La Central de Cicle Combinat de Vandellòs

ciclecombinat.jpgA Vandellòs hi ha una central que no és nuclear. És la Central de Cicle Combinat Plana del Vent. Està situada a l’altra banda de la carretera nacional on són les nuclears, i es veu fàcilment perquè hi ha dues grans xemeneies que la presideixen. El passat 23 d’abril els alumnes de 1r de batxillerat del científic-tecnològic la van visitar.

La visita va començar a les deu i ens van posar un vídeo explicant com funciona una central d’aquest tipus. Les centrals de cicle combinat funcionen amb gas natural. Els gasos de la seva combustió fan moure una turbina que genera electricitat. Aquests gasos, al estar calents, fan bullir aigua a un dipòsit que la converteix en vapor. Aquest vapor fa moure una segona turbina que també genera electricitat. Dons bé, tot això ho tenen per duplicat, o sigui que tenen no una, sinó dues centrals de cicle combinat, és per això que es veuen dues xemeneies.

ccombinat.JPG

Un cop vist el vídeo, ens vam posar uns cascs per visitar les instal·lacions. El primer que es veu és una cascada d’aigua que cau per la paret d’un edifici. Aquesta aigua és aigua de mar usada per refrigerar les instal·lacions i, abans de tornar-la al mar, es refreda amb aire deixant-la caure des de dalt l’edifici. Vam entrar a veure la sala de les dues turbines, la de gas i la de vapor. Estan ubicades dintre una gran capsa metàl·lica i són realment grans. Ens van ensenyar el lloc d’on s’agafa el gas natural. No tenen cap dipòsit, ja que l’agafen directament d’un gasoducte que passa prop.

Finalment ens van ensenyar la part més espectacular de les instal·lacions: la sala de control. Consta d’un seguit d’ordinadors que controlen tots es processos de la central, inclosos els gasos que emeten les xemeneies. Una gran pantalla permet visualitzar en qualsevol dels ordinadors de la sala de manera que el pot veure tothom

La visita va acabar a les onze, i vam començar a tirar cap a l’institut. Abans les dotze vam arribar al centre, i els alumnes es van apuntar a la festa organitzada pel centre amb motiu de a la Diada de sant Jordi. Fins i tot la Lídia i el Marc van tenir temps de recollir uns premis literaris al saló d’actes, però això ja és una altra història…