Valorem en Bernat i els bandolers. Joel
Títol: Bernat i els bandolers.
Autor:Josep Vallverdú.
Il·lustrador: Llucià Navarro.
Editorial: laGalera.
Edició: 21a edició.
Personatges:Bernat,Jaume,Maria,Don Gaspar,Joan Segura,doctor Tadeú.
Abans de llegir vaig pensar.El llibre tracta de un nen amb amics bandolers.
M’identifico amb.En Bernat,perquè surt molt i és el més petit.
La part que més m’ha agradat.Es el final quan surten un munt de personatges que van a la masia i Don Gaspar li regala la casa.
Llegint aquest llibre he après.que no tots tenim bona sort i va haver una època fa molts anys a Catalunya que hi havia molt bandolers.
Amb el llibre he sentit.Por al principi quan fan presoner a en Bernat i alegria al final per què es va retrobar amb la família.
Recomanaria el llibre…Per què…
A tothom que li agradi l’aventura.
Joel Castillo Martínez
5é
VALORO BERNAT I ELS BANDOLERS.Blau
TITOL: Bernat i els Bandolers
AUTOR: Josep Vallverdú
EDIRORIA: La Galera
PRIMERA EDICIÓ: Al 1974
EDICIÓ QUE HAS LLEGIT I ANY: Vintena edició del 2013
IL·LUSTRADOR/A: Llucià Navarro
EL QUÈ MÈS M’HA AGRADAT DEL LLIBRE ES : Quan el Jaume i el Bernat es fan amics de Don Gaspar, li dona el mas al seu pare i un lloc de feina a tota la família al seu servei.
EL MEU PERSONATGE PREFERIT ÈS : El Bernat perquè es molt valent d’escapar del Galtanegra i els bandolers .
Blau 5é
Fem un climograma
CUBELLS 2022
A partir d’ aquestes dades transformarem la informació en aprenentatge, fent un climograma que ens donarà tota la informació sobre el clima, en aquest cas de Cubells.
TEMPERATURES en ºCentigrads
Mes gen. feb. mar. abr. mai. jun. jul. ago. sept. oct. nov. dic.
Máxima 11 13 16 19 23 28 31 30 26 21 15 12 °C
Temp. 5 6 10 12 16 21 24 24 20 14 9 5 °C
Mínima 0 1 3 6 10 14 17 17 13 9 4 1 °C
PRECIPITACIONS en litres/Metre quadrat
Mes gen feb. mar. abr. mai. jun. jul. ago. se oct. nov. dec.
Pluja 16,6 15,8 21,0 30,8 35,6 21,0 13,6 19,7 34,1 40,5 34,8 18,7
PREGUNTES A R. BONMATÍ
1.-Per què vas decidir escriure poesia ?
2.-De les rondalles que t’ explicava la teva padrina quina era la que més t’ agradava ?
3.-De l’ any tirulany quina és la tradició que més t’ agrada ?
4.-Per què vas fer-te escriptor ?
5.-Per què vas dividir el llibre per estacions ?
6.-De petit, t’ agradava fer poemes ?
7.-Ens pots explicar com fas un poema ?
8.-Com trobes les paraules per fer les rimes ?
RICARD BONMATÍ
Ricard Bonmatí i Guidonet (Barcelona, 12 d’octubre de 1954) és un escriptor, rapsode i rondallaire català. És llicenciat en filologia catalana. Del 1978 al 1989, va treballar de mestre d’educació primària. Des del 1990 és escriptor i traductor per a infants i joves, i també assessor de mestres en poesia, teatre i rondalla. Des del curs 2008-2009, és professor associat a la Facultat de Magisteri Blanquerna.
Des del 1992, va sovint a escoles d’arreu de Catalunya a recitar-hi poemes, contar-hi contes i presentar-hi les seves obres de teatre. Des del curs 2004-2005 està adscrit als “Itineraris de lectura. Els autors a les escoles”,[1] de la Institució de les Lletres Catalanes.
El maig del 2006, en el “Taller de poesia en quatre llengües”, va recitar poemes en català, en gallec i en castellà, al costat d’Itziar Zubizarreta, que ho va fer en èuscar, davant d’alumnes de Lleó i rodalia, dins el marc del Saló Internacional de la Literatura Infantil i Juvenil “Leer León”. Des del 1995, fa d’ajudant de direcció teatral de les seves comèdies per a vint-i-cinc actors al cicle mitjà de l’escola Arc Iris de Barcelona.
