16-17 sessió 2

Sessió 2: Els dispositius mòbils a l’aula

Adaptació del document elaborat per: Àrea de Tecnologies per a l’Aprenentatge i el Coneixement del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya

Data: Setembre 2016


Aquesta sessió, dedicada a l’ús responsable, crític i creatiu dels dispositius mòbils dins el procés d’ensenyament-aprenentatge, es focalitza en una vessant de la producció de continguts digitals, concretament en una tècnica que, sense cap dubte, afavoreix la creativitat, el treball col·laboratiu, la presa de decisions i altres valors: l’stop-motion.

A l’apartat “A – Introducció”, a sota, s’indiquen les apps que caldria dur intal·lades a la sessió presencial del seminari.

A – Introducció

“L’stop-motion és una tècnica d’animació que consisteix a capturar fotografies consecutives d’un objecte movent-lo una mica entre fotografia i fotografia de manera que, visualitzant-les ràpidament, hom creu que l’objecte es mou. Generalment es denominen animacions de stop motion totes aquelles animacions que no són realitzades amb dibuixos animats (també anomenades animació tradicional 2D), ni tampoc creades completament dins l’ordinador (animació 3D); sinó que s’han creat a partir d’imatges de la realitat. Així doncs, l’stop motion es fa servir per a produir moviments animats de qualsevol objecte, tant sigui rígid com modelable: joguines, blocs de construcció, ninots articulats o personatges creats amb plastilina… També es desenvolupen animacions en stop motion força interessants amb altres materials, com ara la sorra, els retalls de paper o els guixos sobre terra i parets.
Podríem definir aquesta manera d’animar com animació en estat pur, ja que es construeix el moviment fotograma a fotograma, manipulant l’objecte o el ninot amb les pròpies mans, de manera progressiva, cap endavant, sense cap mena de possibilitat de retrocés.”
(Font: Viquipèdia)

APPS per a instal·lar abans de la sessió

ANDROID

StopMotion Studio.png    * STOP MOTION STUDIO

Pic Pac Stopmotion.png     * PIC PAC MOTION

StopMotion Maker.png       STOPMOTION MAKER

iOS

StopMotion Studio.png    * STOP MOTION STUDIO

StopMotionMaker.png      STOP MOTION – ANIMATION MAKER PRO

B – Eix temàtic de la sessió: Els dispositius mòbils a l’aula

El següent vídeo il·lustra el concepte d’stop-motion i la seva evolució a llarg de la història:

Posarem alguns exemples…

Amb material d’aula Clip Clap – Guanyador concurs videocreació 2012 – Stop Motion Animation https://www.youtube.com/watch?v=uIx2m_f2FdY
Amb aliments Stop motion pizza https://www.youtube.com/watch?v=YQkC0Qs3aD0
Amb llapis i paper (dibuix) Birthday Love https://www.youtube.com/watch?v=8x_46sUzvGI
Anuncis amb StopMotion A partir d’aquest vídeo alguns nens s’animen a provar amb el cos, a aparèixer i desaparèixer https://www.youtube.com/watch?v=_IVgo9WEUEc
Animacions televisives Creature Comforts https://www.youtube.com/watch?v=RMxKVOw9hFo
A l’aula No importa ser diferent https://www.youtube.com/watch?v=KH5QfPlJBOw

A l’aula

El camí de tornada a casa

https://www.youtube.com/user/amlcenglish/videos?shelf_id=0&sort=dd&view=0

Experiència a Toolbox http://toolbox.mobileworldcapital.com/experiencia/el-cam-de-tornada-a-casa/137

A l’aula
Animacions Geomètriques /INS Castell d’Estela d’Amer)
https://www.youtube.com/watch?v=A2RNQyEgieI

Del blog Totemguard destaquem aquests punts sobre l’stop-motion a l’educació:

Quines matèries podem treballar mitjançant aquest tipus d’animació?

Per a la sorpresa de molts, els projectes educatius amb aquesta tècnica d’animació van més enllà de les assignatures de plàstica i art. Com a docents podem crear o cercar animacions ja creades, per mostrar als alumnes un concepte complicat de qualsevol assignatura. Com alternativa podem fer que siguin els alumnes els creadors d’una animació per documentar un tema.

Exemples d’activitats realitzats per docents:

  • Llengua: Escriure un poema i crear una animació en plastilina que l’interpreta. Il·lustrar lletres, paraules de vocabulari, refranys o modismes.
  • Història: Representar un esdeveniment històric.
  • Ciències: Mostra la densitat de probabilitat d’un electró en un àtom d’hidrogen. Observar el creixement de les plantes o la germinació de les llavors. Documentar la dissolució química de diferents metalls en àcids en el temps. Representar el cicle de reproducció d’una granota, etc.
  • Matemàtiques: Explicar el concepte d’una fracció. Demostrar com traçar les coordenades. Representar com es resolen les equacions, etc.
  • Art: Explicar com es combinen els colors. Modelar paisatges. Observar com evoluciona una obra d’art (pintura, escultura, …) des del seu inici fins al seu acabat, etc.
  • Un dia a l’aula: Instal·lar càmeres en diferents llocs del centre i fer fotografies de tant en tant. Després s’edita un vídeo ajuntant diverses preses i reproduint-se a una major velocitat, creant la il·lusió d’imatges accelerades.

