Creacionisme vs. evolucionisme

Per Alexandra Ionita

CREACIONISME VS. EVOLUCIONISME:

CREACIONISME:
1. De Petersburg a Girona
Arrelada en la tradició cristiana, es fonamentava en la paraula de Déu recollida pels profetes els textos bíblics.

A finals del segle XI, algú desconegut va teixir el Tapís de la Creació.

Seguint el relat bíblic del Gènesi, el centre del tapís l’ocupa la imatge de Jesús i al seu voltant apareixen diferents escenes de la creació.

2. El cas Scopes o el “juici del mico”
En la dècada dels anys vint, es va aprovar l’anomenada llei Butler a l’estat nord-americà.

Declaraven il·legal que els professors expliqués cap teoria que negués la història de la creació tal com apareix a la Bíblia i que admetés que els humans provenen d’un “ordre inferior d’animals”.

John Scopes era un jove que havia estat contractat com a entrenador d’atletisme i professor de física a un institut de Tennessee.

Scopes mai no va fer classes actives d’evolució. El maig del 1925, una colla de ciutadans van pensar de proposar-li a Scopes que acceptés ser denunciat per infringir la norma.

La premsa el va batejar com “the monkey trial”.

3. El diluvi universal i el creacionisme científic
En el Gènesi s’explica que Déu va advertir a Noè que pensava fer ploure durant quaranta dies i quaranta nits per exterminar els humans pecadors.

Noè va construir una gran embarcació de fusta, l’arca, per salvar-se a ell, la seva família i una parella d’animals de cada espècie.

Henry Morris:
– Pare del creacionisme científic.

– Els seus arguments sempre van girar al voltant de l’acceptació que la Terra va ser creada per Déu poc abans del diluvi universal.

– Gràcies a Morris en la societat nord-americana, a 26 estats van estar obligats a les escoltes a dedicar el mateix temps que ensenyar la teoria evolucionista darwiniana que a explicar teories creacionistes.

4. El disseny intel·ligent: l’antologia del rellotger
Si som curiosos de mena i obrim un rellotge, podrem contemplar la delicada maquinària que el fa funcionar.

En el 1802, aprofitant l’antologia del rellotger, argumentà que els éssers vius presenten tants signes d’haver estat dissenyats, que el sol fet d’enunciar-los és el més sòlid argument favorable a l’existència de Déu.

L’anomenat disseny intel·ligent tornà a recórrer a l’antologia del rellotger.

EVOLUCIONISME:

1. L’evolució és un fet
No es dubta que la vida s’ha desenvolupat a partir d’un únic tipus d’ésser viu o d’unes poques formes vives inicials i que els éssers vius han canviat al llarg del temps de la Terra.

Cada espècie, fòssil o vivent, s’ha originat a partir d’una altra espècie que l’ha precedit en el temps.

Ara bé, una cosa són els fets i l’altra les teories. Els fets són les dades del món. Les teories són les estructures d’idees que expliquen i interpreten els fets.

2. L’herència dels caràcters adquirits: el lamarckisme
Al començament del segle XIX, Jean Baptiste-Pierre de Monet, cavaller de Lamarck, va proposar una teoria evolucionista, la qual les transformacions que un individu aconsegueixi durant la seva vida es poden transmetre a la descendència.

El que entenem com a lamarckisme:

La necessitat d’adaptar-se.
La llei de l’ús i del desús.
La llei de l’herència dels caràcters adquirits.

3. La selecció natural: el darwinisme
Durant 20 anys, viatjant va elabora la teoria de selecció natural.

Alfred R. Wallance va arribar a conclusions molt semblants, gràcies a les observacions realitzades en el seu viatge.

Els principals bàsics que sustenten la ria de Darwin i Wallance són:

Variació dels individus.
Les variacions és transmetre’n als descendents.
La lluita per l’existència
les adaptacions
La selecció natural.

Noticia: https://hipertextual.com/2014/02/debate-evolucionismo-creacionismo

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *