LES PARAULES SECRETES: UNA ACTIVITAT CREATIVA QUE PERSEGUEIX DIVERSOS OBJECTIUS DE LLENGUA

Avui volem compartir una activitat que hem aplicat al grup de 5è de l’Escola Lluçanès amb molt bon resultat i que hem titulat: LES PARAULES SECRETES.

  OBJECTIUS:

  • Motivar els alumnes i incentivar les ganes d’aprendre i cercar paraules noves.
  • Crear un vincle afectiu entre els companys/es de la mateixa aula i de tota l’escola potenciant el treball cooperatiu.
  • Fer extensiu l’aprenentatge a l’aula a la resta d’aules de l’escola.
  • Cercar paraules al diccionari i relacionar paraula-definitició.
  • Utilitzar correctament les TIC per buscar imatges representatives de certes paraules.
  • Incrementar el diccionari lèxic de cada alumne.
  • Aprendre a jugar amb les paraules: buscar diftongs i/o dígrafs, separar-les per síl·labes, classificar-les seguint l’ordre alfabètic…
  • Crear un diagrama de barres amb dades objectives.
  • Inventar narracions amb algunes de les paraules treballades que tinguin coherència i cohesió.
  • Crear sopes de lletres i mots encreuats.
  • Escriure rodolins amb paraules treballades (…)

PROCEDIMENT:

  1. Els alumnes han de portar a l’escola la seva paraula preferida (el criteri comú és que ha de sortir al diccionari). La consigna és que no poden dir a la resta de companys de l’escola quina és la paraula que han triat (només se la poden dir entre ells)
  2. Escriuen la seva paraula en una cartolina, la pinten, la decoren i la retallen. Enganxen a sota una graella de votacions.
  3. Busquen el significat de la seva paraula al diccionari i l’escriuen a l’ordinador. Acompanyen la graella i la paraula amb la definició i un dibuix que han buscat a l’ordinador i que és representatiu de la paraula que han buscat.
  4. Enganxen les paraules en un lloc visible de l’escola i creen un mural.
  5. Informen a la resta d’alumnes de l’escola de la tasca que han realitzat i se’ls demana que cadascun d’ells voti en secret tres de les paraules que més els agradin posant una creu a la graella corresponent.
  6. Es fa el càlcul de les creuetes i s’estableix un rànquing de paraules preferides. Ningú guanya ni perd. Totes les paraules són vàlides.

ACTIVITATS POSTERIORS:

Jugar amb les paraules que ells mateixos han escollit: buscar-ne els diftongs i els hiats, classificar-les seguint l’ordre alfabètic, crear sopes de lletres o mots encreuats, elaborar gràfics de barres amb les paraules mes votades, associar definicions-paraules, escriure narracions, rodolins o frases amb algunes de les paraules…. (veure objectius).

Les imatges que acompanyen aquest article són fotografies del treball elaborat pels alumnes de cinquè de l’Escola Lluçanès de Prats de Lluçanès realitzades durant el transcurs de les votacions. Paraules escollides pels alumnes: il·luminar, iguana, catalisme, abstracte, acció, cors, amor, felicitat, margarida, saborós, hiena, animals, videojocs i agència.

Us animem a provar-ho amb els vostres alumnes i a compartir l’experiència a través d’un COMENTARI.

Quant a Recursos ee

Mestra d'Educació Especial de l'Escola Lluçanès. Crec en l'ús de les noves tecnologies per ajudar a descobrir les capacitats de tots els alumnes i entendre la diversitat com una font de riquesa tan a l'aula com a la societat en general. Orgullosa mare d'un nen de 6 anys, enamorada del meu poble i amant dels animals i la natura.
Aquest article s'ha publicat dins de Materials i etiquetat amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a LES PARAULES SECRETES: UNA ACTIVITAT CREATIVA QUE PERSEGUEIX DIVERSOS OBJECTIUS DE LLENGUA

  1. Eulàlia diu:

    Moltes gràcies per compartir aquesta activitat. L’adaptaré als meus alumnes!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *