CONSTRUÏM AMB EN GAUDÍ

Hola,

Som un equip de mestres d’educació infantil de l’Escola Antoni Gaudí de Santa Margarida de Montbui. Aquest curs hem volgut participar en la Xarxa de Competències per tal de poder donar una visió diferent al treball per projectes que estem portant a terme fa uns anys al nostre cicle.

Com a projecte interdisciplinari de centre, enguany estem realitzant: Antoni Gaudí, nom de la nostra escola (projecte que es realitza cada quatre anys).

A Educació Infantil l’hem titulat “Construïm amb en Gaudí”. Les activitats proposades han estat conjuntes de cicle i d’altres per nivell. Tot va començar amb una sortida al primer trimestre al Parc Güell on vàrem descobrir elements naturals que van donar nom a les nostres aules: papallones, flors, serps, salamandres, balenes i pops.

OLIMPÍADES RENAIXENQUES

Dins de CM i treballant internivell, fem el projecte titulat: “Les olimpíades Renaixenques”. Amb aquest projecte volem treballar, bàsicament, la competència “Aprendre a aprendre”.

Dins d’aquest projecte tenim en compte els interessos dels alumnes ja que han pogut triar l’esport que volien conèixer i fer-se preguntes sobre aquest.

El leit motiv va partir de la recerca de cercles de colors de les anelles olímpiques al pati. A partir d’aquí ells van haver de triar un esport olímpic i fer-se preguntes que donessin peu a la reflexió i raonament.

Una vegada acabada aquesta primera part, ens agruparem per comissions per organitzar la cerimònia d’unes olimpíades per la festa de final de curs de l’escola.

UBUNTU

Hola!

L’Escola Renaixença és una escola pública que atén alumnes d’educació infantil i primària situada a Els Hostalets de Pierola. Actualment tenim 350 alumnes i ens organitzem per cicles. Comptem amb 30 professionals que vetllem per acompanyar els infants tenint en compte els 7 principis de l’aprenentatge.

Aquest curs ens iniciem en la Xarxa de Competències Bàsiques per poder anar millorant les bones pràctiques educatives.

L’Equip Impulsor de l’escola està format per un grup de setze mestres, encara que només documentarem el treball per projectes dut a terme al cicle mitjà.

Hem titulat l’entrada Ubuntu perquè aquesta paraula africana significa: “Jo sóc perquè tu ets”, més concretament: “Jo sóc el que sóc per allò que tots som”.

Som-hi arquitectes!

Els mestres vam decidir una primera temporització i la vam anar adaptant, a mesura que anàvem avançant amb les activitats.

Les activitats estaven organitzades en una carpeta compartida per que tothom hi tingués accés ràpidament, prèviament al cicle amb tots els mestres es revisaven, s’afegien, es modificaven…

La metodologia ha estat diversa així com l’agrupació dels nens. hem fet activitats grupals, en parelles, individuals,…En alguna activitat també vam fer autoavaluació en forma de fitxa.

dav

dav

dav

 

A partir de les festes populars…

El projecte neix de l’eix transversal triat, aquest curs, a l’escola: festes populars.
A E.I. decidim quedar-nos amb elements de la imatgeria del poble. En concret, les classes de P4 ens decantem pels gegants de Calaf, el Jaume i la Calamanda, i ens diem per fer els honors, “jaumets” i “calamandus”. Arribats aquí, entrem en el món dels gegants a través de conèixer d’a prop el Jaume i la Calamanda; anem a la conferència que fa dels gegants de Calaf, l’Abel de P5 (és de la colla dels geganters), convidem a unes nenes de quart que toquen la gralla i el timbal amb els gegants , anem a veure, “in situ”, el Jaume i la Calamanda ,coneixem un geganter de debò… De moment el repte encara no el presentem, però anem creant “micro-reptes” que van fent coixí i preparant el terreny, per resoldre el repte que posa títol al projecte, Podem nosaltres fer un gegant?
– Sabeu “on dormen” els gegants de Calaf?,
– Com ho farem per saber el camí?
– Podríem portar nosaltres, el Jaume i la Calamanda?.
També emparaulem una sortida a “La casa dels entremesos, ” que és “on dormen” els gegants de Barcelona.
Documentarem el projecte mitjançant “el diari”, que anem fent de cada activitat, i que després arribarà a les famílies.

OHH, HAN SORTIT CUCS!!!

Un matí, quan vam arribar a l’escola ens vam trobar una gran sorpresa.

Què ha sortit de “l’ou”? SÓN CUCS!!!!!!!

Vam explicar als nens i nenes que aquests cucs tenien el nom de “CUCS DE PI ” o més coneguts com “LA PROCESSIONÀRIA”. Els hi vam dir que eren perillosos i que no els podíem tocar. Vam considerar que era important que els nens/es coneguessin aquesta informació degut a la perillositat d’aquest animal.

Vam observar detalladament els cucs de pi: com són?, com es mouen?, què passa quan tenen fred?, què passa quan estan en un ambient més càlid?,… Vam fer moltes fotos per tenir el record, ja que els cucs de pi havien de tornar al seu hàbitat.

Gaudí ens il·lumina el camí

Després de conèixer la vida de l’arquitecte, vam veure que el primer encàrrec que li van fer a Gaudí va ser el disseny dels primers fanals elèctrics de la ciutat de Barcelona, en un moment de canvi d’enllumenat de gas a electricitat.

Això va ser el punt de partida per unir el projecte interdisciplinar de l’escola amb altres continguts curriculars de cicle superior, com són: les diferents fonts d’energia i l’electricitat.

Si voleu conèixer amb més detalls com va ser l’encàrrec del Gaudí cliqueu la imatge on trobareu l’article que vam treballar amb els alumnes i ens va ajudar a contextualitzar aquest fet.

SOM ARQUITECTES

El nostre projecte va començar amb la invitació a un event sorpresa al gimnàs de l’escola. Quan va arribar el moment els alumnes van visionar un petit vídeo ambientat en l’època de principis de segle XX a on la Pepeta i en Gaudí eren els protagonistes. Van aparèixer els personatges i van interactuar amb l’alumnat tot acabant amb aquesta pregunta:

  • Voleu aprendre a ser arquitectes?

Tenim un problema!

Som un grup de mestres de Cicle Superior de l’escola Antoni Gaudí, aquest curs a nivell d’escola com a projecte interdisciplinar de centre s’ha decidit treballa el conegut arquitecte que dóna nom a la nostra escola: L’Antoni Gaudí.

Els mestres de cicle superior, partint de diferents situacions que ens trobem al nostre dia a dia procurem dissenyar les activitats que treballem a l’aula. El títol del projecte va sortir dels nens quan es van trobar amb la problemàtica de que de tant en tant saltava la llum, i ens quedàvem a les fosques. Vam aprofitar aquesta problemàtica per poder treballar l’electricitat i les diferents fonts d’energia relacionant-les amb el senyor Gaudí.

Us convidem a seguir l’evolució del bloc perquè en tingueu coneixença.