A punt per començar

Després de vàries trobades amb l’equip impulsor hem reconduït una mica els objectius del nostre projecte. En un primer moment ens vam plantejar la dinamització de l’hort per part dels alumnes de 5è, però hem cregut oportú fer-ho extensiu a tota l’escola i crear comissions encarregades de tots els àmbits de gestió d’un hort. Per aquest motiu, i en ser una tasca més global i que involucraria tot el claustre, per a aquest curs hem concretat el projecte en dinamitzar la primera de totes les comissions, la de la web, gestionada pels mateixos alumnes de 5è.

Comencem a treballar!

Dins l’equip impulsor del nostre centre, per millorar els treballs de síntesi, ens hem repartit en 3 grans grups: el projecte de recerca de 4ESO, el treball de síntesi de 3ESO i proposta d’activitats per a 1r i 2n d’ESO.

El projecte que documentarem és El Maremar, que correspon a 3r d’ESO. L’origen del Maremar és un conjunt d’activitats esportives en l’àmbit marí, en col·laboració amb empreses de la vila que ofereixen monitoratge i assessorament en windsurf, kayak i vela. Paral·lelament, hi ha programades activitats relacionades amb el medi marí i costaner, proposades des de les diferents àrees.

Ens hem adonat que el projecte no complia amb els requeriments d’un projecte ja que eren activitats deslligades al voltant d’un eix comú. Ens hem proposat, doncs, convertir el treball de síntesi en un projecte interdisciplinar i cohesionat.

 

QUI SOM?

L’escola els Terraprims està situada en el municipi de Saus, Camallera i Llampaies (Alt Empordà), però, també, hi assisteixen nens i nenes dels pobles veïns: Sant Mori, Vilaür, Vilopriu, Gaüses i Valldevià.

Actualment, hi ha 135 alumnes i el claustre està format per 14 mestres.

Aquest any ens hem iniciat en el treball per projectes a l’etapa de primària. Aquests es duen a terme al llarg de 3-4 sessions setmanals d’una hora i mitja i es realitzen en grups internivells.

En el bloc presentarem tres projectes, un per a cada cicle: a cicle inicial “Els transports”, a cicle mitjà “La sang dona vida” i a cicle superior “L’Edat Mitjana”.

DCIM100MEDIADJI_0010.JPG

Planificació del projecte: el nostre poble

Cada dos anys el centre fa un projecte comú, abans en dèiem setmana intercultural, però amb el temps hem anat canviant el nom.
Ja fa dos anys es va decidir que el fil conductor seria el poble, doncs el nostre municipi és molt gran i a vegades hi ha poc coneixement, hem decidit que des de l’ equip impulsor anirem treballant a les reunions de cicle, prenent acords de com treballar els projectes. Des de P3 a sisè es fan diferents temes.
Per començar ens centrarem i documentarem un sol projecte a la xarxa, el de cinquè

Qui sóm?

L´equip impulsor esta format per vuit mestres  de la nostra escola. Hi som representats tots els cicles amb les seves coordinadores i quatre especialistes.

Volem aprofundir en el coneixement del treball per projectes i implementar aquesta metodologia en el nostre centre.

No tenim experiència en el treball per projectes i és un repte començar a fer-ho. Per aquest motiu vam veure en la Xarxa de Competències Bàsiques una bona possibilitat, que ens ajudés a trobar recursos i compartir i reflexionar sobre idees i pràctiques.

Afrontem el repte amb il·lusió i volem fer de taca d`oli, fent la feina extensiva al claustre.

Planificació del projecte OBRIM-NOS AL MÓN

El tema principal del projecte és conscienciar a l’alumnat en el respecte i l’estimació cap al nostre planeta Terra, cap a nosaltres mateixos i cap a tot el que ens envolta.

Arrel de l’Assemblea realitzada el curs passat (sobre els Drets i Deures dels Infants), l’Assemblea d’aquest curs (Respecto el meu entorn escolar i a les persones que en formen part) i el treball de la Setmana de prevenció de Residus, ha sorgit el projecte: “OBRIM-NOS AL MÓN”.

