanes i entonant aquesta melodia amb aquest desig de que la música ens segueixi acompanyant amb les seves emocions i amb els seus sentiments. Meravellós!

ENTRE DOS AGUAS / COMO EL AGUA

Paco de Lucía

El seu nom real és  Francisco Sánchez Gómez  i va néixer a Algeciras (Cádiz), el 21 de desembre de 1947. La seva mare Lucía Gómez “La Portuguesa” i el seu pare, Antonio Sánchez i els seus dos germans estaven molt vinculats al flamenc. El seu pare es preocupà per la seva intensa formació musical. Moltes hores desde molt petit practicant la guitarra a l’estil Sabicas. Entre 1968 i 1977 edità  10 discs amb el cantaor Camarón de la Isla. Van ser precursors d’un flamenc més popular i mestís entrant en el terreny del pop, el rock i el jazz.  Paco ha exportat el flamenc a tot el món i és considerat com un magnífic  intèrpret per la seva personalitat i virtuosisme, un dels millors guitarristes de tots els  temps.  Ha guanyat diversos premis importants, com el  “Príncep d’Asturies de les Arts” o un “Grammy” al millor disc, que sempre ha rebut amb molta humilitat. Paco de Lucía  va morir l’any passat,probablement ho recordareu. Va ser  el 25 de febrer de 2014, a l’edat de  66 anys, d’un infart mentre estava a una platja de Mèxic on tenia una casa en la que vivia pràcticament tot l’any.

 Entre dos aguas

Pertany al  seu cinquè disc en solitari Fuente y caudal editat el 1973 en LP, el 1981 en K7 i 1987 en CD. Es tractava d’un àlbum obligat per un contracte amb  discogràfica.      El que en realitat havia de ser un tema per omplir un disc de flamenc va aconseguir trencar totes les espectatives. Un cop van gravar els set temes del disc  es va afegir una rumbeta instrumental mig improvitzada amb baix i bongos: Entre dos aguas el seu títol s’inspira  en la seva ciutat natal, Algeciras, vèrtex entre el  Mediterrani i l’ Atlàntic.

Aquesta cançó està especialment dedicada als alumnes de 6è i a les seves mestres acompanyants que estan  tota la setmana de viatge  de final de curs  a Granada. Olé! Gaudiu del viatge, nosaltres aquí  ens ambientem amb el flamenc de Paco de Lucía!

Entre dos aguas:

Una de les interpretacions de Paco de Lucia amb els guitarristes Al Di Meola i John McLaughlin

PAU CASALS: SARDANA SANT MARTÍ DEL CANIGÓ / EL CANT DELS OCELLS (4t A)

Pau Casals i Defilló

Pau Casals i Defilló

Va néixer a la vila del Vendrell, Baix Penedès, 29 de desembre de 1876 i va morir San Juan, Puerto Rico, 22 d’octubre de 1973)

Va ser un violoncel·lista, pedagog, director i compositor musical català. La seva gran contribució al món de la música va ser la innovació en la interpretació amb el violoncel que, més tard, va ser adoptada per tots els violoncel·listes del món.

 La seva interpretació d’El cant dels ocells ha esdevingut un símbol de pau i llibertat arreu del món, i de manera molt més significativa dins del modernisme català. Promogué fundacions per a l’impuls i la divulgació de la música.

Pau Casals ha estat un dels violoncel·listes amb més talent del segle XX. Reconegut internacionalment com un dels millors intèrprets i directors d’orquestra del seu temps, continua avui dia sent una icona musical de referència.

Com a violoncel·lista va aportar canvis innovadors en l’execució del violoncel, que va convertir en un gran instrument solista. Com a director i mestre, buscava igualment la profunditat expressiva, l’essència musical que ell aconseguia amb el violoncel.

Us presentem una auca de Pau Casals. Cliqueu sobre la imatge i podreu llegir l’auca que ens explica d’una manera divertida la seva vida.

AUCA PAU CASALS

Sant Martí del Canigó (Sardana)

Sant Martí del Canigó

Pau Casals va destacar per ser un gran intèrpret i director però també va ser compositor. Va escriure diverses obres, i entre una d’elles aquesta sardana titulada: Sant Martí del Canigó. Està dedicada a un monestir benedictí amb més de 1000 anys d’història. Vols fer-hi una visita virtual?

Us deixem aquest vídeo per tal que la pogueu escoltar. Una interpretació per orquestra de violoncels en l’Auditori Pau Casals.
A veure si us agrada!

A continuació, una cobla interpretant en directe la Sardana Sant Martí del Canigó a la Vil·la Casals, l’any 2009 en motiu del 65è aniversari de la sardana de Pau Casals i del mil·lenari del monestir de Sant Martí del Canigó.

Pau Casals i la “PAU”

Al llarg de la seva vida Pau Casals va lluitar constantment per la pau, la justícia i la llibertat. El 1971, el secretari general de les Nacions Unides, U-Thant, li va lliurar la Medalla de la Pau. El discurs que Pau Casals va fer en agraïment a aquesta distinció i la seva posterior interpretació del cant dels ocells consten com un dels testimonis més impressionants de la seva dimensió humana.

