INTERCANVI BONES PRÀCTIQUES AMB BÒSNIA, POLÒNIA I ESCÒCIA ENTRE CENTRES DE SECUNDÀRIA

learning-logo-top-barElconnect projecte Connecting Classrooms vol facilitar l’intercanvi de bones pràctiques per a la inclusió de l’alumnat entre els diferents països europeus. Aquesta acció tindrà una durada de tres cursos escolars, per a fer difusió en el darrer curs de les tasques i dels materials elaborats pels centres educatius.
Catalunya participa amb Bòsnia, Polònia i Escòcia en dues xarxes de centres d’Educació Secundària, a la plataforma eTwinning. Aquest projecte ha tingut edicions anteriors arreu del món. Més informació

Posted in CURSOS I CONFERÈNCIES, LLENGÜES ESTRANGERES | Leave a comment

CONVOCATÒRIA PAP PER A L’ANY 2011

logo_llp_erasmus

S’ha publicat a Europa la Convocatòria dels Projectes europeus pel professorat, l’alumnat, els centres educatius i les entitats d’educació no-formal en les diferents accions del programa d’Aprenentatge Permanent (PAP: Comenius, Grundtvig, etc…)

Estem a l’espera de la seva publicació en el DOGC

Consulteu més informació específica per a cada programa i informeu-vos de cada actuació educativa convocada.

Posted in BEQUES I AJUTS, LLENGÜES ESTRANGERES | Leave a comment

MATERIALS DE LLENGÜES ESTRANGERES ADREÇATS TANT PER A EDUCACIÓ PRIMÀRIA COM SECUNDÀRIA

benvinguts

En aquest Lloc Web trobareu Recursos per aplicar tant a Educació Primària com a Educació Secundària relacionats amb la Llengua Anglesa, Francesa, Alemanya i Italiana; a més d’Activitats fetes a l’aula, Traductors i Eines 2.0 que us poden ser de molta utilitat en la vostra tasca de docents de llengües estrangeres.

http://blocs.xtec.cat/auxiliarsdeconversa/

Posted in AULA D'ACOLLIDA, AULA ORDINÀRIA, LLENGÜES ESTRANGERES, RECURSOS | Leave a comment

BACHIBAC: DOBLE TITULACIÓ DE BATXILLERAT

imagesA primers de novembre va sortir publicada al BOE la resolució per a acollir-se a la doble titulació Batxillerat – Baccalauréat, per als centres que imparteixen francès.

La resolució està publicada a:

http://www.boe.es/boe/dias/2010/11/04/pdfs/BOE-A-2010-16934.pdf

batxillerat

a) ÉS UNA INIACIATIVA ESTATAL: Implica iniciar un projecte  estatal conjunt   (República de França i Regne d’Espanya).

b) LA PROMOCIÓ AUTONÒMICA ES FA DES DEL DEPARTAMENT D’EDUCACIÓ DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA: Respon a la iniciativa conjunta i coordinada de les diverses unitats implicades, i comporta la col·laboració de tots els responsables implicats:

– Servei de Llengües (en el marc del Pla d’impuls a la Llengua francesa i de continuïtat dels PELE en francès).

– Servei d’Ordenació Curricular (en el marc del desplegament curricular autonòmic de la LOE/LEC/Curriculums i de l’Autonomia de centres).

– Servei Territorial al Baix Llobregat  (en el marc de les accions de suport a l’autonomia de centre, les iniciatives priortitzades en els territoris, etc).

– Inspecció d’educació, segons s’estableixi en cada cas (en el marc de l’assessorament als centres i del control horari curricular, si escau).

c)  POT REBRE EL SUPORT DE LES XARXES DE COORDINACIÓ TERRITORIALS: Quan calgui, rebrà l’assessorament sobre els recursos existents en el sistema educatiu per a la formació, la mobilitat o el finançament específic de les accions que s’apliquin en cada centre (PELE, Ajut a l’aprenentatge actiu, Pràctiques en empresa/institucions, mobilitat MAC & accions Comenius…)

d) S’APLICA  ALS CENTRES VOLUNTARIS QUE PREFERENTMENT TINGUIN TREBALL FET: Tenen prioritat en cada ST els centres amb PELE, Comenius (especialment si tenen mobilitat MAC) i els que incorporen la llengua francesa com a primera llengua estrangera.

e) PODEN INTEGRAR ACCIONS DE FINANÇAMENT COMPLEMENTARI: Els centres participants poden utilitzar les diferents convocatòries per donar perfil a les seves acciona curriculars (estades a l’estranger, projectes internacionals, intercanvis d’alumnat, projectes de recerca en llengua francesa en empreses o entitats, etc).

f) S’HA DE COMPLIR, EN TOT CAS, LA NORMATIVA DE REFERÈNCIA: Cal que es faci una mitjana de 30% del currículum en llengua francesa (llengua i literatura; història; i una altre matèria o activitat equivalent, segons es demani i aprovi adequadament). Per a veure les diferents possibilitats, properament es farà una reunió informativa amb els centres interessats.

Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGÜES ESTRANGERES | Leave a comment

5 KXS . Projecte de convivència

caratula_kxs
5Kxs és un conjunt de recursos, en forma d’activitats, per a formadors i formadores i per als centres que desitgin treballar amb l’alumnat aspectes generals i específics dins dels projectes de convivència.

5Kxs suposa disposar d’un seguit d’activitats i materials per aplicar directament a l’aula, per tant, potser molt útil per treballar aspectes de convivència des d’un punt de vista curricular, atenent a les competències bàsiques.
Totes les activitats de 5Kxs són autoavaluables.

Les cinc caixes són: La kxa de comunicació, la kxa d’emocions, la kxa de mediació, la kxa metodologica, la kxa de tutoria.

És un material pensat per a l’alumnat de secundària, tot i que es poden adaptar algunes activitats per a primària.

Ho podeu trobar a l’Espai LIC : http://www.xtec.cat/lic/convivencia/cinc_caixes.html

Posted in CONVIVÈNCIA, INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL, RECURSOS, TUTORIA I ORIENTACIÓ | Leave a comment

KITSCAIXA VALORS

KITSCAIXAkitscaixa_ca VALORS és un nou recurs educatiu desenvolupat per l’Obra Social “la Caixa” i adreçat als mestres i als alumnes de primària (especialment de 8 a 12 anys) amb la voluntat de reforçar des de l’escola els valors ètics i el compromís social.

Cada kit conté materials fàcils d’utilitzar, polivalents i atractius, que permeten plantejar diverses qüestions relacionades amb el coneixement d’un mateix i la relació amb els altres.

A partir de l’autoestima i del reconeixement de les nostres qualitats, del domini de les capacitats i emocions pròpies, podem aprendre a respectar les normes i valorar la diversitat, ser tolerants i preocupar-nos pels altres, dialogar i comprometre’ns.

Aquest material està disponible, en  préstec, al CRP de Sant Boi.

Posted in CONVIVÈNCIA, INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL, RECURSOS, TUTORIA I ORIENTACIÓ | Leave a comment

IX JORNADES DE LLENGÜES ESTRANGERES A GIRONA: DEL 25 AL 27 DE NOVEMBRE DE 2010

Girona, del 25 al 27 de novembre de 2010
titol
Fa quinze anys vam iniciar una aventura, en aquell moment, singular: organitzar unes jornades pedagògiques de llengües estrangeres. Unes jornades on la teoria i la pràctica confluïssin per fer camí plegades; unes jornades on el professorat especialista de les diferents llengües estrangeres que s’ensenyaven en els centres educatius no universitaris poguessin compartir llurs experiències; unes jornades on institucions, entitats i editorials dedicades a l’àmbit de les llengües trobessin un espai idoni on poder mostrar la seva oferta.

Poc a poc les jornades han anat creixent i ho han fet en diferents sentits. Hem vist com a l’anglès i el francès – les dues llengües estrangeres amb les que vam començar- s’hi afegien l’alemany i l’italià, més endavant el rus, i més recent en el temps, l’àrab. La franja d’edat de l’alumnat que aprèn llengua estrangera s’ha obert per baix, arribant a les aules de parvulari. Els darrers anys, les Jornades no s’adrecen només als especialistes, el professorat de matèries no lingüístiques també hi troba el seu espai a través del CLIL – els d’anglès – o l’EMILE – els de francès. Les TIC han esdevingut una eina imprescindible a les nostres aules de llengües. Etc.

Aquests canvis, modificacions, adaptacions dels enfocaments didàctics, … ens han de servir per a millorar la nostra gestió de l’aula i, sobretot, ens han d’ajudar a aconseguir que el nostre alumnat obtingui més bons resultats, que sigui capaç d’emprar les llengües com a veritables instruments de comunicació, que pugui estudiar, crear, innovar, viatjar, i més endavant, treballar en diferents llengües, en definitiva que la llengua no sigui un obstacle o una barrera ans bé una eina d’apropament a l’altre.