A cada grup classe se’ls hi va preguntar què els hi suggeria aquest títol. De les idees que van sortir, se’n va fer un buidatge – que no va ser fàcil- i es van agrupar en 5 temàtiques clau:

  • La gastronomia
  • L’Univers
  • La Natura
  • Els països
  • La cultura

I connectant aquests punts amb un viatge amb furgoneta Califòrnia, hem volgut que el projecte interdisciplinari es centri en fer camí cap a la unió d’aquests. Si cada punt temàtic és la punta d’una estrella (una estrella de cinc puntes) tots caminem cap al centre, cap al RESPECTE A UN MATEIX I CAP AL MÓN.

Llavors, es va crear un conte en el qual hi ha 5 protagonistes: la Nat, en Tron, l’Uni, en Pai i la Tura. Aquest conte es va llegir a cada classe i, lliurement, cada alumne/a va escollir a quina furgoneta pujava per a realitzar el viatge que més li interessava.

ESCOLA JOAQUIM VALLMAJÓ

Som l’escola Joaquim Vallmajó de Navata (Alt Empordà). Som una escola d’una línia, de titularitat pública i catalana.

Tenim la missió de:

  • Desenvolupar als alumnes de manera integral.
  • Fomentar la cohesió social entre tota la comunitat educativa.
  • Formar a alumnes actius i oberts a nous reptes.
  • I, molt important, comptar amb un equip docent engrescat i motivat perquè assumeixi i realitzi els projectes d’escola.

Aquest curs ens hem inscrit per primera vegada a la Xarxa de Cbs per a millorar els projectes d’escola, encaminant-nos cap a l’aplicació d’aquests en els diferents cursos i de manera interdisciplinària; amb metodologies competencials i reflexionant sobre el que estem portant a terme.

El claustre ha acceptat la formació de manera unànime. Dues coordinadores portem a terme el curs a l’escola i l’equip impulsor el formen 11 mestres.

Aquest curs 18-19 tenim el repte de millorar el projecte interdisciplinari (en el qual participen tots els grups de l’escola, de P3 a 6è) que realitzem durant tota una setmana del segon trimestre; introduint tot el que anirem aprenent en la formació de la Xarxa de Cbs. Comencem amb moltes ganes!

 

Implementació

En cada sessió del projecte l’objectiu ha estat decidir i acordar qui seria l’entrevistat de la setmana. Un cop arribat a l’acord, calia crear un guió en el qual hi participessin tots els membres del grup i formulant preguntes adequades a l’entrevistat. Això significava buscar informació sobre la persona entrevistada, eliminar les preguntes repetitives, seqüenciar les preguntes perquè l’entrevista no perdés el sentit, …

Entre tots els alumnes del grup van decidir que hi havia d’haver un “locutor guia” que fos qui dirigís el programa i donés pas a les entrades dels diferents membres del grup. Van arribar a la conclusió de que els alumnes més grans de l’escola podrien assumir millor aquest rol.

L’equip docent ens coordinàvem per valorar la selecció dels entrevistats i revisar i reconduir les preguntes que havien elaborat els alumnes, assumint el rol de guies durant les següents sessions. També feien una avaluació del producte final de cada sessió: el guió que havien elaborat els alumnes, el programa de ràdio (podcast del programa).

 

10è Aniversari Institut Empuriabrava

L’Institut Empuriabrava està format per 15 professors i 120 alumnes. El nostre centre és d’una línea, afavorint així, el coneixement individual, personal, i també l’entorn familiar i social del nostre alumnat.

Els membres de l’equip impulsor vam decidir que el nostre treball per projectes seria la celebració del 10è aniversari del centre, afavorint la participació de tota la comunitat educativa. El projecte té per objectiu dur a terme una jornada lúdica a final de curs i elaborar una revista d’aquests deu anys de funcionament.

Hem decidit participar en la Xarxa de Competències Bàsiques per aprendre i compartir experiències i millorar la nostra tasca docent.