Altres figures poètiques . repeticions, personificacions….

LA COMPARACIÓ I LA METÀFORA

AmB la COMPARACIÓ es relacionen elements que s’ assemblen .

Les sargantanes

Arran de camí
dues sargantanes
el sol comparteixen
com bones germanes.

JOANA RASPALL

La METÀFORA és el recurs literari en el qual s’ identifiquen dos elements amb algun tret comú entre ells.

L’esquirol

Sóc un coixí amb cent agulles
Coixí, coixinet,
no em punxaràs el peuet.

OLGA XIRINACS

L’ eriçó és un coixí amb cent agulles. es a dir, s’ hi assemblen perquè tots són rodons i amb punxes.

A diferència de la COMPARACIÓ,  la metàfora  no utilitza partícules ( com, semblen ), per relacionar els dos elements que s’ assemblen.

LA RIMA

LA RIMA
Els versos RIMEN quan acaben amb els mateixos sons després de la darrera vocal tònica.

En ma terra del VallÈS
tres turons fan una sERRA
quatre pins, un bosc espÈS
cinc quateres, massa tERRA.
“Com el Vallès no hi ha rES “.

PERE QUART

Hi ha  dos tipus de rima : CONSONANT : Quan es repeteixen tots els sons des de l’última vocal tònica. És la rima de l’ anterior estrofa.
I rima ASSONANT, quan es repeteixen només les VOCALS des de l’ última vocal tònica.

Estic content i canto,
feliç, a la vesprAdA.
Ara he vist la guineu
en el mirall de plAtA.

JOAN PERUCHO

DESEMBRE:RODOLINS I POEMES

La nostra escola ha decidit dedicar aquest mes de desembre a la POESIA. Aprofitant que els alumnes , en el festival de Nadal, reciten un poemes d’ autors destacats de les lletres catalanes com Jacint Verdaguer, Miquel Martí i Pol, Joan Maragall , J.V Foix, Joana Raspall…..pensem que és una bona oportunitat per treballar la poesia.
Treballarem la diferència entre la poesia i el text, els diferents elements d’ un poema com el vers, l’ estrofa, la rima…
També aprendrem a comptar les síl·labes d’ un vers i els diferents elements que fan que la poesia sigui quelcom diferent com les comparacions, les repeticions, les metàfores, les personificacions…..

No diguis blat………..Faula. Elisabeth

NO DIGUIS BLAT

Hi havia una vegada un conill que vivia en camp. Tenia el cau en un forat de la paret.
Uns metres més enllà hi havia un formiguer amb moltes formigues.
Un dia el conill va veure una formiga que transportava un gran de blat i li va dir que si
el volia compartir el seu cau.
La formiga li va dir que si, que tindria molt espai. La formiga va anar al cau del conill.
Mentre anava pel camí va començar a nevar. El camí va anar desapareixent I la formiga es va perdre.
Al cap d’una estona la formiga va morir de fred. Abans de morir va pensar que no hauria d’haver fet cas
al conill.

NOM:ELISABETH

DATA:10/12/2021

CURS:3r

L’ unicorn i la lluna . Lismel

L’ UNICRN I LA LLUNA

En l’època dels nostres avis la lluna brillava molt durant la primavera. Sempre era lluna plena. Tenia un color taronja molt bonic.
En una muntanya hi havia un poble on hi vivia molt poca gent. A la gent li agradava molt quan brillava la lluna.
A la vall hi havia un poble amb més gent ,però la gent no veia la lluna perquè hi havia molts arbres. Tenia molta enveja del poble de la muntanya.

Un dia el poble de la vall va decidir talar tots els arbres per poder veure la lluna però el poble de la muntanya no estava d’acord perquè aquells arbres feia molts anys que eren allà i tothom se’ ls estimava molt.
Al poble de la vall no li va importar l’ opinió de l’altre poble, i després van tramar un pla: el pla era talar tots els arbres quan l’altre poble estava dormint i així ho van fer.

L’unicorn màgic del poble es va adonar de lo que havia fet malament el poble de la vall.

