17-18 sessió 2

Taller de contes il·lustrats audiovisuals

Adaptació del document elaborat per:
Àrea de Tecnologies per a l’Aprenentatge i el Coneixement del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya

Novembre 2017

A – Introducció

Informacions diverses sobre aquests seminaris, espais de suport i recursos:

EduHack – Com ja sabeu, el 18 de novembre es va posar en marxa, en jornada presencial, l’edició EduHack 2017-2019. Aquesta és la seva línia de temps:

fulltimeline-versio-final.png

B- Eix temàtic de la sessió: Taller de contesL’edició de vídeo és un procés mitjançant el qual s’elabora un treball audiovisual manipulant fragments de vídeo, prèviament enregistrats, fotografies, gràfics, àudios, efectes digitals, text…

jocs_florals-1.png

Context

El curs 2017-18 com a experiència pilot, els Jocs Florals Escolars de Catalunya van incloure un apartat de contes audiovisuals il·lustrats perquè els estudiants dels centres escolars presentessin projectes de contes en format de vídeo. L’objectiu principal d’aquesta nova categoria és promoure la creació literària potenciant el treball interdisciplinar des de l’àmbit lingüístic, digital i artístic.

B.1 – Com crear un conte audiovisual amb eines a l’abast

Aquests vídeos a càrrec Lluís Vallvé, assessor tècnic docent del Consorci d’Educació de Barcelona, ens mostren tot el procés creatiu d’un conte.
Font

http://www20.gencat.cat/docs/big/big_player.swf?id=2119090111020117

Proposta de muntatge del plató

plato-clase.jpgFont de la imatge

Guió i escaleta del conte

Cal convertir el guió del conte, inventat prèviament, en una escaleta per realitzar la gravació. Cal separar cada escena, allò que es diu del que es veu, el so de la imatge.

Eines

Pla de treball

Exemple pla de treball(imatge de sobre en pdf)
En aquesta pàgina podeu veure una completa proposta de conte audiovisual il·lustrat, com a projecte de treball interdisciplinari.
Una altra proposta la trobarem a la pàgina d’EduCAC

B.2 – Com crear un conte audiovisual amb stop-motion

Disposeu d’informació sobre com muntar una història emprant la tècnica anomeda stop-motion a la pàgina de la Sessió 2 del curs passat.

“L’stop-motion és una tècnica d’animació que consisteix a capturar fotografies consecutives d’un objecte movent-lo una mica entre fotografia i fotografia de manera que, visualitzant-les ràpidament, hom creu que l’objecte es mou. Generalment es denominen animacions de stop motion totes aquelles animacions que no són realitzades amb dibuixos animats (també anomenades animació tradicional 2D), ni tampoc creades completament dins l’ordinador (animació 3D); sinó que s’han creat a partir d’imatges de la realitat. Així doncs, l’stop motion es fa servir per a produir moviments animats de qualsevol objecte, tant sigui rígid com modelable: joguines, blocs de construcció, ninots articulats o personatges creats amb plastilina… També es desenvolupen animacions en stop motion força interessants amb altres materials, com ara la sorra, els retalls de paper o els guixos sobre terra i parets.

Podríem definir aquesta manera d’animar com animació en estat pur, ja que es construeix el moviment fotograma a fotograma, manipulant l’objecte o el ninot amb les pròpies mans, de manera progressiva, cap endavant, sense cap mena de possibilitat de retrocés.”

(Font: Viquipèdia)

Alguns exemples de contes emprant les dues tècniques

Premi col·lectiu de la categoria H. Conte Audiovisual il·lustrat d’educació primària a L’Institut Escola Daniel Magrané, de Jesús Tortosa, pel conte titulat Mesela i Naïm

Explicació del treball desenvolupat

En Bao i els seus amics: https://youtu.be/Z1SSioirG7o

El millor ofici del món https://www.youtube.com/watch?v=Lc8M-KGc-vU&feature=youtu.be

A l’aula
El camí de tornada a casa
https://www.youtube.com/user/amlcenglish/videos?shelf_id=0&sort=dd&view=0

A l’aula
No importa ser diferent
https://www.youtube.com/watch?v=KH5QfPlJBOw

Mostra dels treballs presentats a l’edició 2016-2017 dels contes audiovisuals il·lustrats als Jocs Florals (CEB)

Disposeu de molts més exemples a la web “Una mà de contes

Orientacions i consells sobre creació i edició de vídeo i àudio

En aquesta pàgina disposeu d’informació sobre com treballar el vídeo a l’aula. Hi trobareu consells, orientacions, APPS i altres aplicacions i més.

video-player_318-134974-150x150.jpg

Concretament hi trobareu:

Llenguatge audiovisual

Edició de vídeo

Pujar, editar i compartir vídeos a Youtube XTEC (editor de vídeo desactivat des de setembre de 2017)

Idees i APPS sobre stop-motion

Idees i APPS per a creació amb Croma

I en aquesta altra disposeu d’informació sobre com treballar l’àudio. Hi trobareu consells, orientacions, APPS i altres aplicacions i més. Concretament:

microfono_318-106977-150x150.jpg

C – Concreció de tasques a desenvolupar

1 -Treball presencial al Seminari

Us proposem agrupar-vos (si escau) per etapes educatives (infantil, primària, secundària) i fer el següent:

Pluja d’idees inicial sobre què pot aportar un “taller de contes” a les vostres matèries.

Analitzeu totes les aportacions i feu-ne una síntesi, agrupant o hibridant, per tal d’arribar a propostes unificades.

Feu, cada grup, una exposició de tot allò que ha sorgit, per a compartir-ho i donar idees a la resta de companys del seminari.

Creació d’un microconte o microrelat audiovisual.

La Montserrat Bertran ens defineix els microcontes com a relats molt curts que mantenen l’estructura del text narratiu d’una manera extremadament breu. La seva prosa és molt precisa i senzilla. A vegades és enginyosa i altres poeètica. És com una càpsula narrativa. Solen tenir finals inacabats, que conviden els lectors a reflexionar o a cercar diverses interpretacions. Podeu trobar més informació relativa als microcontes al seu blog Paraules

Amb els grups creats, dibuixeu, prèviament, l’esquema de la que serà la vostra producció. Podeu utilitzar la plantilla imprimible per a crear l’storyboard.

Podeu seguir el guió sobre com crear un microconte: elaborar pla de treball i realització d’un video de curta durada. Mireu http://blocs.xtec.cat/jocsflorals-conteaudiovisual/projecte/

Escolliu quina tècnica, de les dues exposades més amunt  Eix temàtic de la sessió.

Creeu el microconte i pugeu la producció a l’espai Youtube del vostre centre o al vostre espai Youtube personal a XTEC, o bé, pugeu-lo al vostre Drive.

Presenteu-lo als companys i companyes del Seminari.

Compartiu-lo al FORMULARI-1

2 – Treball al centre

Tot seguint les indicacions descrites a Treball presencial al Seminari, genereu una producció amb companys i companyes docents o amb alumnat del vostre centre.

    Compartiu-ho al FORMULARI-2

Seguim parlant-ne a la Xarxa Docent!