Poesia publicada
• Estimades feres (
• L’any tirurany
• En cap cap cap
• Feres enciseres. Encanteris per captivar humans
• Petits grans moments
• Sopa de haikus de joia amb natura i cultura
• El zoo d’un poeta, de la A a la Z
Cantates estrenades i publicades localment[
• “Benvinguts a la Terra” (text i cançons propis)
• “El millor invent del Mediterrani” (text propi i cançons d’arreu del Mediterrani)
• “Qualsevol nit pot sortir el sol” (text propi i cançons de diversos autors)
• “Per Nadal passem bugada” (text propi i nadales populars).
Prosa publicada[
• Contes populars catalans
• “Ratera, Sant Maurici i els Encantats”
• Contalles i rialles
• “La castanya i l’amic del bosc”, “El sol i el tió”, i “El Carnestoltes al País de Tothom Igual”.
Obra de teatre publicada
• “¡Hem inventat el motor d’aigua!” Dins del recull d’obres de diversos autors Ens entenem!
• “Com més serem, més riurem.” Com a annex al seu llibre Poesia a l’escola.
• “La llegenda de sant Jordi”
• Pizza tres Alícies (No perdem el cap)
EL DRAC MALVAT. Ricard Bonmatí
Fes el mateix amb aquest poema.
EL DRAC MALVAT
Ales de ratapinyada,
urpes de fera mortal,
cua de punxa esmolada,
sempre treus foc pels queixals!
Voles tocant les teulades
t’ omples la boca amb ramats,
els rius amb tres capbussades,
ja els tens tots enverinats!
Per conquistar les princeses,
fas de galant agressiu:
pretens deixar-les compreses
¡bo i matant el que es viu!
SANT JORDI. Ricard Bonmatí.
Còpia aquest poema de Ricard Bonmatí i substitueix les paraules subratllades per petits dibuixets sense que el poema canviï
SANT JORDI
Quan li toquen molt la fibra,
és capaç de matar el drac;
sempre va a cavall d’ in llibre
i fa trucs igual que un mag.
De la sang, d’ un drac treu roses,
de l’ abril treu aigües mil,
i del nostre cor, mil coses
que escrivim amb molt d’ estil.
Treballem L’any tirurany més poètic de Ricard Bonmatí.
Aquest any a la Trobada Pedagògica en visitarà l’ autor del llibre de poemes, l’ any tirurany més poètic. En aquest llibre l’ autor escriu un conjunt de poemes, dirigits a nens i no tan nens amb personificacions d’ algunes festes i personatges de l’ any com : La castanyada, , el nadal, el Carnestoltes, l’ amic invisible, Sant Jordi. Les activitats que realitzarem amb els alumnes les penjarem en aquest bloc.
la primera activitat ha consistit en que els alumnes han llegit uns deu poemes, n’ han triat un , l’ han escrit en un foli i l’ han il·lustrat.
Com a segona activitat copiarem un poema de substituirem algunes paraules per dibuixos. Els títols els farem amb letring.
El conill de la mona.
Hi havia una vegada un conill que era negre i blanc .Tenia el cau al bosc.
Un dia estava caminant pel bosc tranquil·lament i va veure una pastanaga gegant. Quan va anar a menjar-se-la, i amb sorpresa va observar que la pastanaga gegant va començar a córrer.
La pastanaga gegant va arribar a una mena de gàbia on havia moltes pastanagues normals.
Quan hi va arribar el conill ,va veure les pastanagues ,va entrar a la gàbia i aquesta va tancar la porta. El conill va quedar atrapat i l’home que anava dins la pastanaga gegant se’l va emportar a casa.
Quan va arribar a casa el va deixar damunt la taula del menjador on quedava un tros de mona.
Al cap d’una estona en Jaume va deixar lliure al conill.
En Jaume tenia trenta anys ,Era amable i agradable. Vivia sol.
Quan el conill va tenir gana , va observar que havia un tros de pastis en un plat damunt de la taula. La va olorar, la va tastar i va veure que estava molt bo.Li va agradar tant que es va menjar la resta.
Al cop d’una estona en Jaume va tornar de comprar menjar. Va ordenar el menjar i va anar fins al menjador. No va veure el tros de mona. Va pensar qui s’havia pogut emportar la mona que volia per berenar
Va mirar si veia restes de menjar i va observar engrunes de mona a la taula. Les va seguir fins a una habitació on el conill s’havia amagat. Les engrunes el van portar sota el llit on va trobar un conill de xocolata.
El conill s’havia convertit en un conill de Pasqua.
En Jaume el va fer servir per posar-lo damunt de la mona.