Al dia següent l’unicorn va castigar al poble de la vall deixant-los sense nom. Tota la gent de la vall es van arrepentir i li van demanar perdó a l’unicorn màgic . Li van demanar que els tornés els noms i l’unicorn va dir que si però amb una condició que demanessin perdó a l’altre poble . Així va ser i es van perdonar i van ser amics pe sempre.
El poble de la vall va judar al poble de la muntanya a replantar el bosc .
FI

NOM:LISMEL
CURS:6è
10/12/2021

La serp.Faula.Lismel

LA MENTIDERA

Les rates i el pernil.Blau. Faula

LES RATES I EL PERNIL

Hi havia una vegada una rata que es va trobar un tros de pernil en unes taules . Al cap d’ una mica es va trobar una altra rata que buscava menjar ,li va dir que si li podia donar un tros de pernil perquè era molt petita i no la volien el seu grup i no li deixaven menjar .Van començar a discutir .
Els va sentir un noi que no tenia el pernil al banc on havia deixat el seu entrepà de pernil i l’estava buscant. Quan es va aplanar al sentir soroll va trobar a les dos rates discutint ,va anar cap allà corrent . Les rates al veure’l van deixar ela pernil i van fugir molt depressa .
Quan van arribar al seu cau es van adonar que les dos hi havien perdut.

“Val més una mica que res”

Blau Patiño Papell 4t

El ratolí i la mala sort. faula. Adrià.

Hi havia una vegada una colla de ratolins que vivien a la masia d’un pagès.
Tots tenien un tros de formatge al seu cau excepte un que tenia el tros de formatge més gran de la masia.
Un ratolí que no tenia menjar perquè sempre arribava l’últim i ningú no li’n donava.
Un dia va anar a veure al ratolí que tenia el tros més gran de formatge.
Li va preguntar si li podia donar una mica del seu formatge.
El ratolí li va donar una mica de formatge, i el seu company es va posar molt content.
El proper dia que hi havia formatge a la despensa ,abans que es despertessin els seus companys,el ratolí que sempre era l’ últim va ser el primer a agafar el formatge. El va agafar tot i se’l va emportar cap al seu cau.
El ratolí va aprendre que quan hi hagués formatge hi havia d’anar primer.

“El que pugis fer avui no ho deixis per demà ”

Adria Trepat Pena

Faula. Lismel.La llebre i l’ànec.

LA LLEBRE I L’ ÀNEC

Hi havia una vegada en un prat al costat d’un riu una llebre i un ànec i altres animals.
La llebre era marró amb la cua blanca era burleta i molt tossuda. L’ànec era marró, petit i coneixia molt bé el riu.

Un dia l’ànec va dir que hauria una riuada en deu dies i que fessin un refugi per protegir-se de la riuada.
L’ànec i tots els animals a partir d’aquell dia anaven construint el refugi, per si la riuada venia abans.
La llebre estava estirada al prat sense fer res. L’ànec li va dir a la llebre que es posi a fer el seu refugi que la riuada vindria aviat. La llebre li va dir que ho faria l’endemà i uns quants dies va dir el mateix. Quan faltava un dia per que arribés la riuada la llebre es va posar a fer el seu refugi però per sorpresa la riuada va arribar aquella mateixa tarda. Tots els altres animals van anar corrents al seu refugi mentre la llebre fugia ràpidament corrent tot el que podia però el riu la va enxampar i al final la llebre es va ofegar i els altres animals es van salvar.

“EL QUE PUGUIS FER AVUI NO HO FACIS DEMÀ ”

