Planifiquem el projecte!

Planifiquem el projecte!

Després de les primeres sessions inicials més teòriques i amb el material facilitat per la Xarxa de Competències Bàsiques, l’equip impulsor es va reunir per mirar quin o quins projectes es podien engegar.

El claustre sabia que aquest curs celebràvem els deu anys de l’institut, de manera que ens va semblar una bona proposta de projecte que implicava a tota la comunitat educativa.

A partir de la proposta de la celebració del 10è aniversari del centre, vam començar a fer una pluja d’idees amb tot l’equip docent. Ens vam repartir les tasques per departaments, implicant també els alumnes i l’AMPA.

La festa de celebració del 10è aniversari inclourà: un musical, la publicació de la revista commemorativa i un sopar.

Com ho hem avaluat?

Cada cicle va elaborar una carpeta d’aprenentatge i una rúbriques en funció del que havien treballat. També els lapbooks del propi pas del temps servien per veure si els infants havien entès el seu passat, el present que estan vivint i com s’imaginen que seran en el futur.

A nivell de grup impulsor es va fer una valoració del que havia funcionat i del que es podia millorar. També es va obrir la reflexió en una altra sessió a tot el claustre, ja que finalment el projecte va ser de centre i no només de les persones que s’havien sumat a la Xarxa de Competències Bàsiques.

El Museu del Pas del temps

A nivell de centre es va crear el Museu del Pas del temps, on es van exposar els diferents treballs realitzats per tots els alumnes, fotografies i material que ens va deixar el Museu del Joguet de Catalunya. Un cop es va col·locar tot els alumnes de cicle superior es van preparar una visita guiada explicant el que els altres cicles els hi deien que volien que expliquessin del seu treball. Un cop ho van tenir ben preparat es va obrir a l’entorn: a les famílies, la gent del barri, altres centres de la comarca i fins i tot a la premsa per explicar el treball realitzat.


 

Com ho vam dur a terme?

Vam portar a terme el projecte realitzant activitats durant dues setmanes. Vam utilitzar un mural de quan els mestres érem petits com a element provocador

Després cada alumne va realitzar el seu propi lapbook del seu pas del temps, dissenyat per una comissió del grup impulsor.

Cada cicle va organitzar les activitats de la primera setmana, buscant propostes molt vivencials (màquina del temps on ells podien entrar i succeien canvis, sortides, tallers de balls, persones convidades a fer xerrades…).

La següent setmana es va treballar per a elaborar material per exposar en un Museu comú per a tota l’escola, on es veiés reflexat el treball que s’havia fet durant la setmana.

Producte final

Durant el nostre projecte s’han realitzat productes finals cada setmana, amb la realització del programa de ràdio i el guió que havien elaborat. També es tenia en compte el funcionament del grup durant la producció i elaboració d’aquest guió. Per tant, hi havia una exposició del producte cada setmana, el qual s’exposava de manera pública, tant a famílies com a oients de Ràdio Llançà.

Com ens organitzem?

Un dels objectius que ens hem proposat en aquest projecte ha estat aconseguir la participació de tota l’escola, per tant el desenvolupament del projecte necessita de la col·laboració de tothom per fer-lo possible.

Al ser una escola d’educació especial, cada grup classe participa en funció de les seves possibilitats.

Les activitats són guiades pels mestres a partir de la informació recollida en la primera assemblea d’escola.

En el treball de l’hort, hi ha activitats que es realitzen in situ dins de l’hort (fangar, regar,plantar, collir…) i altres que es realitzen a l’aula (cartells promocionals, cartells dels productes de l’hort, capses, construcció de la botiga, recompte dels diners…)

La durada del projecte és anual amb diferents cicles de producció de l’hort.

Reciclem!

IMPLEMENTACIÓ.

El projecte ” Reciclem! ” s’ha implementat al llarg del curs 2018-19.

L’alumnat va rebre la primera informació  mitjançant una activitat organitzada per l’agencia catalana de residus on a través d’uns inflables, al centre Cívic del poble, van demostrar quins eren els seus coneixements previs.

A través de diferents activitats,cada curs ha obtingut la informació mitjançant fonts diverses com ara:  enquestes, fotos, observació directe dels diferents contenidors, recerca a la xarxa, vídeos, visita al CTR i la deixalleria, etc.

Els i les alumnes, al llarg del curs, amplien els seus coneixements a través de diferents reptes, recerca d’informació,…I els comparteixen amb la resta de companys/es.

Com treballem la informació amb CI

La construcció dels coneixements en el nostre projecte passa per tres fases destacades (les tres en treball en grup).

La primera és la construcció de coneixements prèvis què ho posem tot en comú per abastar el màxim possible abans de posar-hi fil a l’agulla.

La segona és la recerca d’informació de manera vivencial. Aquesta informació la van a buscar ells pel poble demanant ajuda als treballadors dels serveis que volem explicar, mirant els cartells, horaris i observant.

La tercera i última és la posada en comú per complementar la informació buscada i així que tothom parteixi del mateix punt per tal de fer la tasca individual.

Els alumnes es podran autoregular ja que seran ells mateixos qui veuran si poden fer la tasca individual o els hi falta informació. Cal reservar un temps per a la reflexió de la tasca individual (a qui li ha resultat difícil, com ho podríem millorar…) per tal que l’alumne s’assebenti de les seves mancances en aquella sessió i ho pugui canviar per la següent.

Ens organitzem!

Al llarg de les session del projecte es treballarà tant de forma col·lectiva com de forma individual. Les tasques de sortides, enregistraments i d’observació seran en grups heterogenis pel que respecte ritme de treball, amb una posterior posada en comú. Les tasques de transcriure les descripcions les durant a terme individualment.

Els grup seran triats pel mestre de manera que equilibrem el ritme de treball. Com a docents ens interessa això perquè després cada grup pugui fer les seves aportacions a la posada en comú i evitar que només un grup faci tota la feina. Això sí, són els alumnes qui es reparteixen els rols ( enregistrador, portaveu, apuntador i els relacions públiques). La posada en comú ens permet abastar més enllà on segurament no tots els grups han arribat. A més é el moment dels debats, de compartir i on el o la mestra farà preguntes perquè els alumnes es qüestionin la feina què estàn fent. També serà el moment en què cada grup reflexionarà de com ha treballat, si ha funcionat i què pot fer perquè funcioni.

Cal que els alumnes estiguin atents perquè puguin fer una posterior feina individual, sense aquesta actitud envers l’activitat li serà impossible crear la guia com a producte final.