Monthly Archives: octubre 2016

CANÇÓ DE TARDOR – TONI XUCLÀ & JUANJO MUÑOZ

Toni Xuclà

Toni Xuclà, guitarrista i compositor ha enregistrat set discos en solitari, algun d’ells distribuït a diversos països europeus on també ha fet diversos concerts. Actualment és membre dels grups Menaix a Truà, Taima Tesao, La Banda Impossible i del duet Toni Xuclà i Gemma Humet. Ha estat productor, entre altres, de Miquel Gil, Sopa de Cabra, Ovidi Montllor, Pau Alabajos, Gema 4, Maria Salgado i Ginesa Ortega. Hi Ha col·laborat amb Ja t’ho diré, Georges Moustaky, Tomatito, Armando Manzanero, Toti Soler, Dolo Beltran, Lidia Guevara, Gato Perez, Shuarma i Maria del Mar Bonet. Ha escrit diversos llibres de contingut musical. Ha estat director de vàries escoles de música i de la Fira Mediterrània de Manresa. El Cor de la Ciutat i altres sèries i documentals de TV3 porten música seva.

Neix a Barcelona on aprèn música de forma autodidàctica i amb quinze anys ja compon música per companyies de teatre aficionat. Als divuit actua en clubs de jazz amb Carles Benavent i altres músics.

Forma el seu primer grup com a solista amb Santi Arisa i Xavier Batllés i, en directe, enregistra el primer disc: «Conte del Mediterrani». En aquest disc trobem les col·laboracions de Joan Albert Amargós i Ovidi Montllor.

Amb l’Ovidi va enregistrar tres discos: Bon vent i barca nova, 4-2-42 i Coral Romput. Va treballar amb l’Ovidi quatre anys i el va acompanyar juntament amb Toti Soler.

De poetes, cançonetes és una manera lúdica i divertida de sembrar la llavor de la poesia catalana als nens i nenes. A través de les cançons infantils els petits cantaran versos dels grans poetes catalans: Vicent Andrés Estellés, Enric Casasses, Miquel Martí i Pol, Pere Quart o Joana Raspall, entre altres. Totes les cançons estan compostes per Toni Xuclà, i entre els intèrprets hi ha veus com les de Gemma Humet, Pemi Fortuny, Ferran Savall, Juanjo Muñoz de Gossos, Txarango, Èric Vergés d’Els Catarres, Oriol Padrós o Projecte Mut.

Juanjo Muñoz (Gossos)

Cançó de tardor

Ja ha arribat la tardor
vestida de groc i marró,
cauen branques, cauen fulles
que després trepitgem tots.

Ja ha marxat la calor,
vent i pluja se l’han endut,
nits més llargues, més silenci,
flaires que recordem tots.

La natura ens durà
pomes i raïm del bo,
molts bolets, també castanyes
que ens agraden molt a tots.

Ja ha arribat la tardor
vestida de groc i marró,
ara anem a passejar
que això agrada a tothom.

(Noé Rivas)

CURIOSITAT

Sabies que la música que sona  a les entrades del pati a l’escola és un tema instrumental del guitarrista Toni Xuclà?

Més informació a www.tonixucla.com

 

ESPECIAL BOB DYLAN

Robert Allen Zimmerman va néixer a Duluth, Minnesota l’any 1941. Conegut amb el nom artístic de Bob Dylan, és un compositor i cantant estatunidenc, considerat un dels músics més influents i prolífics del segle XX i guardonat el 2016 amb el Premi Nobel de Literatura “per haver creat una nova expressió poètica en la gran tradició nord-americana de la cançó”.

Bob Dylan ha aportat a la música rock una dimensió poètica més rica i adulta, emprant metàfores i figures al·legòriques per a descriure el desordre individual i social, a més d’una inventiva melòdica provinent d’estructures tradicionals com el blues, la balada o les cançons de treball. Al llarg de la seva carrera ha experimentat amb tota mena de ritmes i formes harmòniques, cosa que ha enriquit la seva expressió musical i ha influït en molts altres intèrprets i compositors.

La vida de comerciant no era la preferida per en Bob, i l’ambient de la població, l’economia de la qual depenia fortament de la mineria, no prou atractiva per a un adolescent. El descobriment de la música comportà un canvi en la seva mentalitat, i ja als vuit anys aprengué per ell mateix a tocar el piano i per deu dòlars adquirí una guitarra per correu.