La postal de Girona que ens ha fet Laura Portas per aquesta 9a edició de les Jornades pedagògiques de llengües estrangeres de les comarques de Girona ens situa en un lloc concret, la ciutat de Girona. Girona, ciutat educadora.

Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGÜES ESTRANGERES, RECURSOS | Leave a comment

RECURSOS PER TREBALLAR A L’AULA EL PROJECTE DE CONVIVÈNCIA. PER A EDUCACIÓ INFANTIL, PRIMÀRIA I SECUNDÀRIA.

caprcalera_convivenciaS’ha elaborat un material molt extens, divers, variat i complet anomenat Caixes de Convivència per a Educació Infantil, Primària i Secundària, on es proposen un munt d’activitats participatives, reflexives i engrescadores al voltant de tots els temes: Acollida, Coeducació, Competència Social, Comunicació, Cultura de la Pau, Inclusió, Mediació Símbols Identitaris… per poder treballar a l’aula de manera col.laborativa i en grup a partir de fitxes, carpetes d’audio i de video….etc.

caratula_kxsA més, també es pot accedir al lloc web http://www.xtec.cat/lic/convivencia/cinc_caixes.html per obtenir tots els materials de les 5KS.

Les KITS CAIXES VALORS es poden demanar en préstec a tots els SE. El SE Baix Llobregat 3 a Sant Boi de llobregat les té a disposició dels Centres de la zona.kits

Altres activitats les podeu trobar a:Projecte de convivència. XTEC<LIC<Projecte de Convivència< Recursos
http://www.slideshare.net/guestab6da2/recursos-convivncia-a-lespai-lic.

El Document Marc del Projecte de Convivència s’ha actualitzat: S’han refet totalment els temes de Comunicació, Educació Antiracista (que substitueix a Símbols Identitaris) i Educació per la Pau. A més s’han adequat els temes de Conflictes lleus i greus. http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Home/Arees_actuacio/innovacio_educativa/Pla%20de%20convivencia/doc_marc_projecte_convivencia.pdf
Aquestes actualitzacions estan disponibles des del mes de setembre a l’Aplicatiu Informàtic.
http://aplitic.xtec.cat/pls/apex/f?p=2008007:1
L’actualització de la pàgina XTEC 2.0 està en fase d’acceptació, quan estigui la plataforma en fase de publicació serà visible per a tothom i es podrà accedir a totes les novetats.
El Departament de Justícia va presentar El llibre Blanc de la Mediació a Catalunya:
http://www.llibreblancmediacio.com/phpfiles/public/llibreBlancDownloadCounter.php
El capítol 8 (pàg. 437 a 516) tracta sobre la mediació escolar: El procés històric i formatiu del Programa, la tasca que es fa des de l’USCE i l’anàlisi de les enquestes d’alguns dels Instituts que formen part del Programa.

Posted in AULA D'ACOLLIDA, AULA ORDINÀRIA, CONVIVÈNCIA, INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL, RECURSOS, TUTORIA I ORIENTACIÓ | Leave a comment

CONCURS POLYGLOT

banner_polyglotFins el 15 de desembre, el jovent d’arreu del món entre 18 i 35 anys està convidat a presentar vídeos sobre el multilingüisme i la seva repercussió a la nova generació europea, en el Concurs Polyglot.

Els videos han de durar com a màxim 5 minutos i estar emmarcats en una d’aquestes categories:
– Video-retrat (documentals sobre “El meu multilingüisme”)
– Video-poemes (ficcions sobre “La llengua en la què somio”)

+Bases del concurs
+Més informació sobre concursos europeus de llengües

Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGÜES ESTRANGERES, PREMIS I CONCURSOS | Leave a comment

NOVETATS PORTAL ESPURNA

images2Novetats per millorar-ne el contingut i l’operativitat. Millora també del Disseny dels portals i la seva accessibilitat. També s’ha endegat un procés de reestructuració i de renovació dels continguts, per tal de tenir més presència en l’educació primària i esdevenir un referent en l’ús didàctic de les TIC en l’atenció a la diversitat dels col·lectius d’alumnat amb dificultats d’adaptació als currículums estandarditzats. images-2

Els membres de la comunitat Espurn@ conviden a tots els docents a integrar alguns d’aquests materials en la  pràctica d’aula i a fer-los avinents les crítiques i els suggeriments.

Hi ha la III Jornada d’experiències d’aprofitament dels materials Espurna a l’aula. Se celebrarà el dissabte 19 de febrer a Manresa. Es poden presentar les activitats i compartir-les amb la resta de participants. Per tal de confegir el programa i organitzar les intervencions, s’ha d’omplir la fitxa adjunta i trameta-la a info@espurna.cat abans del proper 10 de desembre.

Posted in AULA D'ACOLLIDA, AULA ORDINÀRIA, BUTLLETINS ON LINE, CIÈNCIES NATURALS (EXPERIMENTALS), CIÈNCIES SOCIALS, CURSOS I CONFERÈNCIES, INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL, LLENGUA CATALANA, RECURSOS, TUTORIA I ORIENTACIÓ | Leave a comment

VI JORNADA D’EDUCACIÓ I TELECOMUNICACIÓ

6jornada

VI Jornada conjuntament amb l’ICE de la UABEDUCARED posa a disposició dels participants els avenços en les línies de treball actual d’iEARN-Pangea, especialment en allò que pot contribuir al canvi educatiu al nostre país: Investigació – Innovació, Formació, Creació de Recursos Digitals de qualitat per a l’aprenentatge i promoció del canvi educatiu a partir de pràctiques innovadores a l’aula. Dia 11 de desembre de 2010. Lloc: Casa de la Convalescència de l’Hospital de Sant Pau (Barcelona). Plenari Col.laboratiu: Objectiu: Fomentar la reflexió i la discussió sobre com són els recursos digitals realment valuosos i quina és la millor manera d’utilitzar-los a l’aula aprofitant les conclusions d’aquest estudi. Tallers: Usar la tecnologia per aprendre: Usos didàctics dels codis QR (franja 1 i 2) Petit taller on s’explicarà que són els Codis QR i que ens poden aportar dins l’ensenyament.  Aprendrem a llegir codis QR amb algunes aplicacions per mòbil i crearem el nostre propi codi veient els diversos tipus que podem generar. Coneixerem també diferents exemples d’aplicacions dins les aules i finalment intentarem generar un petita activitat a través d’aquests codis. Continguts LAMS: sistemes de gestió d’activitats d’aprenentatge (franja 1 i 2) LAMS és una eina informàtica que va una mica més enllà de crear activitats per a resoldre en xarxa: ens permet crear seqüències d’activitats basades en el treball col·laboratiu. LAMS facilita que es pugui guiar l’aprenentatge dels alumnes a més a més de fer-ne el seguiment. En aquest taller, ens proposem presentar-vos una seqüència prèviament elaborada tot veient com en podem fer el seguiment i possibles modificacions, al mateix temps que descobrim les possibilitats dels diferents tipus d’activitats que ens presenta l’eina. Dispositius mòbils i realitat augmentada en el món educatiu (franja 1 i 2) Taller pràctic on es mostraran diferents usos que pot donar la realitat augmentada en el món de l’educació, tant des de l’ordinador com des del mòbil. A més es mostraran els passos a seguir perquè cadascú pugui crear fàcilment aquest tipus d’experiències. És molt recomanable portar un portàtil amb càmera web. Recomanacions prèvies al Taller. Itineraris educatius amb GPS (franja 1 i 2) Us proposem utilitzar aquesta eina per aprendre el seu funcionament bàsic i la seva utilització amb alumnes. Farem un tast fent estudi de l’entorn, de manera pràctica i divertida, tal i com es fa en la proposta de treball telemàtic del Projecte GeocatingAplicacions educatives del MICROBLOGING i núvols de TAGS (franja 1 i 2) Un recorregut a les diferents aplicacions més populars basades en l’ús del microblogging, sobretot en la xarxa Twitter  però posant l’accent en el vessant educatiu: possibilitats, exemples dús, tunejat, aplicacions derivades útils, etc& Seria, per tant, convenient que els participants ja tinguin un compte a Twitter per poder practicar durant el taller. En la mesura del possible, però, també farem una ullada  a diversos projectes que utilitzin aquestes eines (no només Twitter), així com un recorregut per altres alternatives que poden semblar interessants. Stop Motion (franja 1 i 2) El taller pretén orientar als i les docents sobre com ensenyar a l’alumnat a produir textos audiovisuals, aplicant la tecnologia Stop Motion i mostrant experiències educatives que puguin servir de referència. Ens proposem descriure com treballar a l’escola el llenguatge de les imatges i com orientar al nostre alumnat per què aprengui a crear les seves composicions audiovisuals. Recomanacions prèvies al Taller. EDUWIKI: Creem coneixement compartit (franja 1) L’Eduwiki és una enciclopèdia virtual feta pels nens i per a ells. En el taller sobre l’eduwiki veurem les possibilitats didàctiques que ens ofereix l’eduwiki quan treballem amb els alumnes, coneixerem el seu funcionament i característiques i farem una aproximació als recursos web 2.0 que podem utilitzar per transmetre continguts i coneixements. Improving second language oral skills through Cooperative International Projects (franja 1) Several international projects coordinated by iEARN-Pangea and iEARN-UK allow students from different countries to communicate with each other through the production of audio and video podcasts and share them in a blog. The aim of these collaborative projects is to help students not only to exchange their ideas about a topic but to improve their second language. This workshop will count with the presence of Cheryl Morgan, iEARN-UK coordinator and will be done in easy English.ELLUMINATE, eina per a la comunicació cooperativa (franja 2) En aquest taller aprendrem a utilitzar Elluminate, una eina de comunicació virtual que facilita la comunicació sincrònica entre els participants a diferents projectes. Aquesta eina no tan sols permet la cooperació virtual entre alumnes i/o professors de diferents escoles de tot el món sinó que permet que aquests alumnes i/o professors comparteixin presentacions o planes web entre d’altres eines. Ús didàctic dels entorns 3D a l’aula (franja 2) El Taller consistirà en iniciar-se dins aquest entorn de SL: aparença, grups, utilització del xat i de la veu com a eina potent de comunicació, construcció, iniciació als scripts, animacions i sculpts. Per poder aprofitar correctament les possibilitats del taller caldria que tots els participants us creéssiu un avatar a Second Life i ens escriviu donant-nos el vostre nom d’usuari per convidar-vos a l’espai virtual i l’instal·léssiu al vostre portàtil el programa visualitzador.

