Pla de Comunicació Digital de Centres. Projecte #InfoNodes
Adaptació del document elaborat per: Àrea de Tecnologies per a l’Aprenentatge i el Coneixement del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya
Data: Abril 2018
El pla de comunicació digital és un document que recull els objectius, les estratègies, els recursos i les accions a programar per generar una comunicació eficient que permeti difondre de forma clara la tasca d’una institució o entitat en un marc digital.
En aquesta sessió del seminari es pretén donar a conèixer el document “Pla de comunicació digital de centre. Els centres educatius a Internet: La comunicació digital amb la comunitat educativa” a la vegada que es presentaran diversos escenaris centrats en el dia a dia d’un centre educatiu i sobre els que caldrà aportar idees, propostes, dificultats i solucions possibles.
A-Introducció
Informacions diverses sobre aquests seminaris, espais de suport i recursos:
- Innovació: Propera resolució del programa d’innovació “Tecnologies Digitals per a l’aprenentatge”
- Jornades
- Jornada d’Inclusió digital (5/05/2018)
- Jornada Programació i robòtica educativa (26/05/2018)
- Jornada STEM a l’espai (data a definir)
- mSchools
Mobile Student Awards (9/06/2018)
Seminari Changing Education Together
CISCO Programa Escola IoT per a centres de primària
B – Eix temàtic de la sessió: Pla de Comunicació de Centres. Projecte #InfoNodes
El Pla de Comunicació Digital és un document que recull els objectius, les estratègies, els recursos i les accions a programar per generar una comunicació eficient que permeti difondre de forma clara la tasca d’una institució o entitat en un marc digital.
Actualment els centres docents utilitzen aplicacions diverses i sistemes de comunicació molt variats per a les diferents tasques comunicatives. Hi ha centres que usen una multiplicitat de sistemes per comunicar-se amb la comunitat educativa pròpia: espai web, intranets, blogs, o d’altres aplicacions. A les xarxes socials, alguns centres educatius han començat a ser-hi presents, i podem trobar centres al Facebook, al Twitter, a l’Instagram, i a d’altres xarxes socials, amb el perfil de la institució, però també amb el perfil de projectes, d’aules o departaments d’un mateix centre i que la publicació és iniciativa a títol individual en petit grup del professorat.
L’ús dels mitjans de comunicació corporatius del centre, com a instrument d’aprenentatge dels aspectes de la comunicació, converteix aquest aprenentatge en funcional i significatiu.
Organitzeu el seminari en grups de treball per a desenvolupar les activitats següents:
Activitat 1
Reflexió inicial sobre la necessitat del Pla de Comunicació Digital i la relació amb els documents oficials del centre. Utilitzant el Padlet deixeu les vostres aportacions i propostes sobre:
De cada tema deixeu una idea, resumida. En un únic postit per cada idea! Posada en comú final. |
Activitat 2
Escenari 1- Al centre educatiu X es planteja una comunicació d’emergència, que pot estar relacionada amb: · Un confinament sobtat · Un tancament de centre urgent Com tractaríeu aquest fet, des de l’òptica del Pla de Comunicació Digital de Centre? Escenari 2- Al centre educatiu X ha aparegut un grup de Whastapp de pares i mares del grup de Primer C, on es generen informacions de dubtosa credibilitat, menyspreu a persones del centre i altres. Com tractaríeu aquest fet, d’acord amb el Pla de Comunicació Digital de Centre? |
Activitat 3
Es tracta de fer una simulació al seminari de: cerca, creació i publicació de notícies transferible als centres per tal que els alumnes esdevinguin reporters. Aquest projecte, en la línia de “Fem de periodistes!”, s’anomena Projecte de periodisme digital #InfoNodes. La proposta per a llegir i comentar al seminari està redactada en aquest document, acompanyat per un Quadern d’Estil.
Es proposa:
Sinapsi s’actualitza diàriament. Això vol dir que les notícies que publiqueu a les sessions del seminari no seran visibles fins l’endemà. |
|
Orientacions i consells sobre creació i edició de vídeo i àudio
En aquesta pàgina disposeu d’informació sobre com treballar el vídeo a l’aula. Hi trobareu consells, orientacions, APPS i altres aplicacions i més. Concretament hi trobareu: · Pujar, editar i compartir vídeos a Youtube XTEC (editor de vídeo desactivat des de setembre de 2017) · Idees i APPS sobre stop-motion · Idees i APPS per a creació amb Croma I en aquesta altra disposeu d’informació sobre com treballar l’àudio. Hi trobareu consells, orientacions, APPS i altres aplicacions i més. Concretament: · i altres recursos |
C – Concreció de tasques a desenvolupar als centres
- Tot seguint les indicacions descrites a treball presencial al Seminari, porteu les conclusions de l’activitat 1 i de l’activitat 2 a l’equip directiu del vostre centre, i valoreu conjuntament la necessitat de crear un Pla de Comunicació Digital.
- Impulseu el treball de periodisme digital amb l’alumnat en el vostre centre, creant un espai al vostre Nodes, de notícies de l’entorn del centre, i fer de reporters de l’#InfoNodes. Entre tots els centres participants crearem una revista digital escolar, de forma col·laborativa, amb informacions de tot Catalunya.
Si el vostre centre està interessat en participar-hi us podeu inscriure en aquest formulari.
La inscripció en aquest projecte implica només el compromís de publicar al vostre Nodes notícies de l’entorn del vostre centre (barri, poble, ciutat) amb l’etiqueta #InfoNodes, fent de reporters de la revista digital escolar #InfoNodes.
La participació en aquest projecte podrà donar dret a certificat d’Innovació, en properes convocatòries de programes d’Innovació.
Us compartim aquesta presentació, inicialment adreçada a famílies i alumnat, per si la voleu utilitzar per Tutoria, xerrades a famílies, etc.
Cap al final de la presentació trobareu un “quadre sabater” amb preguntes i consells de seguretat. Feu-ne la difusió (professorat, alumnat, famílies…) que en cregueu oportuna, exactament el mateix que amb la presentació.
D – Proposta de temes de cara els Seminaris TAC del proper curs
Per tal d’ajustar al màxim els temes del seminari a les vostres necessitats formatives, pel que fa a competències digitals, us proposem que, com en anys anteriors, manifesteu les vostres preferències responent el formulari. Gràcies.
Per acabar, només ens quedarà omplir el formulari de valoració del Departament per a aquesta activitat i que trobareu a l’enllaç de “les meves activitats” de la xtec.
BON FINAL DE CURS
Important: Les tasques encomanades són requisits per a obtenir la certificació de 20h del seminari.