16-17 Sessió 1

Adaptació del document elaborat per: Àrea de Tecnologies per a l’Aprenentatge i el Coneixement del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya

Data: Setembre 2016


Aquesta primera sessió del curs 2016-2017 es dedica la Robòtica i la Programació,  un tema clau dins les accions del Departament d’Ensenyament per la qual cosa és recurrent en les sessions dels seminaris. La primera sessió del curs passat també es va tractar aquest tema, emmarcat dins la CodeWeek d’aquell moment. Malgrat que la CodeWeek ja ha passat, recordeu que totes les accions al voltant d’aquests temes que desenvolupeu al llarg del curs escolar es poden referenciar a http://events.codeweek.eu/

És necessari que cada participant porti un dispositiu mòbil al seminari, tauleta o smartphone. La majoria d’activitats que es proposen estan orientades a l’ús d’aquests dispositius.

A – Introducció

Informacions diverses sobre aquests seminaris, espais de suport i recursos:

· Document de planificació dels Seminaris TAC 2016-17

· Recordeu l’existència de la Xarxa Docent i la conveniència de formar-hi part per tal d’afavorir l’intercanvi i l’aprenentatge permanent, entre iguals.
Si no hi sou encara, doneu-vos d’alta a la Xarxa Docent.

;Si sou persones usuàries de Twitter, podeu emprar l’etiqueta #seminarisTAC per a difondre i compartir tot allò que cregueu interessant per al professorat, referent a l’ús de les tecnologies a l’educació.

· mSchools Toolbox és una col·lecció en línia de continguts educatius per a dispositius mòbils orientada per a escoles, mestres, pares i estudiants. El contingut està validat i valorat per professors i experts en educació i sovint va acompanyat d’experiències d’aula per a facilitar la seva aplicació educativa.

·Per tal de fomentar i esperonar el professorat en la introducció de la programació i la robòtica a les aules, el Departament anima a la participació activa a la CodeWeek, que se celebra del 15 al 23 d’octubre de 2016.
La CodeWeek ens permet compartir notícies i esdeveniments relacionats amb les activitats al voltant d’aquests temes, permetent mostrar els nostres esdeveniments o activitats en el lloc de CodeWeek.
Tots els centres educatius, universitats, associacions… que organitzeu alguna activitat relacionada amb la programació al llarg de la Codeweek o en dates posteriors, esteu convidats a fer visibles totes les vostres activitats. Només cal que afegiu l’esdeveniment a la pàgina de Codeweek i ompliu la fitxa corresponent amb el màxim de dades. Automàticament apareixereu al llistat d’events i quedareu georeferenciats al mapa.

·Web: Europe Code Week 2016

·Twitter: @CodeWeekEU – etiqueta: #codeEU

·Facebook: https://www.facebook.com/codeEU

B – Eix temàtic de la sessió: Programació i Robòtica a l’aula

En aquest document sobre Programació i Robòtica es presenten els conceptes i es donen un seguit de recomanacions amb els principals llocs i eines.

Tot seguit disposeu de presentacions per nivells educatius sobre què significa i què comporta programar.

En el menú Visualització marqueu l’opció “Veure les notes de l’orador” per llegir la informació complementària.

Codeweek infantil

Obre Codeweek infantil

Codeweek primària

Codeweek secundària

Com que cada vegada més disposem d’aplicacions per a dispositius mòbils i per les facilitats que comporta, us presentem, si no el coneixeu ja, Toolbox.

Toolbox conté col·leccions específiques relacionades amb la Programació i la Robòtica que us poden ser molt útils:

Si no hi sou, us podeu donar d’alta a Toolbox. Gaudireu d’avantatges com, per exemple, fer-vos les vostres pròpies llistes d’apps preferides, valorar apps i altres.

La presentació següent us mostra què és Toolbox i quines possibilitats té, des del punt de vista de l’usuari.

Presentació Toolbox Seminaris TAC

Proposta d’activitats al centre:

Us facilitem diverses opcions que detallem tot seguit.

Proposta d’activitat per a l’educació infantil

  • Pàgines de jocs de programació per a educació infantil: http://www.edu365.cat/infantil/jocs/index2.htm Hi ha força activitats de programació en entorns web que permeten donar instruccions per fer petits itineraris o resoldre reptes senzills.
  • Treball amb lightbot: http://lightbot.com/ Resolució de puzzles en diferents pantalles on cal donar instruccions a un petit robot per a què els superi. Hi ha diferents nivells de dificultat i està orientat a entendre les seqüències de programació. Es pot realitzar en web i en APP per Android i iOs
  • Treball amb l’APP de Bee-bot per a iOS. Com en el lightbot, es resolen diferents pantalles en les que s’haurà de donar instruccions simples a l’abella per tal que superi els circuits proposats. Hi ha diferents nivells de dificultat i està orientat a entendre les seqüències de programació. Només es pot fer amb l’APP per iOs.

Proposta d’activitat per a l’educació primària

  • Treball amb code.org: https://studio.code.org/
    Activitats dirigides a diferents edats. Funciona per reptes que s’han d’anar assolint com si fos un videojoc. La programació és per blocs i es van donant orientacions al llarg del procés.
    Els alumnes i els professors es registren de forma que aquests poden fer un seguiment de cada alumne i de la seva evolució.
    Disposeu d’aquest tutorial (en anglès) que us pot ser útil.

  • Treball amb Scratch Jr: http://www.scratchjr.org/teach.html  Conté reptes que es plantegen a l’alumnat amb pistes per resoldre’ls. En Anglès. Els reptes són fitxes en pdf descarregables i imprimibles, i els reptes es realitzen al web.

  • Treball amb lightbot: http://lightbot.com/ Resolució de puzzles en diferents pantalles on cal donar instruccions a un petit robot per a què els superi. Hi ha diferents nivells de dificultat i està orientat a entendre les seqüències de programació. Es pot realitzar en web i en APP per Android i iOs

Proposta d’activitat per a l’educació Secundària

  • Donar un programa escrit i, després de visualitzar la seva funció, modificar-lo perquè realitzi alguna cosa concreta.

  • Plantejar un repte de programació si el “públic” té prou nivell com per solucionar-lo

  • Accedir als exemples de la comunitat Scratch per comentar algun programa o bé baixar-lo i fer-hi modificacions.

  • Si el centre ja té experiència en Scratch, els alumnes poden mostrar al claustre o als pares les seves creacions.

Important: Les tasques encomanades són requisits per a obtenir la certificació de 20h del seminari.