Posted in AULA D'ACOLLIDA, AULA ORDINÀRIA, CIÈNCIES NATURALS (EXPERIMENTALS), CIÈNCIES SOCIALS, CURSOS I CONFERÈNCIES, RECURSOS | Leave a comment

SEMINARI DE COMPETÈNCIES COMUNICATIVES PER A PROFESSORS DE CIÈNCIES SOCIALS I CIÈNCIES NATURALS (A SANT BOI I A CORNELLÀ)

images1Els Seminaris de Competències comunicatives en Ciències socials i Ciències naturals i/o experimentals adreçats als professors de secundària d’aquestes àrees se celebraran entre els mesos de gener i abril de l’any 2011, els dimecres a la tarda, als Serveis Educatius de Sant Boi (Socials) i Cornellà (Naturals) .

Més informació al cercador d’activitats de l’aplicatiu de formació de la XTEC entrant el codi de les activitats

300035055 La competència lingüística en l’àrea de les ciències socials.
300036055
La competència lingüística en les àrees de naturals i d’experimentals.
Des d’aquest espai també es pot tramitar la inscripció al curs, la qual restarà oberta fins al proper 17 de desembre.

Posted in ACTIVITATS A SANT BOI, AULA D'ACOLLIDA, AULA ORDINÀRIA, CURSOS I CONFERÈNCIES, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

CIÈNCIA DIVERTIDA

educacion_2És una empresa líder en activitats d’Educació i Entreteniment Infantil. Compta amb una metodologia exclusiva que afavoreix la motivació, l’autoestima i la integració dels nens i nenes, i els ajuda a entendre millor les matèries de ciències. Tanmateix els prepara per afrontar el seu futur professional: http://www.funscience.net/catalunya brb33 Tots els serveis poden ser prestats en diferents idiomes CATALÀ, CASTELLÀ, ANGLÈS, FRANCÈS,ALEMANY… Això suposa, tenint en compte que totes les activitats són participatives i experimentals, que els participants gaudiran d’una autèntica classe pràctica en llengua estrangera. Els nens i nenes   aprenen sense adonar-se mentrestant involucren els seus sentits en les activitats : es mouen, es mullen, proven sabors, fan experiments de tacte, olfacte, jocs d?efectes òptics? …brb31

Activitats d?Educació :

Tallers en l’Aula

Activitats extraescolars

Colònies , casals i Campaments

Serveis d?Entreteniment i Diversió

Espectacles Formatius

Esdeveniments culturals

Festa d?aniversari i comunió

Colònies, casals i Campaments

Activitats en Centres Comercials

Posted in AULA D'ACOLLIDA, AULA ORDINÀRIA, LLENGÜES ESTRANGERES, RECURSOS | Leave a comment

RECURSOS ESPECÍFICS PER A LES LLENGÜES

logode1

sdl2

http://phobos.xtec.cat/pluriling/recursos.html

En aquest enllç entrareu al web del SERVEI DE LLENGÜES del Departament i entre molts d’altres materials i informacions podreu tenir accés a RECURSOS ESPECÍFICS PER A LES LLENGÜES.

Del.icio.us del Servei de Llengües

Espai del Servei de Llengües on podeu trobar informació sobre temes diversos que van des del multiculturalisme fins l’ ensenyament i aprenentatge de les llengües, l’ ús de les TIC, eines de la Web 2.0, materials ja elaborats, exemples de bones pràctiques …

Recull de materials del CRLE.

Recull d’enllaços i recursos útils per a l’ensenyament i aprenentatge de les llengües, de l’antic Centre de Recursos de Llengües Estrangeres (CRLE) .

Escola Oberta: Llengües estrangeres

Recursos i materials per a l’ensenyament i l’aprenentatge de llengües estrangeres.

cursos_mitopencourseware2MitoOpenCourseWare, entorn de formació del Massachusetts Isntitute of Technology amb cursos on-line de lliure accés en anglès (amb traducció al castellà, portugués, xines o thai, entre d’altres) que permet baixar i utilitzar els materials, les activitats i els fulls de treball. L’ample ventall de temes i disciplines el converteix en un espai científic d’utilitat per a les metodologies integrades AICLE (CLIL).

Posted in AULA D'ACOLLIDA, AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA, LLENGÜES ESTRANGERES, RECURSOS | Leave a comment

ENSENYAMENT DE LES CIÈNCIES

0003

Competència científica i lectora a secundària.

L’ÚS DELS TEXTOS A LES CLASSES DE CIÈNICES

Rosa Sensat acaba de publicar aquest nou Dossier, fruit del treball del col·lectiu LIEC (Llenguatge i Ensenyament de les Ciències) i l’UAB.

Són vint-i-cinc propstes al voltant de la competència lectora, preparades per a portar-le a la pràctica a l’aula.

Anàlisi de documents científics, habilitats lectores implicades en la seva comprensió; recerca i organització de la informació científica provinent de diferents fonts; formulació de preguntes, aplicació del coneixement científic i anàlisi crítica. Tot, amb propostes de treball i material per als alumnes. A cada proposta, objectius, descripció de l’activitat i reflexions sobrel’aplicació;  taules, esquemes i documents a partir dels quals s’organitza la proposta.

“La capacitat d’utilitzar el coneixement científic per identificar preguntes i obtenir conclusions a partir de proves, amb la finalitat de comprendre i ajudar a prendre decisions sobre el món natural i els canvis que l’activitat humana hi produeix” (defició de competència científica, OCDE-PISA 2000)

“La comprensió, la utilització i la reflexió a partir de textos escrits amb la finalitat d’assolir els objectius propis, desenvolupar el coneixement i el potencial personal, i participar en la societat. “(OCDE-PISA, 2000).

Posted in AULA D'ACOLLIDA, AULA ORDINÀRIA, CIÈNCIES NATURALS (EXPERIMENTALS), RECURSOS | Leave a comment

LLIBRE DE DIDACTICA DE L’ORTOGRAFIA I VIDEO-CURS -gratuït on-line-

0002Un llibre sobre didàctica de l’ORTOGRAFIA basat en la PNL, programació neurolingüística, una branca aplicada de la psicologia. Es tracta d’una metodologia innovadora que permet reduir les faltes ortogràfiques de l’alumnat entre un 50 i un 80% en un trimestre, aproximadament, i que tota la feina ortogràfica posterior sigui molt més útil.
En CATALÀ: http://www.scribd.com/doc/30966900/Bona-Ortografia-Docents-CAT

En ESPANYOL: http://www.scribd.com/doc/30968063/Buena-Ortografia-Docentes


Els dos llibres estan en PDF GRATUÏT i lliures de drets d’autoria: es poden fotocopiar, reenviar, penjar a web… sense problemes legals amb l’SGAE.


Es poden trobar en català i castellà al web de BOIRA EDITORIAL www.boiraeditorial.com.

També es pot consultar un breu VÍDEO-CURS GRATUÏT de 14 minut per a docents sobre ORTOGRAFIA i la seva didàctica.
En CATALÀ: http://bonaortografia.blogspot.com/
En ESPANYOL: http://buenaortografiasinesfuerzo.blogspot.com

Posted in AULA D'ACOLLIDA, AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

LLIBRE SOBRE FRACÀS ESCOLAR -gratuït on-line-

0001

Un llibre breu sobre el FRACÀS ESCOLAR  que tracta el tema de la coeducació, el gènere i el fracàs escolar. Es pot consultar gratuïtament on-line:

En CATALÀ: http://www.scribd.com/doc/30967044/Fracas-Cat


En ESPANYOL: http://www.scribd.com/doc/30968239/Fracas-Esp
0001

Posted in AULA D'ACOLLIDA, AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

Material (de Geografia) multilingüe per a l’aprenentatge del català aplicat al currículum (10-14)

pi_logoeditPresentació de la guia ‘Viure a Catalunya. Aprenem català des de l’urdú’. La Secretaria per a la Immigració i la Secretaria de Política Lingüística presentaran el proper 10 de novembre la cinquena guia de la col·lecció “Aprenem a parlar des de…”, promoguda per ambdós organismes. L’objectiu és facilitar el coneixement del català entre les persones d’origen estranger que viuen a Catalunya, en aquest cas les persones de parla urdú. Organitza: Secretaria per a la Immigració. Data i hora: 10 de novembre de 2010, a les 11:00 hores. Lloc: Espai Llengua i Cultura del CPNL a Ciutat Vella. C/ Avinyó, 52. Barcelona. geografia_punt_intercanvi

Aquesta és la darrera publicació del Projecte Educar en la Diversitat, Geografia 1. Es tracta d’un llibre multilingüe adreçat a nois i noies de 10 a 14 anys d’origen estranger el qual està pensat per l’aprenentatge del català a través del l’àrea curricular de Geografia. És útil per a l’alumnat d’últim cicle de primària i per l’alumnat d’ESO.   Consta de 6 temes estructurats en unitats. Cada unitat treballa les competències bàsiques i es complementa amb un mapa conceptual i il·lustracions. Al final de cada tema té activitats de comprensió. El llibre Geografia 1 es complementa amb un índex alfabètic de conceptes bàsics. La metodologia emprada també el fa adequat per aquell alumnat que, tot i haver nascut aquí, té dificultats d’aprenentatge, ja que la informació en català està treballada amb vocabulari sezill i concís. El material ja està penjat a l’Espai LIC del Departament. Per a més informació: Punt d’Intercanvi www.puntintercanvi.org

Posted in AULA D'ACOLLIDA, CONVIVÈNCIA, INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL, LLENGUA CATALANA, RECURSOS, TUTORIA I ORIENTACIÓ | Leave a comment

Presentació de la guia ‘Viure a Catalunya. Aprenem català des de l’urdú’

La Secretaria per a la Immigració i la Secretaria de Política Lingüística presentaran el proper 10 de novembre la cinquena guia de la col·lecció “Aprenem a parlar des de…”, promoguda per ambdós organismes. L’objectiu és facilitar el coneixement del català entre les persones d’origen estranger que viuen a Catalunya, en aquest cas les persones de parla urdú.

Organitza: Secretaria per a la Immigració
Data i hora: 10 de novembre de 2010, a les 11:00 hores
Lloc: Espai Llengua i Cultura del CPNL a Ciutat Vella. C/ Avinyó, 52. Barcelona


Posted in AULA D'ACOLLIDA, CONVIVÈNCIA, INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL, LLENGUA CATALANA, RECURSOS, TUTORIA I ORIENTACIÓ | Leave a comment

VIDEO EXPLICATIU DE LA “BIBLIOTECA I L’ESCOLA”

Ja es pot accedir lliurement al vídeo "La biblioteca i l'escola"
http://www.ub.edu/ubtv/ubtv_veurereg.cgi?G_CODI=01119&G_USCODI=9040&G_LLISTA=cerca
Posted in TUTORIA I ORIENTACIÓ | Leave a comment

GUIES DIDÀCTIQUES DE PEL.LÍCULES PER TREBALLAR A L’AULA A TOTS ELS NIVELLS

cinema

El CRP de Sant Cugat del Vallès  ofereix un recull de guies didàctiques de pel·lícules per treballar a l’aula a tots els nivells educatius. Són pel·lícules que es poden trobar amb facilitat a tots els CRP dels diferents SE. S’agrupen en les següents temàtiques: 1. Cinema i valors. 2. Cinema i coeducació3. cinema i cultures 4. Cinema i literatura 5. Cinema i medi ambient hist6. Cinema i salut, sexualitat, ed. emocional 7. Cinema i història sex8. Cinema infantil. Podeu accedir als materials que trobareu aquí http://www.xtec.es/serveis/crp/a8930040/guiesdidactiquescinema.htm

Posted in AULA D'ACOLLIDA, AULA ORDINÀRIA, CONVIVÈNCIA, INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL, RECURSOS, TUTORIA I ORIENTACIÓ | Leave a comment

XVI CONCURS EL GUST PER LA LECTURA 2010-2011

concurs_gust_10_11Per a Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat: El Servei d’Immersió i Ús de la Llengua convoca el XVI Concurs El Gust per la Lectura, basat en la lectura i treball de les obres, i els dossiers didàctics corresponents, tractades en el seminari de formació que ha seguit el professorat durant el curs 2009-2010. En aquesta edició hi ha 4 categories diferents (A, B, C i D), d’acord amb les agrupacions de nivells educatius de l’alumnat participant. En cada categoria es podrà participar únicament en les obres i dossiers que s’especifiquen. Les categories i dossiers són els següents: Categoria A. Alumnat de cicle mitjà d’educació primària:

  • Christine Nöstlinger: Frederica, La Pèl-Roja
  • Vicent Berenguer: La Llegenda del drac i la princesa
  • Josep Vallverdú: Rovelló, artista de circ i Rovelló
  • El banquet imaginari (Una mà de contes)
  • El barret màgic (Una mà de contes)
  • Categoria B. Alumnat de cicle superior d’educació primària

  • Christine Nöstlinger: Konrad, El nen que va sortir d’una llauna de conserves
  • Carles Cervelló: Bruixes!
  • Josep Vallverdú: Rovelló
  • El Llum (Una mà de contes)
  • Categoria C. Alumnat d’educació secundària obligatòria

  • NOVEL·LA DE DETECTIUS
  • Arthur Conan Doyle: El gos dels Baskerville i
  • Agatha Christie: Deu negrets
  • AMB ULLS DE DONA
  • Gemma Pasqual: L’últim vaixell,
  • Anna Tortajada: Nahid, la meva germana afganesa i
  • Maria Mercè Roca: Temps de perdre
  • JOSEP VALLVERDÚ
  • El fill de la pluja d’or i
  • El testament de John Silver
  • Categoria D: Batxillerat:

  • Joan Maragall: Visions & Cants
  • Per a l’alumnat d’educació primària, s’estableix una única modalitat de treball en grup. Per a l’alumnat d’educació secundària obligatòria, la modalitat de treball, individual o de grup, depèn de cada dossier.Per a l’alumnat de batxillerat, s’estableix una modalitat individual i una altra de grup. Independentment de la modalitat de treball escollida, l’obra i/o dossier s’ha de treballar amb tot el grup classe.
  • Inscripció: De l’1 d’octubre fins al 15 de novembrede 2010

    Bases del concurs

    Dossiers didàctics

    Activitats per als participants
    Amb l’objectiu d’incentivar la participació de l’alumnat i del professorat en el concurs, i de correspondre a l’esforç que això representa, el Servei d’Immersió i Ús de la Llengua oferirà als grups d’alumnes participants una sèrie d’activitats relacionades amb les obres que treballaran.
    Més endavant podreu trobar en aquesta mateixa pàgina informació sobre l’oferta d’activitats i com demanar-les.

    Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA, PREMIS I CONCURSOS, RECURSOS | Leave a comment

    INTERCANVIS ESCOLARS: RUTES LITERÀRIES

    rutes11S’ha publicat la convocatòria d’ajuts per participar al
    programa de cooperació territorial “RUTAS LITERARIAS”, que convoca
    anualment el Ministeri d’Educació en col·laboració amb les Comunitats
    Autònomes. http://www.boe.es/boe/dias/2010/10/22/pdfs/BOE-A-2010-16123.pdfEl formulari d’inscripció és accessible per via
    telemàtica a través de la seu electrònica del Ministeri d’Educació https://sede.educacion.gob.esPresentació de sol·licituds fins al 15 de novembre de 2010.Podeu trobar més informació a http://www.xtec.cat/lic/intro/intercanvi_rutes.htm

    “Rutas Literarias” és un programa d’àmbit estatal,
    que té per objectiu complementar la formació a l’aula amb la realització
    d’un itinerari que gira a l’entorn d’un llibre, un personatge o un
    autor rellevant. Mitjançant aquest itinerari l’alumnat amplia el
    coneixement de la riquesa natural i cultural de les diferents comunitats
    autònomes, fomenta l’hàbit lector i reforça les matèries que expressen
    la diversitat cultural i lingüística de l’Estat. http://www.xtec.cat/lic/intro/intercanvi_rutes.htm

    Amb aquests objectius, el Ministeri d’Educació, Política Social
    i Esport va crear una convocatòria d’ajudes per la qual alumnes de 3r
    i 4t d’educació secundària procedents de Catalunya fan una ruta
    literària organitzada pel Departament d’Educació d’una altra Comunitat
    Autònoma,
    i alumnes procedents d’altres comunitats participen a la ruta literària organitzada pel Departament d’Educació.

    Cada any, conjuntament amb la convocatòria d’ajudes, es publica
    el catàleg de rutes. Els centres que vulguin participar-hi han
    d’elaborar un projecte de participació d’acord amb les orientacions
    generals de la convocatòria, constituir un grup format per 24 alumnes i
    dos/dues professors/es i presentar la sol·licitudal Departament
    d’Educació. RESOLUCIÓN de 6 de octubre de 2010,
    de la Secretaría de Estado de Educación y Formación Profesional, por la
    que se convocan ayudas para participar en el programa de cooperación
    territorial «Rutas Literarias» durante el curso 2010-2011.

     

    Posted in AULA ORDINÀRIA, BEQUES I AJUTS, RECURSOS | Leave a comment

    MATERIALS SOBRE LLENGÜES REDITATS DE LES EDICIONS OCTAEDRO

    fetch-3Atès que durant el curs passat molts docents van demanar  publicacions fetes pel GRUP GELA que ja estaven exhaurides, finalment les Ediciones Octaedro han acceptat distribuir els Quaderns de Primària i Secundària de la Carpeta  de la Diversitat Lingüística a les llibreries Abacus.

    D’altra banda, tant la Guia didàctica del Quadern ESO, com el llibre de la Gimcana de les llengües, ara es poden descarregar gratuïtament de la pàgina web del GELA:

    http://www.gela.cat. En trobareu els enllaços a l’apartat Publicacions.

     Pel que fa a les exposicions “Les llengües a  Catalunya” i “Dungun” han estsat substituïdes per la nova exposició “Les llengües dels catalans”, que  es poden demanar al CIEMEN i, si es desitja, es poden  sol·licitar les activitats didàctiques associades.fetch-2fetch

    45

    Posted in AULA D'ACOLLIDA, AULA ORDINÀRIA, INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL, LLENGUA CATALANA, RECURSOS, TUTORIA I ORIENTACIÓ | Leave a comment

    MATERIALS D’ORTOGRAFIA CASTELLANA PER A PRIMÀRIA

    cap1141 http://www.edu365.cat/primaria/muds/castella/ortografiate/index.htm

    Posted in AULA ORDINÀRIA, RECURSOS | Leave a comment

    CONCURS: II EDICIÓ 2010-20011. SOM CATALUNYA. PAÍS DE CONVIVÈNCIA

    images1La participació és oberta a l’alumnat i al professorat de centres educatius de Catalunya que, en funció de la categoria en la qual participin, estiguin en algun dels supòsits següents: El català és la llengua vehicular dels treballs tot i que es valoraran les aportacions en d’altres llengües. Els continguts i les característiques dels treballs s’han d’adequar al que s’estableix per a cada categoria i modalitat, tal i com segueix: Categoria A. Alumnat de cicle superior d’educació primària (5è i 6è curs). Modalitats: A.1 Dibuix o pintura. Consisteix en l’elaboració d’un dibuix o pintura que expressi un moment viscut amb un amic o una amiga d’origen diferent al de l’alumne/a (originals en suport rígid i configuració vertical de 23,4 cm d’amplada x 23,6 cm d’alçada). A.2 Narració o poesia. consisteix en l’elaboració d’una narració o poesia que expressi una experiència viscuda amb un amic o una amiga d’origen diferent al de l’alumne/a (Arial 12, d’un màxim de 2.500 caràcters amb espais). Categoria B. Alumnat d’educació secundària obligatòria (1r, 2n, 3r i 4t). Modalitats: B.1 Vídeo o power-point. Consisteix en l’elaboració d’un vídeo (durada 1-2 minuts) o d’un power-point (15-20 diapositives), que expressi el vincle d’amistat, d’aprenentatge i de coneixement mutu que els uneix a un amic o amiga d’origen diferent. B.2 Narració o poesia. Consisteix en l’elaboració d’una narració o poesia que expressi el vincle que els uneix a un amic o amiga d’origen diferent, així com el seu procés d’aprenentatge i de coneixement mutu (Arial 12, d’un màxim de 6.000 caràcters amb espais). Categoria C. Alumnat de batxillerat (1r i 2n) i de cicles formatius. Modalitats: C.1. Vídeo o power-point. Consisteix en l’elaboració d’un vídeo (durada 1-2 minuts) o d’un power-point (15-20 diapositives) que expressi el vincle d’amistat i de coneixement mutu que els uneix a amics i amigues d’orígens diferents. C.2. Narració o poesia. Consisteix en l’elaboració d’una narració o poesia que expressi el vincle que els uneix amb amics o amigues d’origen diferent, així com el seu procés d’aprenentatge i de coneixement mutu (Arial 12, d’un màxim de 6.000 caràcters amb espais). Categoria D. D.1. Vídeo o power-point. El/la professor/a explica mitjançant l’elaboració d’un vídeo (durada 1-2 minuts) o d’un power-point (quantitat 15-20 diapositives) com ha fomentat la interrelació i el procés d’aprenentatge i de coneixement mutu entre infants i joves d’orígens diferents. D.2. Narració o poesia. El/la professor/a explica mitjançant una narració o poesia com ha fomentat la interrelació i el procés d’aprenentatge i de coneixement mutu entre infants i joves d’orígens diferents (Arial 12, d’un màxim de 6.000 caràcters amb espais). MODALITATS: a) Alumnat de cicle superior d’educació primària (5è i 6è curs) b) Alumnat d’educació secundària obligatòria (1r, 2n, 3r i 4t) c) Alumnat de batxillerat (1r i 2n) i de cicles formatius d) Professorat de centres educatius de Catalunya. 

    Per a més informació: http://www20.gencat.cat/docs/dasc/03Ambits%20tematics/05Immigracio/09acciosensibilitzacio/01campanyes/Documents/bases_som_catalunya.pdf —

     

    Posted in AULA ORDINÀRIA, CONVIVÈNCIA, INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL, LLENGUA CATALANA, PREMIS I CONCURSOS, TUTORIA I ORIENTACIÓ | Leave a comment

    CURS: APRENDRE A COMUNICAR

    imagescawj8r0lESTRATÈGIES PER A UN ÚS LINGÜÍSTIC RESPONSABLE: 20 hores, del 8 al 22 de novembre. A la Sala Pi i Sunyer de 18:00 a 21:00 h. Professora: Rosa Calafat (Càtedra de l’UNESCO de Llengües i Educació-IEC). PROGRAMA a :  http://www.iec.cat/coneixement/documents/aprendre_a_comunicar_PROGRAMA.pdf.Justificació: La diversitat lingüística és complexa i la comunicació feta des del respecte a la diversitat encara ho és més. Aquest curs pretén incorporar eines i estratègies per fer front satisfactòriament a la discriminació que pateixen els parlants de llengües minorades. Objectius: Analitzar els motius i les raons de la discontinuïtat dels usos lingüístics (àmbits: ensenyament i mitjans de comunicació). Desenvolupar recursos individuals que capacitaran els assistents per a identificar, renciar i afrontar satisfactòriament les distintes situacions de conflicte lingüístic. Proporcionar coneixements i eines per a analitzar des d’una perspectiva psicolingüística els fenòmens de discriminació per usos lingüístics en relació amb els àmbits. Educar en el multilingüisme. Educar en l’ús conscient de la tria lingüística. Identificar els recursos didàctics que proporcionen els llibres de text i les noves tecnologies a l’hora d’educar en la diversitat, i d’explicar-la. Aprendre a fer front als prejudicis instal?lats. Destinataris: Professors d’ensenyament d’educació infantil, primària i secundària. Professionals de l’audiovisual, mitjans de comunicació en general. Preu: 35 euros. Per a més informació: catedra.unesco@iec.cat. Tel.  93 270 16 20 , ext. 107

    Posted in CURSOS I CONFERÈNCIES | Leave a comment

    GRUPS DE CONVERSA EN CATALÀ PER A PARES I MARES

    xerremA través del PROJECTE XERREM, coordinat per la Coordinadora d’Associats per la Llengua Catalana -CAL- hi ha la possibilitat de dinamitzar grups de conversa en català (per a pares i mares) . Tota la informació la trobareu a la pàgina del CAL:
    http://www.cal.cat/campanyes_i_projectes_detalle.aspx?id=2


    Posted in INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

    CURS TELEMÀTIC: EDUCACIÓ INTERCULTURAL

    matfor Fonaments teòrics i aplicació pràctica en el centre educatiu.