Joel Castillo Martínez
5é
Text amb algun element de Pasqua . Elisabeth
Hi havia una vegada un noi, era alt i prim. Tenia els ulls blaus, era alt i prim. Tenia els ulls blaus , era ros. Tenia 20 anys. Era molt amable. Cada any ell feia la mona. Va arribar el dia de preparar la mona. Va començar a preparar-la: va posar tots els ingredients però va veure que li faltava un ingredient li faltava el xocolata. Va començar a buscar i a buscar però no els va trobar. Va anar a totes les botigues però l’havien venut tot. Va tornar a casa molt trist. De sobte se li va ocórrer una idea (posar un altre ingredient) va canviar el xocolata per nata.Va posar la mona al forn per veure el resultat. va passar mitja hora i va treure la mona del forn i la va començar a decorar-la amb la nata. Quan va acabar de decorar-la la va posar a la taula. Tots van començar a menjar i van dir que estava boníssima. Des d’aquell dia tots els anys van fer aquella recepta amb aquell ingredient secret, la nata.
NOM:Elisabeth
DATA:28/04/23
CURS: 4rt
Una festa molt especial. La mona.
La festa més dolça de la Setmana Santa.
El nom d’aquest pastís ve de l’àrab, i era un regal que feien els moriscos als seus senyors .A part de Catalunya també se celebra en altres llocs .
A Catalunya la mona la regalen els padrins de bateig als seus afillats igual que la palma .Tant pot ser al diumenge com els dilluns de Pasqua.
Abans la Mona es feia amb ous de gallina cuits alhora que el pastís , peró ara hi posen ous o figuretes de xocolata de diferents personatges o formes . El pastís pot ser amb mantega o fruita .
A més a més el més divertit de tot és anar a menjar-la .Normalment amb una colla de família o amics a l’aire lliure o a l’era.
En conclusió és una festa molt divertida i especial que hem de gaudir i conservar.
Blau 5é
Arriba la primavera. Joel
Al març comença la primavera
i tornen les orenetes a l’era,
sota el balco el niu faran
amb fang que agafaran.
Més bon temps farà i
el romaní florirà.
Molts dies plourà
i els camps es regarà.
Les formigues surten del seu formiguer
a buscar menjar primer.
Una fila al camí faran
i el menja al seu cau portaran.
Al juny la primavera s’acabará
i l’estiu començarà.
Les vacances d’estiu tornaran i amb tranquil·litat i amb calma estarem.
La Primavera. Elisabeth
1.- La primavera ha arribat
les flors i les fulles s’han renovat.
Els colors vius han tornat
i han fet venir la felicitat.
2.- Noves abelles han vingut
i mengen pol·len molt agust.
El paisatge ha canviat
i molt bonic s’ha tornat.
3.- Les persones alegres s’han posat
perquè la primavera ha tornat.
Les orenetes han arribat
i els seus nius han fet sota el teulat.
4.-La pasqua ha vingut
i ha tots ens ha rebut.
La mona hem preparat
i amb xocolata la hem menjat.
NOM:Elisabeth
DATA:12/04/23
CURS: 4rt
Primavera. Blau
LA PRIMAVERA
L’ametller ens ha avisat,
que la primavera ha arribat .
El presseguer i la prunera ho han sabut,
i el perer no s’ho ha perdut.
Les orenetes ja son aquí
i ens desperten cada matí.
Les cries aviat naixeran
i molts mosquits es menjaran.
El dia llarg es fa
i la calor aviat arribarà
El fred al mes de març es quedarà
fins que al juny l’estiu ens saludarà.
Una setmana de Pasqua celebrarem
i al col·legi festa tindrem .
La palma anirem a portar,
i la mona a l’era anirem a menjar.
BLAU 5é
El març . Joel
Pel març estrenarem la primavera,
la primavera que ens esvera.
Serà el moment de mirar el camp
de color verd a tot areu,
Com l’aire,que és més pur i cristal·lí
porta el perfum del romaní.
Com tornen els ocells que se´n van anar
per passar el seu hivern en un país llunyà.
Com tota cosa a poc a poc reneix
i ja anuncia la calor
I com,sense saber el que
amb qualsevol coseta la tenim completa.
Es el prodigi del temps refet
que se’ns emporta com un paperet.
Pel març la primavera començarem
i amb calma i amb tranquil·litat aprofitarem
Març. Elisabeth
Pel Març estrenen la primavera
la primavera que a les flors estrena.
Serà el moment de mirar el cel
i veure els núvols es forma d’arrel.
Com l’aire , que es més suau al matí
i porta el perfum de les flors al jardí.
Quan tornen els ocells que van marxar
per passar l’hivern, ens van abandonar.
Com tota cosa a poc a poc es va mostrat
i ja anuncia que les calors arribaran
i com sense saber perquè
amb qualsevol pensament ho descobrirem.
Es el prodigi del temps nou
que se’ns emporta volant.
Pel març la primavera renovarem
i amb calma la disfrutarem.
