Projecte

 

PROPOSTA DE CONTE AUDIOVISUAL IL·LUSTRAT

COM A PROJECTE DE TREBALL INTERDISCIPLINARI

 

Títol
Àrees
  •  Definir les àrees implicades en el conte audiovisual
Mestres
  • Aniria bé implicar un mínim de dos mestres
Cursos
  • Es pot dur a terme per nivells o intercicles
Producte
  • Creació d’un conte audiovisual il·lustrat (6 minuts de durada)
  • Format: vídeo o presentació de diapositives
Objectius d’aprenentatge
  • Definir els objectius treballats a cada àrea implicada
Competències
  • Especificar aquelles per les quals s’ha planificat l’activitat
Organització Es pot organitzar en grups cooperatius de 5 alumnes amb perfils heterogenis:

  • Un expert en tecnologia (gravació i edició de vídeo)
  • Un expert guionista (treball literari)
  • Un expert en arts visuals (treball plàstic)
  • Un expert en producció (organització planificació)
  • Un expert en música (banda sonora)
Metodologia Es poden establir diferents tipus de sessions:

  • Grup classe: per definir el projecte els objectius i els criteris d’avaluació (de treball de grup, de llengua, tecnològics, de música, de plàstica…) així com els aspectes organitzatius i els rols dels experts.
  • Equips de producció del projecte:  per definir les línies de treball, el contingut i l’estructura del conte, realitzar les gravacions, la post producció…
  • Grups d’experts: per aprendre i/o organitzar  entre tots els experts del mateix àmbit els aspectes comuns que després caldrà que aportin al grup
  • Treball individual per desenvolupar els encàrrecs  i compromisos presos.
Documentació del procés
  • Carpeta d’aprenentatge on recollir els documents i evidències que ajudin a mostrar els aprenentatges realitzats.
Avaluació
  • Autoavaluació i/o coavaluació mitjançant rúbriques que defineixin el grau d’assoliment del projecte.
  • Avaluació contínua per part dels mestres.
Lliurament
  • Fer públic l’enllaç on es localitza el treball (Youtube, Google Drive…)
  • Dissenyar la forma de fer la difusió del treball realitzat (cartells, blog, acte de presentació, invitacions, parlaments…)
 Descripció de l’activitat  Fase inicial

  • Encàrrec de realitzar un conte audiovisual per grups, de temàtica lliure o al voltant d’un tema (resolució de conflictes, el valor de la paraula…)
  • Visualitzar exemples de contes audiovisuals (Una mà de contes)
  • Explicació de la forma de treballar: equips de producció, grups d’experts i tasques personals.
  • Creació dels equips de producció a partir d’alguna dinàmica que faci posar en valor les capacitats i interessos de cadascú. Reunió de grups i repartiment dels rols
  • Definir els criteris i els mecanismes d’avaluació

Fase de recerca i experimentació

Per equips de producció pactar les idees bàsiques del conte, sobre les que cada expert, des del seu àmbit, pot començar a donar-hi voltes.

Treball en grups d’experts:

  • Els guionistes treballen les estructures bàsiques dels contes a partir de diferents exemples trets tant de la web d’Una mà de contes com de la biblioteca, i preparen una proposta de guió de conte.
  • Els tecnòlegs aprenen a muntar un circuit tancat amb alguna càmera i la pissarra digital o alguna pantalla i cerquen la forma de situar la càmera amb algun suport que permeti gravar l’espai d’una taula, pensant en la forma d’il·luminar-ho.
  • Els d’arts visuals, a partir de il·lustracions de llibres i/o de capítols del programa Una ma de contes, pensen propostes, materials i tècniques per representar la idea inicial de conte que tenen i possibles recursos narratius de les tècniques triades.
  • Els experts en música miren quins recursos sonors s’utilitzen en diferents capítols del programa i/o en altres produccions audiovisuals i pensen possibles formes d’incorporar música (en directe amb materials i instruments sonors, cercant música de llibreries, creant la banda sonora…).
  • Els experts en producció seran els encarregats de garantir que la planificació de la feina arribi a bon port. Una de les primeres tasques pot ser definir les tasques i una idea de calendari així com llistes de persones implicades, materials necessaris i gestió de l’arxiu de tots el materials (carpetes al Drive).

Fase de producció

Treball d’equips de producció per:

  • Posar en comú el que s’ha fet en grup de treballs d’experts i per redefinir entre tots de nou el guió, tenint en compte les aportacions dels diferents experts i les interaccions dels diferents llenguatges.
  • Definir com serà el treball plàstic i assajar-ho mentre llegeixen els textos del conte provant diferents recursos.
  • Definir els efectes sonors i músiques a partir del guió i dels processos plàstics  acordats.
  • Definir com es faran els crèdits (dibuixats en directe, pre-dissenyats i anar-los canviant o en la producció del vídeo).
  • Gravar tot el que s’ha assajat, incloent la músic,a si es fa en directe.

Fase post producció

Treball per grups d’experts:

  • Els guionistes s’ocupen de passar en net les narracions finals.
  • Els tecnòlegs aprenen a fer servir algun sistema d’edició.
  • Els d’arts dissenyen el cartell de promoció del conte.
  • Els experts en música aprenen a editar àudio.
  • Els experts en producció dissenyen l’escaleta de l’acte de presentació, fan les invitacions i les cartes necessàries.

Treballs per equips de producció:

  • Edició del vídeo.
  • Incorporació de crèdits.
  • Incorporar la banda sonora.
  • Preparar l’acte de presentació.

Fase de exposició

  • Exposició als companys de classe
  • Presentació als destinataris.

Fase de tancament

Valoracions recollides a les carpetes d’aprenentatge:

  • individuals
  • dels equips de treball
  • de la classe