Aquesta tècnica es denomina Time Lapse i també pot ser molt útil per il·lustrar de forma accelerada un procés lent com el creixement d’una planta, l’evolució dels núvols, el cicle vital d’un cuc de seda, etc.

Quines habilitats desenvoluparan els alumnes amb la creació d’una animació?

Stop-motion fomenta el treball en equip, on s’aprenen estratègies per resoldre problemes i es desenvolupen habilitats interpersonals com la comunicació, el lideratge i la capacitat de decisió.

Els alumnes normalment es divideixen les següents tasques segons els seus interessos personals:

  • Elaboració del guió gràfic: Es genera la seqüència en dibuixos, amb adreces i diàlegs, que representen les preses planificades per l’animació. Els estudiants desenvolupen l’escriptura creativa en grup i han d’organitzar les seves idees de forma cronològica.
  • Preparació de l’escenari: La part més artística a on es poden utilitzar materials com el cartró, paper i pintures per personalitzar la nostra història.
  • Construcció dels personatges: Es pot invertir grans dosis d’imaginació creant personatges a partir de plastilina, o creant una història a partir d’un simple mitjó i fins i tot usar simplement el nostre cos o els nostres dibuixos.
  • Filmació amb una càmera web: La part més tècnica del projecte que desenvolupa habilitats multimèdia i tècniques de producció. Al final el vídeo és normalment editat per afegir una narrativa o efectes sonors si es desitja.

Finalment, alguns bons consells a tenir presents en el moment de crear una stop-motion:

Treball presencial al Seminari

A – Us proposem agrupar-vos per etapes educatives (infantil, primària, secundària) o bé, pels temes que vulgueu desenvolupar i fer el següent:

  • Treballar amb el suport de post-it i dels fulls de les parets, per grups, en una pluja d’idees inicial sobre què pot aportar l’stop-motion a les vostres matèries. Una idea, un post-it.
  • Analitzeu totes les aportacions, els post-it, i feu-ne una síntesi, agrupant o hibridant, per tal d’arribar a propostes unificades.
  • Feu, cada grup, una exposició de tot allò que ha sorgit, per a compartir-ho i donar idees a la resta de companys del seminari.

B – Creació d’un vídeo amb stop-motionAmb els grups creats a l’apartat A, dibuixeu, prèviament, l’esquema de la que serà la vostra producció. Podeu utilitzar la plantilla imprimible per a crear l’storyboard:

Emprant alguna de les apps anunciades més amunt (recomanades amb *), genereu un producte amb la tècnica stop-motion.

  • Pugeu la producció al vostre canal de Youtube. Podeu emprar el canal personal que teniu disponible des de “la meva XTEC”.
  • Aquest vídeo-tutorial descriu com funciona l’app STOP MOTION STUDIO. Malgrat el títol digui “… for iOS”, el funcionament és pràcticament idèntic amb Android.

C – Exposició

Cada grup exposeu la vostra producció, tot analitzant-la (procés, dificultats, etc).

Consensueu amb tots els grups allò que veieu més destacat de l’stop-motion amb la mirada d’aplicar-la a l’aula.

D – Evidència del treball realitzat

En aquest FORMULARI, enregistreu les idees per a treballar stop-motion a l’aula, que heu consensuat al punt A d’aquesta activitat i la URL (http://youtube…) de la vostra producció a Youtube. Empleneu el formulari de forma individual, malgrat el vídeo serà el mateix, a efectes d’evidenciar la feina feta com a participant al seminari.

Aquest vídeo mostra el “making of” d’una stop-motion realitzada per alumnat:

Treball al centre

Us proposem que transferiu la tècnica de l’stop-motion i les seves possibilitats educatives al professorat del vostre centre (claustre, equip docent, equip de cicle…).

Analitzeu tot allò que comporta el seu ús i la seva aplicació a les aules, amb mirada transversal i internivells, però també aplicat a altres àmbits del centre.

És interessant recollir totes les idees i propostes que puguin sorgir en el moment que féssiu la transferència.

Per a recollir el treball que fareu al centre caldrà que empleneu aquest FORMULARI.

Posteriorment, amb les informacions recollides es farà un buidat que es publicarà en l’espai dels Seminaris TAC.

Important: Les tasques encomanades són requisits per a obtenir la certificació de 20h del seminari.

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save