NOM:Elisabeth
DATA:27/04/23
CURS:4rt
El mes de març . Blau
Pel març estrenem la primavera
la primavera que a les persones alegra .
Serà el moment de mirar el sembrat
perquè no s’el cruspeixi el ramat.
Com l’aire , que és més calent
porta el perfum de les flors del bosquet.
Com tornen els ocells que van emigrar
per passar el seu hivern allà .
Com tota cosa a poc a poc retornara
i ja anuncia que a l’estiu li falta poc per començar.
I , com sense saber el perquè
amb qualsevol cosa i ha gent.
Es el prodigui del tems novedos
que se’ns emporta i toquem el dos .
Pel març la primavera encetarem
i amb calma i alegria bé ens ho passarem.
Blau 5é
Capítol 4.Bernat i els bandolers.
LA SABATA D EIXIMEN
1.-A on havien portat a en Jaume,, el germà del Bernat ?
-Qui era Eixemen ? -Què hi anava a fer a la masia del pare d’ en Bernat ?
-A qui va conèixer en Jaume la primera nit ? -A què es dedicava ?
-Qui eren els nyerros i els cadells segons aquest noi ?
-De quin bandoler famós es parla en aquest capítol ? -N’ havies sentit a parlar ? -En coneixes el nom d’ algun altre ?
-Quina era la feina que havien de fer al Castell Sec ?
2.Què havia de fer en Jaume, doncs, per poder tornar a veure el seu germà , segons li va dir en Guimllem ?
-A on van fer anar a en Jaume a mig matí ? – A qui va veure allà ?
-Qui va arribar al migdia al castell ? -Què venia a fer ?
-Quin problema tenia Eixemen ? -Què va fer en Jaume amb el ganivet que havia arreglat la sabata ?
-Què va fer Eixemen per recompensar a en Jaume ?
-Quina va ser la primera cosa que va fer en Jaume a l’ arribar a la casa d’ Eixemen ? -Què li van comentar ?-
-Què creus que vol dir en Jaume quan pensa que ” mai tenim tota la sort” ? T ha passat a tu algun cop ?.Explica-ho .
Plantem a l’ hort
Ahir , dijous 30 de març vam començar a plantar a l’ hort de l’ escola. Els nens i les nenes d’ infantil i de primer van plantar unes floretes en un costat de l’ hort. Avui al matí, els nens de la Llar han plantat les seves.
Els alumnes de segon, quart i cinquè hem fet una plantada de faves i tot seguit una sembrada d’ espinacs. Ho hem regat una miqueta i ara a esperar , després de Setmana Santa, si les llavors han germinat . Els alumnes han gaudit molt de l’ activitat.
Fem la mona
Aquest últim matí abans de les vacances de Setmana Santa els alumnes de la Llar d’ Infantil i de primària de l’ Escola Sol Naixent de Cubells hem fet la mona. Cada grup n’ ha fet una i per esmorzar ens l’ hem menjat. Ha sigut una activitat molt divertida en la que els nens i les nenes han gaudit molt. Bona Pasqua !!!
La mona
Acompanyada amb xocolat
que bona es la mona al plat.
Si esta ben decorada
ens la mengem d’una tirada.
I si no ho també,
perquè sempre ve bé.
Sucada amb llet la mona
esta molt bona.
Joel Castillo Martínez
5e
Panellets.
Panellets
Acompanyats amb llet
que bons són el panellets!!
Si són ben petitets
tels menges a poc a poquet
I si no ho són també
que sempre venen bé.
Sucats en llet son bonets
com m’agraden aixi tovets.
NOM:Elisabeth
DATA:31/03/2023
CURS:4rt
Panadons
PANADONS
Acompanyats i amb espinacs
que bons que estan els panadons .
Si son ben calents
te’ls menges corrents .
I si no ho son també,
que sempre venen bé .
Si per dins porten carabasso
fan més bo qualsevol ressopo.
Blau 5é
Bunyols
aquest és l’ altre poema de Miquel Marti i Pol :
BUNYOLS
Acompanyats o sols
que bons són els bunyols!!
Si són ben ensucrats
te’ls menges a grapats.
I si no ho són també,
que sempre van bé.
Sucats en llet fan clar
qualsevol esmorzar.
Miquel Martí i Pol
La coca
Sempre que a casa fan coca
quina xoca!,
pels llepafils i pels altres
es una lloca.
Quan la porten a la taula
tothom en te ganes de menjar
l’agafen amb la mà
i se la mengen fins acabar.
Avis i nens l’aprecien
i es ven clar,
perquè per la coca no fa falta
ganes de menjar
Joel Castillo Martínez
5e
Comentaris