Una bona manera de treballar la comprensio lectora és a través d’una variant del joc del bingo que parteix d’un centre d’interès motivador i pròxim als nostes alumnes: el món dels PIRATES.
El material consta de dues parts:
- Un seguit de frases descriptives (pistes) sobre els pirates.
- 6 plafons de joc diferents pels alumnes, cadascun d’ells amb la imatge de vuit pirates. Sota de cada dibuix hi ha 5 caselles. (Ambdós materials es poden plastificar i retallar).
En què consisteix el joc? el joc que he pensat (tot i que cadascú el pot utilitzar com li sembli més convenient) consisteix en:
- Repartir els cartrons del bingo amb les 8 imatges (un per cada alumne)
- Escollir a l’atzar una frase i llegir-la en veu alta.
- Buscar el pirata o els pirates que coincideixin amb la descripció o la pista (porta barret, té una pota de pal, porta un lloro a l’espatlla…).
- Marcar una de les cinc caselles del pirata que coincideixi amb la descripció ja sigui amb un retolador “veleda” o bé amb fitxes, mongetes, llenties, boles de plastilina…
- Per torns, anar llegint les diferents descripcions i marcar les caselles corresponents. Si ja s’han completat totes les caselles corresponents a un pirata, ja no es pot tornar a marcar.
Guanya qui més marques o fitxes tingui al seu plafó un cop acabades de llegir totes les seves descripcions o fins quan es decideixi.
ATENCIÓ! Prèviament el material s’havia elaborat i compartit en aquest bloc amb 3 caselles sota els dibuixos. Després d’aplicar-lo en diferents grups d’alumnes he trobat convenient adaptar el material i ampliar les caselles fins a 5 ja que així el joc dura més i hi ha més emoció. (La versió actual és fruit d’una adaptació realitzada el dia 4 d’abril de 2013 a les 22:00).
Us animo a aplicar aquest material amb els vostres alumnes i encoratjar-vos a enriquir i millorar aquest espai a través dels vostres COMENTARIS. Si en realitzeu diferents adaptacions i les voleu compartir, podeu enviar les vostres propostes a través del correu.
MONTSE ROQUÉ I ANNA FONTELLES comparteixen una adaptació creada per elles mateixes. En aquest cas, els alumnes han de llegir i comprendre un seguit de frases relacionades amb ELS PERSONATGES I LES IMATGES DE LA LLEGENDA DE SANT JORDI. Moltes gràcies!!! Fantàstica adaptació! (la trobareu amb tres tipus de lletra diferents).
M’encanta!! Quina bona idea! Moltes gràcies Yolanda! Salutacions!
Xulíssim!!!! segur que el provo a l’aula, moltíssimes gràcies!
Hola Raquel, moltes gràcies pel comentari.
Espero que als alumnes també els agradi, ja ens comentaràs amb qui l’has aplicat i com ha funcionat. Com més informació tinguem més millores hi podrem anar incorporant i més adaptacions en podrem fer.
Una abraçada,
Yolanda Roset.
Hola Sònia! Moltes, moltíssimes gràcies!!!
Al teu bloc també hi trobo idees i enllaços genials! Et felicito.
Salutacions a tu també.
Una abraçada,
Yolanda Roset
Hola Yolanda, m’ agrada moltíssim aquesta activitat. És molt creativa i diferent i un bon estímul per millorar i fomentar la comprensió lectora. M’agradaria molt fer-la a la meva aula, me la podries enviar per poder adaptar-la al mallorquí?
Moltíssimes gràcies per compartir.
Salutacions,
Begoña.
Hola Begoña,
moltes gràcies pel comentari i per les teves paraules sobre el bloc i sobre aquesta activitat.
Sense cap problema, t’envio ara mateix l’activitat en format word per tal que la puguis adaptar.
Seguim compartint!
Una abraçada,
Yolanda Roset
Hola Yolanda,
quina bona idea! Molt interessant. Em pensat amb les companyes fer servir aquesta activitat en un racó de lectura. La setmana vinent començarem… ja explicaré com a anat, però segur que entussiasme als alumnes!
Felicitats!
Iolanda