NOM:LISMEL
CURS:6é

L’ unicorn i les estrelles .Blau

L’ UNICORN I LES ESTRELLES

En l’època dels nostres avis una granota ,forta , gran i jove ,estava caçant mosques la selva .Vivia dins d’un riu, tenia bona punteria amb la llengua .Agafava totes les mosques,. Només tenia aquella habilitat quan era de nit i hi havia estrelles .Aquell dia plovia el cel s ‘estava enfosquint ,després va sortir el sol.
Al vespre ja començaven a sortir les estrelles ,la granota va veure un objecte es movia pel cel .Era un unicorn que s’havia fet mal hi i per on passava anava deixant un camí de núvols. Al final no es veien les estrelles de tants núvols que deixava.
La granota , aquella nit, no atrapava cap mosca.
L’unicorn va caure i la granota al veure’l caure va anar cap allà, encara que tenia una mica de por .L’unicorn li va comentar a la granota si li podia potser una mica d’aigua per curar-li la pota.
La granota va anar a buscar una fulla humida i li va posar damunt la ferida .Li va curar a l’instant .
L’ unicorn es va aixecar i va anar volant fins al cel I es va menjar tots els núvols en agraïment a la granota.

Blau Patiño papell 4t

DESEMBRE : POEMES I RODOLINS.

La nostra escola ha decidit dedicar aquest mes de desembre a la POESIA. Aprofitant que els alumnes , en el festival de Nadal, reciten un poemes d’ autors destacats de les lletres catalanes com Jacint Verdaguer, Miquel Martí i Pol, Joan Maragall , J.V Foix, Joana Raspall…..pensem que és una bona oportunitat per treballar la poesia.
Treballarem la diferència entre la poesia i el text, els diferents elements d’ un poema com el vers, l’ estrofa, la rima…
També aprendrem a comptar les síl·labes d’ un vers i els diferents elements que fan que la poesia sigui quelcom diferent com les comparacions, les repeticions, les metàfores, les personificacions…..

La LLuna. Elisabeth

LA LLUNA
Fa uns dies la Lluna estava brillant, era lluna plena .Era molt ataronjada.
En un bosc dels Pirineus hi havia molts animals i els animals estaven molt contents amb la Lluna. Totes les nits a la Lluna l’ acompanyaven les estrelles. Els animals pensaven que eren les seves filles.

Al cap d’ uns dies el cel es va emplenar de núvols i va començar a ploure tot el dia i a la nit  també. Els animals començaven a preocupar-se perquè no veien a la Lluna ni les Estrelles. En aquell bosc  hi vivia un animal màgic , era un unicorn. Un animal va veure una ombra que es movia per allí : era l’Unicorn que deixava rastre d’estrelles . L’animal va cridar als altres animals i li van seguir el rastre i el van trobar i li van demanar: sis plau no veiem la Lluna ni les estrelles utilitza la teva màgia i treu-nos la pluja i els núvols.

L’unicorn es va quedar un moment pensant i va acceptar amb una condició :que l’havien d’ajudar.

Els animals el van ajudar i en uns instants l’unicorn va fer màgia amb la seva banya, va fer marxar la pluja i els núvols i ja van poder veure la lluna i les estrelles.

Com agraïment li van fer una festa.

NOM: Elisabeth

CURS:3r

DATA:3/12/2021

L’ Empaitagrills i la noia de la Lluna . Valoració final.

TÍTOL :

AUTOR:

PERSONATGES PRINCIPALS :

ALTRES PERSONATGES :

M’ HA AGRADAT PERQUÈ

LA PART QUE MÉS M’ HA AGRADAT HA SIGUT

LA PART QUÈ MENYS M’ HA AGADAT HA SIGUT

M’ IDENTIFICO AMB PERQUÈ

LLEGINT EL LLIBRE HE SENTIT

AMB EL LLIBRE HE APRÈS

AQUEST LLIBRE TÉ ELS VALORS DE

ARA QUE HE ACABAT EL LLIBRE CREC QUE EL TÍTOL ” l’ EMPAITAGRILLS I LA NOIA DE LA LLUNA2 S’ ESTÀ REFERINT A

RECOMANARIA AQUEST LLIBRE A

L Empaitagrills i la noia de la Lluna 6

CAP DE CAVALLERIA
1.- Què vol dir l’ autor quan diu “Que havia sigut un infern” ?
-Què va observar en Roger quan es va apropar a la cala Viola ?
-Què hi va trobar sota la xarxa ? -Com estava l’ animalet ?
-Per què l’animalet estava desconcertat ?
-Qè feu aleshores el vell marí ?
2.-Què passava en aquell moment en la casa de la filla d’ en Quel ? -Per què creus que en Quel va morir en pau ?

