Competència Digital Docent
Adaptació del document elaborat per: Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya
A – Introducció
Temes de la sessió
- Al voltant de la Competència Digital Docent
- Seqüència de creació de continguts digitals per a crear una proposta didàctica
- Toolbox com a punt de referència per a l’aprenentatge mòbil
- Proposta de temes dels seminaris del curs 2016-2017
El desplegament de les competències digitals és indispensable per a tota persona que vulgui interactuar amb normalitat en la societat actual. Es tracta d’un conjunt d’habilitats, coneixements i també d’actituds que els alumnes han d’anar assolint durant la seva estada a l’educació bàsica.
El Document “Definició de la Competència Digital Docent per al professorat no universitari” (document provisional i en revisió) concreta el què i el com de la integració transparent de les tecnologies digitals dins l’àmbit educatiu.
De l’esmentat document extraiem els paràgrafs que defineixen el seu principal objectiu:
“Per a desenvolupar la seva tasca, professors i mestres, han d’utilitzar les TIC, no només de forma instrumental, sinó també com a recurs metodològic. És a dir, a les competències transversals, de caire instrumental en TIC, cal afegir-hi les competències metodològiques en l’ús de les Tecnologies per a l’Aprenentatge i el Coneixement (TAC), conformant, així, les competències digitals docents.
“El novembre de l’any 2013, el Departament d’Ensenyament va publicar els documents d’identificació i desplegament de les competències bàsiques de l’àmbit digital que han d’assolir els alumnes en les etapes obligatòries de l’ensenyament.”
“S’entén per Competència Digital Docent (CDD) la capacitat que el professorat té de mobilitzar i transferir tots els seus coneixements, estratègies, habilitats i actituds sobre les Tecnologies per a l’Aprenentatge i el Coneixement (TAC) en situacions reals i concretes de la seva praxi professional per tal de:
|
- Disseny, planificació i implementació didàctica
- Organització i gestió d’espais i recursos educatius
- Comunicació i col·laboració
- Ètica i civisme digital
- Desenvolupament professional
Amb l’objectiu de treballar aquestes dimensions, en aquesta sessió del seminari TAC es proposa una doble activitat que integri una part important d’aquestes dimensions: la selecció tant de continguts com d’eines digitals per a la producció de recursos didàctics i la seva aplicació a l’aula.El concepte que millor s’adapta a aquesta doble proposta és la seqüència de cerca, tracta, transforma i comparteix informació que, concretament,s’anomena “cura de continguts” (content curation), alguna cosa així com conservació o preservació de continguts. De fet, “curador” és el terme que s’utilitza per a referir-se a la feina de conservador, sigui de museus, de col·leccions, etc. Es refereix, doncs, a una tasca relacionada amb la selecció, l’exposició, o la classificació, més que no pas al guariment o a la reparació d’alguna cosa. (Xavier Mas, al seu blog Mirades).
Curar continguts és seleccionar –o rescatar– continguts de la Xarxa d’acord amb uns criteris o una temàtica i posar-los a l’abast d’altres usuaris. Però no només això. Un contingut curat ha de ser un contingut rellevant, escollit i que aporti valor.
Es poden curar continguts de moltes maneres. De fet tots ho fem habitualment de manera informal. D’això Twitter n’és un bon exemple. Molts dels usuaris a qui seguim és perquè ens proporcionen de forma regular uns continguts determinats, escollits i seleccionats perquè expressen una idea, il·lustren un concepte, presenten una novetat o aporten una informació significativa sobre un tema determinat. L’hàbit de publicar i de compartir amb els altres aquelles “pedretes precioses” que trobem a la Xarxa que ens generen interès no deixa de ser una forma de curació de continguts.
B – Dinàmica de treball de la sessió presencia
* D’una banda, haureu de fer la feina de cercar, seleccionar, transformar, difondre i compartir els continguts necessaris a la Xarxa per a la proposta.
* De l’altra, haureu de cercar APPS a Toolbox per a desenvolupar les diferents accions de la proposta didàctica que creareu.
Activitat sobre cercar, seleccionar, transformar, difondre i compartir continguts a la xarxa
Una persona de cada grup adoptarà la plantilla on s’aniran enregistrant les cerques i la compartirà amb drets d’edició amb la resta del grup.
- Anoteu les URL que heu trobat rellevants a la plantilla. Cada persona del grup aporta 2 adreces i escriu el seu nom a la columna “Aportat per”.
- Tots els membres del grup consulten i comenten les URL proposades pels altres companys, deixant la seva opinió a una de les columnes “Alumne X”
- Selecció de la informació trobada
- Cada grup selecciona 3 pàgines (URL) de totes les aportades. Són les que s’usaran amb l’alumnat per a donar orientacions sobre el tema a desenvolupar.
- D’acord amb les necessitats de la proposta que esteu construint, busqueu les Apps més adients. Fixeu-vos que en alguns casos hi ha experiències i col·leccions que us poden orientar.
- Mireu de trobar Apps a Toolbox per a cercar, classificar, transformar, difondre i compartir els continguts rellevants que heu trobat a Internet.
- La persona coordinadora del Seminari TAC adoptarà la plantilla final on cada grup dins el propi seminari hi publicarà una proposta, com a mínim. Una proposta, una diapositiva. Caldrà que la comparteixi amb dret d’edició amb tothom del seu Seminari. Finalitzada l’activitat, quan tots els grups hagin publicat la seva proposta, caldrà que desactivi aquest permís i deixi només permís de lectura per a tothom.
- Elaboreu la vostra proposta didàctica i escriviu-la a la plantilla final.
- Tingueu en compte la propietat intel·lectual del que publiqueu.
- Mireu les diapositives dels companys i companyes, que us poden proporcionar idees interessants
Difusió
Mireu les propostes de tots els seminaris a mesura que ho vagin publicant.
Sistemes per a curació de continguts i catalogació
- Podem utilitzar Symbaloo per tal de classificar les diverses pàgines interessants trobades i seleccionades per a cada tema. Vídeo-Tutorial complet de Symbaloo.
- Pinterest, basat en imatges. Aquí trobareu més informació i propostes didàctiques.
- Scoop.it , en el que podeu desar les URLs que vulgueu “curar”. Mireu què se’n diu aquí.
Documents de consulta recomanats
Disposeu de la informació completa als documents:
- “Competències bàsiques de l’àmbit digital” a l’educació primària
- “Competències bàsiques de l’àmbit digital” a l’educació secundària