Estudià a Minneapolis. Dues de les seves assignatures favorites eren l’aprenentatge del castellà i història nord-americana. Fou en aquell moment quan començà a escoltar temes de  country i folk, deixant de banda la seva passió pel rock and roll. Interessat en la poesia, la dècada de 1960 suposarà una inflexió en la seva vida artística i personal: canviant-se el nom pel de Bob Dylan.

La vida americana als anys seixanta

La vida als Estats Units als anys seixanta va ser condicionada per la llarga guerra del país al Vietnam (Àsia) i l’anomenada guerra freda entre les potències occidentals amb Estats Units al davant i el bloc oriental encapçalat per la URSS. La presència en diferents guerres i al cursa nuclear per tenir més i més míssils va originar una forta resposta del poble americà i de tot el món contra les guerres i a favor del desarmament. Bob Dylan va viure els conflictes i es va posicionar sempre amb els moviments pacifistes. Moltes de les seves cançons parlen de la Pau. Un dels millors exemples Blowing in the wind.

Blowing in the wind

How many roads must a man walk down
Before you call him a man
How many seas must a white dove sail
Before she sleeps in the sand
How many times must the cannonballs fly
Before they are forever banned

The answer, my friend, is blowing in the wind
The answer is blowing in the wind

How many years can a mountain exist
Before it is washed to the sea
How many years can some people exist
Before they’re allowed to be free
How many times can a man turn his head
And pretend that he just doesn’t see

The answer, my friend, is blowing in the wind
The answer is blowing in the wind

How many times must a man look up
Before he can see the sky
How many ears must one man have
Before he can hear people cry
How many deaths will it take
Till he knows
That too many people have died

The answer, my friend, is blowing in the wind
The answer is blowing in the wind

Bob Dylan – Blowing in the wind


Don’t Think Twice, It’s All Right

It ain’t no use to sit and wonder why, babe
It don’t matter, anyhow
An’ it ain’t no use to sit and wonder why, babe
If you don’t know by now
When your rooster crows at the break of dawn
Look out your window and I’ll be gone
You’re the reason I’m trav’lin’ on
Don’t think twice, it’s all right

It ain’t no use in turnin’ on your light, babe
That light I never knowed
An’ it ain’t no use in turnin’ on your light, babe
I’m on the dark side of the road
Still I wish there was somethin’ you would do or say
To try and make me change my mind and stay
We never did too much talkin’ anyway
So don’t think twice, it’s all right

It ain’t no use in callin’ out my name, gal
Like you never did before
It ain’t no use in callin’ out my name, gal
I can’t hear you anymore
I’m a-thinkin’ and a-wond’rin’ all the way down the road
I once loved a woman, a child I’m told
I give her my heart but she wanted my soul
But don’t think twice, it’s all right

I’m walkin’ down that long, lonesome road, babe
Where I’m bound, I can’t tell
But goodbye’s too good a word, gal
So I’ll just say fare thee well
I ain’t sayin’ you treated me unkind
You could have done better but I don’t mind
You just kinda wasted my precious time
But don’t think twice, it’s all right

 

 

UN PARELL DE CURIOSITATS

LA GUITARRA DE DYLAN, LA MÉS CARA DE LA HISTÒRIA

Aquesta guitarra elèctrica Fender Stratocaster té una història força interessant. Va ser la guitarra que va tocar Bob Dylan en un concert l’any 1965, un en que va abandonar el seu folk i va començar a tocar un nou estil més elèctric influenciat pel Rock n roll. Va ser escridassat i criticat però possiblement aquell concert va suposar un canvi en la manera d’entendre la música rock del segle XX. Aquesta guitarra es va subhastar a finals del 2013 en un acte benèfic i un comprador anònim en va pagar 965.000 dólars, el preu més alt que s’ha pagat mai per una guitarra. Està clar que aquesta Stratocaster és tota una icona de la música.

Fa un parell de cursos, una classe de 5è de l’escola va triar el nom de Bob Dylan com a nom de la classe. Vam treballar diverses coses sobre ell i fins i tot vam aprendre alguna cançó.