TORNADA AL PORT
1.-Què vol dir ” moll fins als ossos ” ? – Per què els seus pares havien avisat els guardacostes ?
-Quina era l’ única preocupació d’ en Roger ? -Què va fer en Roger quan li van dir que en Quel havia mort ? – Què pensava ?
-Com acaba el capítol ? -Per què creus que l’ autor el fa acabar així ?

LAURA
1.- Què vol dir la frase ” El vent de tramuntana ho netejava tot ” ?
-Què li continuava preocupant a en Roger ? – Què va fer després de sopar ?
-Dibuixa el paisatge que tenia el Roger quan es va asseure a les roques de l’ escullera .
-A qui va veure al seu darrera en Roger ? – Descriu-la.
-Per què no s’ havien vist abans ? – Què li va explicar la noia quan en Roger li va dir que estava trist per la mort d’ en Quel ?
-Què li agradava fer cada nit a la noia ?
-Què van fer els dos nois després de passejar per na Macaret ?
-Per què creus que en Roger va saber que en Quel havia mort en pau ?
-Què van fer al cap d’ uns dies en Roger i la Laura ? – Per què creus que en Quel hauria estat content ?
-Què passà la propera lluna plena ?

L’ Empaitagrills i la noia de la Lluna 5

LES COVES
1.-. Què va trobar en Roger a l’ última cova que va inspeccionar ?- Per què en Roger es va espantar ?
-Cap a on va anar després d’ anar a casa d’ en Quel ? – Què va escoltar dels pescadors ?
2.- Com era el cel a Menorca ? -I a Barcelona ? – Per què ?
-Com eren les platges de Menorca feia milers d’ anys ? – Qui havia fet malbé aquell entorn ? -Què es va prometre a sí mateix el noi ?

PRINCIPI DE TEMPESTA
1.-Què va observar quan volia parar a l’ illa Addaia ? – Què el va sorprendre ? – Què va distingir a l’ arribar a la platja ?
–Quina deducció va fer el noi ? , Explica-la.
2.- Va tornar a casa d’ en Quel i li va explicar. Què li va comentar en Quel ? – Què va fer aleshores en Roger ?
-Què va observar quan els pescadors van arribar ? -Què va decidir fer l’ endemà ?

CONVERSA AMB ELS PESCADORS
1.-Quin dia es preveia per anar a pescar ?
-Què li van respondre els pescadors quan el noi els preguntà que qui havia tirat el pop a la platgeta de l illa Addaia ? – Quin era l’ objectiu d’ aquesta gent ? – Per a què ?
-Quina deducció va fer en Roger sobre els forats de les xarxes dels pescadors ?
-Què havien escoltat els pescadors per la ràdio feia uns dies ?
-Finalment què decideix fer en Roger ? -Cap a on es dirigí ?

Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència contra les Dones .

El dia 25 de novembre vam fer algunes activitats dins del marc del ” Dia Internacional per a l Eliminació de la Violència contra les Dones “. Vet aquí algunes imatges:

El meu diari . Adrià.

Avui, diumenge al mati, m’he llevat i he anat amb el padrí a l’hort.
Hem regat els pepinos, els tomaques, l’enciam, les patates, el pomer, els espinacs i els melons.
Mes tard hem vist tomates que ja es podien collir i les hem anat a collir.
Després hem anat a casa , li hem donat els tomàquets a la padrina i ens ha fet una amanida.
Quan hem acabat de dinar el padrí ha anat a fer la migdiada, i jo he anat a jugar amb el Pere a jugar al carrer. Hem jugat a pilota.