PARAULES DE PAU CASALS A L’ONU – 24 D’OCTUBRE DE 1971

Aquest és l’honor més gran que he rebut a la meva vida. La pau ha estat sempre la meva més gran preocupació. Ja en la meva infantesa vaig aprendre a estimar-la. La meva mare – una dona excepcional, genial – , quan jo era noi, ja em parlava de la pau, perquè en aquells temps també hi havia moltes guerres. A més, sóc català. Catalunya va tenir el primer Parlament democràtic molt abans que Anglaterra. I fou al meu país on hi hagué les primeres nacions unides. En aquell temps – segle onzè – van reunir-se a Toluges – avui França – per parlar de la pau, perquè els catalans d’aquell temps ja estaven contra, CONTRA la guerra. Per això les Nacions Unides, que treballen únicament per l’ideal de la pau, estan en el meu cor, perquè tot allò referent a la pau hi va directament. (…)

Fa molts anys que no toco el violoncel en públic, però crec que he de fer-ho en aquesta ocasió. Vaig a tocar una melodia del folklore català: El cant dels ocells. Els ocells, quan són al cel, van cantant: “Peace, Peace, Peace” (pau, pau, pau) i és una melodia que Bach, Beethoven i tots els grans haurien admirat i estimat. I, a més, neix de l’ànima del meu poble, Catalunya. 

pau-bio-ONU

Per acabar aquest article tan especial, un recull de vídeos de les estades que han fet alumnes de la nostra escola al Camp d’Aprenentatge Pau Casals (El Vendrell) per conèixer in situ la vida del mestre.














*ESPECIAL CANTÀNIA 2015: AL BELL MIG DE LA TERRA

CONCERT CANTÀNIA: AL BELL MIG DE LA TERRA (ESCOLA LES FONTS)

DIA: DISSABTE 9 DE MAIG DE 2015

LLOC: MATARÓ (TEATRE MONUMENTAL)

HORA: 12h DEL MIGDIA

Aquesta setmana al BDAM (Bon Dia Amb Melodia) escoltarem música de la Cantània que han estat preparant els nostres alumnes de 5è durant els darrers mesos. Com veieu ja queda molt poc per al concert. Comença la recta final!!!
El títol de la Cantània 2015 és Al Bell Mig de la Terra amb música de Xavier Pagés i texts de Carlota Subirós.

Xavier Pagés  i Corella (Compositor)

Xavier Pagès i Corella (Sant Pere de Ribes, 28 de juliol de 1971) és un compositor i director d’orquestra català.
Estudià al Conservatori Superior de Música del Liceu i Al Conservatori Superior Municipal de Música de Barcelona, on es va graduar en piano amb Margarita Serrat i Montserrat Almirall, en composició amb Salvador Pueyo i direcció d’orquestra amb Albert Argudo.
El 1994 va guanyar el Concurs Josep Mirabent i Magrans per a joves músics, amb el qual va estudiar direcció i composició amb Diego Masson, László Heltay i Lou Harrison a la Dartington International Summer School. El 2000 va ser admès al Konservatorium Wien, on va estudiar direcció d’orquestra amb Reinhard Schwarz i Georg Mark.

Com a director ha estat convidat a dirigir orquestres com l’Orquesta Ciudad de Granada (Espanya), l’Orquesta Sinfónica Sinaloa de las Artes (Mèxic), l’Orquesta Filarmónica de Mendoza (Argentina), i l’Orchestre de Catalogne (França). Entre 2004 i 2009 ha estat director de la Cobla Sant Jordi – Ciutat de Barcelona. Com a compositor ha guanyat diversos premis.

El 2005 va ser seleccionat director assistent de Salvador Mas i Conde i Manel Valdivieso a la Jove Orquestra Nacional de Catalunya. El 2007 enregistra part de la banda sonora de la pel·lícula Sa majesté Minor de Jean-Jacques Annaud, amb música del compositor amb nominació als Òscar, Javier Navarrete.

Carlota Subirós i  Bosch  (Directora Escènica de Teatre i Escriptora)

Carlota Subirós Bosch (Barcelona, 1974) és una de les directores escèniques més importants del teatre català actual. Va començar els estudis d’Arquitectura que va compaginar amb els de Direcció Escènica i Dramatúrgia (Premi Extraordinari de l’Institut del Teatre, 1997). També és llicenciada en Filologia Italiana (UB, 2001).

ARGUMENT CANTÀNIA 2015: AL BELL MIG DE LA TERRA
En Khalil, un noi d’origen africà que fa poc temps que viu en una ciutat del sud d’Europa, està fascinat per una cosa que ha vist per primera vegada a la vida.És una bèstia gegant, un paisatge de llum i de colors, una extensió d’aigua increïble. És la mar Mediterrània, que ha estat durant milers d’anys lloc de trobada per a viatgers, comerciants, músics, poetes, emigrants… Un mar situat “entremig de les terres”, al bell mig de la terra, que conté simbòlicament molts valors essencials de la cultura, de la natura, de la història i del nostre present més immediat… Al mar, tot s’hi escriu i tot s’hi esborra. El mar és la memòria del món…

El seu compositor, el Xavier Pagès ens ha preparat un vídeo per presentar-nos aquesta cantata:

Una petita selecció de tres de les cançons que podreu escoltar.

CANÇÓ: PALAIA, GAMBA, TURBOT

CANÇÓ: TALLO PER ON PASSO

CANÇÓ: AL BELL MIG DE LA TERRA

Text i LLetres de les cançons

Al Bell Mig de La Terra – TEXT

Partitures de les cançons

Al Bell Mig de La Terra – Partitura Completa

Un petit recull de vídeos d’alumnes de l’escola participant en altres edicions anteriors de Cantània: