Benedictus de Spinoza ( 1632-1677) va néixer a Amsterdam al si d’una família jueva d’origen portuguès. Per Spinoza el fi verdader de l’estat no és altra que la llibertat.
Per ell hi ha un estat perfecte que és el que fa referència en aquest fragment: “Cuál sea la mejor constitución de un Estado cualquiera, se deduce fácilmente del fin del estado político, que no es otro que la paz y la seguridad de la vida. Aquél estado es, por tanto, el mejor, en el que los hombres viven en concordia y en el que los derechos comunes se mantienen ilesos” SPINOZA, Tratado político,cap 5.
També parla del que segons ell és el pitjor estat: “El estado más violento será, pues, aquél en el que se niega a cada uno la libertad de decir y ensenyar lo que piensa” SPINOZA, Tratado teológico-político,cap.20
Esteu d’acord amb la concepció de l’estat que estableix Spinoza? Què en penseu?
APM
No estic d’acord que el fi, l’objectiu, de l’estat polític sigui la pau i la seguretat de la vida; un estat polític pot marcar-se altres objectius (i quan estudiem la història veiem la gran varietat d’objectius que s’han marcat els estats polítics). Per tant, les conseqüències que Spinoza deriva necessàriament d’aquestes premisses em semblen discutibles.
Per cert, spinoza considera que la violència es pot mesurar en termes absoluts. No hi estic d’acord; hi han molts tipus de violències i moltes formes diferents de mesurar-les.