14-15 Sessió 1

Sessió 1: Aplicacions didàctiques dels Sistemes d’Informació Geogràfica. Geolocalització.

A – Introducció

  • Document de contextualització dels Seminaris TAC 2014-15
  • Canvi de model de seminari de TIC a TAC
  • Recordem l’existència de la Xarxa Docent i la conveniència de formar-hi part per tal d’afavorir l’intercanvi i l’aprenentatge permanent, entre iguals. Podeu veure la presentació “Xarxa Docent Educat 2.0” Si no hi sou encara, doneu-vos d’alta a la Xarxa Docent. Si sou persones usuàries de Twitter, podeu emprar l’etiqueta #seminarisTAC per a difondre i compartir tot allò que cregueu interessant per al professorat
  • Identificadors i aplicatius
  • Formulari canvi de contrassenya
  • Nou model d’impressió
  • Acord de govern per a la gestió centralitzada i transversal dels serveis TIC de la Generalitat
  • Presentació del projecte Mobile History Map (MHM). Projecte pilot amb el que mSchools posa especial èmfasi en la creació de continguts. El Mobile History Map permetrà als alumnes crear i desenvolupar projectes col·lectius mitjançant l’ús de la tecnologia mòbil. Els estudiants es convertiran en desenvolupadors actius amb la creació d’itineraris i punts d’interès propers als seus centres educatius per mitjà de la geolocalització. Ells mateixos, de forma col·laborativa, crearan i editaran continguts descriptius del seu entorn més immediat. Aquesta part del programa advoca per l’ús de les tecnologies mòbils aplicades a temes no tècnics i a l’àmbit de les humanitats.
    Es pot visitar la web del projecte a http://mhm.itinerarium.cat/ (provisional).

B – Aplicacions didàctiques dels Sistemes d’Informació Geogràfica. Geolocalització.

La generalització de l’ús d’Internet, a la vida personal, a les escoles i als instituts aporta aplicacions que faciliten la georeferenciació i el treball interdisciplinari amb l’alumnat, obrint noves perspectives en la tasca docent. També modifica la rellevància d’alguns coneixements impartits tradicionalment com per exemple el treball amb escales sobre mapes en paper, el càlcul de distàncies, les projeccions,… que tot i ser importants no resulten imprescindibles.

El Departament ja ha desenvolupat dues edicions de Tallers Oberts amb el títol “Fem un viatge virtual?

*Tasques a desenvolupar

Escenari: La Maria, l’Anton i la Pilar, docents del centre educatiu “Josep Arany”, decideixen començar a treballar amb Google Maps, ja que és una aplicació que no requereix instal·lació i permet realitzar mapes col·laboratius amb certa facilitat.

Tots tres professors volen crear una audioguia que faci referència als edificis més singulars de la seva localitat (podeu substituir aquesta proposta per altres equivalents que us resultin més suggerents) sobre la que treballaran posteriorment els seus alumnes

Abans de fer el mapa investiguen el seu funcionament, com realitzar cerques de llocs amb el cercador o amb coordenades, com marcar els punts d’interès, les diferents opcions a l’hora de realitzar itineraris…

Un cop han experimentat, crearan un únic mapa i el compartiran entre els tres, marcaran els punts d’interès i crearan un itinerari entre els punts.

Els mapes de Google ens permeten:

  • Realitzar un mapa personalitzat afegint POI (punts d’interès en notació anglesa)
  • Cercar indrets a través de les coordenades o de l’adreça física
  • Crear itineraris entre els punts d’interès
  • Inserir el mapa al lloc web del centre o al bloc d’aula
  • Afegir col·laboradors al mapa comú
  • Enviar-lo per correu electrònic

Activitat 1

Obrir Google Maps i fer proves del seu funcionament.  Cercar diferents llocs (punts geogràfics) i posar marcadors.

Disposeu d’indicacions sobre com crear un mapa a la presentació d’ajuda.

Us proposem seguir aquests passos:

  • Cerqueu llocs (punts) lliurement segons el vostre interès, utilitzant paraules de cerca o coordenades. Podeu cercar:

Llocs que heu visitat per vacances

Monuments que us interessin

Llocs culturals d’interès

Canvieu entre vistes de mapa i satèl·lit. Activeu i desactiveu fotos, etiquetes, Viquipèdia,…

  • Cerqueu els punts que us proposem a continuació:

33.0772, -16.3497 A quin lloc us porten aquestes coordenades?

-20.257849,-67.516994 Apropeu-vos i allunyeu-vos sobre el mapa, activeu les fotos i obriu-les… veureu l’impressionant salar de Uyuni a Bolívia.

29.975128, 31.133117 Què tenim aquí?

50.010401,-110.113971 En quina ciutat viu l’indi?

Activitat 2 (opcional)
Ens proposen que visitem  https://geoguessr.com/ , un joc de situació que podreu provar.

Treball al centre (opcional)

El treball que es proposa a continuació és per a desenvolupar amb un equip de professors del vostre centre. Escolliu les persones de les àrees que considereu oportú.

Creeu un mapa col·laboratiu amb al vostre equip de treball i marcar punts d’interès. Podeu seguir els passos següents:

o    Poseu-vos d’acord sobre quin tema voleu treballar. Us proposem aquests temes d’exemple:

  • Preparar una sortida o colònies escolars i definir els indrets que visitareu.
  • Un viatge imaginari
  • A partir de la lectura d’una novel·la, marcar els punts que visiten els protagonistes.
  • A partir d’una notícia d’actualitat, situar esdeveniments.
  • Identificar volcans europeus, americans…

o    Creeu un mapa col·laboratiu. En aquesta presentació s’explica com el podeu fer.

o    Inseriu en el mapa els marcadors dels punts d’interès relacionats amb el tema escollit.

  • Trieu una icona (marcador).
  • Poseu un títol a cada marcador. Completeu mínimament la descripció.

Els mapes generats s’incrustaran a l’espai web del seminari.
Important: Les tasques encomanades són requisits per a obtenir la certificació de 20h del seminari.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *