15-16 Sessió 1

Sessió 1: CodeWeek – Toolbox

Adaptació del document elaborat per: Àrea de Tecnologies per a l’Aprenentatge i el Coneixement del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya

Data: Setembre 2015


Aquesta primera sessió del curs 2015-2016 es dedica a dos temes clau dins les accions del Departament d’Ensenyament:

  • Ús significatiu dels dispositius mòbils a l’educació (programa mSchools)
  • Programació i robòtica educativa
http://mobileworldcapital.com/ca/programes/mschools/
http://codeweek.eu/
Donada l’extensió dels continguts d’aquesta primera sessió, es recomana que les 3 hores presencials del seminari es dediquin exclusivament, i de forma excepcional, als temes proposats des del Departament, per tal de disposar de temps suficient per a desenvolupar-los i fer les activitats suggerides.
És gairebé necessari que cada participant porti un dispositiu mòbil al seminari, tauleta o smartphone. Les activitats que es proposen estan orientades a l’ús d’aquests dispositius.


Dinàmica del Seminari

A – Introducció
  • Document de contextualització dels Seminaris TAC 2015-16
  • Cal recordar o donar a conèixer l’existència de la Xarxa Docent i la conveniència de formar-hi part per tal d’afavorir l’intercanvi i l’aprenentatge permanent, entre iguals. Si no hi sou encara, doneu-vos d’alta a la Xarxa Docent. Si sou persones usuàries de Twitter, podeu emprar l’etiqueta #seminarisTAC per a difondre i compartir tot allò que cregueu interessant per al professorat, referent a l’ús de les tecnologies a l’educació. Les aportacions apareixeran al giny que trobareu a la pàgina d’inici d’aquests seminaris.
  • mSchools Toolbox és una col·lecció en línia de continguts educatius per a dispositius mòbils orientada per a escoles, mestres, pares i estudiants. El contingut està validat i valorat per professors i experts en educació i va acompanyat d’experiències d’aula per a facilitar la seva aplicació educativa.
També podem participar en les discussions via Twitter seguint @CodeWeekEU sota el hashtag #codeEU. Vivim en un món afectat pels ràpids avenços en la tecnologia. La forma de treballar, comunicar-se, comprar i pensar ha canviat dràsticament. Per tal de fer front a aquests canvis ràpids i per donar sentit al món que ens envolta, hem de desenvolupar no només la nostra comprensió de com funciona la tecnologia, sinó també desenvolupar habilitats i capacitats, que ens ajudaran a adaptar-nos a viure en aquesta nova era. Aprendre a codificar, a programar, ens ajuda a donar sentit a com funcionen les coses, explorar idees…, tant per al treball com per al joc i l’aprenentatge. Això ens facilita donar curs a la nostra creativitat i treballar en col·laboració amb altres persones, tant de prop nostre com de tot el món.

B – Eixos temàtics de la sessió

       B1 – Toolbox

D’ençà del llançament del programa mSchools el 2012, s’han multiplicat en nombre i rellevància les iniciatives mSchools que permeten als estudiants, als pares, als docents i a les escoles fer realitat noves maneres d’ensenyar i aprendre mitjançant la tecnologia mòbil.

Les iniciatives mSchools ajuden els estudiants a desenvolupar noves i importants competències digitals i els preparen per al món actual, alhora que ofereixen a les empreses del sector de les tecnologies mòbils l’oportunitat de participar activament en un dels projectes de mEducation més ambiciosos a escala mundial.

Toolbox és un recull d’aplicacions educatives revisades i avaluades per docents que s’adrecen a escoles, professionals de l’educació, famílies i alumnes. Té la finalitat de facilitar l’accés i l’ús de continguts educatius a través de tecnologia mòbil i de fer públiques experiències d’aula lligades a les aplicacions seleccionades.

La presentació següent us mostra què és Toolbox i quines possibilitats té, des del punt de vista de l’usuari.

Presentació Toolbox Seminaris TAC

Tot seguit es presenta una de les opcions bàsiques de Toolbox, la cerca d’apps que s’adeqüin als objectius curriculars que es pretén assolir. 

Tutorial: Fer cerques a Toolbox

Activitat – Consulteu l’apartat “C1 – Concreció de tasques a desenvolupar / Sobre Toolbox” de sota per a realitzar l’activitat que us proposem.

Properament s’anunciaran sessions de presentació de Toolbox arreu del territori que s’organitzen des de l’Àrea TAC.

          B2 – Eix temàtic 2: CodeWeek

Tots els centres educatius, universitats, associacions…, que organitzen alguna activitat relacionada amb la programació al llarg de la CodeWeek o en dates posteriors són convidats a referenciar-la a la pàgina web de l’ “event”.

Des del Departament us animem a fer visibles totes les vostres activitats. Només cal que les afegiu a la pàgina de CodeWeek i ompliu la fitxa corresponent amb el màxim de dades. Automàticament apareixereu al llistat d’ “events” i quedareu georeferenciats al mapa.

Tanmateix el Departament ha preparat una pàgina específica per a la Codeweek 

http://www.xtec.cat/web/centres/celebracions/2015/codeweek
En aquesta pàgina hi trobareu informacions, enllaços i propostes orientades a l’organització i execució d’activitats relacionades amb la programació i la robòtica educativa. Animeu-vos a participar i a fer visible la vostra iniciativa!

Tot seguit disposeu de presentacions per nivells educatius sobre què significa i què comporta programar.

Si el vostre seminari és internivells, us proposem organitzar-lo en grups per nivells i que cadascun treballi la presentació que li pertoca.

En el menú Visualització marqueu l’opció “Veure les notes de l’orador” per llegir la informació complementària. 

Codeweek infantil

Codeweek primària

Codeweek secundària

Activitat – Consulteu l’apartat “C2 – Concreció de tasques a desenvolupar / Sobre CodeWeek (programació i robòtica) ” de sota per a realitzar l’activitat que us proposem.


C – Concreció de tasques a desenvolupar

      C1 – Sobre Toolbox

1 – Treball presencial al Seminari

Activitat 1

Feu una passejada pel portal Toolbox tot observant els diferents apartats i les opcions que, a primera vista, vegeu que us poden ser útils a l’aula. Penseu en els objectius curriculars que treballeu amb els vostres alumnes. Comenteu al seminari, en gran grup, què en destaqueu i què hi trobeu a faltar.

Activitat 2


Penseu en un tema o una activitat que desenvolupeu amb els vostres alumnes.
Observeu la presentació de més amunt sobre com fer cerques a 
Toolbox.

Mireu de localitzar dues apps que puguin encaixar dins el tema o l’activitat que heu pensat.
Si podeu, baixeu-vos les apps per a fer les primeres proves i veure si us seran útils.

2 – Treball al centre

El treball que us proposem a continuació pot ser de dos tipus:
  • Passeu aquesta presentació a la resta del Claustre per donar a conèixer la plataforma Toolbox, i animar-los a que ho mostrin a les famílies de la seva classe, i puguin triar APPS per als seus fills i filles.
  • Per a desenvolupar amb un equip de professors del vostre centre:
Escolliu les persones de les àrees que considereu oportú.
Us proposem fer el mateix que us hem plantejat a l’activitat 2 del punt anterior, però aquest cop amb els companys del vostre centre.
Anoteu els resultats de l’activitat que feu al centre per a compartir-la al proper seminari.

C2 – Sobre CodeWeek (programació i robòtica)

1 – Treball presencial al Seminari          

Us proposem agrupar-vos (si escau) per etapes educatives (infantil, primària, secundària) i fer el següent:

– Obriu aquest formulari

– Ompliu el formulari amb l’anàlisi que n’heu fet

– Envieu el formulari

Feu una de les activitats que us proposem a l’apartat 2 d’aquí sota per fer amb l’alumnat i/o amb el professorat del vostre centre.

2 – Treball al centre

Us facilitem diverses opcions que detallem tot seguit.

 

  • Utilitzeu les presentacions que us hem facilitat i que també trobareu a la pàgina de la XTEC per mostrar a la resta del Claustre, a les famílies, i si escau a l’alumnat.
  • Proposeu als vostres companys fer a classe amb l’alumnat del vostre centre alguna de les activitats que us presentem a continuació en funció de l’etapa educativa.
  • Afegiu les activitats que feu en el vostre centre relacionades amb la CodeWeek a la pagina dels “Events” de la CodeWeek
  • Ompliu el formulari amb les activitats que heu realitzat en el vostre centre. Podeu veure les respostes de tothom en aquesta pàgina

 

Proposta d’activitat per a l’educació infantil

 

  • Pàgines de jocs de programació per a educació infantil: http://www.edu365.cat/infantil/jocs/index2.htm Hi ha força activitats de programació en entorns web que permeten donar instruccions per fer petits itineraris o resoldre reptes senzills.
  • Treball amb lightbot: http://lightbot.com/ Resolució de puzzles en diferents pantalles on cal donar instruccions a un petit robot per a què els superi. Hi ha diferents nivells de dificultat i està orientat a entendre les seqüències de programació. Es pot realitzar en web i en APP per Android i iOs
  • Treball amb l’APP de Bee-bot per a iOS. Com en el lightbot, es resolen diferents pantalles en les que s’haurà de donar instruccions simples a l’abella per tal que superi els circuits proposats. Hi ha diferents nivells de dificultat i està orientat a entendre les seqüències de programació. Només es pot fer amb l’APP per iOs.

 


Proposta d’activitat per a l’educació primària
  • Treball amb code.org: https://studio.code.org/
    Activitats dirigides a diferents edats. Funciona per reptes que s’han d’anar assolint com si fos un videojoc. La programació és per blocs i es van donant orientacions al llarg del procés. 
  • Els alumnes i els professors es registren de forma que aquests poden fer un seguiment de cada alumne i de la seva evolució.
    Disposeu d’aquest tutorial (en anglès) que us pot ser útil.

  • Treball amb Scratch Jr: http://www.scratchjr.org/teach.html  Conté reptes que es plantegen a l’alumnat amb pistes per resoldre’ls. En Anglès. Els reptes són fitxes en pdf descarregables i imprimibles, i els reptes es realitzen al web

  • Treball amb lightbot: http://lightbot.com/ Resolució de puzzles en diferents pantalles on cal donar instruccions a un petit robot per a què els superi. Hi ha diferents nivells de dificultat i està orientat a entendre les seqüències de programació. Es pot realitzar en web i en APP per Android i iOs

Proposta d’activitat per a l’educació Secundària

Podeu trobar diferents possibilitats de treball: 
    • Donar un programa escrit i, després de visualitzar la seva funció, modificar-lo perquè realitzi alguna cosa concreta.
    • Plantejar un repte de programació si el “públic” té prou nivell com per solucionar-lo
    • Accedir als exemples de la comunitat Scratch per comentar algun programa o bé baixar-lo i fer-hi modificacions.
    • Si el centre ja té experiència en Scratch, els alumnes poden mostrar al claustre o als pares les seves creacions.
Important: Les tasques encomanades són requisits per a obtenir la certificació de 20h del seminari.