    Curs telemàtic adreçat a docents de primària i secundària. Té una doble finalitat, amb la clara intenció d’esdevenir una eina útil no només per a la reflexió sinó també per a la pràctica educativa quotidiana: per una banda, vol introduir el professorat en la perspectiva intercultural i en la seva aplicació educativa, a partir de l’anàlisi crítica de la nostra realitat social, entesa des de la complexitat. I d’altra banda, proposa l’elaboració d’un projecte final d’intervenció educativa o d’anàlisi i proposta de millora en l’organització escolar, des de la perspectiva de l’educació intercultural, a partir dels continguts treballats i de l’anàlisi de la realitat immediata del centre/aula. 

    http://apliedu.xtec.cat/wikiform/wikiexport/cursos/escola_inclusiva/deic/index

    Posted in CURSOS I CONFERÈNCIES | Leave a comment

    VOLTEM PEL MÓN. EDICIÓ 2010-2011

    • vpmInscripció(del 25 d’octubre al 14 de novembre)
    • Entrada a l’espai col·laboratiu (A partir del 14 de desembre, confirmada la inscripció)

    “Voltem pel món” és una activitat col·laborativa entre professorat i alumnat al voltant de competències transversals en general, especialment les comunicatives.A partir de la interpretació de textos audiovisuals i escrits, de diferents tipologies textuals, els alumnes fan activitats col·laboratives de comprensió, de construcció de textos, de recerca i elaboració d’informació, de coneixement de l’entorn.

  • L’aula virtual i les TIC s’utilitzen com a instruments d’accés a la informació i de construcció del coneixement, TAC. En aquesta edició s’inclouran també activitats plurilingües.

    La metodologia d’aprenentatge es basa en tècniques de treball per projectes, treball cooperatiu, treball en equip i en la construcció del coneixement. L’activitat va adreçada a l’alumnat nouvingut amb un nivell de llengua suficient per accedir a les activitats proposades i per ampliar-ne el contingut. Està previst fer dos grups, un de primària i un altre de secundària.

    En la presentació, el nois i les noies es donaran a conèixer i, en les etapes, faran diferents projectes amb una metodologia cooperativa. A través de l’aula virtual, de manera col·laborativa, s’anirà omplint un auca a partir de les activitats dels diferents grups.

    L’alumnat haurà d’utilitzar, com a base d’una part de les activitats, els textos escrits i orals del llibre MOSAIC de l’Editorial Castellnou.

  • Posted in AULA D'ACOLLIDA, AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA, PREMIS I CONCURSOS | Leave a comment

    PROPOSTA DIDÀCTICA DE L’ACNUR

    icojoemdicbrisa“Jo em dic Brisa, i tu? Itineraris sobre Refugi i Asil per a l’Educació Primària” és un recurs educatiu creat conjuntament pel Comitè Català de l’ACNUR i el Grup de Recerca MOSSA de la Universitat Autònoma de Barcelona i que s’adreça a nens i nenes de 6 a 12 anys.
    El recurs està estructurat a partir d’un relat il·lustrat que planteja el desenvolupament d’un conjunt d’activitats, totes elles adaptades als nous requeriments de la LOE i dels continguts de l’assignatura d’Educació per a la Ciutadania i els Drets Humans.
    Aquestes activitats s’articulen en sis quaderns d’activitats, disposen d’especificacions per a cada cicle educatiu, i compten amb una sèrie de materials lúdics i audiovisuals per implicar tot el centre escolar i les famílies. Tenen 100 motxilles amb el material per poder treballar la proposta. Les motxilles són gratuïtes i els primers 100 centres que ho demanin les tindran. El que es demana, amb el document de compromís, és que hi hagi un compromís de treballar-ho a l’aula. Si s’accepta, l’Escola s’ha d’encarregar de passar a recollir el material.
    En el procés de creació de “Jo em dic Brisa, i tu?” han participat quatre escoles com a centres pilot provant el recurs per poder-lo adaptar a les necessitats de docents i alumnes. Dins de la seva pàgina podreu visualitzar un vídeo on es fa una presentació i s’expliquen les seves principals finalitats educatives.
    A “Jo em dic Brisa, i tu?”  Hi trobareu: Un conte, “L’ametller no va poder fugir”, editat en paper i en versió reduïda en DVD. Sis quaderns d’activitats:
    • Quadern 1: Infants com tu i com jo
    • Quadern 2: Marxem, potser per no tornar?
    • Quadern 3: Fugim i arribem a…
    • Quadern 4: Refugiar-se, sobreviure, retornar…
    • Quadern 5: Els Drets de les persones
    • Quadern 6: Una, dues, tres… Acció!
    Un quadern d’eines per al professorat organitzat en tres parts:
    1ª Un conjunt d’orientacions i criteris sobre el recurs educatiu,
    el seu contingut i la seva relació amb la LOE i la LEC
    2ª Una proposta de recursos educatius complementaris.
    3ª Un glossari de termes fonamentals.
    Titelles de dit, dues capses, “Ca la Brisa” i “Ca la Lluïsa”, que contenen les famílies de les dues protagonistes.
    Sis objectes: Un mocador de coll taronja, un ós de joguina, una gorra vermella, un brodat de punt de creu, una capsa de llapis de colors i unes quantes ametlles. Sónels objectes més estimats dels protagonistes del conte.
    CD amb tot el contingut del recurs i la relació detallada dels vincles entre els quaderns d’activitats i els objectius i les competències bàsiques.

    Per consultar més informació i veure el video cliqueu a : http://www.reporteducacio.cat/?p=1315

    Posted in AULA ORDINÀRIA, INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL, TUTORIA I ORIENTACIÓ | Leave a comment

    COMPARTIR MATERIAL DIDÀCTIC PER A L’AULA

    imagesportada_consultaportada_aportaportada_cercaUna darrera novetat:  Aquest curs ha suposat el naixement de l’espai Alexandria, on tot el professorat de la XTEC pot compartir el material didàctic que elabori per a les seves classes en format de cursos de Moodle i de materials per a la PDI.  L’espai, tot i la seva jovenesa, compta ja amb més de 160 recursos de PDI i gairebé 70 cursos de Moodle de diferents nivells i matèries. La previsió és que iniciï el seu camí cap a la maduresa al llarg del curs, amb totes les contribucions que s’hi vagin agegint, en forma de materials, comentaris i valoracions.

    Seqüències didàctiques de 1r d’ESO. El Departament d’Educació està elaborant exemplificacions de seqüències didàctiques per a diferents àrees de 1r d’ESO, en format de cursos de moodle que es posaran a disposició del professorat a través del portal de recursos Alexandria. De moment, la primera seqüència didàctica correspon a Llengua catalana i literatura.

    Posted in AULA ORDINÀRIA, COMPARTIR EXPERIÈNCIES D'AULA, LLENGUA CATALANA, LLENGÜES ESTRANGERES, RECURSOS | Leave a comment

    INTERCULTURALITAT DE LES ÀREES DEL CURRÍCULUM

    images_data1INSERIR LA INERCULTURALITAT EN TOTES I CADASCUNA E LES ÀREES CURRICULARS per S’han elaborat orientacions didàctiques i materials per a un desenvolupament intercultural del currículum a les següents àrees: Educació per a la ciutadania, Llengua catalana, Treball de síntesis, Producció artística contemporània, Matemàtiques, Ciències Naturals i Ciències Socials. OBJECTIUS:- Impulsar la interculturalitat en els Centres a través de la formulació d’objectius principals en el PEC.
    – Inserir l’educació intercultural en tots els centres educatius, a través de la seva incorporació, de manera transversal, a les àrees del currículum.
    – Elaborar orientacions per a un desenvolupament intercultural del currículum a les diferents àrees.
    – Elaborar d’orientacions didàctiques i materials per a la introducció de l’Educació Intercultural a les diferents àrees.