Adrià Trepat Pena 6é

El meu diari. Lismel

Un diumenge d’estiu la meva família i jo vam decidir fer una excursió al vespre. Les meves germanes i jo estàvem molt emocionades, així que vam preparar les coses des del matí. Després d’haver esmorzat, i de dinar ens vam anar. Vam decidir que faríem la volta a dues Muntanyes. Vam començar a caminar. La meva germana petita es va cansar de seguida però nosaltres vam continuar caminant.
Com era estiu el dia era molt llarg així que no es va fer fosc tan aviat .Vam trigar dos hores en fer la volta a les dues muntanyes. Vam veure un munt d’animals. Quan vam arribar a casa vam arribar esgotats. Ens vam dutxar i ens vam anar a dormir.

NOM:LISMEL

CURS:6è

El Meu Diari .Blau

Aquest cap de setmana hem fet a una trobada familiar en un càmping al País Basc.
L ‘ entorn era molt bonic i amb molta natura .El dissabte al matí van arribar ,els cosins i els tiets .
Després d’esmorzar vam fer una ruta pel bosc.
En aquell bosc hi havia molta vegetació .Vam dinar allí i al vespre vam tornar al campament .Llavors vam anar a dormir.
El diumenge vam anar recollint les maletes i després ens vam acomiadar dels cosins .Una hora després vam marxar . M’ho vaig passar molt bé .

Blau Patiño Papell

3er

L’ empaitagrills i la noia de la Lluna 4

NA MACARET

1.-A quina hora del dia va arribar en Roger a Na Macaret ? – Com ho hs sabut ? – Per què hi van arribar a aquella hora ? – Què va trobar molt estrany ? – Què va fer aleshores ?
-A on estava en Quel ? – Per què estava en aquelles condicions ?
-Quina era la notícia que l’ havia trasbalsat ? – Com va reaccionar ?
-Per què creus que els ulls d’ en Quel es van il·luminar ? – Què li va comentar el Quel a cau d’ orella al Roger ?
-Com va tornar en Roger cap a casa ? -Per què ?

A LA RECERCA DELS VELLS MARINS

2.-On es troben les illes Balears ? Dibuixa-les i escriu el nom de cada una d’ elles.
-Què va fer en Quel l’ endemà ? -Per què creus que els seus pares el van deixar ? -Què va obtenir al final del dia ?
-Quina idea se li va ocórrer aquella nit donant voltes al llit ? – Per què els animals vivien en aquest lloc ? -Quin altre problema tenien allí també els pobres animals ?
-Què volen dir les expressions : 1.-Va esmorzar en una esgarrapada .2.-Quedar-se amb la paraula a la boca. 3.- Hi havia una botiga de queviures.
-Quines coves li va comentar la botiguera que hi havia ?

L’ empaitagrills i la noia de la Lluna 3

Després que la Laura desaparegués en Roger promet a en Quel que l’ ajudarà a caçar un vell marí per recuperar la Laura.

L’ ESTIU S’ HAVIA ACABAT

1.- Què li va explicar la filla d’ en Quel a en Roger sobre el que li havia passat a la seva mare ? – Creus que la noia es creu la llegenda ?
-On s’ havien vist vells marins ? D’ on provenien ? Els dos llocs són molt llunyans ?
-Quina desagradable sorpresa va tenir en Roger quan va tornar a casa ? – Per què ?-Com justifica en Roger que vol quedar-se a Menorca ? -Què li prometen els seus pares a en Roger ?
-Quina creus que és la raó més important perquè el noi vol marxar ? -Creus que actua bé el seu pare ? Per què ?

BARCELONA

2.-Escriu tres o quatre diferències que va trobar en Roger entre Barcelona i Menorca.
-Explica aquestes expressions : 1.Li va clavar una plantofada. 2.- S’ ha acabat el bròquil. 3.-Ulls com taronges.4.-Tururut violes.
-Per què al cap d’ un temps els nois i les noies volen ser amigues d’ en Roger ?
-Què passa un dia , després de tres anys quan en Roger torna a casa ?
-Com acaba el capítol ? – Com creus que se sent en Roger ? – Per què ho creus així ?

AQUEST ÉS L ‘ARTICLE 2000 D’ AQUEST BLOC

Paisatges de Catalunya

Paisatges 1

Paisatges 2

Paisatges 3

PROVES DE C. BÀSIQUES. Cursos anteriors

Competències bàsiques de 6è

Aniversari de l’ Aurora

El passat dimarts l’ Aurora va fer 5 anyets. L’ endemà , dia 3 ho vam celebrar a l’ Escola amb un pastís que va fer la seva mare. Vet aquí les imatges.

Les tomates

El dimecres dia 3 de novembre vam recollir les tomates que encara teníem a l’ hort. Es preveia una baixada de les temperatures i s ‘ haurien pogut gelar . Ara les deixarem madurar a l’ escola i després ens les emportarem a casa.

L’ Empaitagrillls i la noia de la Lluna 2

ELS LLOM ARGENTATS

1.- Què vol dir ” els lloms argentats de dos dofins sobresortien per damunt de les onades ” ?
-Com es comuniquen els dofins ?
-Què era el més important segons el Quel a la vida ?
-Què li preocupa al Roger ?

LA LLEGENDA DE LES DONES DE LA LLUNA

2.-A partir d’ aquell dia que van fer en Quel i en Roger ?
-Què va aprendre en Roger ?
-Quin nom rebien les foques a Menorca ?
-Per què creus que fa molts anys n’ hi havia molts ?
-En queden de vells marins a les illes Balears ? – On n’ hi ha encara ?
-Quina era la llegenda que s’ explicava a la cala on vivia en Quel quan era jove ?
-Què passa segons la llegenda amb les ànimes dels vells marins quan algú els caça ?
-Quan es presenten aquestes dones de la Lluna ?
-Per què s’ anomenen així ?
-Què passa quan el pescador torna a pescar un vell marí ? – Com la pot recuperar ?
2b-Què li va passar a en Quel quan era jove un dia que pescava amb el seu pare? ( pag 47 )
-Per què creus que la van deixar anar ? – A qui va trobar en Quel quan va arribar al port ?
-Què va passar al cap d’ un temps ? – Quina solució va trobar el pare d’ en Quel per poder sobreviure ? – Creus que en Quel estava content de tornar-ho a fer ? – Per què ho va fer doncs ?
-Quan van tornar de pescar què havia passat ?
-Què li va prometre en Roger a en Quel ?-Per què creus que el noi es comporta així ?

Faula. Blau

Fa molts anys ,dos gats anaven a caçar . N’hi havia un que no era molt ràpid i el seu germà no el volia perquè no aconseguia caçar cap presa . L altre corria molt .Caminant per un camí molt estret a pocs metres d’ una sèquia on hi baixava molta aigua , el gat que corria més va veure un ratolí que menjava un tros de formatge .Al veure al gat , el ratolí va fugir i el gat sense poder parar ,va caure a la sèquia .
L’altre gat no era tan ràpid però era molt intel·ligent i pensava .
Allí a la vora del camí hi havia un tronc ,el va tirar a l’aigua .El gat va pujar damunt del tronc i va poder sortir .Després es va disculpar i mai més no el va menysprear .

“Sovint menyspreem ,el que ens pot salvar”

BLAU

Faula. Adrià

Completa les parts d’ aquesta faula que has redactat: -On vivien ?.Com era el gat protagonista ? Com es deia ?
Afegeix més contingut a cada punt

1 Hi havia una vegada una família de cinc gats.
2 Un dels gats sempre els hi deia als seus germans i a la seva mare que havia vist a un gos negre i que aniria a menjar-se ‘ls. Aleshores ell aprofitava per……
3 Un dia quan va acabar de menjar va anar a donar una volta pel carrer. En aquell moment va veure un gos i es va espantar, el gos a anar cap a ell.
4 El gat va acudir a la seva familia.
5 La família no se’l van creure.
6 El gos va trobar als gats i se’ls va cruspir.
7 El gat es va quedar sense familia.

Quan el mentider diu la veritat no es cregut.

Adrià Trepat Pena 6é

Celebrem la castanyada 3. I a la tarda…..mengem els panellets i les castanyes.

El dijous, dia 28 a la tarda vam torrar les castanyes i ens vam menjar els panellets que havíem fet el dimecres.

Go to Top