El museu tèxtil de Terrassa

terrassa0816.jpgEl passat dia 19 de febrer, els alumnes de segon de la ESO de l’IES Julio Antonio van anar al Museu de la Ciència i de la Tècnica de Terrassa amb una excursió organitzada pel Departament de Tecnologia. Es tracta d’una antiga fàbrica tèxtil reconvertida en museu on s’ensenyen les màquines, la forma de treballar els teixits, i la vida dels obrers durant la Revolució Industrial de finals del segle XIX a Catalunya.

L’arribada a Terrassa va ser a les 12 hores, i ens van dividir en tres grups de 20 alumnes per fer la visita. L’edifici és d’estil modernista dissenyat per l’arquitecte Moncunill, que el va fer molt pràctic per aprofitar, entre d’altres coses, l’aigua de la pluja que baixava pels pilars buits de l’edifici. Una de les grans característiques de l’edifici és el sostre, fet amb la Volta Catalana, un tipus d’arc molt característic del Modernisme.

terrassa0808.jpg

La maquinària de la fàbrica conserva les característiques originals, tot i que funcionen amb electricitat i no amb vapor com llavors. Una de les joies del Museu és precisament la gran màquina de vapor que feia moure tota la fàbrica, l’anomenada popularment com a “burra”. La sala on està ubicada és la més luxosa de la fàbrica, i estava fet expressament per a que servís d’aparador a la gent del carrer quan hi passava per davant.

terrassa0805.jpg

A part de la visita a la fàbrica, ens van fer un itinerari a través de les energies. Varem veure les primeres fonts energètiques que van existir, la de la sang, i varem acabar amb l’electricitat. Aquí ens varen ensenyar unes experiències de descàrregues elèctriques de 150.000 Volts molt espectaculars. Com a mesura de seguretat, aquests experiments estaven dintre una caixa metàl·lica anomenada caixa de Faraday, que evita que les descàrregues puguin sortir de dintre.

terrassa0820.jpg

La visita es va acabar a les tres, i a la tarda els alumnes van poder anar a voltar durant una hora per la rambla de Terrassa, on varen aprofitar per fer més d’una compra… però això és una altra història…

Per cert, si voleu veure com funcionava la màquina de vapor, podeu veure aquest vídeo.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/96-yNq96zMQ" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

4 thoughts on “El museu tèxtil de Terrassa

1. graffy

paseu deels dos tontos aquest esta molt bé i m'ha servit per a la uni merci un pto a tots(K)(K)(K)