COMPTA AMB MI – TXARANGO

TXARANGO

Txarango
L’hivern del 2010, després de gravar una petita maqueta de dues cançons “Vola” i “Nits amb Txarango”, les caravanes del grup pugen per primera vegada als escenaris i estrenen la gira “Welcome to Clownia” que els portarà a recórrer els festivals més importants de Catalunya i Espanya. Una gira on el grup creix plaça a plaça i on comencen a popularitzar les cançons que acabaran formant part del primer disc de la banda.

L’any 2012 publiquen el primer treball “Benvinguts al llarg viatge” i es consoliden ràpidament com a una de les bandes de referència del panorama musical català. Aplegant el reconeixement del públic i la crítica i recollint incomptables guardons al llarg de les dues gires internacionals que acompanyen el disc “Benvinguts al llarg viatge 2012” i “Music and Revolution Tour 2013”.

Entre els guardons de la premsa i la industria musical destaquen: Premi Enderrock a Millor disc del 2012, Premi Enderrock a Millor Directe, i els dos Premis Enderrock a Grup Revelació de l’Any atorgats tant pel públic com per la crítica. Premi Arc 2012 a millor gira per Festes Majors i Premi Arc 2013 a Millor Gira Internacional. Premi disc Català de l’any de Ràdio 4. Finalistes al millor àlbum en català dels Premios de la Música Independiente i Premi Altaveu 2013 com a banda revelació entre altres reconeixements al projecte i a l’emprenedoria.

Enregistren també la cançó “La cirereta” que forma part del disc “1,2,3…pica Bressola!” dedicat a les escoles que lluiten per seguir ensenyant el català a la Catalunya Nord.

Durant la tardor del 2012 enregistren el tema inèdit “Som Persones” per recaptar diners en la lluita contra el cáncer a través del disc solidari de La Marató de TV3.

La primavera del 2013 omplen el Palau de la Música Catalana en un dels concerts més prestigiosos de tota la trajectòria del grup. Un concert que és enregistrat i emès per la Televisió pública catalana.

A principis del 2013 sumen forces amb Ràdio Nikosia (Ràdio Barcelonina realitzada per persones diagnosticades amb problemes de salut mental) i, juntament amb molts altres artistes com Manu Chao o Che sudaka, editen el disc “Mundo Nikosia” que pretén finançar i mantenir viva la mateixa ràdio.

A la tardor d’aquest mateix any uneixen les forces amb el Circ Cric i creen l’espectacle solidari “S’enlaira” que aconsegueix finançar una expedició de l’ONG Pallassos Sense Fronteres als camps de refugiats del Líban.

Després de recórrer els escenaris dels Països Catalans, Espanya, França, Itàlia, Alemanya, Bèlgica, Holanda, Dinamarca i Anglaterra; conclouen finalment la gira “Music And Revolution 2013” en un concert al País Valencià acompanyant a Obrint Pas en el seu últim concert després de 20 anys sobre els escenaris.

L’any 2014 Txarango publica “Som Riu”, el segon treball del grup, i s’estrenen com a programadors culturals amb la creació del “Clownia Festival”. Un festival de música, circ i teatre que neix per portar a la seva terra natal totes aquelles experiències artístiques que els acompanyen al llarg de les gires i que, de la mateixa manera que el grup, pretén ser una eina més per a proposar nous horitzons i defensar la música i la cultura com a eines bàsiques per a la transformació social.

Sota el nom de “LA TEMPESTA” neix la gira 2014 amb la que Txarango reprèn el viatge i torna a la vida nòmada per compartir “Som Riu” plaça a plaça.

 

Compta amb mi – Campanya 2016

Aquesta setmana s’ha presentat la campanya de la Fundació d’Oncologia Infantil Enriqueta Villavecchia per crear una xarxa que coordini l’atenció integral als menors amb malalties que no tenen cura.

Un miler de nens i adolescents a Catalunya tenen malalties terminals, amb necessitats pal·liatives específiques. Catalunya és un referent internacional en cures pal·liatives per a la població adulta, però l’assignatura pendent és l’atenció pal·liativa en l’àmbit de la pediatria.

Conjuntament amb professionals de cinc hospitals de referència, la Fundació Enriqueta Villavecchia ha treballat en la proposta de creació d’una xarxa de suport que pugui donar una millor atenció als nens afectats per totes les malalties, no solament les oncològiques, a tot el territori català.