    Posted in AULA D'ACOLLIDA, AULA ORDINÀRIA, INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL, RECURSOS, TUTORIA I ORIENTACIÓ | Leave a comment

    DE L’AULA D’ACOLLIDA A L’AULA ORDINÀRIA

    images_dataOrientacions per a la transició A partir de la detecció del funcionament de les aules d’acollida als instituts, s’intenten posar en relleu -en forma d’orientacions- aquelles pràctiques i dinàmiques que poden facilitar una millor escolarització de l’alumnat estranger als centres de secundària, posant especial atenció als 521processos de transició de l’aula d’acollida a l’aula ordinària. Els autors destaquen aquells punts o factors que creuen que poden ajudar els centres educatius a reformular o afiançar la seva tasca vers l’alumnat estranger present a les seves aules. Ofereixen unes reflexions realistes que busquen l’equilibri entre el que seria desitjable i el que els centres educatius poden assolir i assumir. Podreu trobar l’informe a la carpeta Acollida/ Eines o bé descarregar-lo directament clicant la imatge

    Posted in AULA D'ACOLLIDA, AULA ORDINÀRIA | Leave a comment

    SEMINARIS FORMACIÓ PER A CENTRES AMB PIL

    Els seminaris complementaris de Formació que s’ofereixen aquest any en el territori especialment adreçats als docents del centres vinculats al PIL  són:

    1.- La Cançó Improvisada: CODI ACTIVITAT: 3000240555. INSCRIPCIÓ: 06/09/2010 – 21/09/2010. HORARI: de 17:30h a 19:30h. CALENDARI: 20/10/2010 al 1/12/2010 ( 15 hores – 5 sessions ). LLOC: INSITUT GABRIELA MISTRAL (Sant Vicenç dels Horts). c/. Osca, 95-105

    2.- Lectura en Veu Alta: CODI ACTIVITAT: 3000260555. INSCRIPCIÓ: 06/09/2010 – 21/09/2010. CALENDARI: Del 5/10/2010 al 30/11/2011 ( 15 hores – 5 sessions ). LLOC: INS Esteve Terradas i Illa c. Bonavista, s/n ( Cornellà de Llobregat ).

    3.- Taller de Llengua Oral: CODI ACTIVITAT: 3000110555. INSCRIPCIÓ: Fins al 30 de setembre. HORARI: de 17:30 a 19:30 CALENDARI: gener-maig 2011. LLOC: INS Camps Blancs (Sant Boi de Llobregat).

    Posted in CURSOS I CONFERÈNCIES | Leave a comment

    MAPA LITERARI CATALÀ 2.0. TEXTOS DE LITERATURA CATALANA A TRAVÉS DE GOOGLE.DOCS

    mapaliterari_ghttp://www.mapaliterari.cat/

    mapa_literari_catalaEl Mapa Literari Català (MLC) 2.0 és una aplicació web basada en Google Maps que permet consultar diferents punts de la geografia mundial amb textos de la literatura catalana associats.

    Posted in LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

    capale1A Fundació Enciclopèdia Catalana ho tenen tot preparat per rebre el nou curs, amb una nova edició del Certamen, la setena. Amb novetats com la categoria Timoners, destinada a alumnat d’Aula d’Acollida de cicle mitjà i superior de primària, que va ser valorada molt positivament en la darrera edició com a experiència pilot. Aquest curs s’han proposat també fer quarts de final, semis i final per tal de poder absorbir la gran imagesdemanda de centres que  volen participar en el Certamen. També oferiran sessions de formació per a mestres i col·laborem en els seminaris que el Departament d’Educació de la Generalitat organitza per al segon trimestres de l’any.L”enllaç al certamen de lectura en veu alta que organitza la Fundació Enciclopèdia Catalana és el següent: http://www.certamendelecturaenveualta.cat

    Posted in AULA D'ACOLLIDA, AULA ORDINÀRIA, CURSOS I CONFERÈNCIES, LLENGUA CATALANA, PREMIS I CONCURSOS | Leave a comment

    EL GUST PER LA LECTURA

    XVI CONCURS 2010-2011 (Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat) centre_acS’han convocat les bases del concurs 2010-2011 del programa “El gust per la lectura”, basat en les conferències (amb els corresponents dossiera) resalitzades durant el curs passat
    http://www.xtec.cat/lic/centre/professorat/documenta/bases_concurs_gust_1011.pdf El Servei d’Immersió i Ús de la Llengua convoca el XVI Concurs El Gust per la Lectura, basat en la lectura i treball de les obres, i els dossiers didàctics corresponents, tractades en el seminari de formació que ha seguit el professorat durant el curs 2009-2010. En aquesta edició hi ha 4 categories diferents (A, B, C i D), d’acord amb les agrupacions de nivells educatius de l’alumnat participant. En cada categoria es podrà participar únicament en les obres i dossiers que s’especifiquen. Els dossiers didàctics, elaborats pel Servei d’Immersió i Ús de la Llengua, els trobareu al web Espai LIC.

    Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA, PREMIS I CONCURSOS | Leave a comment

    CURSOS DE LLENGÜES ON-LINE

    Es fan tres cursos on-line que tenen una relació directa amb el tractament de l’ensenyament-aprenentatge de les llengües.

    9000090555  Actualització de les habilitats dels discurs docent.
    9000070555  Competència en llengua oral. Fonaments i estratègies.

    9000080555  Eines multimèdia per treballar la llengua Oral.
    Posted in CURSOS I CONFERÈNCIES | Leave a comment

    OBERTA la PREINSCRIPCIÓ del CONCURS CONTESDELMON.ORG 2010!

    pisarra_1000El dia 24 de setembre s’acaba el períodes d’inscripció al concurs contes del món que el curs passat hi van participar 400 centres.
    Aquí teniu l’enllaç: http://www.contesdelmon.org/news/ca_ES/2010/01/24/0001/oberta-la-preinscripcio-del-concurs-contesdelmon-org-2010

    Arran la bona acollida que ha tingut la
    primera edició del “Concurs de podcast – Contes del Món” i conscients de què molts alumnes i docents es van quedar curts de temps per preparar la seva obra sonora, des de COMSOC – Comunicació Social s’ha decidit iniciar, el dilluns 3 de maig del 2010, el període de preinscripció del “Concurs Contesdelmon.org 2010″ per a què tothom qui vulgui participar s’organitzi amb antelació i així entre tots plegats poder enriquir la cultura popular de tradició oral! Hi ha temps fins al dimecres 30 de juny! Per cert, s’ha de reservar el primer “Llibre i disc dels Contesdelmon.org“?
    Per tant, si formes part d’un centre educatiu
    de Primària o Secundària de Catalunya, pots començar a preinscriure’t!
    És molt senzill: només cal omplir el FORMULARI!

    Aquest formulari et possibilita participar en la segona edició del “Concurs de podcast – Contes del Món” que tindrà lloc en el curs 2010/11. Només les persones que s’hagin enregistrat, a títol individual o col·lectiu, podran participar. Pots llegir les bases del primer concurs, i fer-te una idea de com serà el proper.
    A l’apartat “
    Escolta” trobareu els àudios en mp3 dels “Contes participants” (67 obres sonores de 24 centres educatius de 16 pobles diferents), els “Contes de mostra” que han compartit els animadors i conta contes de l’AMAPEI, i els “Contes d’artistes musicals” (relats sonors de la cantant capverdiana Mayra Andrade, del músic brasiler Darlly Maia, i del cantant menorquí Cris Juanico, per exemple).
    A més, hi ha una agradable sorpresa: totes les “
    Ràdios amigues” que difonen els contes del món! La vostra obra pot ser la propera en difondrés via la FM! Participa-hi!

    Posted in AULA D'ACOLLIDA, AULA ORDINÀRIA, PREMIS I CONCURSOS | Leave a comment

    CONVOCATÒRIA DELS “SEGELL EUROPEU PER LES LLENGÜES 2010”

    european_day_languagesOberta la convocatòria estatal dels premis “Segell Europeu per les iniciatives innovadores en l’ensenyament i aprenentatge de les lengües 2010.

    – Modalitat A. Activitats innovadores en l’ensenyament i aprenentatge de les lengües.
    – Modalidad B. Segell Europeu pel professional de l’ensenyament de llengües.

    Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA, LLENGÜES ESTRANGERES, PREMIS I CONCURSOS | Leave a comment

    MATERIALS PER A L’APRENENTATGE DE LA LLENGUA A LA XARXA

    17_vivim-juntsA l’apartat Aprendre català del web de la Secretaria de Política Lingüística es troben entre d’altres, llocs i recursos per aprendre català, ordenats per nivells: inicial, bàsic, elemental, intermedi, suficiència; recursos per a l’acollida de persones nouvingudes; materials per al professorat, etc.
    D’altra banda, a la pàgina web del CNL Eramprunyà (apartat recursos del CNL). Hi ha també informació molt útil:
    http://www.cpnl.cat/xarxa/cnleramprunya/recursos.html

    Posted in AULA D'ACOLLIDA, AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

    APRENDRE CATALÀ DE FORMA AUTÒNOMA

    04aprenendreItineraris d’aprenentatge
    L’enfocament didàctic d’aquest material permet aprendre d’una manera autònoma: l’aprenent parteix d’uns coneixements previs des dels quals desenvoluparà el seu aprenentatge en funció de les seves necessitats; hi té un paper actiu i pot triar per on vol començar a treballar.Aquest material presenta dos nivells d’aprenentatge: intermedi i suficiència. Cada nivell s’estructura en tres eixos: tipus de textos (carta, nota, avís, etc.) i continguts lingüisticotextuals com ara: morfologia, sintaxi, llengua i comunicació, lèxic i ortografia.

    Les unitats de treball s’anomenen itineraris, ja que guien i donen pautes a les persones usuàries per avançar en l’aprenentatge de cada tema.

    Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

    BIBLIOGRAFIA MULTILINGÜÍSME

    multilinguesSOLÉ MENA, Anna. Multilíngües des del Bressol. Educar els fills en diverses llengües.

    Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGÜES ESTRANGERES, RECURSOS | Leave a comment

    PLA D’ACOLLIMENT LINGÜÍSTIC. ACTUACIONS PER AL FOMENT DE L’ÚS DEL CATALÀ ENTRE LES PERSONES NOUVINGUDES

    imatge_f7231b69d4cdef34981d0ffb87d9af82490El Consorci per a la Normalització Lingüística i l’Ajuntament de Sant Boi de Llobregat tenen signat un conveni marc per al desenvolupament de programes i actuacions d’acolliment lingüístic.

    El SLC elabora, des de l’any 2007, un Pla d’acolliment lingüístic anual que recull i porta a terme cursos de català de nivell bàsic per a la població nouvinguda i diverses actuacions de foment de l’ús del català en col·laboració amb diferents entitats i organismes de la ciutat (Xarxa de punts d’autoaprenentatge de català, Xarxa de punts de formació de català, Voluntariat per la llengua, Club de lectura fàcil, cursos Conèixer Catalunya, etc.).

    Els cursos de català de nivell bàsic són organitzats pel SLC i tenen diferents fonts de finançament (pressupostos extraordinaris, Ajuntament, etc.).

    Si voleu fer alguna actuació relacionada amb el foment o l’aprenentatge del català (sessions, cursos, etc.), poseu-vos en contacte amb el SLC.

    Posted in ACTIVITATS A SANT BOI, CURSOS I CONFERÈNCIES, INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

    L’APRENENTATGE COOPERATIU

    Referències Bibliogràfiques imagen1

         * PUJOLÀS, P.: (2003). Aprendre junts alumnes diferents. Els equips d’aprenentatge cooperatiu a l’aula. Vic. Eumo editorial.imagen2

        VV AA: (2005). Les comunitats d’aprenentatge. Educar núm. 35. Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada.

     ELBOJ, C., PUIGDELLÍVOL, I., SOLER, M., VALLS, R.: (2002). Comunidades de aprendizaje. Transformar la educación. Barcelona. Ed. Graó.

     BARBA, C., CAPELLA, S.: (2006). Webquest: una metodologia per treballar amb Internet a l’aula. XTEC.D109

     

    Posted in AULA ORDINÀRIA, RECURSOS | Leave a comment

    ITINERARIS DE LECTURA

    logo_lletrescatalanesEl programa “Itineraris de Lectura”, que coordina la Institució de les Lletres Catalanes (ILC) en col·laboració amb el Departament d’Educació, és una activitat que, des de 1998, promociona la literatura catalana i el foment de la lectura en l’àmbit de l’ensenyament primari, secundari i d’adults.

    A les habituals visites dels autors a les aules a partir del curs 2009-2010 s’augmenta l’oferta i s’afegeix una nova línia: els “Itineraris de Lectura en veu alta” que consisteix en la presència al centre d’un actor o actriu que llegirà en veu alta una antologia de textos treballada prèviament a classe pels alumnes.

    Els centres educatius hauran d’acollir-se a una de les dues línies d’Itineraris i tenen fins al proper 30 de setembre per a formalitzar la seva sol·licitud a través de l’aplicació informàtica.

    Modalitats d’Itineraris: 1. Autors a les aules 2. En veu alta

    http://www20.gencat.cat/portal/site/CulturaDepartament/menuitem.4f810f50a62de38a5a2a63a7b0c0e1a0/?vgnextoid=1e7f30cf2312a010VgnVCM1000000b0c1e0aRCRD&vgnextchannel=1e7f30cf2312a010VgnVCM1000000b0c1e0aRCRD&vgnextfmt=default

    Posted in AULA D'ACOLLIDA, BEQUES I AJUTS, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

    LLENGÜES ESTRANGERES

    images1. BIBLIOGRAFIA INTERESSANT: SOLÉ MENA, Anna. Multilíngües des del Bressol. Educar els fills en diverses llengües.
    2.TRADUCTOR EN LÍNIA:  images1http://tradukka.com/  3. JORNADA DE L’IMPULS L’IMPULS DE LA LLENGUA images4FRANCESA: En previsió de reservar espai en les agendes que calguin, us informem que la data per a la Jornada d’Impuls a la llengua francesa que habitual es fa a l’inici de curs està prevista per al 22 de setembre de 2010 de 9:30h a 14:30h, a l’institut Francès de Barcelona. Per a la gestió de l’assistència s’ha obert al GTAF l’aplicatiu per a la inscripció pertinent, que tindrà el reconeixement de formació característic d’aquestes actuacions, a l’adreça: http://cot.ag/99F21j
    4. Resolució i assignació de images32010 Amb data 6 de juliol ha sortit la Resolució i assignació de PLANS EXPERIMENTALS EN LLENGÜES ESTRANGERES 2010: Aquesta resolució tanca el programa I de l’ordre EDU/123/2010 d’1 de març (DOGC núm. 5582, d’8.3.2010) de la Convocatòria de concurs públic per a la selecció de projectes de centres educatius per participar en un Pla Experimental de Llengües Estrangeres. Podeu consultar-la al Web en la pàgina del Servei de Llengües juntament amb l’avís de les primeres reunions informatives, que aviat tindran els vincles a la inscripció de les sessions: http://phobos.xtec.cat/pluriling/index.html

    Posted in AULA ORDINÀRIA, RECURSOS | Leave a comment

    VEUS. Lectures

      veus   

    És una col·lecció d’obres de ficció originals, d’autors diversos, graduades en tres nivells corresponents als del Marc Europeu Comú de Referència per a les llengües del Consell d’Europa (A1, A2 i B1). S’ha creat expressament perquè els aprenents de català, segons el seu grau de coneixements, puguin llegir i entendre narracions, fora dels textos d’àmbit acadèmic. Així mateix, pretén ajudar-los a desenvolupar tant estratègies generals de comprensió global com de deducció de significats i d’estructures a partir del context. Els textos són accessibles a cada etapa de l’aprenentatge, ja que tant els objectius comunicatius com els continguts de lèxic i de gramàtica estan estrictament controlats i dosificats. Totes les narracions van acompanyades d’un CD, eina molt útil per treballar la pronunciació i l’entonació.

    http://www.pamsa.cat

     

    Posted in AULA D'ACOLLIDA, LLENGUA CATALANA | Leave a comment

    CONTES DEL MÓN.CONCURS DE PODCAST

    banner_contesdelmon1

    Arran la bona acollida que ha tingut la primera edició del “Concurs de podcast – Contes del Món” i conscients de què molts alumnes i docents es van quedar curts de temps per preparar la seva obra sonora, des de COMSOC – Comunicació Social hem decidit iniciar, el dilluns 3 de maig del 2010, el període de preinscripció del “Concurs Contesdelmon.org 2010″ per a què tothom qui vulgui participar s’organitzi amb antelació i així entre tots plegats poguem enriquir la cultura popular de tradició oral! Tens temps fins al dimecres 30 de juny

    http://www.contesdelmon.org/ca/

    Posted in AULA D'ACOLLIDA, AULA ORDINÀRIA, INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL, LLENGUA CATALANA, PREMIS I CONCURSOS | Leave a comment