En aquest projecte hi ha participat molt especialment la unitat de cures pal·liatives de l’Hospital Sant Joan de Déu, que ha posat a disposició d’aquest projecte el seu model i la seva experiència en aquest àmbit, juntament amb professionals de l’Hospital de la Vall d’Hebron, l’Hospital de Sant Pau, l’Hospital Parc Taulí de Sabadell i l’Hospital Germans Trias i Pujol.

Des de començament d’any, la Fundació Enriqueta Villavecchia ja ha posat en marxa un equip d’atenció psicosocial que atén els nens i adolescents dels diferents hospitals, sobretot en l’àmbit domiciliari.

El projecte es presenta amb un vídeo que ajuda gràficament a explicar el projecte, fet amb la col·laboració de Txarango, que ha cedit els drets de la cançó “Compta amb mi“.

Compta amb mi

Compta amb mi en l’últim sospir de la nit
i en el primer alè del dia.
Als teus llavis, quan badallis,
compta amb mi.

Compta amb mi quan s’oxidin els dies
i si la boira entela els vidres
dels teus somnis, quan no els trobis,
compta amb mi.

I tu i jo en una ciutat gelada
desfent la neu a dins dels teus llençols.
I tu i jo fins que se’t curin les ales
jo seré aquí espantant els teus malsons.

Compta amb mi en els dies de lluita
i si l’esperança et descuida
als mals passos hi haurà uns braços,
compta amb mi.

I tu i jo, en una ciutat gelada
desfent la neu a dins dels teus llençols.
I tu i jo, fins que se’t curin les ales
jo seré aquí espantant els teus malsons.

CASUALITATS / HAPPY – BITTER

DAVID BITTER

David Delgado “BITTER”

BITTER és el projecte musical en solitari d’en David Delgado i Mengual. Mestre de música i multi-instrumentista, tot i que és considera cantapositor i guitarrista rocker. Projectes personals, grups de música Snacks, No Badis!!! i actualment Bitter A més “cul inquiet” musical i creador constant de cançons per a infants i adults.
En David com a mestre va treballar a L’escola Les Fonts el curs 2008-2009. Fent música, castellà i mestre de reforç.
De ben segur alguns germans o germanes més grans s’enrecordaran d’ell, feia poc que treballava de mestre, del seu bon humor i de les seves cançons.

BITTER
Aquest projecte neix de la necessitat de mostrar tot un grapat de cançons composades durant tots aquets anys d’experiències musicals, algunes incloses en els diferents projectes on ha participat i d’altres fetes al marge i guardades en el calaix. Les cançons de Bitter segueixen la línea compositora marcada per en David durant tot aquest temps on la frescor i el sentit de l’humor està sempre present. Cançons sense complicacions, algunes ni solos i de temes variats i diferents segons l’època en que van ser escrites . L’estil musical defuig d’etiquetes i d’estils, pop, funky, ritmes acústics, dixie, rock, punk tot val en l’univers Bitter. Pel que fa al format dels concerts, tot i que moltes d’aquestes cançons estan pensades per tocar amb una banda, Bitter es presenta també en format acústic de guitarra i veu, donant així un caire més intimista a les seves actuacions.

 

Bitter publica l’any 2014 el seu primer treball Esperant que surti el sol, on ens mostra una cara dolça i tendre amb cançons que parlen de desitjos, sentiments, emocions i experiències de vida entre cançons divertides i enganxoses i altres més tranquil•les i introspectives unides totes per un missatge positiu.

El 2015 publica el seu segon disc titulat Casualitats amb 16 noves cançons. Tal com diu la lletra que obre el disc: Les casualitats no existeixen i tot passa per alguna raó. Les cançons parlen de de viure  cada dia que passa, minut a minut, segon a segon i així poder  gaudir de cada petit detall.

Bitter en Concert 08/10/16

Justament aquest dissabte Bitter oferirà un concert acústic al Cafè Arc ( Carrer d’en Pujol de Mataró). Si us animeu, ja sabeu!

M’ha fet molta il·lusió poder compartir amb tots vosaltres la seva música amb el Bon dia amb Melodia, sobretot perquè està feta amb una energia molt positiva i desprèn bones vibracions per gaudir de les coses bones de la vida. He triat un parell de cançons, una de cada disc però animo a tothom que escolteu la resta dels temes.

 

 

 

David Delgado a Les Fonts

En David durant una classe a l’Escola